×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Niezdrowa dieta i otyłość prowadzą do zaburzeń nastroju

Otyłość jest czynnikiem ryzyka występowania większości chorób, z tymi dotykającymi układ sercowo–naczyniowy na czele. Prowadzą do niej dwa główne czynniki: niewystarczająca aktywność fizyczna i niezdrowa dieta. Wiemy, że ten stan wydatnie odbija się na zdrowiu fizycznym, natomiast naukowcy z Uniwersytetu w Toronto przekonują, że osoby otyłe i odżywiające się niezdrowo muszą liczyć się także z problemami natury psychicznej. 

Stan zapalny a samopoczucie

Takie wnioski płyną z kanadyjskiego badania nad starzeniem się, prowadzonego na przestrzeni wielu dekad. Jak się okazało, osoby dorosłe, które dziennie przyjmowały mniej niż trzy rodzaje warzyw i owoców, były o 24 proc. bardziej narażone na wystąpienie zaburzeń nastroju, ze szczególnym uwzględnieniem większego prawdopodobieństwa pojawienia się stanów lękowych. Ten fakt może mieć związek z otyłością, która także sprzyja zaburzeniom samopoczucia.

Badania wykazały, że u osób, u których poziom tkanki tłuszczowej w organizmie przekroczył 36 proc., ryzyko zaburzeń lękowych rosło do aż 70 procent. Naukowcy wiążą to zjawisko ze stanem zapalnym, który pojawia się w organizmie wraz z nadprogramowymi kilogramami, który również jest łączony z występowaniem zaburzeń lękowych. 

Co jeszcze zwiększa ryzyko wystąpienia zaburzeń lękowych?

Zła dieta i otyłość to jedne z bardziej znaczących, ale nie jedyne czynniki łączone z podwyższonym ryzykiem zaburzeń nastroju. Badanie ujawniło, że dotykają one w większym stopniu kobiet niż mężczyzn (1 na 9 kobiet w porównaniu z 1 na 15 mężczyzn). Stan wolny również jest czynnikiem sprzyjającym zaburzeniom lękowym – single są narażeni na jego wystąpienie niemal dwa razy bardziej niż osoby w związkach (7,8 proc. wobec 13,9 proc.).

Kolejną kwestią, która waży na dobrym samopoczuciu osób dorosłych są finanse. W przypadku Kanady dochód poniżej 20 tys. dolarów rocznie dwukrotnie zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia zaburzeń lękowych w porównaniu z osobami majętnymi. Podobny efekt mają choroby przewlekłe – prawdopodobieństwo zaburzeń nastroju rośnie wprost proporcjonalnie do ilości schorzeń, z którymi trzeba zmagać się na co dzień. Przy trzech lub więcej ryzyko jest aż pięciokrotnie wyższe w porównaniu do osób zdrowych (16,4 proc. wobec zaledwie 3 proc.). To zjawisko prawdopodobnie wiąże się z ogólnym spadkiem jakości życia. 

Wszystkie dane pochodzą z bazy liczącej niemal 27 tys. kobiet i mężczyzn w wieku od 45 do 85 lat. Warto zaznaczyć, że wnioski z badania były wyciągane na podstawie obserwacji własnych, co mogło zaważyć na ich rzetelności.

Probiotyki dla psychiki

Badania nad zaburzeniami lękowymi dowodzą także, że związek z ich występowaniem mogą mieć również bakterie jelitowe, a co za tym idzie, modyfikacja składu mikrobioty może być pomocna w leczeniu tych przypadłości psychicznych. Do takich wniosków doszli naukowcy z Shanghai Medical School po przeanalizowaniu 21 badań przyglądających się zdrowiu psychicznemu ponad 1500 osób. Jak się okazało, 11 z nich dowiodło skuteczności w łagodzeniu objawów zaburzeń lękowych poprzez modyfikację mikrobioty, świadczy to o skuteczności na poziomie 52 proc. Co więcej, dobre efekty przyniosła suplementacja już jednym rodzajem probiotyku, na którą postawiono aż w 7 analizowanych badań.

Mikrobiom jelitowy badanych modyfikowano również za pomocą diety i właśnie to podejście okazało się skuteczniejsze. W 14 z 21 badań suplementowano probiotyki, co przyniosło złagodzenie stanów lękowych u 36 proc. badanych. Gdy jednak ograniczono się do zmiany diety, efektywność leczenia wyniosła aż 86 proc. Naukowcy tłumaczą te obserwacje faktem, że zmiana diety w dużo większym stopniu wpływa na gospodarkę probiotyczną niż podanie konkretnego rodzaju bakterii. 

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. K. M. Davison, S. Lin, H. Tong, Nutritional factors, physical health and immigrant status are associated with anxiety disorders among middle–aged and older adults: findings from baseline data of the canadian longitudinal study on aging (CLSA), “International Journal of Environmental Research and Public Health” 2020, nr 17(5), https://doi.org/10.3390/ijerph17051493, [dostęp:] 27.02.2020 r.
  2. University of Toronto, Low fruit and vegetable intakes and higher body fat linked to anxiety disorders, "eurekalert.org" [online], https://www.eurekalert.org/pub_releases/2020–02/uot–lfa022620.php, [dostęp:] 27.02.2020 r.
  3. B. Yang, J. Wei, P. Ju, J. Chen, Effects of regulating intestinal microbiota on anxiety symptoms: a systematic review, “General Psychiatry” 2019; 32: e100056 DOI: 10. 1136/gpsych–2019–100056, [dostęp:] 27.02.2020 r.
  4. BMJ, Anxiety might be alleviated by regulating gut bacteria: Review of studies suggests a potentially useful link between gut bacteria and mental disorders, "sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2019/05/190520190110.htm, [dostęp:] 27.02.2020 r.

Podziel się: