Terapia SI – jak wygląda terapia integracji sensorycznej? Wskazania, przebieg i efekty terapii w zaburzeniach SI
Mateusz Burak

Terapia SI – jak wygląda terapia integracji sensorycznej? Wskazania, przebieg i efekty terapii w zaburzeniach SI

Terapia SI to zespół działań – ćwiczeń, zabaw i aktywności, które mają za zadanie wyzwalanie konkretnych reakcji sensorycznych, dzięki czemu następuje poprawa organizacji wrażeń zmysłowych. Terapia SI jest prowadzona przez terapeutę integracji sensorycznej w specjalnie do tego celu przygotowanej pracowni i z użyciem pomocy do Integracji Sensorycznej. Celem terapii SI jest kontrolowana stymulacja wszystkich systemów zmysłowych, która wpływa na poprawę funkcjonowania w sferze emocjonalnej i motorycznej.

 

  1. Kiedy na terapię SI? Na czym polegają zaburzenia integracji sensorycznej? 
  2. Wskazania do terapii w zaburzeniach przetwarzania sensorycznego. 
  3. Na czym polega terapia integracji sensorycznej?
  4. Terapia SI w domu – ćwiczenia wspomagające integrację sensoryczną 
  5. Efekty terapii Integracji Sensorycznej 

Kiedy na terapię SI? Na czym polegają zaburzenia integracji sensorycznej? 

Zaburzenia SI to nieprawidłowości we właściwym odbieraniu i interpretacji bodźców sensorycznych. W efekcie dochodzi do nieprawidłowej odpowiedzi (reakcji) na poddawane wrażenia zmysłowe. Zaburzenia Integracji Sensorycznej najczęściej rozpoznaje się u dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym. Dzieje się to w oparciu o szczegółową diagnozę. 

Terapeuta przeprowadza badanie, posługując się kilkoma narzędziami. Następnie opracowuje plan terapii SI, aby rehabilitacja sensoryczna przebiegała w sposób zoptymalizowany. Ważne jest uwzględnienie potrzeb dziecka oraz oczekiwań rodziców. 

Założenia teorii integracji sensorycznej


Terapia Integracji Sensorycznej jest oparta na założeniach, które zostały stworzone na bazie badań z zakresu neurologii i sfery behawioralnej. Badacze przedmiotu odnoszą się do tzw. plastyczności mózgu. Jest to utrwalona strukturalnie i biologicznie uwarunkowana zdolność do reorganizacji funkcjonowania. Ma ona kluczowe znaczenie w procesie terapii sensorycznej. W praktyce oznacza bowiem możliwość wyrównywania deficytów, dzięki kontrolowanej stymulacji przeprowadzanej w gabinecie SI. 

Mówi się również o stopniowym dojrzewaniu poszczególnych struktur układu nerwowego oraz współzależności między ośrodkami korowymi i podkorowymi. Procesy i zachowania wykazujące dużą złożoność są możliwe do wykształcenia jedynie w oparciu o te bazowe. W odpowiedzi na wrażenia, doznania sensoryczne płynące z otoczenia tworzą tzw. reakcje adaptacyjne. Pozwala to na rozwój procesów SI. Ostatnim założeniem jest, że dziecko posiada mechanizm, który wzbudza w nim chęć do zbierania doświadczeń zmysłowych, eksploracji. 

Wskazania do terapii w zaburzeniach przetwarzania sensorycznego

Terapia sensoryczna dla dzieci jest wskazana w sytuacji potwierdzonych w procesie diagnostycznym zaburzeń SI. Jest to istotne, ponieważ każde dziecko wykazuje różne deficyty, ich nasilenie także bywa zróżnicowane. Wobec tego, oddziaływanie/stymulacja poszczególnych systemów zmysłowych wymaga ukierunkowania i sugestii w oparciu o wyniki obserwacji klinicznej oraz wykonanych testów.

Wskazania do zajęć Integracji Sensorycznej obejmują zaburzenia, dysfunkcje i schorzenia, którym zaburzenia przetwarzania sensorycznego mogą towarzyszyć. Można tutaj wymienić:

  • autyzm,
  • ADHD,
  • mózgowe porażenie dziecięce,
  • zespół Downa,
  • problemy z koncentracją,
  • dyspraksję,
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej,
  • zbyt niski lub bardzo wysoki poziom aktywności,
  • opóźniony rozwój mowy,
  • nadmierną wrażliwość (wzrok, słuch, ruch, dotyk),
  • podwrażliwość przedsionkowa, proprioceptywna, dotykowa, słuchowa,
  • trudności w nauce (odwracanie liter, brak stabilizacji pola widzenia, opuszczanie linijek przy przepisywaniu z tablicy),
  • upośledzenie czynności motoryki dużej i małej (problem z trzymaniem długopisu, wycinaniem, nieprawidłowa pozycja podczas siedzenia przy stoliku),
  • usprawnianie funkcji poznawczych.

Doświadczenia autora pokazują, że jednym ze zdecydowanie najczęściej spotykanych zaburzeń SI u dzieci na przestrzeni ostatnich 8 lat jest podwrażliwość proprioceptywna. Polega to na zwiększonym zapotrzebowaniu silnych wrażeń zmysłowych w postaci docisków stawowych i ściskania, czyli stymulacji receptorów czucia głębokiego (propriocepcji).

Powiązane produkty

Na czym polega terapia integracji sensorycznej?

Zajęcia SI polegają na dostarczaniu dziecku kontrolowanej dawki doznań sensorycznych, których intensywność jest dostosowana do charakteru i nasilenia zaburzeń. Bardzo ważne jest, aby terapia przebiegała w przyjaznej atmosferze, poczuciu współuczestnictwa przez małego pacjenta w kierowaniu zajęciami. Duże zaangażowanie, motywacja są bardzo dobrym czynnikiem prognostycznym w kwestii rezultatów działań terapeutycznych. Dlatego też zajęcia odbywają się w pracowni sensorycznej, która musi spełniać określone wymogi i posiadać specjalistyczne przyrządy. Sala powinna być wystarczająco doświetlona, mieć odpowiednie wymiary oraz spełniać warunki bezpieczeństwa. 

Terapia integracji sensorycznej odbywa się w odpowiednich salach.
Kto wykonuje terapię sensoryczną? Terapeuta SI.  

Pomoce do Integracji Sensorycznej to przede wszystkim stelaże, podwieszki, różnorodne huśtawki, trampoliny, maglownice oraz cała gama sprzętu naziemnego, które służą głównie stymulacji układu przedsionkowego i proprioceptywnego. Pozwala to zapewnić różnorodność. Dzięki temu dziecko utrzymuje wysoki poziom zaangażowania i wewnętrznej motywacji. Terapeuta SI wykorzystuje także masę drobnych pomocy sensorycznych, często wykonuje je samodzielnie lub wspólnie z dzieckiem. Pozwala to na rozwój kreatywności po obu stronach, umożliwia tworzenie nieskończonych kombinacji zadań i urozmaicanie zajęć w gabinecie Integracji Sensorycznej

Wszystkie działania w terapii SI są aranżowane w oparciu o dysfunkcje poszczególnych rodzajów zmysłów. Powinny mieć charakter aktywnej stymulacji w jak największym stopniu. Oznacza to, że ćwiczenia i zabawy należy konstruować tak, aby podczas ich wykonywania dziecko samodzielnie mogło zbierać doświadczenia zmysłowe. Przykładem może być zadanie, którego elementem jest przechodzenie po jeżykach sensorycznych, tory przeszkód, turlanie się w beczce. 

Terapia SI u małych dzieci

Dziecko w wieku przedszkolnym z zaburzeniami Integracji Sensorycznej poza podjęciem terapii w pracowni powinno otrzymać zalecenia do domu – dobór zadań powinien być dostosowany do wieku. Konstrukcja i aranż tego typu ćwiczeń w terapii SI odbywają się w oparciu o wiedzę z zakresu rozwoju psychomotorycznego dziecka. Pozwala to ustalić, co dziecko może już wykonywać. Daje również punkt odniesienia oraz możliwość utrzymywania wysokiego poziomu zaangażowania pacjenta. Ponadto likwiduje obawę, że coś jest zbyt trudne i/lub nieadekwatne. Przykładem może być matematyka sensoryczna ucząca rozpoznawania kształtów, kolorów, wielkości. 

W przypadku niemowlaków stymulacja odbywa się poprzez kreowanie odpowiednich zabaw sensorycznych i stosowania czynności pielęgnacyjnych w sposób zaproponowany przez terapeutę. Terapeuta Integracji Sensorycznej ma także za zadanie poinformowanie o możliwych konsekwencjach nieleczonych deficytów. Mogą to być zaburzenia napięcia mięśniowego (wzmożone lub obniżone napięcie mięśniowe), orientacji przestrzennej, schematu ciała, równowagi czy ruchów oczu. 

Terapia SI u dzieci starszych

Dziecko w wieku szkolnym z zaburzeniami Integracji Sensorycznej otrzymuje więcej zadań do domu. Pamiętając o założeniach tej metody sensorycznej, należy zaznaczyć, że możliwości reorganizacji, modyfikacji działania mózgu kurczą się wraz z wiekiem. Im starsze dziecko, tym wyrównywanie deficytów może stać się dłuższe. Zabawy dla takich dzieci mogą zostać wzbogacone o bardziej wyszukane zadania sekwencyjne, wymagające znacznie większego zaangażowania. Przykładem może być zadanie wykorzystujące niestabilne podłoże, połączone z wykonywaniem na nim określonych czynności z nadzorem terapeuty. 

Terapia SI w domu – ćwiczenia wspomagające integrację sensoryczną

Nie należy spodziewać się efektów przy braku zaangażowania i niestosowaniu się do zaleceń terapeuty w środowisku domowym. Terapia SI w domu to jeden z gwarantów późniejszych rezultatów. Do skonstruowania opinii na temat zaburzeń sensorycznych dziecka terapeuta zawsze powinien dołączyć zalecenia (tzw. dieta sensoryczna). Znajdują się tam istotne informacje odnośnie postępowania, modyfikacji pewnych dotychczasowych zachowań poza gabinetem SI. 

W domu można przeprowadzić ciekawe zajęcia z plastyki sensorycznej. Opiekun wspólnie z dzieckiem, wykorzystując masę solną, barwienie ryżu czy samą strukturę różnych produktów spożywczych, stwarza sprzyjające warunki do pracy nad deficytami. Jest to również stworzenie przestrzeni do spędzenia razem czasu. Takie masy sensoryczne w postaci tzw. inteligentnej plasteliny (świecącej czy zmieniającej kolor) można także zakupić w sklepie. Integracja Sensoryczna oferuje także pomoce w postaci kołder obciążeniowych, kamizelek, obciążników na stawy. Doskonale sprawdzają się w terapii dysfunkcji układu proprioceptywnego

Bardzo popularne jest zawijanie dziecka w kocyk – ćwiczenie nazywane powszechnie „naleśnikiem” (po zawinięciu prosimy dziecko, aby samo spróbowało się z takiego „naleśnika” wydostać). Inną propozycją lubianą przez dzieci jest zabawa w „mumię”. Owijamy elastyczne bandaże na ciele malucha, po czym razem próbujemy je zdjąć. W tym celu opiekun przytrzymuje końcówkę bandaża, a mały pacjent kręci się dookoła. To ćwiczenie zawiera w sobie komponenty stymulacji zarówno układu przedsionkowego (obroty, kręcenie) oraz układu proprioceptywnego (docisk bandaży).

Przydatnym narzędziem do pracy  może okazać się także poduszka sensomotoryczna - dowiedz się, co daje i jak wykorzystać ją do ćwiczeń. 

Efekty terapii Integracji Sensorycznej

Terapeuta Integracji Sensorycznej dokonuje oceny rezultatów w oparciu o obserwacje rodziców, swoje oraz ponowną diagnozę. Jej ponowne wykonanie jest konieczne, ponieważ umożliwia bardzo dokładne porównanie wyników, które odnoszą się do norm wiekowych. Dzięki temu zarówno opiekunowie, jak i terapeuta sensoryczny ma pewność co do rezultatów. W razie potrzeby może podjąć także modyfikację dotychczas stosowanych działań. Taka rediagnoza powinna odbywać się nie częściej niż raz na pół roku. Jest to minimalny odstęp czasowy, który pozwala na uchwycenie ewentualnych zmian. 

Standardowy czas trwania terapii SI to dwa lata, choć nie jest to regułą. Częstotliwość spotkań to zazwyczaj 1–2 razy w tygodniu. Rozpiętość czasowa pojedynczej sesji bywa różna i wynosi 30–60 minut. Należy zwracać uwagę na możliwości zaangażowania dziecka w takim przedziale i wybrać ten optymalny.

  1. O’Donnell S., Deitz J., Kartin D., Nalty T., Dawson G., Sensory processing, problem behavior, adaptive behavior, and cognition in preschool children with autism spectrum disorders, „Am J Occup Ther.” 2012, nr 66, s. 586–594.
  2. Silva L. M., Schalock M., Autism parenting stress index: initial psychometric evidence, „J Autism Dev Disord.” 2012, nr 42, s. 566–574.
  3. Kaat A. J., Lecavalier L., Aman M. G., Validity of the aberrant behavior checklist in children with autism spectrum disorder, „J Autism Dev Disord.” 2014, nr 44, s. 1103–1116.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wymioty u dziecka – przyczyny i skutki. Co robić, gdy dziecko wymiotuje?

    Ostatnio obserwujemy w Polsce gwałtowny wzrost liczby dzieci zgłaszających się do przychodni i szpitali z silnymi wymiotami. U dzieci wywoływane są one zwykle przez zakażenia wirusowe, bakteryjne, a także przez błędy dietetyczne. Co ma zrobić rodzic, gdy dziecko wymiotuje? Podpowiadamy.

  • Szczepionka przeciw ospie wietrznej – charakterystyka, cena, skutki uboczne szczepionki

    Szczepionka na ospę wietrzną jest zalecana w Programie Szczepień Ochronnych. Chroni przed zachorowaniem i powikłaniami po przejściu choroby. Szczepionka na polskim rynku występuje w formie jednego preparatu i można ją podawać dzieciom, które skończyły 9 miesięcy. Kilkudziesięcioletnią oporność na ospę zapewnia podanie dwóch dawek leku, w określonych odstępach czasu. Ile kosztuje szczepionka, jak się przygotować do szczepienia przeciwko ospie wietrznej i czy jest ono bezpieczne? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Katar u dziecka – jak pomóc dziecku z katarem? Domowe sposoby na zatkany nos u dzieci

    Katar to częsta dolegliwość, która dotyka dzieci. Charakteryzuje się występowaniem wydzieliny w nosie oraz uczuciem niedrożności nosa. Do najczęstszych przyczyn nieżytu nosa u dzieci należą infekcje wirusowe oraz alergie. Przewlekły katar u dzieci może być objawem przerostu trzeciego migdałka lub chorób takich jak niedobory odporności czy mukowiscydoza. Podpowiadamy, co warto stosować na katar u dziecka.

  • Witamina D dla dzieci – dawkowanie, objawy i skutki niedoboru

    Witamina D jest hormonem steroidowym, który kontroluje wiele istotnych dla organizmu procesów. Dostarczenie jej (poprzez syntezę skórną oraz wraz z pożywieniem) jest szczególnie ważne w przypadku najmłodszych. Witamina D wpływa na układ kostny dzieci poprzez regulację gospodarki wapniowo-fosforanowej, działa immunomodulująco, podnosząc odporność i obniżając poziom cytokin prozapalnych, ma również działanie antykancerogenne oraz neuro- i kardioprotekcyjne. Jaką dawkę witaminy D podawać dziecku? Witamina D dla dzieci w kroplach, kapsułkach twist-off, sprayu czy tabletkach?

  • Objawy, które powinny cię zaniepokoić. Nowotwory u dziecka

    Aż 60% rodziców nie wie, na jakie objawy powinni zwrócić uwagę, aby w porę wykryć potencjalne choroby nowotworowe u swoich dzieci. Z kolei aż 80% dzieci, u których zdiagnozowano chorobę nowotworową i w porę wdrożono leczenie, udaje się uratować. Na co zwrócić uwagę i co powinno zaniepokoić?

  • Jak podawać leki dziecku? Czopki, tabletki, inhalacje i syrop

    Podawanie leków dziecku w trakcie choroby to w wielu przypadkach nie lada wyzwanie. Warto jednak wiedzieć, w jaki sposób prowadzić domowe leczenie, aby było jak najskuteczniejsze. Jak podawać dziecku tabletki oraz co zrobić, aby inhalacja była jak najbardziej efektywna?

  • Jak uniknąć wad zgryzu u dzieci? Dobre nawyki

    Chociaż blisko 90 procent dzieci w wieku szkolnym ma mniejsze lub większe wady zgryzu, to tylko 10–15 procent z nich boryka się z zaawansowanymi problemami w tej sferze, które wymagają leczenia. Większość pacjentów poddaje się działaniom korekcyjnym ze względu na defekt kosmetyczny, a nie z powodu dolegliwości zdrowotnych.

  • Wyprawka dla noworodka z apteki – co kupić? O czym pamiętać?

    Zbliżający się poród niesie sporo emocji dla obojga rodziców. Przygotowując się na przyjście nowego członka rodziny, warto wcześniej zaopatrzyć się w niezbędne produkty, które będą potrzebne od pierwszych dni życia dziecka. Wcześniej przygotowana lista, a następnie zakupienie wyprawki dla noworodka przed jego narodzinami ograniczy zbędny stres po narodzinach dziecka oraz doda rodzicom pewności, że są w pełni przygotowani na przyjście dziecka.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij