Kiedy zaczynamy spalać tkankę tłuszczową?
Justyna Bielecka

Kiedy zaczynamy spalać tkankę tłuszczową?

Nad powyższym pytaniem zastanawia się większość odchudzających się osób. Jedni mówią, że tłuszcz zaczyna się spalać po 20 minutach treningu, inni, że po 15, jeszcze inni zaś przekonują, że dopiero po 30-40 minutach poruszamy rezerwy zmagazynowane w tkance tłuszczowej. Jak jest naprawdę?

Bez wnikliwych badań nie da się określić konkretnego czasu, po jakim organizm zaczyna spalać tkankę tłuszczową. Zależy to od wielu czynników, także genetycznych. Każdy z nas ma inny metabolizm i inaczej wykorzystuje zasoby energetyczne. Nie ma również takiego momentu, w którym organizm czerpie energię wyłącznie z tłuszczów. Zmianie ulega jedynie procentowy udział poszczególnych substratów w przemianach energetycznych.

Bardzo ważnym czynnikiem warunkującym rodzaj owych przemian jest intensywność wysiłku. Można ją określać np. mierząc tętno. W początkowej fazie wysiłku, przy niższych wartościach tętna, organizm czerpie energię głównie z glikogenu zmagazynowanego w mięśniach oraz we krwi. Po pewnym czasie, gdy rezerwy glikogenu zaczynają się wyczerpywać, organizm stopniowo zaczyna pozyskiwać energię z tkanki tłuszczowej. Już nawet po kilku minutach wysiłku zaczynamy korzystać z tkanki tłuszczowej, jednak jej udział początkowo jest bardzo mały. Z czasem udział tłuszczów w przemianach zaczyna się zwiększać. Na to, jak szybko zacznie on przeważać nad udziałem węglowodanów, wpływ mają zarówno wspomniane czynniki genetyczne, stopień wytrenowania organizmu oraz intensywność wysiłku. Gdy organizm osiągnie tętno w granicach 65-75%, wówczas jest największy udział przemian tlenowych, co oznacza, że spalamy więcej tłuszczów niż węglowodanów. Jeżeli jednak intensywność wysiłku wzrośnie jeszcze bardziej, powyżej 75, 85%, wówczas ponownie udział tłuszczów spada. Dlatego zamiast skupiać się na czasie treningu, lepiej jest zwrócić większą uwagę na jego intensywność i kontrolować tętno przez cały czas oraz utrzymywać je na odpowiednim poziomie.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij