Picie czarnej herbaty pomaga seniorom zachować sprawność umysłu
Justyna Piekara

Picie czarnej herbaty pomaga seniorom zachować sprawność umysłu

Herbata jest najpopularniejszym gorącym napojem na świecie. Nie tylko gasi pragnienie, ale ma też właściwości prozdrowotne. Szereg badań wskazuje, że regularnie spożywana przyczynia się do obniżenia ryzyka zaburzeń poznawczych, demencji oraz depresji u osób w podeszłym wieku. 

Dlaczego seniorzy powinni pić więcej herbaty?

Naukowcy z Uniwersytetu w Newcastle postanowili zbadać zależność pomiędzy spożyciem herbaty a sprawnością u osób w podeszłym wieku. Do tej pory brakowało danych na ten temat w grupie wiekowej 85 lat i powyżej.

W badaniu, które rozpoczęło się w 2006 roku wzięło udział ponad tysiąc osób, pielęgniarki zbierały informacje, odwiedzając uczestników w ich domach. Seniorzy odpowiadali na pytania oraz brali udział w testach psychoruchowych. Wykonano im także morfologię krwi.

Osoby pijące więcej niż pięć filiżanek czarnej herbaty (łac. Camellia sinensis) dziennie są bardziej skupione oraz wykazują lepsze umiejętności psychomotoryczne, większą dokładność wykonywanych zadań i szybkość reakcji, co z pewnością ułatwia wykonywanie różnych codziennych czynności. Czy picie czarnej herbaty chroni przed utratą pamięci? Uczeni nie zaobserwowali poprawy w tym aspekcie wśród seniorów uczestniczących w projekcie.

Wyniki eksperymentu muszą jeszcze zostać ugruntowane, potwierdzone innymi badaniami, ale ukierunkowują dalsze prace nad poszukiwanie możliwych interwencji dietetycznych, które mogą wpłynąć na poprawę funkcji poznawczych w najstarszych grupach wiekowych.

Uczeni zwracają uwagę na fakt, że już sam rytuał przygotowywania napoju jest korzystny dla zdrowia. Kierujący badaniem dr Edward Okello z Centrum Badań nad Żywieniem Człowieka na Uniwersytecie w Newcastle, stwierdził, że „umiejętności, które obserwujemy w grupie seniorów, mogą wynikać nie tylko ze związków obecnych w herbacie, ale mogą to być również rytuały parzenia herbaty lub rozmowy przy filiżance herbaty są tak samo ważne".

Antydepresyjne właściwości herbaty

Depresja jest jednym z najpowszechniejszych zaburzeń psychicznych u osób starszych. Szacuje się, że dotyka obecnie około 7% dorosłych w wieku powyżej 60 lat na całym świecie.

Składniki herbaty, takie jak L-teanina, kofeina oraz katechiny mogą wywierać pozytywny wpływ na nastrój. Hipoteza jednej z prac badawczych, opublikowana w czasopiśmie „Aging”, głosi, że katechiny występujące w herbacie, zwłaszcza galusan epigallokatechiny, mogą mieć działanie przeciwdepresyjne i zapobiegać zmniejszeniu stężenia dopaminy w mózgu.

Badanie przeprowadzone przez naukowców z National University of Singapore (NUS) i Fudan University w Szanghaju potwierdza istnienie statystycznie istotnego związku między regularnym piciem herbaty a niższym poziomem depresji u seniorów. 

Naukowcy przeanalizowali dane 13 000 osób, które wzięły udział w chińskim badaniu Longitudinal Healthy Longevity Survey (CLCHLS). Dane zbierane były w latach 2005-2014. Artykuł opisujący ich eksperyment został opublikowany w “BMC Geriatrics”. Dokładne określenie roli herbaty w zapobieganiu depresji jest wyzwaniem. Poza biochemicznymi właściwościami napoju ważny jest także kontekst społeczny – interakcje międzyludzkie mogą dodatkowo wzmacniać korzystny efekt zdrowotny.

Rytuał picia herbaty

W trwającej debacie na temat herbaty i ludzkiej kondycji psychicznej rozważa się, czy potencjalny wpływ wynika z biochemicznych składników tego napoju, czy kontekstu społecznego jej picia. W związku z tym w swojej analizie naukowcy z NUS postanowili wziąć pod uwagę zmienne, takie jak płeć, status społeczno-ekonomiczny, wykształcenie, nawyki związane ze stylem życia (m.in. palenie tytoniu, picie alkoholu, stopień zaangażowania społecznego).

Według Qiushi Feng’a, autora jednej z najnowszych analiz wykonanych na ten temat, ważna jest konsekwencja i częstość spożywania napoju. U osób po 60. roku życia pijących herbatę codziennie znacznie poprawiło się zdrowie psychiczne.

Naukowiec stwierdził, że “korzyści płynące z picia herbaty są bardziej widoczne we wczesnym etapie pogarszania się zdrowia”. Dostrzega też konieczność kontynuacji prac badawczych nad tym zagadnieniem. Qiushi Feng i jego współpracownicy w przyszłości zamierzają przeprowadzić bardziej dokładne analizy, aby stwierdzić który z rodzajów herbaty owocuje najlepszymi rezultatami w zapobieganiu depresji.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Tłuszcze – charakterystyka, rola w organizmie, zapotrzebowanie i źródła

    Jeden z najbardziej kontrowersyjnych składników diety. Przez lata albo nadto demonizowany i eliminowany z codziennego żywienia, albo włączany w ilościach ponad granice norm (diety wysokotłuszczowe). Tłuszcze – ile powinno być ich w naszej diecie? Które będą lepsze, zdrowe, a które niekoniecznie? Co, gdy jest ich w jadłospisie za mało?  

  • Węglowodany – rola, rodzaje, źródła, zapotrzebowanie. Jak wpływają na organizm?

    Stanowią podstawowe źródło energii. Pozwalają na podejmowanie codziennych czynności życiowych, udział w aktywności fizycznej oraz wpływają na nasze samopoczucie. Węglowodany – jaka jest ich rola w żywieniu człowieka? Czy diety niskowęglowodanowe są zdrowe? Czy unikając węglowodanów, można skutecznie i trwale schudnąć? 

  • Guma ksantanowa (E415) – właściwości i zastosowanie. Czy szkodzi zdrowiu?

    Guma ksantanowa jest ważną substancją dodatkową z grupy emulgatorów i środków zagęszczających, stosowaną w wielu gałęziach przemysłu. Czy powszechność jej użycia powinna nas niepokoić? Czym jest guma ksantanowa, jakie ma właściwości i czy jest dla nas szkodliwa? 

  • Pektyna (E440) – właściwości i zastosowanie. Jak zrobić ją w domu?

    Pektyna to częsty gość w naszych kuchniach – zwłaszcza wtedy, gdy trwa sezon na przygotowywanie przetworów owocowych. Jest niezbędna do szybkiego nadania odpowiedniej konsystencji domowym konfiturom i dżemom. Czym jest pektyna, jakie ma właściwości i zastosowanie (również niekulinarne) i czy jest dla nas zdrowa? 

  • Adaptogeny – Rhodiola rosea – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania różańca górskiego

    Preparaty z rożeńca górskiego są polecane w okresie zwiększonej pracy umysłowej oraz wyższego narażenia na stres. Jego suplementacja jest wskazana także podczas przesilenia wiosennego, które często objawia się nadmierną sennością, zmianami depresyjnymi lub ogólną apatią. Rhodiola rosea jest bogata w związki, takie jak rozawina, rozaryna i solidorozyd, czyli substancje obniżające napięcie i korzystanie wpływające na pracę układu nerwowego. Które preparaty z adaptogenem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka różeńca górskiego i czy rhodiola rosea należy przyjmować na czczo? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Guma arabska (E414) – właściwości i zastosowanie. Jak guma akacjowa wpływa na zdrowie?

    Guma arabska to substancja o niezwykle uniwersalnym zastosowaniu: spotkamy ją zarówno w produktach spożywczych i w farmaceutykach, jak również w klejach i farbach. Czym jest i jakie ma właściwości? Czy jest dla nas zdrowa? A może jej obecność na liście dodatków do żywności powinna nas niepokoić? Poznajmy najciekawsze fakty. 

  • Adaptogeny – Żeń-szeń – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania

    Żeń-szeń, nazywany również ginsengiem lub wszechlekiem, jest jednym z najlepiej opisanych adaptogenów. Według medycyny chińskiej powinno się stosować go jedynie w miesiącach zimowych. Żeń-szeń wpływa na poprawę funkcji kognitywnych (poznawczych), poprawia samopoczucie i pamięć, łagodzi stres oraz działa korzystanie na skórę i potencję seksualną. Na rynku można kupić wiele preparatów z żeń-szeniem, zarówno w formie tabletek, kapsułek czy płynnych ekstraktów. Który preparat z żeń-szeniem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka tego adaptogenu oraz w jakiej porze dnia należy zażywać ten suplement? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Bromelaina – jak działa i jakie ma właściwości? Na co pomoże bromelina?

    Fitoskładniki, czyli substancje aktywne biologicznie pochodzenia naturalnego, niezwykle często wykazują pozytywne oddziaływanie na organizm ludzki. Zwracanie się ludzkości w stronę natury sprawia, że coraz więcej z nich staje się obiektem rzetelnych badań naukowych. Tym samym niejednokrotnie potwierdzone zostają przesłanki ich stosowania w ludowej medycynie. Co więcej, dokładne badania właściwości fitoskładników sprawiają, że stają się użyteczne w różnorodnych gałęziach przemysłu. Idealnym przykładem takiej substancji jest bromelaina. Pozyskiwana z ananasów, a stosowana między innymi w medycynie, kosmetyce, przemyśle spożywczym oraz tekstylnym. Jak działa i dlaczego jest tak wszechstronnie używana? Kiedy warto ją suplementować? Podpowiadamy! 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij