Naukowcy twierdzą, że brak nabiału w diecie może prowadzić do nadciśnienia i cukrzycy typu 2
Katarzyna Szulik

Naukowcy twierdzą, że brak nabiału w diecie może prowadzić do nadciśnienia i cukrzycy typu 2

W ostatnich latach obserwujemy odwrót od jedzenia tradycyjnego nabiału na rzecz produktów bez laktozy, nie tylko wśród osób, które nie tolerują cukru mlekowego. Jednak, jak się okazuje, nie warto całkowicie eliminować go z diety, zwłaszcza jeśli mamy skłonność do nadciśnienia i podwyższone ryzyko zachorowania na cukrzycę. Wyniki najnowszego badania opublikowanego na łamach pisma BMJ dowodzą, że włączenie do codziennej diety przynajmniej dwóch porcji nabiału, zwłaszcza pełnotłustego, zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju wspomnianych wyżej schorzeń. 

Ogromna próba badawcza

Nietolerancja laktozy jest spowodowana zmniejszoną aktywnością enzymu niezbędnego do rozkładania cukru mlecznego. Ten enzym trawienny można jednak dostarczyć, stosując tabletki z laktazą.

Teza postawiona przez naukowców, głosząca, że brak nabiału w codziennym menu prowadzi do wzrostu ryzyka zachorowania na cukrzycęchoroby sercowo–naczyniowe nie jest nowa, ale po raz pierwszy została zweryfikowana na zróżnicowanej etnicznie i geograficznie grupie odbiorców. Wcześniejsze tego typu badania dotyczyły wyłącznie mieszkańców Ameryki Północnej i Europy, a w przypadku wpływu diety na zdrowie, miejsce pochodzenia odgrywa ogromną rolę.

Nowe wnioski wyciągnięto w ramach Prospective Urban Rural Epidemiology Study, analizując dane o zdrowiu osób pochodzących z 21 krajów, w tym Argentyny, Bangladeszu, Pakistanu, Filipin, Szwecji, Turcji, Zimbabwe oraz Polski. Informacje zostały pozyskane od ogromnej próby 113 tys. osób w wieku od 35 do 70 lat, które przez 12 miesięcy wypełniali ankiety dotyczące codziennego żywienia. Uwzględniono w niej informacje dotyczące spożycia takich produktów jak: mleko, jogurt, napoje na bazie jogurtu, sery i dania przygotowane na bazie nabiału, z podziałem na odtłuszczone i pełnotłuste. Masło i śmietana były analizowane w odrębny sposób, ponieważ nie są powszechnym składnikiem diety w niektórych regionach świata. 

Syndrom metaboliczny pod lupą

Dodatkowo naukowcy zbierali dane o zdrowiu uczestników i historii ich chorób, jak również stosowanie leków na receptę, zwyczajów związanych z używkami (zwłaszcza paleniem tytoniu), wagą, wzrostem, obwodem talii, ciśnieniem oraz poziomem glukozy we krwi. Za potencjalnie ryzykowne przyjęto ciśnienie na poziomie od 130/85 mm Hg, obwód talii większy niż 80 cm, niski poziom dobrego cholesterolu, trójglicerydy powyżej 1.7 mmol/l i glukoza na poziomie co najmniej 5.5 mmol/l. 

Z danych wynikało, że uczestnicy spożywali średnio 179 g nabiału dziennie, przy czym w tej porcji nabiał tłusty stanowił dwukrotność chudego. U niemal 47 tys. osób wykryto syndrom metaboliczny, który charakteryzuje się występowaniem co najmniej trzech z wyżej wymienionych czynników ryzyka – zespół metaboliczny, inaczej zespół X, polega na występowaniu licznych zaburzeń metabolicznych, które mogą zwiększać ryzyko zachorowania na takie schorzenia jak miażdżyca czy cukrzyca typu 2.

Badanie wykazało, że spożywanie co najmniej dwóch porcji nabiału obniżało ryzyko wystąpienia wspomnianego syndromu metabolicznego, w tym nadciśnienia i cukrzycy o 24 proc. w porównaniu do osób, które nie spożywają go w ogóle. Gdy spożywany nabiał był pełnotłusty, prawdopodobieństwo malało o 28 procent. 

Tłusty nabiał sprzyja sercu

By sprawdzić, w jaki sposób spożycie nabiału wpływa na ciśnienie krwi i poziom cukru, przez okres 9 lata analizowano dane o zdrowiu i diecie 190 tys. osób. W tym okresie u niemal 14 tys. rozwinęło się nadciśnienie, a u ponad 5300 osób stwierdzono cukrzycę. Jak się okazało, codzienne spożywanie nabiału w liczbie co najmniej 2 porcji dziennie obniżało ryzyko wystąpienia obu schorzeń o 12 proc., przy czym przy zwiększeniu liczby porcji do 3, malało ono o dodatkowych kilka procent. Efekt był mocniejszy u osób, w których diecie dominował nabiał tłusty. 

Wnioski z badania wymagają wprawdzie dodatkowej weryfikacji między innymi na przestrzeni dłuższego okresu obserwacji, niemniej naukowcy radzą, by wziąć sobie do serca dane o dobroczynnym wpływie nabiału na nasze zdrowie. Włączenie go do codziennej diety (jeżeli nie zmagamy się z nietolerancją laktozy), nawet w wydaniu tłustym, może pomóc uchronić się przed syndromem metabolicznym, stanowiącym wstęp do wielu poważnych schorzeń układu krążenia, z zawałem i udarem na czele.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Szparagi – rodzaje, właściwości, zastosowanie, przepisy. Dlaczego warto je jeść?

    Szparagi to warzywa o unikalnym smaku. Z roku na rok stają się coraz bardziej popularne wśród wielbicieli zdrowej i smacznej kuchni. Sezon na szparagi trwa stosunkowo krótko, warto więc wykorzystać go w pełni, zwłaszcza że warzywa te nie tylko dobrze smakują, ale posiadają również ciekawe właściwości prozdrowotne. Czym dokładnie charakteryzują się szparagi i dlaczego warto je jeść? 

  • Karotenoidy – jaki mają wpływ na nasz organizm? Właściwości i źródła karotenoidów

    Intensywna barwa żywności z pewnością niejednokrotnie sprawiła, że mieliśmy na nią większą chęć niż na jej nieatrakcyjną, „wyblakniętą” wersję. Wiele jest substancji barwnych, które nadają apetyczny wygląd warzywom, owocom czy produktom białkowym. Są to chlorofile, polifenole czy karotenoidy, wiele z nich wykazuje prozdrowotne właściwości. Warto wiedzieć dlaczego i kiedy korzystnie jest spożywać bogate w nie produkty spożywcze. Podpowiadamy, czym są karotenoidy i jakimi właściwościami się charakteryzują? 

  • Burak czerwony – jakie ma właściwości lecznicze i wartości odżywcze? Sok z buraka a nowotwór

    Burak to niskokaloryczne warzywo, bogate w witaminy i składniki mineralne. Zawiera także antocyjany oraz flawonoidy, którym przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe. Sok z buraka najlepiej wykonać z wykorzystaniem wyciskarki wolnoobrotowej, dzięki której napój będzie bogaty w więcej cennych wartości odżywczych, niż wówczas, kiedy skorzystamy ze zwykłej sokowirówki. Buraka włącza się często do diety osób, które walczą z nadwagą i otyłością, chcą obniżyć poziom cholesterolu we krwi lub tym, którym dokucza zgaga. Jakie jeszcze właściwości ma burak zwyczajny, czy to prawda, że z powodzeniem stosowany jest w terapii przeciwnowotworowej oraz co poprawi smak soku z tego warzywa? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Krzem a krzem organiczny – czym się różnią, który jest lepiej przyswajalny? Właściwości i suplementy na piękne włosy i paznokcie

    Krzem to pierwiastek, który wielu osobom kojarzy się z preparatami na piękne włosy i paznokcie, natomiast niewielu z działaniem przeciwmiażdżycowym, przeciwcukrzycowym i przeciwnowotworowym. W aptekach i sklepach zielarskich dostępnych jest wiele preparatów z krzemem zarówno w formie jednoskładnikowej, jak i w połączeniu z borem lub jodem. Na niedobór krzemu najbardziej narażone są kobiety i osoby starsze.

  • Siarka – właściwości lecznicze, nadmiar i niedobór w organizmie, suplementacja

    Siarka (S, łac. sulphur) jest pierwiastkiem o intensywnej, żółtej barwie. W przyrodzie występuje w postaci gazów, w stanie wolnym albo w postaci związków chemicznych. Każdemu znana jest dzięki zapałkom, gdzie jest składnikiem łatwopalnej masy pokrywającej główki drewienka. Siarka jest również jednym z makroelementów występujących w organizmie człowieka. Pomimo niewielkiej ilości, znajduję się w każdej komórce i wchodzi w skład wielu białek i niektórych węglowodanów oraz bierze udział w licznych reakcjach.

  • Cholina (witamina B4) – dlaczego jest tak istotna dla kobiet w ciąży? Występowanie, właściwości, dawkowanie

    Cholina, to bardzo istotny związek dla rozwoju płodu (głównie w kontekście układu nerwowego), a ponadto biorący udział w szeregu procesów metabolicznych cholesterolu i związków tłuszczowych. W organizmie „witamina B4" występuje głównie w fosfolipidach, takich jak lecytyna i sfingomielina. Oprócz tego cholina przyczynia się do utrzymania właściwej struktury komórek, wpływa na pracę mięśni, układ oddechowy i mózg. Wyniki badań naukowych potwierdziły również, że przyczynia się ona do poprawy pamięci długotrwałej. Czy cholina chroni przyszłą mamę przed wystąpieniem stanu przedrzucawkowego, co ma ze sobą wspólnego cholina i inozytol oraz jak dawkować „witaminę B4"?? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Skrobia modyfikowana – czy trzeba jej unikać?

    Skrobia to znana wszystkim, naturalna substancja pochodzenia roślinnego. Co jednak począć ze skrobią modyfikowaną? Czy proces modyfikacji powinien nas niepokoić? A może nie taki diabeł straszny, jak go malują nasze skojarzenia? Co to jest skrobia modyfikowana i czy należy jej unikać – tego dowiemy się z artykułu. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij