Aktywność fizyczna jest niezbędna, by poprawić wytrzymałość kości i wzmocnić układ odpornościowy
Justyna Piekara

Aktywność fizyczna jest niezbędna, by poprawić wytrzymałość kości i wzmocnić układ odpornościowy

Chcesz uniknąć osteoporozy i częstych infekcji? Ćwicz! Naukowcy z Children's Medical Center Research Institute w UT Southwestern zidentyfikowali nowy mechanizm i dowiedli, że regularna aktywność fizyczna wzmacnia kości i odporność.

Wysiłek fizyczny wzmacnia kości i odporność

Wiele prac naukowych potwierdziło, że ćwiczenia fizyczne sprzyjają dobremu samopoczuciu oraz wpływają na opóźnienie procesów starzenia się. Aktywność fizyczna pobudza remodeling kości, pozwala na zachowanie sprawności motorycznej oraz funkcji odpornościowych organizmu, co jest bardzo ważne zwłaszcza dla seniorów. U osób, które prowadzą aktywny tryb życia, występuje mniejsze ryzyko zdiagnozowania osteoporozy.

Badania, które były przeprowadzone na komórkach wyhodowanych w warunkach laboratoryjnych i na myszach, wykazały istnienie wyspecjalizowanego środowiska w szpiku kostnym, gdzie wytwarzane są nowe komórki kostne i odpornościowe. Do uruchomienia mechanizmu potrzebna jest jednak stymulacja ruchowa. Naukowcy opisali swoje odkrycie w czasopiśmie „Nature”.

Zespół badawczy z Children's Medical Center Research Institute w UT Southwestern (CRI) w Dallas w USA dowiódł, że siły mechaniczne powstające podczas ruchu, są przenoszone z powierzchni kości wzdłuż arterioli (najmniejszych tętnic w organizmie) do szpiku wewnątrz kości. Komórki kościotwórcze wyściełające tętniczki na zewnątrz, wychwytują bodźce, które są sygnałem do produkcji nowych komórek. Te z kolei wydzielają czynnik wzrostu, który prowadzi do wzrostu liczby limfocytów B i T wokół tętniczek.

Jak działają komórki Lepr+?

Wcześniej naukowcy z CRI odkryli w szpiku kostnym komórki macierzyste, z których powstaje większość nowych komórek kostnych w wieku dorosłym. To komórki receptora leptyny+ (Lepr+) wyścielające naczynia krwionośne szpiku kostnego, która wytwarza specyficzne czynniki wzrostu dla komórek krwiotwórczych. Ponadto pewna podgrupa komórek Lepr+ syntetyzuje kościotwórczy czynnik wzrostu — osteolektynę (Clec11a), który u myszy powstrzymuje procesy osteoporotyczne, sprzyja utrzymaniu właściwej masy kostnej, powodując tworzenie nowych komórek kostnych.

Komórki Lepr+ znajdują się wyłącznie wokół tętniczek w szpiku kostnym i utrzymują pobliskie limfoidalne komórki progenitorowe poprzez syntezę SCF – czynnika wzrostu, od którego zależą te komórki.

Dalsze badania na zwierzętach laboratoryjnych wykazały, że usunięcie SCF z komórek dodatnich pod względem osteolektyny osłabiło zdolność zwierząt do wywoływania odpowiedzi immunologicznej na infekcję bakteryjną.

Polecane dla Ciebie

Osłabienie odporności i spadek masy kostnej wraz z wiekiem

Badacze z CRI odkryli również, że liczba komórek dodatnich pod względem osteolektyny i komórek progenitorowych limfoidalnych zmniejsza się wraz z wiekiem. Sean Morrison, dyrektor CRI, specjalista biologii komórek macierzystych i badacz zajmujący się rakiem, zauważa, że „komórki odpowiedzialne za utrzymanie szkieletowej masy kostnej i funkcje odpornościowe ulegają wyczerpaniu”.

Kiedy zdolność komórek tworzących kości do wyczuwania nacisku wywołanego ruchem zostaje dezaktywowana, zmniejszone jest tworzenie się nowych komórek kostnych i limfocytów, powodując, że kości stają się cieńsze. Z wiekiem słabnie także siła odpowiedzi immunologicznej – organizmowi trudniej zwalczać powstałe infekcje.

Czy można odwrócić ten proces?

Naukowcy postanowili sprawdzić, czy ten trend można odwrócić. W klatkach umieścili koła do biegania, aby umieszczone w nich zwierzęta laboratoryjne mogły ćwiczyć. Jak przewidywali, kości myszy z czasem stawały się silniejsze dzięki regularnej aktywności fizycznej. Liczba komórek dodatnich pod względem osteolektyny i limfoidalnych komórek progenitorowych wokół tętniczek także wzrosła.

Komórki dodatnie pod względem osteolektyny wytwarzały na swoich powierzchniach receptor – Piezo1, który sygnalizuje wewnątrz komórki odpowiedź na siły mechaniczne. Kiedy Piezo1 został usunięty z komórek myszy dodatnich pod względem osteolektyny, komórki te, i wspierające je limfoidalne komórki progenitorowe, uległy wyczerpaniu, osłabiając kości i odpowiedź immunologiczną.

Jakie ćwiczenia najlepiej wpływają na gęstość kości?

Według profesor Meryl S. LeBoff z Harvard Medical School trening mający na celu wzrost gęstości kości powinien uwzględnić różnorodne aktywności: ćwiczenia siłowe, ćwiczenia aerobowe z obciążeniem, ćwiczenia równoważne, rozciąganie, które są ukierunkowane na wszystkie obszary ciała. Lekarka zaleca także pamiętać o właściwym odżywianiu, zapewnieniu wystarczającej ilości wapnia i witaminy D w diecie. Ekspertka doradza rezygnację z alkoholu oraz palenia tytoniu, które mogą zwiększać ryzyko osteoporozy.

  1. Scientists identify mechanism linking exercise with bone strength and immunity, „genengnews.com” [online], https://www.genengnews.com/news/scientists-identify-mechanism-linking-exercise-with-bone-strength-and-immunity/, [dostęp:] 05.03.2021.
  2. B. Shen, A. Tasdogan, J. M. Ubellacke, A mechanosensitive peri-arteriolar niche for osteogenesis and lymphopoiesis, „Nature” 2021, [online] https: //doi. org/10.1038/s41586-021-03298-5, [dostęp:] 05.03.2021.
  3. A. Ireland, J. J. Rittweger, Exercise for osteoporosis: how to navigate between overeagerness and defeatism, „Journal of Musculoskeletal and Neuronal Interactions” 2017, nr 17 (3), s 155–161, [dostęp:] 05.03.2021.
  4. R. Yue, B. Shen, S. J. Morrison, Clec11a/osteolectin is an osteogenic growth factor that promotes the maintenance of the adult skeleton, „elifesciences.org”, [online] https://doi.org/10.7554/eLife.18782.001, [dostęp:] 05.03.2021.
  5. Exercise can help you keep your bones strong, „health.harvard.edu” [online, https://www.health.harvard.edu/womens-health/exercise-can-help-you-keep-your-bones-strong, [dostęp:] 05.03.2021.
  6. Exercising with osteoporosis: Stay active the safe way, „mayoclinic.org” [online], https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/osteoporosis/in-depth/osteoporosis/art-20044989, [dostęp:] 05.03.2021.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Jakie są typy sylwetki? Czym się charakteryzują?

    Chociaż wydaje się to oczywiste, nie wszyscy zdają sobie sprawę, że istnieją różne typy ludzkich sylwetek. Warto wiedzieć, jaki mamy rodzaj sylwetki, ponieważ w ten sposób możemy dostosować na przykład odpowiednią dietę czy plan treningowy.    

  • Beta-alanina – zastosowanie, dawkowanie

    Beta-alanina to suplement diety, który pomaga znacząco zwiększyć masę mięśniową. Stąd też jest on szczególnie ceniony przez osoby zawodowo uprawiające różnego rodzaju sporty.    

  • Lactobacillus plantarum 299v – co to? Na co pomaga? Właściwości i działanie

    Szczep bakteryjny o nazwie Lactobacillus plantarum 299v to popularny składnik preparatów probiotycznych, który wykazuje zróżnicowane, prozdrowotne właściwości. Przede wszystkim jest on pomocny dla osób borykających się z zespołem jelita drażliwego, ale również ma swój udział we wzmacnianiu układu odpornościowego.    

  • Zwichnięcie kostki – objawy, leczenie, rehabilitacja

    Zwichnięciu kostki (stawu skokowego) towarzyszą zwykle: ból, brak możliwości ruchu, widoczna deformacja i opuchlizna. Do tego urazu dochodzi najczęściej w wyniku aktywności fizycznej. Czym dokładnie jest zwichnięcie kostki i czym różni się od skręcenia? W jaki sposób można mu zapobiec?

  • Johimbina – właściwości i zastosowanie

    Jednym z alkaloidów, których oddziaływanie na organizm ludzki zostało stosunkowo dobrze zbadane, jest johimbina. Znana jako „spalacz tłuszczu” lub składnik pomagający w problemach z uzyskaniem wzwodu członka. Czym zatem jest johimbina i jak działa na nasz organizm? Czy może wspomagać odchudzanie? I czy jest bezpieczna? Odpowiadamy.

  • Na czym polega dieta wodna?

    Docenienie znaczenia odpowiedniego spożycia wody dla zachowania zdrowia i długotrwałego utrzymywania należytej masy ciała jest szczególnie ważne dla mieszkańców Japonii, którzy przestrzegają zasad tzw. japońskiej diety wodnej, o której mówi się coraz głośniej w mediach na całym świecie. Dowiedz się, na czym polega.

  • Wzmacniacze smaku w produktach żywnościowych

    Często w codziennej praktyce kuchennej sięgamy po wzmacniacze smaku. Warto wiedzieć, jaka jest szkodliwość tego typu dodatków, przeciwwskazania do ich stosowania, a także czym są naturalne wzmacniacze smaku.

  • Garbniki – właściwości i zastosowanie

    Znane są od wieków, używane zarówno w przemyśle, farmakognozji, kosmetyce. Co zatem wiemy o garbnikach? Jakie są ich właściwości? W jakich produktach możemy je znaleźć?   

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij