Podczas lockdownu warto mieć zwierzaka, twierdzą naukowcy
Katarzyna Szulik

Podczas lockdownu warto mieć zwierzaka, twierdzą naukowcy

Pandemia koronawirusa na pewien czas zamknęła nas w domach, co musiało się przełożyć na kondycję psychiczną osób zmuszonych do izolacji, często w całkowitej samotności. Druga fala pandemii nie jest wykluczona, a najnowsze badania pokazują, w jaki sposób przygotować się do niej, mając na uwadze ograniczenie obciążenia psychicznego. Okazuje się, że stres związany z lockdownem świetnie redukują czworonogi. 

Pupil pomaga każdemu

Badanie w tym kierunku zostało przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w York i Uniwersytetu Lincolna na grupie 6000 uczestników pochodzących z Wielkiej Brytanii, którzy posiadali co najmniej jednego zwierzaka. Gatunek posiadanego zwierzęcia nie był traktowany jako kryterium w badaniu, jednak dominującymi były koty i psy, obok małych ssaków i rybek.

Naukowcy doszli do wniosku, że posiadanie zwierzaka było związane z zachowaniem lepszego zdrowia psychicznego i redukcją poczucia samotności w związku z lockdownem. Ponad 90 proc. respondentów zadeklarowało, że zwierzę pomogło im w emocjonalnym radzeniu sobie z pandemią, a dla 96 proc. przebywanie ze zwierzęciem okazało się pomocne w zachowaniu dobrej kondycji i wdrażaniu aktywności fizycznej do codziennego planu dnia.

Z drugiej strony posiadanie zwierzęcia w pandemii wiązało się z podwyższeniem poziomu stresu w pewnych aspektach, związanych z troską o zdrowie pupila w kontekście trudności z dostępem do opieki weterynaryjnej. Ankietowani wyrażali obawę, że w tej sytuacji mogliby nie poradzić sobie z właściwą opieką nad zwierzęciem, gdyby nagle zachorowało i wymagało poważniej, specjalistycznej pomocy.

Badanie pozwoliło pokazać także, w jaki sposób emocjonalna więź ze zwierzęciem może wpływać na zdrowie psychiczne. U osób, u których więź ta była silna, spływ lockdownu na samopoczucie psychiczne był mniejszy. Naukowcy nie ujawnili jednak, w jaki sposób mierzyli siłę wspomnianej więzi, być może wynikała ona z oceny subiektywnej badanego. 

Gatunek zwierzaka nie gra roli

Zauważono, że na jakość więzi na linii zwierzę–człowiek nie wpływa gatunek posiadanego pupila. Zwykło się zakładać, że formowanie więzi z dużymi ssakami, takimi jak koty i psy, zachodzi najłatwiej i ma ona najwyższą jakość. Okazuje się jednak, że gatunek zwierzaka nie ma znaczenia i równie głęboką i znaczącą więź uformować można ze świnką morską czy rybką. 

Okazało się również, że psychiczną ulgę przynosić może także świadomość bliskości zwierzęcia, niekoniecznie powiązana z możliwością dotknięcia czy interakcji. 55 proc. osób uczestniczących w badaniu przyznało, że podczas pandemii oddawało się także obserwacji i kamieniu ptaków pojawiających się w ich ogrodzie czy okolicy balkonu. 

Dobrobyt zwierzęcia jest kluczowy dla naszego samopoczucia

Wnioski te są szczególnie ważne w kontekście ewentualnej drugiej fali pandemii, która ponownie może skutkować lockdownem i koniecznością spędzania czasu bez osób najbliższych. Zwierzęta są domownikami, dlatego towarzyszą nam w tym trudnym czasie i stanowią istotny bufor stresu psychicznego. Warunkiem osiągnięcia tego efektu jest jednak zadbanie o potrzeby zwierząt w stopniu równym, jak o własne. W przeciwnym razie interakcje te, zamiast nieść ukojenie, mogą stać się źródłem realnego stresu. 

Zwierzę to nie lek: zadbaj o swoje zdrowie psychiczne 

Warto jednak pamiętać, że zwierzę nie jest alternatywą wobec terapii czy leków i nie powinno być w ten sposób traktowane. Nie można zagwarantować, że zwierzę złagodzi skutki stresu wywołanego lockdownem, dlatego też nie powinno się podejmować decyzji o kupnie czy adopcji zwierzęcia z taką intencją. 

Zdrowie psychiczne wynika z wielu czynników, a jego pogorszenie powinno być traktowane poważnie i pociągnąć za sobą konsultację ze specjalistą. Więź uformowana ze zwierzęciem może stanowić wsparcie, ale nie zastąpi fachowej pomocy psychiatry czy psychologa.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych –wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?

    Ostatnie miesiące drastycznie ograniczyły nasze możliwości w zakresie opuszczania domów i utrzymywania standardowych kontaktów towarzyskich. Dla wielu były one więc czasem intensywnego nadrabiania zaległości serialowych, książkowych czy filmowych. Jak się okazuje, taka forma spędzania czasu jest nie tylko przyjemna i skuteczna w przyspieszaniu jego upływu – w tym trudnym czasie pozwala utrzymać równowagę psychiczną. Naukowcy nazywają to zjawisko nietradycyjną socjalizacją.

  • Biofeedback – na czym polega? Zastosowanie u dzieci i u dorosłych. Trening biofeedback – efekty

    Biofeedback (biologiczne sprzężenie zwrotne) to nieinwazyjna metoda terapii polegająca na monitorowaniu przez specjalne urządzenie zmian fizjologicznych organizmu. Ma to na celu lepsze rozpoznawanie wpływu myśli i uczuć na fizjologię, dzięki czemu pacjent może nauczyć się kontrolować te funkcje organizmu, nad którymi w normalnych warunkach nie można panować (fale mózgowe czy napięcie mięśni). Biofeedback jest wykorzystywany w terapii dzieci i dorosłych z zaburzeniami koncentracji, stanami lękowymi, depresją, nadpobudliwością, padaczką, zaburzeniami autystycznymi czy niską odpornością na stres.

  • Borderline – czym charakteryzuje się osobowość borderline? Jak leczy się zaburzenia osobowości typu borderline?

    Osobowość borderline, znana także jako osobowość z pogranicza, to zaburzenie charakteryzujące się zmiennym obrazem samego siebie, silnymi wahaniami nastroju oraz bardzo emocjonalnymi związkami interpersonalnymi, które wynikają z silnego strachu przed odrzuceniem lub wręcz przeciwnie – ze strachu przed całkowitym zatracaniem się w drugiej osobie. Przyczyny wykształcania się tego rodzaju zaburzenia osobowości nie zostały dotychczas wystarczająco zbadane, choć uważa się, że odpowiadają za nie pewne czynniki genetyczne. Zaburzenia osobowości typu borderline dotyczą około 2–3% społeczeństwa i występują częściej u kobiet. 

  • Przyczyny i objawy nerwicy – jakie są rodzaje i jak objawiają się zaburzenia nerwicowe?

    Nerwica to niepsychotyczne zaburzenie psychiczne, którego przyczyn najczęściej upatruje się w czynnikach środowiskowych oraz genetycznych. Objawy nerwicy nie obejmują wyłącznie sfery psychicznej (lęk, natrętne myśli), mogą także pochodzić ze strony układu oddechowego (np. trudności z oddychaniem), układu krążenia (np. przyspieszone tempo pracy serca), układu nerwowego (np. dezorientacja) czy układu pokarmowego (np. nudności i wymioty). W jaki jeszcze sposób mogą objawiać się zaburzenia nerwicowe?

  • Nerwica – leczenie. Jakie są metody walki z zaburzeniami nerwicowymi i jak długo trwa leczenie nerwicy?

    Metodą najczęściej stosowanej w ocenie nerwic jest psychoterapia, mająca na celu zrozumienie zastosowania opcji i modyfikację zachowania. W wymaganym stosowaniu lękowym należy zastosować leczenie farmakologiczne, przeważnie stosować leki przeciwdepresyjne i przeciwlękowe. Jak długo trwa leczenie nerwicy? Czy jesteś lekarzem, gdy zauważysz u siebie objawy towarzyszące nerwicom? 

  • Depresję można zdiagnozować na podstawie tętna

    Dzięki trwającej 24 godziny analizie rytmu serca można przewidzieć depresję z aż 90% skutecznością. Badania na ten temat zostały zaprezentowane podczas 33 Europejskiego Kongresu Neuropsychofarmakologii, a ich autorami są naukowcy z Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie. 

  • Jak odprężyć się przed świętami? Sprawdzone sposoby na przedświąteczny relaks

    Końcówka roku to zdecydowanie jeden z najgorętszych okresów na przestrzeni dwunastu kolejnych miesięcy kalendarzowych. Niezaprzeczalnie to właśnie grudzień króluje w tym rankingu, co ma związek z obchodzonymi w tym czasie Świętami Bożego Narodzenia. Skupiamy wtedy całą swoją energię, aby jak najlepiej się do nich przygotować. Pociąga to jednak za sobą spory stres, który, kumulując się, może wpływać negatywnie zarówno na nas samych, jak i na otoczenie, w którym się znajdujemy. W dalszej części artykułu opowiem o kilku sprawdzonych sposobach na zrelaksowanie się i złapanie oddechu w tym i tak już niełatwym dla nas wszystkich czasie. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij