Zabawa

czyli jak nawiązać z dzieckiem więź...

Bawienie się odgrywa istotną rolę w kształtowaniu osobowości dziecka, które uczy się między innymi poprzez ruch i dotyk. Zabawa to także droga rozpoznawania i nazywania swych emocji i umacniania relacji z rodzicem. Czas spędzany razem z maluchem sprzyja bowiem utrzymywaniu ciepłych więzi, z których dziecko czerpie psychiczną siłę na całe życie. Stanowi antidotum na codzienne konflikty i jego obawy. Jest też formą bezpiecznego odreagowywania napięć.

 

Zdarza się, że dziecko bawi się i chce, żeby dorosły był przy nim tylko jako obserwator. Warto poświęcić czas na takie towarzyszenie mu. Cenne tym bardziej jeżeli np. będziemy nazywać jego zachowania i emocje – pomagając mu zrozumieć, co się z nim dzieje. Takie komunikaty potwierdzą nasze zaangażowanie. Nad to będą jasnym przekazem- „kocham cię, akceptuję i lubię z Toba przebywać. Jesteś dla mnie ważny, chcę poświęcać ci swój czas”.


Dla przedszkolaka ogromną role odgrywa również zabawa z rówieśnikami gdyż tym sposobem maluchy uczą się reguł życia społecznego, współpracy i sztuki kompromisu. Często pojawiają się wtedy wyraźne cechy przywódcze oraz konflikty wynikające z niechęci do dzielenia się swymi rzeczami. Należy to uszanować. Pomóc może zaproponowanie wymiany lub "wypożyczenia" „spornej” zabawki-pamiętając jednak o daniu dziecku prawa do odmowy. Zwłaszcza gdy dotyczy to zabawki, która jest dla malucha z jakiś przyczyn szczególnie istotna- dająca mu poczucie bezpieczeństwa. Z wiekiem przedszkolak staje się coraz bardziej skłonny do dzielenia się.


Zabawa to sfera życia, którą maluch może i powinien kontrolować. Jednak rodzice często boją się, że jeżeli pozwolą mu kierować sobą w jej trakcie, to dziecko będzie przenosiło takie wzorce zachowania także na inne sytuacje. Przeważnie tak się nie dzieje, maluch odróżnia bowiem zabawę od rzeczywistości. Natomiast danie mu swobody i prawa do samodzielności w tej sferze pozwala mu rozwinąć swoją autonomię. Poczuć, że ma wpływ na siebie i na otoczenie. Pomaga też przepracowywać swoje trudności, bo dziecko wybiera właśnie taką zabawę, która jest mu w danym momencie potrzebna. Może ponownie „odgrywać” realne sceny, jakie zaobserwowało, doświadczyło aby sobie z nimi poradzić, np. sytuacje wypadku drogowego czy hospitalizacji. W swobodnej zabawie dziecko najpełniej wyrazi siebie: swoje emocje, myśli i pragnienia. Pokaże co jest dla niego ważne i jaką jest osobą. W czasie wspólnych zabaw maluchy wykorzystują bowiem swoją wyobraźnię tworząc wyimaginowane światy i wchodząc w role dorosłych. To też ciekawe pole obserwacji dla wychowawców gdyż dziecko jest niejako miniaturką swego domu i otoczenia , bawiąc się „odzwierciedla” to co zaobserwowało wśród bliskich.


Jak wspomniałam, czasem zabawa staje się naturalną drogą rozładowywania negatywnych emocji. Gdy w życiu dziecka dzieje się coś istotnego, warto obserwować jego zachowania pozwalając mu na wyrażanie siebie poprzez ruch, śpiew czy rysunek. Należy jednak dopytać co ono czuje, bądź jak jego zdaniem czuje się w animowanej sytuacji ulubiona zabawka czy bohater bajki, którą w danej chwili wybiera maluch. Kiedy dziecko np. zachowuje się agresywnie, rzuca misiem, kopie go-nie należy go karcić. Trzeba jednak o tym porozmawiać, poznać źródło frustracji i ustalić zasady: ludziom nie wolno robić krzywdy, zabawkę można wykorzystać aby odreagować.
 

Pamiętajmy więc, iż moc zabawy wyraża się w tym, że dzieci mogą z niej korzystać, żeby poradzić sobie ze swoimi kłopotami. Dla nas zaś jest niezwykle ważnym źródłem wiedzy oraz drogą umacniania więzi i wspierania zdrowego, harmonijnego rozwoju naszej pociechy.
 


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus