Drogie Panie, nie bójcie się aktywności!
Piotr Radziszewski

Drogie Panie, nie bójcie się aktywności!

Czyli tajemnice dobrego samopoczucia w okresie jesienno–zimowym

Dla wielu z nas okres jesienno-zimowy to czas walki z infekcjami czy obniżoną odpornością. Narzekamy na brak słońca i uciekamy przed zimnem w domowe zacisze. Istnieją jednak sposoby na zachowanie dobrego samopoczucia oraz zdrowia podczas mroźnych i mało słonecznych dni. Dziś podpowiadam jakie:

Silne wysuszenie skóry, zaburzenia ukrwienia, obniżenie odporności, ogólne osłabienie czy depresja - lista tych przypadłości nie nastraja optymistycznie, co nie znaczy, że nie można ich uniknąć.

Podczas okresu jesienno-zimowego panie szczególnie powinny zadbać o to, by uniknąć nieprzyjemnych infekcji pęcherza czy nerek. Dlatego, ubranie musi zakrywać i chronić te miejsca. Warto pamiętać także o odpowiedniej bieliźnie dopasowanej do obecnej pory roku. To najprostsze sposoby na uniknięcie bolesnych dolegliwości, a nawet nieprzyjemnych infekcji.

Jak wygrać z zimnem?

Wystarczy stosować się do kilku sprawdzonych wskazówek, aby bez większych trudności pomóc naszemu organizmowi przetrwać okres jesienno-zimowy.

Nie przegrzewaj się. Odzież powinna chronić Cię przed działaniem wiatru i zimna. Najlepiej ubieraj się „na cebulkę”, abyś wchodząc na chwilę do ciepłego pomieszczenia czy tramwaju, miała możliwość zdjęcia jednej warstwy. Organizm nie lubi przegrzania, które może wiązać się z wystąpieniem szeregu zaburzeń pracy układu odpornościowego. Przegrzanie organizmu spowoduje, że szybciej złapiesz infekcje.

Staraj się unikać przemoknięcia, które sprawia, że wychładzasz się aż 25 razy szybciej niż wtedy, gdy ubranie jest suche. Nie zapominaj o czapce oraz szaliku, który ochroni nos i usta przed wtargnięciem zimnego powietrza do płuc. Najwięcej bowiem ciepła tracimy przez oddech.

Zadbaj o odpowiednią bieliznę. Noś bieliznę z naturalnych tkanin. Ta ze sztucznych nie przepuszcza powietrza, dlatego sprzyja rozwojowi bakterii. Podczas chłodów głęboko wycięte i koronkowe figi najlepiej zamień na te pełne i klasyczne, które chronią przed wychłodzeniem, a tym samym takimi infekcjami jak np. bolesne przeziębienie pęcherza. Pamiętaj także o wkładaniu ciepłego podkoszulka, który ochroni nerki.

Dostarczaj ciepła. Jeśli już zmarzniesz, najszybszym sposobem na uzupełnienie ciepła jest wypicie gorącej herbaty, najlepiej malinowej lub żurawinowej i posilenie się ciepłym posiłkiem. Nie rozgrzewaj się alkoholem, ponieważ sprawia on, że naturalny mechanizm zapobiegający utracie ciepła, przestaje działać. Dobrym sposobem na przemarznięcia jest gorąca kąpiel i użycie rozgrzewających maści. Od czasu do czasu warto urozmaicić wieczorną kąpiel o elementy relaksacyjne; możesz dodać do wody aromatyczne płyny lub ustawić zapachowe świece.

Ruszaj się! Jesienią i zimą ruch na świeżym powietrzu jest nam bardziej potrzebny niż ten uprawiany latem. Im więcej się ruszamy, tym więcej energii mięśnie przerabiają na ciepło. Jeśli mimo wszystko boimy się uprawiania sportów w niskiej temperaturze, warto poznać Technikę Pelvicore, na którą składa się trening najważniejszych mięśni pleców, brzucha oraz mięśni dna miednicy. Wykonywanie tych ćwiczeń nie jest czasochłonne ani nie wymaga specjalnych umiejętności. Trening można kontynuować zarówno w domowym zaciszu, jak i na świeżym powietrzu. Wiele prostych ćwiczeń mięśni dna miednicy, z praktycznymi wskazówkami instruktorki fitness, znajduje się w poradniku „Ćwicz mięśnie dna miednicy, to proste!”, dostępnym na stronie www.TENA.pl oraz pod bezpłatnym numerem infolinii 800 60 66 68 (czynna pn.- pt. w godz. 8.30 – 17.30). Tam też można zamówić bezpłatną płytę DVD z ćwiczeniami.

Zadbaj o skórę i ciało! Nie tylko twarz, ale także skóra całego ciała potrzebuje specjalnej pielęgnacji w okresie jesienno-zimowym. Skutkiem ciągłych zmian temperatury jest wyraźne wysuszenie skóry, która w konsekwencji, traci blask, ściąga się i łuszczy. Nie wychodź z domu bez nałożenia odpowiedniego kremu. Powinien być gęsty, beztłuszczowy, taki który nie dopuści do utraty wilgoci i dostarczy skórze wartości odżywczych. Dodatkową ochronę twarzy stanowi podkład oraz puder. Do kąpieli stosuj nawilżające mleczko lub żel myjący. Codziennie pamiętaj też o odpowiedniej higienie intymnej.

Sięgaj po orzechy, ryby, warzywa i cytrusy. Wzmacniaj się naturalnymi antybiotykami, takimi jak: czosnek, cebula, które mają właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybicze. W okresie jesienno- zimowym organizm potrzebuje większej ilości energii. Dlatego, spożywanie regularnych posiłków zapobiegnie nagłemu przybraniu na wadze.

Bądź piękna jesienią! Choć okres jesienno-zimowy nie jest najłaskawszym czasem dla samopoczucia i zdrowia, istnieją także plusy tej pory roku. Przede wszystkim mroźne dni pozbawione promieni słonecznych to najlepszy czas na korzystanie z większości zabiegów kosmetycznych, a tym samym regenerację ciała. Być może to dobry moment, by poprawić wygląd cery, pozbyć się przebarwień lub tzw. pajączków. Na wypielęgnowanie cery czy wysmuklenie sylwetki nie wystarczy jeden dzień, dlatego warto przygotować sobie grafik z planem działania i systematycznie wprowadzać go w życie, tak by wiosną z radością móc odsłonić trochę ciała.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Panie doktorze, mam pytanie...

    W leczeniu NTM bardzo ważne jest szybkie rozpoznanie problemu i zastosowanie odpowiedniego leczenia.

  • RSV — objawy, przebieg, leczenie zakażenia wirusem RS

    Wirus RSV (ang. Respiratory Syncytial Virus) to wirus nabłonka oddechowego, który należy do rodziny paramyksowirusów (łac. Paramyxoviridae). Jest głównym czynnikiem etiologicznym odpowiedzialnym za rozwój ostrego zapalenia oskrzelików u najmłodszych dzieci.

  • Chustonoszenie okiem fizjoterapeuty – jak prawidłowo nosić dziecko w chuście?

    Chustowanie to sposób noszenia niemowląt, który polega na zamotaniu dziecka w specjalnie do tego celu przeznaczoną chustę, za pomocą odpowiednich wiązań. Istnieje kilka rodzajów chusty, najczęściej polecane, zwłaszcza dla początkujących, są chusty długie, tkane splotem skośno-krzyżowym, wykonane z bawełny. Pozwalają ona bowiem uzyskać idealną pozycję dziecka (jest to tzw. pozycja żabki), odciążającą jego kręgosłup i zapewniającą właściwe ułożenie stawów biodrowych. Kiedy można rozpocząć chustonoszenie? Jak prawidłowo zamotać chustę? Jakie istnieją rodzaje wiązań chusty do noszenia dziecka?

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

  • Zapalenie ucha – przyczyny, objawy, leczenie

    Zapalenie ucha może dotyczyć wszystkich części, z których składa się narządu słuchu: ucha zewnętrznego, środkowego oraz wewnętrznego. Schorzenie najczęściej dotyka najmłodszych pacjentów, jednak z zapaleniem ucha mogą się zmagać także dorośli. Objawy, które powinny zaniepokoić to ból ucha, pogorszenie słuchu, wyciek surowiczy lub ropny, zaburzenia równowagi, zawroty głowy, szumy uszne.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij