Dobowy rytm głodu – to, kiedy jesz, warunkuje to, co jesz, twierdzą naukowcy
Katarzyna Szulik

Dobowy rytm głodu – to, kiedy jesz, warunkuje to, co jesz, twierdzą naukowcy

Zasada, jeśli chcesz zachować zdrową sylwetkę, nie jedz po 18:00 już dawno została podważona przez wielu dietetyków, co nie oznacza, że godziny spożywania posiłków nie mają związku z jakością i efektami odżywiania. Najnowsze badania dowodzą, że osoby, które zjadają największe posiłki wieczorem, spożywają więcej kalorii i mają mniej zdrową dietę od tych, które unikają wieczornego podjadania. Informacje te pojawiły się na Europejskiej i Międzynarodowej Konferencji Poświęconej Otyłości.

Nielogiczny głód

Celem badania było wskazanie związku między wieczornym spożyciem kalorii i ogólną jakością diety. Punktem wyjścia do przeprowadzenia takiej analizy były wcześniejsze wnioski dotyczące rytmu dobowego głodu, którego istnienie zostało potwierdzone badaniami. Wynika z nich, że ludzkie poczucie głodu wymyka się racjonalnemu postrzeganiu. Logiczne byłoby, gdyby głód był największy tuż po zakończeniu nocnego „postu”, a więc o poranku lub do południa. Okazuje się jednak, że głód odczuwamy najmocniej około godziny 20:00, a więc w chwili, gdy organizm powoli z zaczyna wchodzić w stan spoczynku po aktywnościach całego dnia. 

W związku z tym wielu z nas jest w stanie przetrwać większość dnia, nie jedząc nic lub prawie nic, po czym wieczorem „odbija” sobie ubytki kaloryczne sporym, późnym posiłkiem. To siłą rzeczy ma wpływ na metabolizm, któremu nie sprzyja dostarczanie dużej liczby kalorii w chwili, w której zaczyna zwalniać. Takie postępowanie sprzyja otyłości, a przy okazji niezdrowej diecie, ponieważ głodni jesteśmy bardziej skłonni dostarczać sobie dużej ilości pokarmów, które zaspokoją głód szybko i satysfakcjonująco (fast food, słodycze).

Czemu czas posiłku wpływa na jakość diety?

Badanie, o którym wspomniano na konferencji, dotyczy przede wszystkim tego, w jako sposób pory posiłków wpływają na ogólna jakość diety i wielkość (w rozumieniu kalorycznym) spożywanych dań. W tym celu wykorzystano dane pochodzące z Narodowej Ankiety Dietetycznej i Żywieniowej prowadzonej w Wielkiej Brytanii od roku 2008. Zbiera ona szczegółowe informacje dotyczące spożycia jedzenia, podaży składników odżywczych i kondycji żywieniowej jej uczestników od chwili skończenia 18. miesiąca życia. Każdego roku do ankiety trafiają odpowiedzi od reprezentatywnej próby 1000 osób. Autorzy badania wykorzystali dane pozyskane od blisko 1200 dorosłych, którzy wypełniali ankiety między 2012 a 2017 rokiem. 

Wynika z nich, że uczestnicy badania spożywali średnio 40 proc. dziennej dawki kalorii po godzinie 18:00. Dane w tym względzie wahały się od nieco ponad 30 proc. do blisko 50 proc. spożycia dziennej dawki kalorii wieczorem w zależności od osoby. Naukowcy zaobserwowali dwa dominujące trendy wynikające z zebranych danych. 

Powiązane produkty

Podjadający wieczorem, jedzą więcej

Badanie pokazało, że spożywanie większości kalorii w późniejszych porach dnia wpływało na ogólną, dzienną podaż kalorii. Osoby, które większość posiłków spożywały przed 18:00 ogółem zjadały mniej od tych, u których większa część konsumpcji odbywała się wieczorem. 

Okazało się także, że pory spożywania posiłków wpływały na wartość odżywczą jedzenia, po które sięgały poszczególne osoby. Z przedstawionych analiz wynika, że osoby mające tendencję do spożywania większej liczby kalorii wieczorami odżywiają się gorzej od tych, u których posiłki są rozłożone regularnie na cały dzień. Analogicznie, wybieranie lżejszych, mniej kalorycznych posiłków wieczorami jest powiązane z ogólnie niższym spożyciem kalorii w ciągu dnia, co przekłada się na zdrowszą dietę. 

Wnioski z badania mogą przełożyć się na lepsze poznanie dobowych rytmów żywieniowych poszczególnych osób, a taka wiedza mogłaby pozwolić na ich pozytywną modyfikację. Może się okazać, że zmiana struktury żywienia bez radykalnej redukcji przyjmowanych kalorii jest wystarczająca, by osiągnąć lepsze efekty zdrowotne, zapobiegać otyłości i chorobom z nią powiązanym, jak również wpłynąć na poprawę zdrowia kardiometabolicznego.

  1. Scheer F. A., Morris C. J., Shea S. A., The internal circadian clock increases hunger and appetite in the evening independent of food intake and other behaviors, „Obesity (Silver Spring)”, 2013, nr 21(3), s. 421–423, doi:10.1002/oby.20351, [dostęp:] 09.09.2020 r.
  2. Berman R., Study finds what you eat is linked to when you eat, "medicalnewstoday.com" [online], https://www.medicalnewstoday.com/articles/study–finds–what–you–eat–is–linked–to–when–you–eat, [dostęp:] 09.09.2020 r. 
  3. Kessler K., Pivovarova–Ramich O., Meal timing, aging, and metabolic health., „Int J Mol Sci.” 2019, nr 20(8):1911, doi:10.3390/ijms20081911, [dostęp:] 09.09.2020 r.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zdrowe żywienie ucznia, czyli dieta pomocna w nauce

    Wrzesień jest miesiącem, kiedy dla ucznia wszystko zaczyna się od nowa. Nowe podręczniki, obowiązki, czasami nowe przedmioty i nauczyciele, zajęcia dodatkowe. Czy pamiętamy o wszystkich jego potrzebach, w tym żywieniowych? Dowiedz się więcej!

  • Peskatarianizm – na czym polega?

    Obecnie coraz więcej osób postanawia zmienić swój sposób żywienia, decydując się na przejście na wegetarianizm i wykluczenie mięsa z diety. Modelem żywieniowym bazującym na diecie wegetariańskiej jest peskatarianizm, który zakłada wykluczenie mięsa czerwonego i białego, ale pozostawienie w menu ryb oraz owoców morza. Jakie są zasady diety peskatariańskiej i dla kogo będzie ona dobrym wyborem?

  • Co zabrać ze sobą na wakacje?

    Wakacje to wyjątkowy czas, na który czekamy przez cały rok. Aby jednak nasz urlop przebiegł tak, jak sobie wymarzyliśmy, konieczne jest podjęcie odpowiednich przygotowań. Sprawdź filmowy poradnik DOZ.pl dotyczący najpotrzebniejszych rzeczy, które należy zabrać ze sobą w podróż, aby wypoczynek upłynął nam bezpiecznie i spokojnie.

  • Dieta kapuściana (prezydencka) – na czym polega? Czy działa?

    Stale rosnąca liczba osób z nadwagą i otyłością sprawia, że diety odchudzające cieszą się nadal dużym zainteresowaniem wśród społeczeństwa. Jednym ze skutecznych sposobów na szybką utratę masy ciała jest dieta kapuściana, zwana również dietą prezydencką. Pomimo że przynosi szybkie efekty, to nie jest zalecana przez wykwalifikowanych dietetyków i lekarzy.

  • Skurczowe bóle menstruacyjne: czym są i jak sobie z nimi radzić?

    Bóle menstruacyjne, czyli skurczowe bóle w trakcie okresu (miesiączki), to dolegliwość, której doświadczyła większość kobiet1. Bóle menstruacyjne mogą pojawić się już przed miesiączką i mogą mieć duże natężenie. Zazwyczaj występują w podbrzuszu, ale mogą też rozprzestrzeniać się na górną część ud, nogi i plecy2,3. Mogą im również towarzyszyć nudności, wymioty, wzdęcia i biegunka3. Wszystko to, w połączeniu z utratą krwi i bólem, może powodować naprawdę kiepskie samopoczucie.

  • Maślanka – właściwości zdrowotne i przeciwwskazania. Czy maślanka jest zdrowa?

    Mleko oraz przetwory mleczne to ważna grupa produktów w żywieniu zarówno dzieci, jak i osób dorosłych. Produkty te zawierają duże ilości dobrze przyswajalnego wapnia, pełnowartościowe białko, witaminy oraz składniki mineralne. Jednym z najważniejszych wyrobów przemysłu mleczarskiego jest maślanka. Na co jest dobra maślanka? Jakie ma właściwości oraz kto powinien unikać jej spożywania?

  • Czy proteinowa dieta Dukana działa? Fazy diety i skutki uboczne

    Dieta Dukana jest znana inaczej jako dieta proteinowa, białkowa oraz Protal (z jęz. fr. protéines alternatives). Pomysłodawcą tej słynnej diety jest były francuski dietetyk Pierre Dukan, który w 2013 roku otrzymał zakaz wykonywania zawodu lekarza na terenie Francji. Mimo to dieta Dukana zyskała w ostatnich latach miano jednej z najpopularniejszych diet odchudzających na całym świecie i stanowi model żywienia dla wielu osób.

  • Kiwi – właściwości odżywcze, wartości

    Kiwi jest niezwykle popularnym owocem, który nazywany bywa również chińskim agrestem. Owoce kiwi są jagodami, a ich miąższ jest soczysty, galaretowaty i zasobny w brązowe lub czarne nasiona. Kiwi zawiera wiele różnych składników bioaktywnych (m.in. witamin, składników mineralnych, karotenoidów i polifenoli), dzięki czemu wywiera pozytywny wpływ na organizm człowieka.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij