
Odręczne notowanie znacznie bardziej aktywizuje mózg niż pisanie na klawiaturze
Długopis vs. klawiatura. Jak przebiegało badanie?
W badaniu wzięło udział 48 ochotników w wieku od 18. do 29. lat. Wolontariusze zostali podzieleni na trzy grupy w zależności od umiejętności pamięciowych. Przy dokonywaniu klasyfikacji uczestników brano pod uwagę różne czynniki – wiek, płeć oraz preferencje dotyczące tworzenia notatek. Zapytano wolontariuszy, czy wolą wykonywać notatki analogowo, czy posłużyć się urządzeniem cyfrowym.
Zadaniem uczestników badania było przeczytanie fikcyjnej rozmowy między postaciami, która dotyczyła planów na najbliższe dwa miesiące – różnych terminów, zadań oraz spotkań. Następnie mieli wykonać harmonogram, korzystając z terminarza i długopisu, aplikacji kalendarza na tablecie i rysika cyfrowego lub wprowadzając dane do aplikacji kalendarza za pomocą klawiatury na ekranie dotykowym smartfona. Nie określono ścisłych ram czasowych, w jakich należało ukończyć pracę. Starano się odtworzyć warunki, w jakich uczestnicy przygotowywali je w rzeczywistości, bez poświęcania dodatkowego czasu na zapamiętanie szczegółowych informacji.
Do odpytywania przystąpiono dopiero po upływie czasu przeznaczonego na ingerencję oraz przerwie, aby odwrócić nieco uwagę uczestników badania od myślenia o terminarzu. Podczas wykonywania testu ochotnicy znajdowali się wewnątrz rezonansu magnetycznego (MRI), który mierzy przepływ krwi w mózgu. Gdy wzrasta, jest oznaką zwiększonej aktywności neuronalnej w danym obszarze.
Jak notować, aby więcej zapamiętać?
Ochotnicy, którzy używali papierowego notatnika wykazywali większą aktywność mózgu w obszarach związanych z językiem i wizualizacją wyobrażeń, a także w hipokampie – obszarze odpowiedzialnym za pamięć i zdolność orientacji w przestrzeni.
„Narzędzia cyfrowe mają jednolite przewijanie w górę i w dół oraz standaryzowany układ tekstu i obrazu jak na stronie internetowej. Jeśli pamiętasz podręcznik wydrukowany na papierze, możesz zamknąć oczy i wyobrazić sobie zdjęcie w jednej trzeciej w dół na lewej stronie, a także notatki, które dodałeś na dolnym marginesie” – wyjaśnia profesor neurobiologii z Tokio, Kuniyoshi L. Sakai, korespondencyjny autor badania.
Polecane dla Ciebie
Wyzwanie dla mózgu
Naukowcy z Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii potwierdzili, że pismo odręczne pomaga, zarówno dzieciom, jak i dorosłym, lepiej zapamiętywać informacje. Zdaniem profesor neuropsychologii Audrey van der Meer „jeśli nie rzucimy wyzwania naszemu mózgowi, nie osiągnie on pełnego potencjału”. Proste czynności pobudzające pracę mózgu, takie jak odręczne pisanie, wpływają na rozwój naszej kreatywności i inteligencji.
Wcześniejsze badanie przeprowadzone przez Pam Mueller i Daniela Oppenheimera wykazało, że ręczne robienie notatek wymaga innego rodzaju przetwarzania poznawczego. Odręczne zapiski wymagają od nas większego zaangażowania, uważnego słuchania i przetwarzania informacji na bieżąco, aby zwięźle uchwycić istotę odbieranego komunikatu. Wysiłek, który towarzyszy tradycyjnemu notowaniu sprzyja zrozumieniu i zapamiętywaniu treści.