Zakaz korzystania z social mediów przez nastolatków? Kontrowersyjny projekt w USA
Izba Reprezentantów Florydy przyjęła projekt ustawy zabraniającej dzieciom poniżej 16. roku życia korzystania z mediów społecznościowych, niezależnie od zgody rodziców. Jak uzasadniono tę decyzję? W jaki sposób nowoczesne technologie wpływają na rozwój najmłodszych?
- Ustawa zakazująca korzystania z social mediów dzieciom poniżej 16. roku życia
- Jak aktywność cyfrowa wpływa na rozwój dziecka?
- Dlaczego warto ograniczyć dziecku korzystanie z nowoczesnych technologii?
Ustawa zakazująca korzystania z social mediów dzieciom poniżej 16. roku życia
Ustawodawcy z Florydy w Stanach Zjednoczonych przedstawili niedawno projekt ustawy, która zabraniałaby korzystania z serwisów społecznościowych dzieciom oraz młodzieży, którzy nie ukończyli 16 lat. Nakładałaby ona na właścicieli platform zakaz zakładania nowych kont najmłodszym, niezależnie od zgody rodziców, oraz obowiązek usuwania istniejących profili prowadzonych przez nieletnich poniżej 16. roku życia. Dokument został przyjęty przez Izbę Reprezentantów Florydy i trafi wkrótce do Senatu.
Zwolennicy wprowadzenia na Florydzie zakazu korzystania z social mediów przez najmłodszych, uzasadniając swoje stanowisko, podkreślali, że używanie tego typu platform przez dzieci jest jedną z przyczyn kryzysu zdrowia psychicznego (według UNICEF obecnie co siódme dziecko na świecie zmaga się z problemami psychicznymi). Politycy zwracali uwagę, że nienaturalnie częsty wyrzut dopaminy, do którego dochodzi podczas korzystania z ekranów, jest dla młodzieży tak samo uzależniający jak substancje narkotyczne.
Jak aktywność cyfrowa wpływa na rozwój dziecka?
Korzystanie z ekranów, takich jak smartfony, tablety, komputery czy telewizory, stało się nieodłączną częścią życia dzieci i młodzieży. Choć eksperci podkreślają, że maluchy do 2. roku życia w ogóle nie powinny mieć styczności z nowymi technologiami, to nierzadko już niemowlęta oglądają bajki czy teledyski dziecięcych piosenek. Według WHO trzylatki mogą oglądać telewizję nie dłużej niż przez 20 minut dziennie, a przedszkolaki od 5. do 7. roku życia – maksymalnie 40 minut.
Nadmierne korzystanie z ekranów przez dzieci może mieć negatywny wpływ na ich rozwój, a dokładniej na takie aspekty jak:
- Rozwój poznawczy – niektóre badania sugerują, że nadmierne korzystanie z ekranów może ograniczać prawidłowy rozwój funkcji poznawczych, m.in. uwagi, koncentracji, pamięci roboczej.
- Kompetencje społeczno-emocjonalne – zbyt duża ilość czasu spędzana przed telewizorem czy smartfonem może zaburzać nabywanie umiejętności nawiązywania kontaktów społecznych, rozpoznawania emocji czy budowania poczucia własnej wartości.
- Sen – ekspozycja na niebieskie światło emitowane przez ekrany elektroniczne może zakłócać produkcję melatoniny, czyli hormonu regulującego cykl dobowy i zegar biologiczny człowieka. Tym samym może prowadzić do wystąpienia zaburzeń snu.
- Samoocena – młodzież korzystająca z mediów społecznościowych, zwłaszcza w sposób niekontrolowany przez dorosłych, jest narażona na obniżenie samooceny i związane z tym konsekwencje, takie jak gorsze samopoczucie, stany depresyjne, depresja, stany lękowe.
- Zdrowie fizyczne – długotrwałe siedzenie przed ekranami oznacza brak aktywności fizycznej i tym samym prowadzi do problemów zdrowotnych, takich jak nadwaga, otyłość czy wady postawy.
Dlaczego warto ograniczyć dziecku korzystanie z nowoczesnych technologii?
- Ryzyko opóźnienia rozwoju mowy – zwłaszcza najmłodsze dzieci powinny mieć okazję do jak najczęstszego wchodzenia w interakcje z opiekunami, które wspierają prawidłowy rozwój mowy i komunikacji. Długotrwałe korzystanie z urządzeń elektronicznych może zwiększać ryzyko spowolnienia rozwoju mowy, a tym samym prowadzić do kłopotów z nawiązywaniem relacji, frustracji malucha, a w późniejszym okresie także do trudności w nauce czytania i pisania.
- Ryzyko uzależnienia od ekranów – ten rodzaj uzależnienia behawioralnego może mieć poważne konsekwencje w późniejszym życiu oraz skutkować zaniedbywaniem obowiązków czy niepowodzeniami w życiu szkolnym i towarzyskim.
- Zachowania agresywne i impulsywne – niektóre badania sugerują, że ekspozycja na materiały, w których pojawia się przemoc lub treści nieodpowiednie dla wieku dziecka, może prowadzić do wystąpienia zachowań agresywnych i impulsywnych u najmłodszych.
- Rak – choć badania nie wskazują, że promieniowanie pochodzące ze smartfonów może być bezpośrednią przyczyną wystąpienia raka, to w 2011 roku telefony komórkowe zostały zakwalifikowane przez WHO jako „potencjalnie kancerogenne dla człowieka”.