Co wpływa na odporność organizmu? Jak kompleksowo wzmacniać układ immunologiczny w czasie pandemii?
Justyna Piekara

Co wpływa na odporność organizmu? Jak kompleksowo wzmacniać układ immunologiczny w czasie pandemii?

Chociaż zazwyczaj nie myślimy o nim na co dzień, nasz układ immunologiczny intensywnie pracuje, aby zapewnić nam ochronę przed niekorzystnymi czynnikami. Dbanie o zdrowie i odporność nigdy nie było ważniejsze niż teraz, w czasie pandemii. Co możesz zrobić, aby wspomóc działanie układu immunologicznego? Jakie czynniki wpływają na twój układ odpornościowy?

Poznaj swoją immunologiczną artylerię

Nasz organizm dysponuje szeregiem wyspecjalizowanych mechanizmów ochronnych, które aktywnie zwalczają infekcje. Układ odpornościowy składa się z narządów, komórek i substancji chemicznych zwalczających drobnoustroje. Jego głównymi elementami są: białe krwinki, przeciwciała, układ dopełniacza, układ limfatyczny, śledziona, grasica i szpik kostny. 

Ponadto, oprócz układu odpornościowego, organizm broni się przed drobnoustrojami, poprzez:

  • skórę – stanowi ona barierę i pierwszą linię obrony przed szkodliwymi drobnoustrojami,
  • płuca – obecny w nich śluz zatrzymuje obce cząsteczki, a falujące rzęski wspomagają ich usuwanie,
  • płyny ustrojowe – zawierają enzymy antybakteryjne, które pomagają zmniejszyć ryzyko infekcji,
  • przewód pokarmowy – śluzówka zawiera przeciwciała, a kwas w żołądku pozwala wyeliminować większość patogenów.

Dieta immunologiczna

“Odżywianie dla odporności powinno być równoznaczne z jedzeniem zapewniającym długowieczność, a nie tylko krótkoterminowym rozwiązaniem podczas paniki globalnej pandemii – pisze na blogu dr Jenna Macciochi, która jest wykładowcą na uniwersytecie w Sussex i należy do grona czołowych immunologów w Wielkiej Brytanii. Jej praca dotyczy przede wszystkim roli diety w stanach zapalnych i odporności.

Specjalistka zwraca uwagę, że jest kilka szczególnie ważnych witamin, makroelementów i mikroelementów, które wspomagają ochronę przed infekcjami. Jako najważniejsze wymienia: witaminy A, C, D i E, B6 i B12, kwas foliowy, ryboflawinę, a także beta karoten, cynk, żelazo, selen i koenzym Q10.

Witamina D – ważny składnik w regulacji odporności

Suplementacja witaminy D to bezpieczny i skuteczny sposób na wsparcie odporności. Większość komórek odpornościowych reaguje bezpośrednio na jej poziom w organizmie. Witamina D wzmacnia komórki regulatorowe T, które są odpowiedzialne za kontrolę układu immunologicznego, a jej niedobór podwyższa ryzyko infekcji wirusowej górnych dróg oddechowych. Niski poziom witaminy D stwierdzono u pacjentów z ciężką postacią COVID-19.

Witamina C – potrzebna podczas walki z infekcją

Witamina C występuje w wielu produktach spożywczych, więc jeśli stosujesz zbilansowaną dietę, łatwo można przyswoić odpowiednią ilość tego składnika. Zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta podczas infekcji. Suplementacja w momencie wystąpienia objawów może skrócić czas trwania przeziębienia. Trzeba mieć jednak na uwadze, że przyjmowanie więcej niż jednego grama witaminy C dziennie może powodować nudności, bóle brzucha, oraz dawać objawy tzw. syndromu nieszczelnego jelita.

Kwasy tłuszczowe omega3 pochodzące z ryb morskich

Tłuszcze mają swój udział w kreowaniu odporności. Są niezbędne do właściwego wchłaniania witamin A, D, E i K, pomagają w regulacji poziomu cukru we krwi, a także są potrzebne do produkcji hormonów, które to odgrywają kluczową rolę w układzie odpornościowym.

Kwasy tłuszczowe omega3, których źródłem są ryby morskie zawierają dwa niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe – kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA), które są bardziej biodostępne niż kwas alfalinolenowy (ALA) w olejach z nasion i orzechów. Przy wyborze suplementu warto kierować się wytycznymi międzynarodowymi standardami IFOS oraz zakupić te, które są pozyskiwane ze zrównoważonych źródeł.

Błonnik i białko roślinne – uwzględnij je w diecie

Błonnik jest ulubionym pokarmem jelitowych mikrobów, a im większe bogactwo spożywanych włókien roślinnych, tym silniejsza odporność. Białko pochodzenia roślinnego wspomaga wytworzenia odpowiedniej odpowiedzi immunologicznej i produkcję przeciwciał. Rośliny strączkowe, które są zrównoważonym źródłem białka i błonnika powinny na stałe zagościć w Twoim menu.

Codzienne nawyki mają wpływ na Twoją odporność

„Nasza genetyka stanowi połowę tego, jak dobrze funkcjonuje nasz układ odpornościowy, ale na pozostałą część duży wpływ mają nasze codzienne nawyki” – mówi w wywiadzie dla “Health Matters” dr Michel Ford, adiunkt w Weill Cornell Medicine, który praktykuje też jako internista w New YorkPresbyterian Medical Group Hudson Valley.

Zdaniem lekarza zdrowe nawyki, takie jak regularne ćwiczenia, dobre odżywianie i ograniczenie alkoholu, rezygnacja z palenia papierosów, wystarczająca ilość snu i redukcja stresu mogą pomóc wzmocnić układ odpornościowy.

Sprawność immunologiczna jest także powiązana z wysiłkiem fizycznym. Aktywność ruchowa jest bardzo ważna i ścisłe powiązana ze sprawnością immunologiczną, jednak przeforsowanie organizmu ćwiczeniami bez wątpienia może zaszkodzić odporności. Według zaleceń, dorośli powinni dbać o kondycję każdego dnia i wykonywać co najmniej 150 minut umiarkowanej lub 75 minut energicznej aktywności fizycznej.

  1. Immune system explained, „betterhealth.vic.gov.au” [online], https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/immunesystem, [dostęp:] 02.02.2021.
  2. J. Macciochi, Taking care of your immunity for life, „rhitrition.com” [online], https://rhitrition.com/takingcareofyourimmunity/, [dostęp:] 02.02.2021.
  3. An immunologist’s guide to looking after your mmune system, „sheerluxe.com” [online], https://sheerluxe.com/2021/01/27/immunologists-guide-looking-after-your-immune-system, [dostęp:] 02.02.2021.
  4. K. Beeson, How to take care of your immune system, https://www.optibacprobiotics.com/uk/newsandblog/healthnews/takecareofyourimmunesystem, [dostęp:] 02.02.2021.
  5. A. Fleming, How to boost your immune system to avoid colds and coronavirus, „theguardian. com” [online], https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2020/mar/08/howtoboostyourimmunesystemtoavoidcoldsandcoronavirus, [dostęp:] 02.02.2021.
  6. How to boost your immune system during a pandemic, „nyp.org” [online], https://healthmatters.nyp.org/7waystoboostyourimmunesystem/, [dostęp:] 02.02.2021.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Guzki śpiewacze (krzykaczy) – czym są guzki na strunach głosowych?

    Guzki na strunach głosowych to przypadłość, która dotyka osób pracujących głosem: nauczycieli, trenerów czy śpiewaków. Mogą też pojawić się u dzieci. Guzki krzykaczy (głosowe, śpiewacze) objawiają się zmianą głosu, chrypką oraz bólem gardła lub szyi. Na czym polega leczenie guzków na strunach głosowych? W jaki sposób można zapobiegać ich powstawaniu?

  • Mięśniaki macicy – przyczyny, objawy, leczenie, operacja niezłośliwego nowotworu macicy

    Mięśniaki macicy są najczęstszymi niezłośliwymi nowotworami kobiecych narządów rodnych, mogą one dotyczyć nawet co czwartej kobiety w wieku rozrodczym. Mięśniaki w macicy pomimo łagodnego charakteru mogą być przyczyną niepokojących i uciążliwych objawów, które, w dużej mierze, zależą od rodzaju i wielkości, jaką osiągną. Ich rozpowszechnienie w populacji oraz konsekwencje zdrowotne sprawiają, iż są jedną z częstszych przypadłości spotykanych w praktyce ginekologicznej. Jakie są przyczyny powstawania mięśniaków? Jak wygląda diagnostyka oraz leczenie?

  • Warianty SARS-CoV-2 – które z nich są największym zagrożeniem?

    Istnieje wiele zidentyfikowanych podtypów koronawirusa SARS-CoV-2. Które warianty stanowią największe potencjalne zagrożenie dla naszego zdrowia? Czym są tzw. warianty zainteresowania (VOI) i warianty budzące obawy (VOC)?

  • Zwyrodnienie stawów – przyczyny, objawy, leczenie choroby zwyrodnieniowej stawów

    Zwyrodnienie stawów (inaczej osteoartroza lub artoza) to powszechnie występujące schorzenie układu ruchu, w przebiegu którego dochodzi do uszkodzenia tkanek budujących staw. Konsekwencją choroby zwyrodnieniowej stawów jest przedwczesne starzenie się struktur stawowych prowadzące do niepełnosprawności. Jakie są przyczyny zwyrodnienia stawów? Jak przebiega leczenie?

  • Czym jest atropina? Czy pomaga na nadpotliwość?

    Powszechnie kojarzona z rozszerzaniem źrenic w gabinecie okulistycznym – atropina, to tak naprawdę bardzo silna substancja, która ma wielokierunkowe działanie, które stymuluje pracę całego organizmu, wypływając m.in. na przyspieszenie akcji serca, działając przeciwwymiotnie, hamując wydzielanie potu i łez. Jakie nie są przeciwwskazania do stosowania atropiny i czy pomaga na nadmierne pocenie się? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Efekt placebo – na czym polega? Czy placebo może być skuteczne?

    Efekt placebo występuje, gdy obserwuje się poprawę stanu klinicznego pacjenta, pomimo że osoba ta nie jest poddawana aktywnemu leczeniu. Naukowcy nie rozumieją jeszcze dokładnie, jak i dlaczego ten efekt występuje. Na ten temat powstało kilka teorii. Według najnowszych naukowych doniesień efekt placebo może pomóc skutecznie redukować dolegliwości bólowe, które towarzyszą wielu schorzeniom. Trwają prace, które mają na celu dokładniejsze poznanie mechanizmów wywołujących to zjawisko.

  • Nocebo – co to jest? Dlaczego efekt nocebo jest wyzwaniem dla klinicystów?

    Negatywne nastawienie pacjenta do stosowanej terapii może zaowocować efektem nocebo. Badania naukowe potwierdziły, że może on mieć realny wpływ na wyniki badań oraz proces leczenia pacjenta. Jak może objawiać się efekt nocebo? W jaki sposób można zminimalizować skutki tego zjawiska?

  • Whiplash (uraz biczowy) – przyczyny, objawy, leczenie, fizjoterapia

    Zderzenie aut lub nagłe hamowanie pojazdu powodują niekontrolowane odgięcie głowy w tył, po którym następuje gwałtowne kompensacyjne zgięcie jej w przód – ruch ten przypomina uderzenie biczem, stąd inna nazwa whiplash – uraz smagnięcia biczem. Może dojść wówczas do naderwania mięśni, naderwania więzadeł, uszkodzenia krążka międzykręgowego, nerwów czy ścięgien. Objawy, które się wówczas pojawiają to silny ból szyi, ograniczenie ruchomości, drętwienie kończyn górnych, ból głowy, barku, pleców.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij