Picie czarnej herbaty pomaga seniorom zachować sprawność umysłu
Justyna Piekara

Picie czarnej herbaty pomaga seniorom zachować sprawność umysłu

Herbata jest najpopularniejszym gorącym napojem na świecie. Nie tylko gasi pragnienie, ale ma też właściwości prozdrowotne. Szereg badań wskazuje, że regularnie spożywana przyczynia się do obniżenia ryzyka zaburzeń poznawczych, demencji oraz depresji u osób w podeszłym wieku. 

Dlaczego seniorzy powinni pić więcej herbaty?

Naukowcy z Uniwersytetu w Newcastle postanowili zbadać zależność pomiędzy spożyciem herbaty a sprawnością u osób w podeszłym wieku. Do tej pory brakowało danych na ten temat w grupie wiekowej 85 lat i powyżej.

W badaniu, które rozpoczęło się w 2006 roku wzięło udział ponad tysiąc osób, pielęgniarki zbierały informacje, odwiedzając uczestników w ich domach. Seniorzy odpowiadali na pytania oraz brali udział w testach psychoruchowych. Wykonano im także morfologię krwi.

Osoby pijące więcej niż pięć filiżanek czarnej herbaty (łac. Camellia sinensis) dziennie są bardziej skupione oraz wykazują lepsze umiejętności psychomotoryczne, większą dokładność wykonywanych zadań i szybkość reakcji, co z pewnością ułatwia wykonywanie różnych codziennych czynności. Czy picie czarnej herbaty chroni przed utratą pamięci? Uczeni nie zaobserwowali poprawy w tym aspekcie wśród seniorów uczestniczących w projekcie.

Wyniki eksperymentu muszą jeszcze zostać ugruntowane, potwierdzone innymi badaniami, ale ukierunkowują dalsze prace nad poszukiwanie możliwych interwencji dietetycznych, które mogą wpłynąć na poprawę funkcji poznawczych w najstarszych grupach wiekowych.

Uczeni zwracają uwagę na fakt, że już sam rytuał przygotowywania napoju jest korzystny dla zdrowia. Kierujący badaniem dr Edward Okello z Centrum Badań nad Żywieniem Człowieka na Uniwersytecie w Newcastle, stwierdził, że „umiejętności, które obserwujemy w grupie seniorów, mogą wynikać nie tylko ze związków obecnych w herbacie, ale mogą to być również rytuały parzenia herbaty lub rozmowy przy filiżance herbaty są tak samo ważne".

Antydepresyjne właściwości herbaty

Depresja jest jednym z najpowszechniejszych zaburzeń psychicznych u osób starszych. Szacuje się, że dotyka obecnie około 7% dorosłych w wieku powyżej 60 lat na całym świecie.

Składniki herbaty, takie jak L-teanina, kofeina oraz katechiny mogą wywierać pozytywny wpływ na nastrój. Hipoteza jednej z prac badawczych, opublikowana w czasopiśmie „Aging”, głosi, że katechiny występujące w herbacie, zwłaszcza galusan epigallokatechiny, mogą mieć działanie przeciwdepresyjne i zapobiegać zmniejszeniu stężenia dopaminy w mózgu.

Badanie przeprowadzone przez naukowców z National University of Singapore (NUS) i Fudan University w Szanghaju potwierdza istnienie statystycznie istotnego związku między regularnym piciem herbaty a niższym poziomem depresji u seniorów. 

Naukowcy przeanalizowali dane 13 000 osób, które wzięły udział w chińskim badaniu Longitudinal Healthy Longevity Survey (CLCHLS). Dane zbierane były w latach 2005-2014. Artykuł opisujący ich eksperyment został opublikowany w “BMC Geriatrics”. Dokładne określenie roli herbaty w zapobieganiu depresji jest wyzwaniem. Poza biochemicznymi właściwościami napoju ważny jest także kontekst społeczny – interakcje międzyludzkie mogą dodatkowo wzmacniać korzystny efekt zdrowotny.

Rytuał picia herbaty

W trwającej debacie na temat herbaty i ludzkiej kondycji psychicznej rozważa się, czy potencjalny wpływ wynika z biochemicznych składników tego napoju, czy kontekstu społecznego jej picia. W związku z tym w swojej analizie naukowcy z NUS postanowili wziąć pod uwagę zmienne, takie jak płeć, status społeczno-ekonomiczny, wykształcenie, nawyki związane ze stylem życia (m.in. palenie tytoniu, picie alkoholu, stopień zaangażowania społecznego).

Według Qiushi Feng’a, autora jednej z najnowszych analiz wykonanych na ten temat, ważna jest konsekwencja i częstość spożywania napoju. U osób po 60. roku życia pijących herbatę codziennie znacznie poprawiło się zdrowie psychiczne.

Naukowiec stwierdził, że “korzyści płynące z picia herbaty są bardziej widoczne we wczesnym etapie pogarszania się zdrowia”. Dostrzega też konieczność kontynuacji prac badawczych nad tym zagadnieniem. Qiushi Feng i jego współpracownicy w przyszłości zamierzają przeprowadzić bardziej dokładne analizy, aby stwierdzić który z rodzajów herbaty owocuje najlepszymi rezultatami w zapobieganiu depresji.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dynia – wartości odżywcze i właściwości lecznicze. Dietetyczne przepisy z dynią

    Dynia jest warzywem bogatym w witaminy i minerały m.in. magnez, selen, potas i cynk. Stanowi także źródło białka i błonnika pokarmowego. Kto powinien włączyć ją do swojej diety? Jakie właściwości mają pestki z dyni i olej z dyni? Czy to warzywo będzie odpowiednie dla cukrzyków?  

  • Grzyby – właściwości i wartości odżywcze. Jak je przyrządzać, suszyć i mrozić? Jak uniknąć zatrucia grzybami?

    Niskokaloryczne i bogate w łatwo przyswajalne biało oraz błonnik pokarmowy – mowa o grzybach, które Polacy chętnie zbierają i spożywają. Są cenione nie tylko za ich smak, ale także za ich wpływ na zdrowie. Które grzyby warto zbierać? Jaka jest różnica pomiędzy grzybami niejadalnym a trującymi? I najważniejsze – jak uniknąć zatrucia grzybami? Podpowiadamy. 

  • Borowik szatański – charakterystyka i występowanie. Objawy zatrucia borowikiem szatańskim i pierwsza pomoc przy zatruciu

    Borowik szatański, szatan, diablik, smoczy łeb – nie bez powodu ma tak złowieszcze nazwy – należy do grupy grzybów trujących, które po spożyciu mogą wywołać silne dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego i nie tylko. Jak odróżnić borowika szatańskiego od szlachetnego? Jakie są objawy zatrucia borowikiem szatańskim? Co zrobić, gdy dojdzie do zatrucia? Podpowiadamy.

  • Cukier muscovado – właściwości i zastosowanie

    Ciemnej barwy, o karmelowym, przyjemnym smaku – sprawdzi się w wielu daniach na słodko i na wytrawnie. Od wielu już lat uważany za lepszy zamiennik tradycyjnego białego cukru otrzymywanego z buraków, ale czy zasłużenie? Czy cukier muscovado dostarcza mniej kalorii? Czy jest zdrowszy? Do czego można go jeszcze wykorzystać? 

  • Rabarbar – wartości odżywcze, właściwości i przepisy z rabarbarem

    Rabarbar nieodłącznie kojarzy się nam ze smakami lata. Gdy nadchodzi na niego sezon, niejeden z nas kupuje go z zamiarem przygotowania pysznego ciasta drożdżowego lub kompotu z jego dodatkiem. Jakie właściwości posiada rabarbar? Gdzie znalazł swoje zastosowanie i kto może, a kto nie powinien po niego sięgać? 

  • Dieta przeciwnowotworowa – zasady, wskazówki, produkty antyrakowe

    Uniwersalnej diety mającej na celu zmniejszyć ryzyko rozwoju choroby nowotworowej nie ma. Istnieje jednak sporo doniesień w temacie poszczególnych składników pożywienia, które takie działanie mogą wykazywać. Równolegle należy wspomnieć i o czynnikach, które będą działać pronowotworowo. Po które produkty sięgać na co dzień, a które ograniczyć? Jakie są zasady diety obniżające ryzyko zachorowania na raka? 

  • Który probiotyk na zdrowe jelita wybrać? Tabletka, żel, koncentrat probiotyczny

    Wsparcie organizmu poprzez dbanie o odpowiedni poziom odporności jest wskazane nie tylko w okresie jesienno-zimowym, ale przez cały rok. Osłabienie może wystąpić zarówno na skutek przeziębienia, grypy, przyjmowania leków immunosupresyjnych, zatrucia pokarmowego, braku snu, nieodpowiedniej diety czy antybiotykoterapii. Żeby wspomóc się w tych okresach można sięgnąć po probiotyki, które na rynku aptecznym dostępne są m.in. w postaci napojów, tabletek czy żelu. Czym jest koncentrat probiotyczny, czy w ciąży można łykać probiotyki i jak najlepiej przyjmować te preparaty? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Soja – czy jest zdrowa?

    Budząca od lat kontrowersje soja jest jedną z ważniejszych roślin uprawnych na świecie, zaraz po pszenicy, kukurydzy i ryżu. Zdaniem wielu badaczy, jej spożycie może wiązać się z wieloma potencjalnymi korzyściami zdrowotnymi, w tym m.in. profilaktyką chorób układu sercowo-naczyniowego, osteoporozy oraz z łagodzeniem objawów okresu menopauzalnego.   

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij