×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Dobowy rytm głodu – to, kiedy jesz, warunkuje to, co jesz, twierdzą naukowcy

Zasada, jeśli chcesz zachować zdrową sylwetkę, nie jedz po 18:00 już dawno została podważona przez wielu dietetyków, co nie oznacza, że godziny spożywania posiłków nie mają związku z jakością i efektami odżywiania. Najnowsze badania dowodzą, że osoby, które zjadają największe posiłki wieczorem, spożywają więcej kalorii i mają mniej zdrową dietę od tych, które unikają wieczornego podjadania. Informacje te pojawiły się na Europejskiej i Międzynarodowej Konferencji Poświęconej Otyłości.

Nielogiczny głód

Celem badania było wskazanie związku między wieczornym spożyciem kalorii i ogólną jakością diety. Punktem wyjścia do przeprowadzenia takiej analizy były wcześniejsze wnioski dotyczące rytmu dobowego głodu, którego istnienie zostało potwierdzone badaniami. Wynika z nich, że ludzkie poczucie głodu wymyka się racjonalnemu postrzeganiu. Logiczne byłoby, gdyby głód był największy tuż po zakończeniu nocnego „postu”, a więc o poranku lub do południa. Okazuje się jednak, że głód odczuwamy najmocniej około godziny 20:00, a więc w chwili, gdy organizm powoli z zaczyna wchodzić w stan spoczynku po aktywnościach całego dnia. 

W związku z tym wielu z nas jest w stanie przetrwać większość dnia, nie jedząc nic lub prawie nic, po czym wieczorem „odbija” sobie ubytki kaloryczne sporym, późnym posiłkiem. To siłą rzeczy ma wpływ na metabolizm, któremu nie sprzyja dostarczanie dużej liczby kalorii w chwili, w której zaczyna zwalniać. Takie postępowanie sprzyja otyłości, a przy okazji niezdrowej diecie, ponieważ głodni jesteśmy bardziej skłonni dostarczać sobie dużej ilości pokarmów, które zaspokoją głód szybko i satysfakcjonująco (fast food, słodycze).

Czemu czas posiłku wpływa na jakość diety?

Badanie, o którym wspomniano na konferencji, dotyczy przede wszystkim tego, w jako sposób pory posiłków wpływają na ogólna jakość diety i wielkość (w rozumieniu kalorycznym) spożywanych dań. W tym celu wykorzystano dane pochodzące z Narodowej Ankiety Dietetycznej i Żywieniowej prowadzonej w Wielkiej Brytanii od roku 2008. Zbiera ona szczegółowe informacje dotyczące spożycia jedzenia, podaży składników odżywczych i kondycji żywieniowej jej uczestników od chwili skończenia 18. miesiąca życia. Każdego roku do ankiety trafiają odpowiedzi od reprezentatywnej próby 1000 osób. Autorzy badania wykorzystali dane pozyskane od blisko 1200 dorosłych, którzy wypełniali ankiety między 2012 a 2017 rokiem. 

Wynika z nich, że uczestnicy badania spożywali średnio 40 proc. dziennej dawki kalorii po godzinie 18:00. Dane w tym względzie wahały się od nieco ponad 30 proc. do blisko 50 proc. spożycia dziennej dawki kalorii wieczorem w zależności od osoby. Naukowcy zaobserwowali dwa dominujące trendy wynikające z zebranych danych. 

Podjadający wieczorem, jedzą więcej

Badanie pokazało, że spożywanie większości kalorii w późniejszych porach dnia wpływało na ogólną, dzienną podaż kalorii. Osoby, które większość posiłków spożywały przed 18:00 ogółem zjadały mniej od tych, u których większa część konsumpcji odbywała się wieczorem. 

Okazało się także, że pory spożywania posiłków wpływały na wartość odżywczą jedzenia, po które sięgały poszczególne osoby. Z przedstawionych analiz wynika, że osoby mające tendencję do spożywania większej liczby kalorii wieczorami odżywiają się gorzej od tych, u których posiłki są rozłożone regularnie na cały dzień. Analogicznie, wybieranie lżejszych, mniej kalorycznych posiłków wieczorami jest powiązane z ogólnie niższym spożyciem kalorii w ciągu dnia, co przekłada się na zdrowszą dietę. 

Wnioski z badania mogą przełożyć się na lepsze poznanie dobowych rytmów żywieniowych poszczególnych osób, a taka wiedza mogłaby pozwolić na ich pozytywną modyfikację. Może się okazać, że zmiana struktury żywienia bez radykalnej redukcji przyjmowanych kalorii jest wystarczająca, by osiągnąć lepsze efekty zdrowotne, zapobiegać otyłości i chorobom z nią powiązanym, jak również wpłynąć na poprawę zdrowia kardiometabolicznego.

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. Scheer F. A., Morris C. J., Shea S. A., The internal circadian clock increases hunger and appetite in the evening independent of food intake and other behaviors, „Obesity (Silver Spring)”, 2013, nr 21(3), s. 421–423, doi:10.1002/oby.20351, [dostęp:] 09.09.2020 r.
  2. Berman R., Study finds what you eat is linked to when you eat, "medicalnewstoday.com" [online], https://www.medicalnewstoday.com/articles/study–finds–what–you–eat–is–linked–to–when–you–eat, [dostęp:] 09.09.2020 r. 
  3. Kessler K., Pivovarova–Ramich O., Meal timing, aging, and metabolic health., „Int J Mol Sci.” 2019, nr 20(8):1911, doi:10.3390/ijms20081911, [dostęp:] 09.09.2020 r.

Podziel się: