Niezdrowa dieta i otyłość prowadzą do zaburzeń nastroju
Katarzyna Szulik

Niezdrowa dieta i otyłość prowadzą do zaburzeń nastroju

Otyłość jest czynnikiem ryzyka występowania większości chorób, z tymi dotykającymi układ sercowo–naczyniowy na czele. Prowadzą do niej dwa główne czynniki: niewystarczająca aktywność fizyczna i niezdrowa dieta. Wiemy, że ten stan wydatnie odbija się na zdrowiu fizycznym, natomiast naukowcy z Uniwersytetu w Toronto przekonują, że osoby otyłe i odżywiające się niezdrowo muszą liczyć się także z problemami natury psychicznej. 

Stan zapalny a samopoczucie

Takie wnioski płyną z kanadyjskiego badania nad starzeniem się, prowadzonego na przestrzeni wielu dekad. Jak się okazało, osoby dorosłe, które dziennie przyjmowały mniej niż trzy rodzaje warzyw i owoców, były o 24 proc. bardziej narażone na wystąpienie zaburzeń nastroju, ze szczególnym uwzględnieniem większego prawdopodobieństwa pojawienia się stanów lękowych. Ten fakt może mieć związek z otyłością, która także sprzyja zaburzeniom samopoczucia.

Badania wykazały, że u osób, u których poziom tkanki tłuszczowej w organizmie przekroczył 36 proc., ryzyko zaburzeń lękowych rosło do aż 70 procent. Naukowcy wiążą to zjawisko ze stanem zapalnym, który pojawia się w organizmie wraz z nadprogramowymi kilogramami, który również jest łączony z występowaniem zaburzeń lękowych. 

Co jeszcze zwiększa ryzyko wystąpienia zaburzeń lękowych?

Zła dieta i otyłość to jedne z bardziej znaczących, ale nie jedyne czynniki łączone z podwyższonym ryzykiem zaburzeń nastroju. Badanie ujawniło, że dotykają one w większym stopniu kobiet niż mężczyzn (1 na 9 kobiet w porównaniu z 1 na 15 mężczyzn). Stan wolny również jest czynnikiem sprzyjającym zaburzeniom lękowym – single są narażeni na jego wystąpienie niemal dwa razy bardziej niż osoby w związkach (7,8 proc. wobec 13,9 proc.).

Kolejną kwestią, która waży na dobrym samopoczuciu osób dorosłych są finanse. W przypadku Kanady dochód poniżej 20 tys. dolarów rocznie dwukrotnie zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia zaburzeń lękowych w porównaniu z osobami majętnymi. Podobny efekt mają choroby przewlekłe – prawdopodobieństwo zaburzeń nastroju rośnie wprost proporcjonalnie do ilości schorzeń, z którymi trzeba zmagać się na co dzień. Przy trzech lub więcej ryzyko jest aż pięciokrotnie wyższe w porównaniu do osób zdrowych (16,4 proc. wobec zaledwie 3 proc.). To zjawisko prawdopodobnie wiąże się z ogólnym spadkiem jakości życia. 

Wszystkie dane pochodzą z bazy liczącej niemal 27 tys. kobiet i mężczyzn w wieku od 45 do 85 lat. Warto zaznaczyć, że wnioski z badania były wyciągane na podstawie obserwacji własnych, co mogło zaważyć na ich rzetelności.

Probiotyki dla psychiki

Badania nad zaburzeniami lękowymi dowodzą także, że związek z ich występowaniem mogą mieć również bakterie jelitowe, a co za tym idzie, modyfikacja składu mikrobioty może być pomocna w leczeniu tych przypadłości psychicznych. Do takich wniosków doszli naukowcy z Shanghai Medical School po przeanalizowaniu 21 badań przyglądających się zdrowiu psychicznemu ponad 1500 osób. Jak się okazało, 11 z nich dowiodło skuteczności w łagodzeniu objawów zaburzeń lękowych poprzez modyfikację mikrobioty, świadczy to o skuteczności na poziomie 52 proc. Co więcej, dobre efekty przyniosła suplementacja już jednym rodzajem probiotyku, na którą postawiono aż w 7 analizowanych badań.

Mikrobiom jelitowy badanych modyfikowano również za pomocą diety i właśnie to podejście okazało się skuteczniejsze. W 14 z 21 badań suplementowano probiotyki, co przyniosło złagodzenie stanów lękowych u 36 proc. badanych. Gdy jednak ograniczono się do zmiany diety, efektywność leczenia wyniosła aż 86 proc. Naukowcy tłumaczą te obserwacje faktem, że zmiana diety w dużo większym stopniu wpływa na gospodarkę probiotyczną niż podanie konkretnego rodzaju bakterii. 

  1. K. M. Davison, S. Lin, H. Tong, Nutritional factors, physical health and immigrant status are associated with anxiety disorders among middle–aged and older adults: findings from baseline data of the canadian longitudinal study on aging (CLSA), “International Journal of Environmental Research and Public Health” 2020, nr 17(5), https://doi.org/10.3390/ijerph17051493, [dostęp:] 27.02.2020 r.
  2. University of Toronto, Low fruit and vegetable intakes and higher body fat linked to anxiety disorders, "eurekalert.org" [online], https://www.eurekalert.org/pub_releases/2020–02/uot–lfa022620.php, [dostęp:] 27.02.2020 r.
  3. B. Yang, J. Wei, P. Ju, J. Chen, Effects of regulating intestinal microbiota on anxiety symptoms: a systematic review, “General Psychiatry” 2019; 32: e100056 DOI: 10. 1136/gpsych–2019–100056, [dostęp:] 27.02.2020 r.
  4. BMJ, Anxiety might be alleviated by regulating gut bacteria: Review of studies suggests a potentially useful link between gut bacteria and mental disorders, "sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2019/05/190520190110.htm, [dostęp:] 27.02.2020 r.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij