Aktywność fizyczna jest niezbędna, by poprawić wytrzymałość kości i wzmocnić układ odpornościowy - portal DOZ.pl
Aktywność fizyczna jest niezbędna, by poprawić wytrzymałość kości i wzmocnić układ odpornościowy
Justyna Piekara

Aktywność fizyczna jest niezbędna, by poprawić wytrzymałość kości i wzmocnić układ odpornościowy

Chcesz uniknąć osteoporozy i częstych infekcji? Ćwicz! Naukowcy z Children's Medical Center Research Institute w UT Southwestern zidentyfikowali nowy mechanizm i dowiedli, że regularna aktywność fizyczna wzmacnia kości i odporność.

Wysiłek fizyczny wzmacnia kości i odporność

Wiele prac naukowych potwierdziło, że ćwiczenia fizyczne sprzyjają dobremu samopoczuciu oraz wpływają na opóźnienie procesów starzenia się. Aktywność fizyczna pobudza remodeling kości, pozwala na zachowanie sprawności motorycznej oraz funkcji odpornościowych organizmu, co jest bardzo ważne zwłaszcza dla seniorów. U osób, które prowadzą aktywny tryb życia, występuje mniejsze ryzyko zdiagnozowania osteoporozy.

Badania, które były przeprowadzone na komórkach wyhodowanych w warunkach laboratoryjnych i na myszach, wykazały istnienie wyspecjalizowanego środowiska w szpiku kostnym, gdzie wytwarzane są nowe komórki kostne i odpornościowe. Do uruchomienia mechanizmu potrzebna jest jednak stymulacja ruchowa. Naukowcy opisali swoje odkrycie w czasopiśmie „Nature”.

Zespół badawczy z Children's Medical Center Research Institute w UT Southwestern (CRI) w Dallas w USA dowiódł, że siły mechaniczne powstające podczas ruchu, są przenoszone z powierzchni kości wzdłuż arterioli (najmniejszych tętnic w organizmie) do szpiku wewnątrz kości. Komórki kościotwórcze wyściełające tętniczki na zewnątrz, wychwytują bodźce, które są sygnałem do produkcji nowych komórek. Te z kolei wydzielają czynnik wzrostu, który prowadzi do wzrostu liczby limfocytów B i T wokół tętniczek.

Jak działają komórki Lepr+?

Wcześniej naukowcy z CRI odkryli w szpiku kostnym komórki macierzyste, z których powstaje większość nowych komórek kostnych w wieku dorosłym. To komórki receptora leptyny+ (Lepr+) wyścielające naczynia krwionośne szpiku kostnego, która wytwarza specyficzne czynniki wzrostu dla komórek krwiotwórczych. Ponadto pewna podgrupa komórek Lepr+ syntetyzuje kościotwórczy czynnik wzrostu — osteolektynę (Clec11a), który u myszy powstrzymuje procesy osteoporotyczne, sprzyja utrzymaniu właściwej masy kostnej, powodując tworzenie nowych komórek kostnych.

Komórki Lepr+ znajdują się wyłącznie wokół tętniczek w szpiku kostnym i utrzymują pobliskie limfoidalne komórki progenitorowe poprzez syntezę SCF – czynnika wzrostu, od którego zależą te komórki.

Dalsze badania na zwierzętach laboratoryjnych wykazały, że usunięcie SCF z komórek dodatnich pod względem osteolektyny osłabiło zdolność zwierząt do wywoływania odpowiedzi immunologicznej na infekcję bakteryjną.

Polecane dla Ciebie

Osłabienie odporności i spadek masy kostnej wraz z wiekiem

Badacze z CRI odkryli również, że liczba komórek dodatnich pod względem osteolektyny i komórek progenitorowych limfoidalnych zmniejsza się wraz z wiekiem. Sean Morrison, dyrektor CRI, specjalista biologii komórek macierzystych i badacz zajmujący się rakiem, zauważa, że „komórki odpowiedzialne za utrzymanie szkieletowej masy kostnej i funkcje odpornościowe ulegają wyczerpaniu”.

Kiedy zdolność komórek tworzących kości do wyczuwania nacisku wywołanego ruchem zostaje dezaktywowana, zmniejszone jest tworzenie się nowych komórek kostnych i limfocytów, powodując, że kości stają się cieńsze. Z wiekiem słabnie także siła odpowiedzi immunologicznej – organizmowi trudniej zwalczać powstałe infekcje.

Czy można odwrócić ten proces?

Naukowcy postanowili sprawdzić, czy ten trend można odwrócić. W klatkach umieścili koła do biegania, aby umieszczone w nich zwierzęta laboratoryjne mogły ćwiczyć. Jak przewidywali, kości myszy z czasem stawały się silniejsze dzięki regularnej aktywności fizycznej. Liczba komórek dodatnich pod względem osteolektyny i limfoidalnych komórek progenitorowych wokół tętniczek także wzrosła.

Komórki dodatnie pod względem osteolektyny wytwarzały na swoich powierzchniach receptor – Piezo1, który sygnalizuje wewnątrz komórki odpowiedź na siły mechaniczne. Kiedy Piezo1 został usunięty z komórek myszy dodatnich pod względem osteolektyny, komórki te, i wspierające je limfoidalne komórki progenitorowe, uległy wyczerpaniu, osłabiając kości i odpowiedź immunologiczną.

Jakie ćwiczenia najlepiej wpływają na gęstość kości?

Według profesor Meryl S. LeBoff z Harvard Medical School trening mający na celu wzrost gęstości kości powinien uwzględnić różnorodne aktywności: ćwiczenia siłowe, ćwiczenia aerobowe z obciążeniem, ćwiczenia równoważne, rozciąganie, które są ukierunkowane na wszystkie obszary ciała. Lekarka zaleca także pamiętać o właściwym odżywianiu, zapewnieniu wystarczającej ilości wapnia i witaminy D w diecie. Ekspertka doradza rezygnację z alkoholu oraz palenia tytoniu, które mogą zwiększać ryzyko osteoporozy.

  1. Scientists identify mechanism linking exercise with bone strength and immunity, „genengnews.com” [online], https://www.genengnews.com/news/scientists-identify-mechanism-linking-exercise-with-bone-strength-and-immunity/, [dostęp:] 05.03.2021.
  2. B. Shen, A. Tasdogan, J. M. Ubellacke, A mechanosensitive peri-arteriolar niche for osteogenesis and lymphopoiesis, „Nature” 2021, [online] https: //doi. org/10.1038/s41586-021-03298-5, [dostęp:] 05.03.2021.
  3. A. Ireland, J. J. Rittweger, Exercise for osteoporosis: how to navigate between overeagerness and defeatism, „Journal of Musculoskeletal and Neuronal Interactions” 2017, nr 17 (3), s 155–161, [dostęp:] 05.03.2021.
  4. R. Yue, B. Shen, S. J. Morrison, Clec11a/osteolectin is an osteogenic growth factor that promotes the maintenance of the adult skeleton, „elifesciences.org”, [online] https://doi.org/10.7554/eLife.18782.001, [dostęp:] 05.03.2021.
  5. Exercise can help you keep your bones strong, „health.harvard.edu” [online, https://www.health.harvard.edu/womens-health/exercise-can-help-you-keep-your-bones-strong, [dostęp:] 05.03.2021.
  6. Exercising with osteoporosis: Stay active the safe way, „mayoclinic.org” [online], https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/osteoporosis/in-depth/osteoporosis/art-20044989, [dostęp:] 05.03.2021.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Świąteczne menu dla osób z chorobami układu pokarmowego

    W święta Bożego Narodzenia dieta lekkostrawna pacjenta z chorobą układu pokarmowego może stać się nie lada wyzwaniem. Wbrew pozorom, nie jest ona jednak tak restrykcyjna jakby się wydawało. W trzeciej części naszego świątecznego cyklu podpowiemy Wam co wybierać aby nie wyrządzić szkody swojemu żołądkowi.

  • Wigilia bez karpia? Święta w wersji wege

    Wigilijna wieczerza kojarzy nam się zazwyczaj z takimi daniami, jak smażony karp, śledzie, ryba po grecku, pierogi z kapustą i grzybami. Tradycyjnie w ten wyjątkowy wieczór podajemy na stół dania postne, jednak od kilku lat dopuszczalne jest także jedzenie mięsa.

  • Arsen w żywności – jaki może mieć wpływ na zdrowie?

    Arsen to składnik swego czasu najpopularniejszej trucizny – arszeniku. Ma udokumentowany wpływ na działanie metabolizmu – jest mikroelementem, jednak w wyższych dawkach jest toksyczny i powoduje poważne problemy zdrowotne. Co ciekawe, jednym z głównych źródeł, z którymi dostaje się do naszego organizmu jest żywność. Jaki ma wpływ na zdrowie? Jak ograniczyć ilość arsenu w diecie? Podpowiadamy.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Dieta na zaparcia – co jeść przy zatwardzeniu? Jadłospis dla dzieci i dorosłych

    Problemy z wypróżnianiem wynikają głównie z nieprawidłowej diety, w której brakuje składników ułatwiających pracę jelit. Dieta przy zaparciach obejmuje przede wszystkim produkty bogate w błonnik, a także zwiększenie podaży przyjmowanych płynów. Co warto jeść przy zatwardzeniu? O czym należy pamiętać przy komponowaniu diety na zaparcia? 

  • Żywienie przy COVID-19 – jaka dieta przy zakażeniu wirusem SARS-CoV-2?

    Przed zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 nie uchroni nas niestety żadna specjalna dieta, produkt „superfood” czy suplement. Dbając o stan odżywienia, możemy jednak wpłynąć na łagodniejszy jego przebieg oraz zmniejszyć natężenie niepożądanych następstw po jego przechorowaniu.

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku – pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Mandarynki – wartości odżywcze, kalorie i właściwości. Czy warto je jeść?

    Małe, słodkie, lubiane chyba przez wszystkich. Wraz z pomarańczami nieodłącznie kojarzą się z okresem Bożego Narodzenia. Czy mandarynki są zdrowe? Jakimi właściwościami się charakteryzują? Czy mogą wchodzić w skład kosmetyków?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij