Inozytol (witamina B8) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar
Alicja Świątek

Inozytol (witamina B8) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar

Witamina B8 i jej prawidłowy poziom gwarantują właściwe funkcjonowanie układu nerwowego. Inozytol powoduje zwiększenie produkcji substancji przekazujących sygnały pomiędzy komórkami nerwowymi. Dodatkowo, działając tak, jak leki przeciwdepresyjne powoduje zwiększenie wychwytu zwrotnego serotoniny i kwasu gamma-aminomasłoego, czyli neurotransmiterów. Którą witaminę B8 wybrać i jakie są objawy niedoboru i nadmiaru inozytolu? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Inozytol jest związkiem niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Zwiększa wrażliwość receptorów na serotoninę oraz wpływa korzystnie na poziom i dystrybucję acetylocholiny. Związki te są neuroprzekaźnikami wpływającymi korzystnie na nastrój i samopoczucie, prawidłową pamięć, funkcjonowanie układu nerwowego oraz mięśni. Inozytol uważany jest za pomocny w ograniczeniu objawów uczucia niepokoju oraz napadów paniki. Z tego względu niektórzy badacze wskazują na korzystny wpływ stosowania inozytolu w depresji, stanach niepokoju oraz schizofrenii. Witamina B8 odgrywa również ważną rolę w utrzymaniu właściwego poziomu glukozy i insuliny oraz wpływa korzystnie na profil lipidowy krwi.

Co to jest inozytol? Rola witaminy B8 w organizmie

Pierwotnie inozytol uznano za składnik niezbędny organizmowi człowieka, którego nie jesteśmy wytworzyć. Z tego względu określono go mianem witaminy B8. W późniejszym czasie udowodniono, że zarówno nerki, jak i wątroba produkują inozytol w ilości 4 g/dobę. Dodatkowo, pod kątem budowy chemicznej, składnik ten zaliczany jest do polioli, czyli związków o właściwościach słodzących, jak erytrytol, ksylitol, i sorbitol. Inozytol wpływa korzystnie na pracę układu nerwowego, a zwłaszcza na przekaźnictwo neurotransmiterów w mózgu, jak serotonina i kwas gamma-aminomasłowy (GABA). Witamina B8 powoduje zwiększenie produkcji substancji przekazujących sygnały pomiędzy komórkami nerwowymi oraz działając jak niektóre leki przeciwdepresyjne –  zmniejsza ich wychwyt zwrotny, a także zwiększa wrażliwość receptorów na działanie neuroprzekaźników. Dlatego stosowanie inozytolu jest wskazane w depresji oraz innych zaburzeniach ze strony układu nerwowego. Najnowsze doniesienia naukowe wskazują, że witamina B8 może odgrywać znaczącą rolę w obniżaniu wskaźnika insulinooporności. Inozytol zwiększa wrażliwość komórek na insulinę oraz przyczynia się do obniżenia stężenia glukozy we krwi. W innych badaniach wykazano, że inozytol wpływa na obniżenie poziomu trójglicerydów, cholesterolu całkowitego oraz frakcji „LDL” we krwi, a także zapobiega gromadzeniu się tłuszczu w wątrobie. Dlatego jego suplementacja może być wskazana u osób z chorobami metabolicznymi, takimi jak cukrzyca, czy hipercholesterolemia. Istnieją także doniesienia o korzystnym wpływie witaminy B8  w zespole policystycznych jajników.

Inozytol – dawkowanie witaminy B8

Zalecana dzienna dawka inozytolu wynosi od 500 do 2000 mg. Jest to ilość stosowana profilaktycznie, wspomagająco na funkcjonowanie organizmu. W przypadku uzupełniania niedoborów inozytolu związanych z przebiegiem chorób, dawki są znacznie większe i stosowane pod kontrolą lekarza. W przypadku zespołu policystycznych jajników (PCOS) wskazane jest stosowanie do 4000 mg, we wspomaganiu układu nerwowego 1400 – 1600 mg, natomiast w złagodzeniu objawów depresyjnych dawki są kilkukrotnie większe i sięgają nawet 60000 mg. Najkorzystniejsze efekty można uzyskać stosując preparaty z witaminą B8 rano na czczo, bądź w kilku dawkach podzielonych w ciągu dnia, spożywanych pomiędzy posiłkami.

Objawy i skutki niedoboru inozytolu (witaminy B8)

Pomimo że inozytol jest wytwarzany przez organizm człowieka oraz dostarczany wraz z pożywieniem, niekiedy obserwuje się jego niedobory. Obniżony poziom inozytolu występuje czasami u osób spożywających duże ilości wody, powyżej 2,5 litra dziennie, gdyż sprzyja ona jego usuwaniu. Dodatkowo kawa, herbata, antybiotyki i sulfonamidy osłabiają wchłanianie tego składnika. Obniżony poziom inozytolu najczęściej skutkuje upośledzenie funkcjonowania układu nerwowego, w tym zaburzeniami psychicznymi. Osoby, u których występuje niedobór B8, odczuwają niepokój, są bardziej drażliwe, łatwiej popadają w stan zdenerwowania, a nawet doświadczają ataków paniki. Długotrwały obniżony poziom inozytolu jest niekorzystny zwłaszcza dla mężczyzn, ponieważ może doprowadzić do impotencji oraz zaburzeń płodności.

Objawy i skutki nadmiaru witaminy B8

Inozytol spożywany nawet w dużych ilościach uważany jest za substancję bezpieczną i jest dobrze tolerowany przez organizm. Wykazuje niską toksyczność, ponieważ w większości wydalany jest wraz z moczem. Zazwyczaj stosowane dawki, czyli w przedziale 2 – 4 g/dobę przeważnie nie powodowały żadnych działań niepożądanych. Jednakże w bardzo nielicznych przypadkach po spożyciu dużych dawek, zaobserwowano pojawienie się niekorzystnych objawów, w postaci bólów i zawrotów głowy, uczucia zmęczenia oraz zaburzeń ze strony przewodu pokarmowego, jak nudności, biegunki i wymioty. Niepożądane działania z reguły ustępowały po zaprzestaniu suplementacji inozytolu.

Inozytol – jakie są najlepsze źródła witaminy B8?

Niedobór inozytolu jest rzadko obserwowany, ponieważ jest on syntetyzowany w organizmie oraz występuje w wielu składnikach pokarmowych. Bogatymi źródłami inozytolu są świeże warzywa i owoce, zwłaszcza fasola, groszek oraz owoce cytrusowe. Inozytol często stanowi dodatek do napojów energetycznych. Witaminę B8 można znaleźć również w drożdżach, produktach pełnoziarnistych, orzechach oraz kiełkach pszenicy.

Suplementy – którą witaminę B8 wybrać?

W aptekach dostępnych jest wiele preparatów zawierających witaminę B8. Są to produkty wieloskładnikowe, multiwitaminowe oraz zawierające wyłącznie jedną substancję czynną, w postaci inozytolu. Zwiększenie wchłaniania inozytolu występuje podczas jednoczesnego uzupełnienia niedoborów pozostałych witamin z grupy B. Dlatego najczęściej zaleca się stosować witaminą B8 w połączeniach z innymi witaminami tej grupy, w postaci preparatów B-complex. Zwiększenie wchłaniania inozytolu powodują fosfor, cholina oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe.

  1. A. J. Jakimiuk, i in., The role of inositol deficiency in the etiology of polycystic ovary syndrome disorders, „Journals.viamedica.pl” [online] https://journals.viamedica.pl/ginekologia_polska/article/view/45937, [dostęp:] 07.02.2021 r.
  2. Praca zbiorowa, Witaminy prawda i mity, „biotechnologia.wpt.uni.opole.pl” [online],  http://biotechnologia.wpt.uni.opole.pl/wp-content/uploads/WITAMINY-PRAWDA-I-MITY.pdf, [dostęp:] 07.02.2021 r.
  3. Praca zbiorowa, Inositol, webmd.com [online], https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-299/inositol, [dostęp:] 07.02.2021 r.
  4. Praca zbiorowa, Ćwiczenia laboratoryjne – teoria, „chemia.ug.edu.pl” [online], https://chemia.ug.edu.pl/sites/default/files/_nodes/strona-chemia/37048/files/nat3t.pdf, [dostęp:] 07.02.2021 r.
  5. B. Kulczyński, Inozytol, „vitapedia.pl” [online], https://vitapedia.pl/inozytol, [dostęp:] 07.02.2021 r.
  6. D. Różańska i in., Interakcje witamin z grupy B z wybranymi lekami Ośrodkowego Układu Nerwowego, „ptfarm.pl” [online], https://www.ptfarm.pl/pub/File/Bromatologia/2016/Nr%203/BR%203_2016%20art%2095%20s%20706-710.pdf, [dostęp:] 07.02.2021 r.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Tłuszcze – charakterystyka, rola w organizmie, zapotrzebowanie i źródła

    Jeden z najbardziej kontrowersyjnych składników diety. Przez lata albo nadto demonizowany i eliminowany z codziennego żywienia, albo włączany w ilościach ponad granice norm (diety wysokotłuszczowe). Tłuszcze – ile powinno być ich w naszej diecie? Które będą lepsze, zdrowe, a które niekoniecznie? Co, gdy jest ich w jadłospisie za mało?  

  • Węglowodany – rola, rodzaje, źródła, zapotrzebowanie. Jak wpływają na organizm?

    Stanowią podstawowe źródło energii. Pozwalają na podejmowanie codziennych czynności życiowych, udział w aktywności fizycznej oraz wpływają na nasze samopoczucie. Węglowodany – jaka jest ich rola w żywieniu człowieka? Czy diety niskowęglowodanowe są zdrowe? Czy unikając węglowodanów, można skutecznie i trwale schudnąć? 

  • Guma ksantanowa (E415) – właściwości i zastosowanie. Czy szkodzi zdrowiu?

    Guma ksantanowa jest ważną substancją dodatkową z grupy emulgatorów i środków zagęszczających, stosowaną w wielu gałęziach przemysłu. Czy powszechność jej użycia powinna nas niepokoić? Czym jest guma ksantanowa, jakie ma właściwości i czy jest dla nas szkodliwa? 

  • Pektyna (E440) – właściwości i zastosowanie. Jak zrobić ją w domu?

    Pektyna to częsty gość w naszych kuchniach – zwłaszcza wtedy, gdy trwa sezon na przygotowywanie przetworów owocowych. Jest niezbędna do szybkiego nadania odpowiedniej konsystencji domowym konfiturom i dżemom. Czym jest pektyna, jakie ma właściwości i zastosowanie (również niekulinarne) i czy jest dla nas zdrowa? 

  • Adaptogeny – Rhodiola rosea – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania różańca górskiego

    Preparaty z rożeńca górskiego są polecane w okresie zwiększonej pracy umysłowej oraz wyższego narażenia na stres. Jego suplementacja jest wskazana także podczas przesilenia wiosennego, które często objawia się nadmierną sennością, zmianami depresyjnymi lub ogólną apatią. Rhodiola rosea jest bogata w związki, takie jak rozawina, rozaryna i solidorozyd, czyli substancje obniżające napięcie i korzystanie wpływające na pracę układu nerwowego. Które preparaty z adaptogenem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka różeńca górskiego i czy rhodiola rosea należy przyjmować na czczo? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Guma arabska (E414) – właściwości i zastosowanie. Jak guma akacjowa wpływa na zdrowie?

    Guma arabska to substancja o niezwykle uniwersalnym zastosowaniu: spotkamy ją zarówno w produktach spożywczych i w farmaceutykach, jak również w klejach i farbach. Czym jest i jakie ma właściwości? Czy jest dla nas zdrowa? A może jej obecność na liście dodatków do żywności powinna nas niepokoić? Poznajmy najciekawsze fakty. 

  • Adaptogeny – Żeń-szeń – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania

    Żeń-szeń, nazywany również ginsengiem lub wszechlekiem, jest jednym z najlepiej opisanych adaptogenów. Według medycyny chińskiej powinno się stosować go jedynie w miesiącach zimowych. Żeń-szeń wpływa na poprawę funkcji kognitywnych (poznawczych), poprawia samopoczucie i pamięć, łagodzi stres oraz działa korzystanie na skórę i potencję seksualną. Na rynku można kupić wiele preparatów z żeń-szeniem, zarówno w formie tabletek, kapsułek czy płynnych ekstraktów. Który preparat z żeń-szeniem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka tego adaptogenu oraz w jakiej porze dnia należy zażywać ten suplement? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Bromelaina – jak działa i jakie ma właściwości? Na co pomoże bromelina?

    Fitoskładniki, czyli substancje aktywne biologicznie pochodzenia naturalnego, niezwykle często wykazują pozytywne oddziaływanie na organizm ludzki. Zwracanie się ludzkości w stronę natury sprawia, że coraz więcej z nich staje się obiektem rzetelnych badań naukowych. Tym samym niejednokrotnie potwierdzone zostają przesłanki ich stosowania w ludowej medycynie. Co więcej, dokładne badania właściwości fitoskładników sprawiają, że stają się użyteczne w różnorodnych gałęziach przemysłu. Idealnym przykładem takiej substancji jest bromelaina. Pozyskiwana z ananasów, a stosowana między innymi w medycynie, kosmetyce, przemyśle spożywczym oraz tekstylnym. Jak działa i dlaczego jest tak wszechstronnie używana? Kiedy warto ją suplementować? Podpowiadamy! 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij