Dobowy rytm głodu – to, kiedy jesz, warunkuje to, co jesz, twierdzą naukowcy
Katarzyna Szulik

Dobowy rytm głodu – to, kiedy jesz, warunkuje to, co jesz, twierdzą naukowcy

Zasada, jeśli chcesz zachować zdrową sylwetkę, nie jedz po 18:00 już dawno została podważona przez wielu dietetyków, co nie oznacza, że godziny spożywania posiłków nie mają związku z jakością i efektami odżywiania. Najnowsze badania dowodzą, że osoby, które zjadają największe posiłki wieczorem, spożywają więcej kalorii i mają mniej zdrową dietę od tych, które unikają wieczornego podjadania. Informacje te pojawiły się na Europejskiej i Międzynarodowej Konferencji Poświęconej Otyłości.

Nielogiczny głód

Celem badania było wskazanie związku między wieczornym spożyciem kalorii i ogólną jakością diety. Punktem wyjścia do przeprowadzenia takiej analizy były wcześniejsze wnioski dotyczące rytmu dobowego głodu, którego istnienie zostało potwierdzone badaniami. Wynika z nich, że ludzkie poczucie głodu wymyka się racjonalnemu postrzeganiu. Logiczne byłoby, gdyby głód był największy tuż po zakończeniu nocnego „postu”, a więc o poranku lub do południa. Okazuje się jednak, że głód odczuwamy najmocniej około godziny 20:00, a więc w chwili, gdy organizm powoli z zaczyna wchodzić w stan spoczynku po aktywnościach całego dnia. 

W związku z tym wielu z nas jest w stanie przetrwać większość dnia, nie jedząc nic lub prawie nic, po czym wieczorem „odbija” sobie ubytki kaloryczne sporym, późnym posiłkiem. To siłą rzeczy ma wpływ na metabolizm, któremu nie sprzyja dostarczanie dużej liczby kalorii w chwili, w której zaczyna zwalniać. Takie postępowanie sprzyja otyłości, a przy okazji niezdrowej diecie, ponieważ głodni jesteśmy bardziej skłonni dostarczać sobie dużej ilości pokarmów, które zaspokoją głód szybko i satysfakcjonująco (fast food, słodycze).

Czemu czas posiłku wpływa na jakość diety?

Badanie, o którym wspomniano na konferencji, dotyczy przede wszystkim tego, w jako sposób pory posiłków wpływają na ogólna jakość diety i wielkość (w rozumieniu kalorycznym) spożywanych dań. W tym celu wykorzystano dane pochodzące z Narodowej Ankiety Dietetycznej i Żywieniowej prowadzonej w Wielkiej Brytanii od roku 2008. Zbiera ona szczegółowe informacje dotyczące spożycia jedzenia, podaży składników odżywczych i kondycji żywieniowej jej uczestników od chwili skończenia 18. miesiąca życia. Każdego roku do ankiety trafiają odpowiedzi od reprezentatywnej próby 1000 osób. Autorzy badania wykorzystali dane pozyskane od blisko 1200 dorosłych, którzy wypełniali ankiety między 2012 a 2017 rokiem. 

Wynika z nich, że uczestnicy badania spożywali średnio 40 proc. dziennej dawki kalorii po godzinie 18:00. Dane w tym względzie wahały się od nieco ponad 30 proc. do blisko 50 proc. spożycia dziennej dawki kalorii wieczorem w zależności od osoby. Naukowcy zaobserwowali dwa dominujące trendy wynikające z zebranych danych. 

Podjadający wieczorem, jedzą więcej

Badanie pokazało, że spożywanie większości kalorii w późniejszych porach dnia wpływało na ogólną, dzienną podaż kalorii. Osoby, które większość posiłków spożywały przed 18:00 ogółem zjadały mniej od tych, u których większa część konsumpcji odbywała się wieczorem. 

Okazało się także, że pory spożywania posiłków wpływały na wartość odżywczą jedzenia, po które sięgały poszczególne osoby. Z przedstawionych analiz wynika, że osoby mające tendencję do spożywania większej liczby kalorii wieczorami odżywiają się gorzej od tych, u których posiłki są rozłożone regularnie na cały dzień. Analogicznie, wybieranie lżejszych, mniej kalorycznych posiłków wieczorami jest powiązane z ogólnie niższym spożyciem kalorii w ciągu dnia, co przekłada się na zdrowszą dietę. 

Wnioski z badania mogą przełożyć się na lepsze poznanie dobowych rytmów żywieniowych poszczególnych osób, a taka wiedza mogłaby pozwolić na ich pozytywną modyfikację. Może się okazać, że zmiana struktury żywienia bez radykalnej redukcji przyjmowanych kalorii jest wystarczająca, by osiągnąć lepsze efekty zdrowotne, zapobiegać otyłości i chorobom z nią powiązanym, jak również wpłynąć na poprawę zdrowia kardiometabolicznego.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Substancje w suplementach diety na odchudzanie

    Nie ma lepszego sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów niż odpowiednio dobrana dieta połączona z aktywnością fizyczną. Mimo to na rynku dostępna jest szeroka oferta suplementów na odchudzanie. Czy te preparaty mogą wspomóc walkę z nadwagą? Na jakiej zasadzie działają substancje, które są w składzie suplementów na odchudzanie? Przyglądamy się kilku z nich.

  • Dieta na trądzik – jakie produkty jeść, a które wykluczyć?

    W walce z trądzikiem, obok właściwej pielęgnacji, będzie pomocna także dieta. Codzienny jadłospis osoby zmagającej się z trądzikiem na twarzy, plecach lub dekolcie powinien być bogaty w produkty, które zawierają m.in. cynk, błonnik, witaminy z grupy B czy beta-karoten. Co zatem należy jeść, a czego unikać, aby pozbyć się wyprysków? 

  • Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

    Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

  • Dieta FODMAP – na czym polega i kiedy ją stosować?

    Problemy z wypróżnianiem, wzdęcia i bóle brzucha to częste dolegliwości, który pojawiają się zwłaszcza przy IBS oraz zespole SIBO. Symptomy tych schorzeń można złagodzić, stosując odpowiednią dietę FODMAP. Na czym dokładnie ona polega? Które produkty należy włączyć do menu, a z których zrezygnować? 

  • Dieta w biegunce u dzieci i dorosłych – co jeść przy rozwolnieniu?

    Podczas biegunki należy stosować dietę zapierającą (tzw. dietę BRAT). Jej podstawą są łatwostrawne produkty, które pomagają zagęszczać treść pokarmową. Kolejnym i równie ważnym elementem w żywieniu w czasie biegunki jest odpowiednia podaż wody. Jak powinna wyglądać dieta podczas rozwolnienia? Które produkty można jeść, a których unikać? 

  • Termogeneza – czym jest? Jaki ma wpływ na utratę masy ciała?

    Na wartość naszego całodobowego zapotrzebowania składa się podstawowa oraz ponadpodstawowa przemiana materii, w tym m.in. termogeneza, czyli najprościej definiując – wydzielanie ciepła przez nasz organizm. Jej wartość może zależeć od składu spożywanej przez nas diety! Czym jest termogeneza? Czy ma związek z naszą masą ciała, zwłaszcza gdy potrzebujemy ją zredukować? 

  • Dieta przy SIBO – co jeść, a czego unikać w zespole rozrostu bakteryjnego?

    Dotyczy coraz większej liczby osób. Powoduje dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności, często sprawia ból. Na szczęście istnieją metody żywieniowe, które pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite ustąpienie dolegliwości. SIBO – jaka dieta będzie najlepsza? Jakie produkty należy wyeliminować, a które nie będą szkodzić? 

  • Termogeniki – co to za produkty i jaki mają wpływ na spalanie tłuszczu?

    Nikogo już dziś nie dziwią coraz to nowsze diety czy specyfiki mające na celu bezproblemową redukcję nadmiernych kilogramów. Sformułowanie „termogeniki” jest jednak znane już od wielu lat, a co więcej – dalej chętnie stosowane m.in. w branży sportowej. Czym są termogeniki? Czy pomogą w odchudzaniu bez żmudnej diety i ćwiczeń? Co jest termogenikiem?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij