Wapno na alergię – czy wapń rzeczywiście pomaga w walce z objawami alergii?
Julia Krupińska

Wapno na alergię – czy wapń rzeczywiście pomaga w walce z objawami alergii?

Wapń to nie tylko budulec kości. Ma wiele bardzo ważnych zadań w naszym organizmie, o których często zapominamy, bo – jak wynika z badań – zaspokajamy jedynie ok. 60 proc. zapotrzebowania na ten pierwiastek. Po wapń, zwany potocznie wapnem, sięgamy przy objawach alergii. Czy słusznie? Komu i kiedy faktycznie potrzebny jest wapń?

Wapń – czym jest i jaką pełni funkcję w organizmie?

Wapń to jeden z niezbędnych dla organizmu człowieka makroelementów, czyli pierwiastków, na które zapotrzebowanie jest stosunkowo duże. Zalicza się go również do grupy składników mineralnych – prócz niego należą do nich m.in.: fosfor, magnez, żelazo, cynk, jod, mangan, selen czy fluor.

Rola wapnia w organizmie większości z nas kojarzy się ze stanem kości. I słusznie. Wapń to przede wszystkim materiał budulcowy tkanek twardych: kości i zębów. Jednak jego znaczenie dla człowieka jest szersze. To bohater wielu procesów zachodzących w naszym ciele: buduje naczynia krwionośne, paznokcie, włosy, bez niego wiele ważnych substancji nie działałoby sprawnie. To właśnie on bierze udział w aktywacji i uwalnianiu niektórych enzymów i hormonów oraz przekaźników nerwowych. Wiele zawdzięcza mu układ krwionośny – wapń wspomaga bowiem pracę serca i naczyń, choćby poprzez regulowanie działania mięśni. Co ważne, stoi na straży homeostazy, czyli równowagi w podstawowych procesach biologicznych człowieka i stałości wielu parametrów – poprzez kontrolowanie procesów zapalnych, ciśnienia krwi, utrzymanie odpowiedniej przepuszczalności błon komórkowych czy wspomaganie procesu krzepnięcia krwi.

Jeśli go zabraknie, dzieciom grozi krzywica, dorosłym osteoporoza, a także tężyczka. Z kolei jego nadmiar prowadzić może do niewydolności nerek, kamicy nerkowej i zaburzeń przyswajania innych składników mineralnych.

Rola wapnia w organizmie jest niezwykle istotna, o czym często zapominamy – z badań wynika, że dieta Polaków jest zbyt uboga w ten pierwiastek. Osoba dorosła przyjmuje średnio 600-700 mg wapnia na dobę, co stanowi ok. 60 proc. zapotrzebowania. Do tego trzeba wziąć pod uwagę stopień wchłanialności pierwiastka z przewodu trawiennego, który waha się od 10 do 75 proc. w zależności od wieku i stanu zdrowia. U zdrowych osób dorosłych wchłanianie jelitowe wapnia wynosi 30-40 proc. Wiele wskazuje na to, że wapń nie trafia w odpowiednich ilościach tam, gdzie jest potrzebny.

Jakie jest zapotrzebowanie na wapń u dorosłych i dzieci?

Zapotrzebowanie na wapń różni się w zależności od wieku. Według norm żywienia dla populacji polskiej opracowanych przez Instytut Żywności i Żywienia zalecane dzienne spożycie wapnia w poszczególnych grupach wynosi:

Niemowlęta:

  • do 0,5 roku: 200 mg,
  • 0,5-1 rok: 260 mg.

Dzieci i młodzież:

  • 1-3 lata: 700 mg,
  • 4-9 lat: 1000 mg,
  • 10-18 lat: 1300 mg.

Mężczyźni:

  • 19-65 lat: 1000 mg,
  • powyżej 65 lat: 1200 mg.

Kobiety:

  • 19-50 lat: 1000 mg,
  • powyżej 50 lat: 1200 mg.

Ciężarne:

  • poniżej 19 lat: 1300 mg,
  • powyżej 19 lat: 1000 mg.

Matki karmiące:

  • poniżej 19 lat: 1300 mg,
  • powyżej 19 lat: 1000 mg.

Gdzie znajduje się najwięcej wapnia w żywności? Głównie w mleku i jego przetworach (szacowana przyswajalność to ok. 80 proc.), rybach (zwłaszcza jedzonych z elementami szkieletu; niektóre preparaty bazują na wapniu z muszli skorupiaków), produktach pełnoziarnistych (jednak tu występuje obniżona przyswajalność przez zawartość fitynianów). Najlepiej przyjmować go z produktami bogatymi w białko i witaminę D (w miesiącach jesienno-zimowych lekarze rekomendują suplementację tej witaminy z powodu naszej ograniczonej ekspozycji na słońce), ale nie w tłuszcze, bo te obniżają wchłanianie pierwiastka. Wiadomo też, że nasza dieta nie jest wystarczająco bogata w wapń, dlatego warto rozważyć jego suplementację.

Powiązane produkty

Wapń a alergia – czy wapno pomaga w leczeniu alergii?  

Wapń jako przyswajalny składnik leków i suplementów, potocznie zwany też wapnem, powszechnie zalecano i stosowano jako środek wspomagający zmniejszenie objawów alergii (przy świądzie skóry, alergicznych zmianach skórnych, alergicznym nieżycie nosa i spojówek czy po ukąszeniach owadów).  

Wiadomo, że niedobory tego pierwiastka w organizmie sprzyjają licznym problemom zdrowotnym, w tym również skłonności do alergii i wysypek. Wykorzystywanie wapnia w leczeniu alergii wzięło się najpewniej stąd, że jako pierwiastek zmniejszający przepuszczalność ścian naczyń krwionośnych może mieć działanie przeciwzapalne i przeciwalergiczne. Kolejne obserwacje zdają się jednak tego nie potwierdzać.

Stosowanie wapnia w leczeniu alergii budzi wątpliwości i nie jest już oficjalnie rekomendowane w tych przypadkach.

Badań klinicznych poświęconych działaniu wapnia na objawy alergii jest niewiele, a ich wyniki są niespójne. Jednym z ostatnich jest badanie przeprowadzone na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, sugerujące, że wapń nie pomaga w leczeniu alergii. Wzięło w nim udział 40 dorosłych osób z alergicznym zapaleniem błony śluzowej nosa i spojówek lub astmą (albo obiema przypadłościami jednocześnie). Badacze nie zaobserwowali różnicy w objawach między grupą przyjmującą preparaty wapnia (dokładnie węglanu wapnia) a placebo. Podawany pacjentom wapń był dobrze tolerowany, jednak nie powinien być to środek rekomendowany dla alergików, a nawet powinien być odradzany ze względu na możliwy wpływ na przyswajane leki przeciwalergiczne (np. glikokortykosteroidy) – takie jest stanowisko autorów badania.

Kwestię suplementacji wapnia warto omówić z lekarzem. Na rynku jest wiele preparatów, które pomogą nadrobić niedobory. O to, które z nich są najlepiej przyswajalne i jak je przyjmować, spytajmy farmaceutę.

  1. K. Matysiak, W. Feleszko, Aktualne spojrzenie na preparaty wapnia jako środki wspomagające leczenie przeziębienia i alergii, „Standardy Medyczne/Pediatra”, t. 14, 2017, s. 594-598.
  2. K. Matysiak, M. Matuszewski, W. Feleszko, Calcium preparations do not inhibit allergic reactions: a randomized controlled trial, „Polish Archives of Internal Medicine” [online], https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28724883, [dostęp:] 18.11.2019.
  3. Normy żywienia dla populacji Polski, pod red. M. Jarosza, „Instytut Żywności i Żywienia” [online], https://ncez.pl/upload/normy-net-1.pdf, [dostęp:] 18.11.2019.
  4. Ł. Szeleszczuk, M. Kuras, Znaczenie wapnia w metabolizmie człowieka i czynniki wpływające na jego biodostępność w diecie, „Biuletyn Wydziału Farmaceutycznego WUM”, nr 3 2014, s. 16-22.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Lukrecja – co to za roślina? Właściwości, działanie, przeciwwskazania

    Któż z nas chociaż jeden raz w życiu nie zetknął się z niezwykłymi, czarnymi cukierkami o ślimakowatym kształcie? Ponoć albo się je kocha, albo nienawidzi. Charakterystyczny kolor i smak słodycze te zawdzięczają zawartości ekstraktu z lukrecji – rośliny, nad której bogactwem zastosowań warto się pochylić. Czym zatem jest lukrecja, jakie ma właściwości i jaki może mieć wpływ na nasze zdrowie?

  • Co to jest colostrum bovinum (siara bydlęca)? Colostrum na odporność – dla dzieci i dorosłych

    Colostrum, inaczej siara, to naturalne bogactwo związków wspomagających nie tylko odporność, ale również wpływających pozytywnie na poziom żelaza. Ostatnio zyskuje na popularności względem tradycyjnych środków na odporność, mogą ją przyjmować także niemowlęta i dzieci. Rodzaje siary są różne – od bydlęcej, przez owczą, po kozią. Kiedy warto zastosować colostrum? Jakie preparaty znajdziemy na aptecznej półce?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    https://www.doz.pl/czytelnia/a15962-Omega-3__wlasciwosci_zrodla_zapotrzebowanie_na_kwasy_tluszczowe_omega-3Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Domowe sposoby na wzmocnienie odporności – jak w prosty sposób wzmocnić organizm?

    Stosowanie domowych sposobów na odporność może okazać się bardzo dobrym rozwiązaniem, które z jednej strony pomoże w uniknięciu rozwoju infekcji, a z drugiej wspomoże terapię lekami, poprzez pobudzenie układu immunologicznego. W poprawie kondycji układu odporności istotne jest przestrzeganie kilku zasad, zaczynając od codziennego obowiązku zjedzenia pożywnego śniadania, kończąc na suplementacji żelaza i kwasów omega-3, których być może w pełni nie dostarczamy wraz z posiłkami. Dbając o naszą odporność niezmiernie istotne jest dbanie o nasz układ pokarmowy. Jakie suplementy przyjmować, czego unikać, a nad czym popracować w trosce o odporności? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Suplementy i witaminy na odporność – jak uniknąć infekcji?

    Suplementy na odporność stały się bardzo popularne szczególnie w okresie pandemii COVID-19. Sięgamy po nie równie często w okresie zmieniających się pór roku, licząc, że pomogą nam uniknąć infekcji bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Preparaty na odporność mają przede wszystkim stymulować układ immunologiczny tak, aby ten szybciej i mocniej odpowiadał na atakujące go patogeny chorobotwórcze. Jak wybrać najlepsze suplementy zwiększające odporność, jak je dawkować i czy można je zażywać będąc w ciąży?

  • Dlaczego profilaktyczne picie płynu Lugola jest niebezpieczne dla zdrowia?

    W ostatnich dniach bardzo wzrosło zainteresowanie płynem Lugola. Niektórzy próbują stosować go profilaktycznie, a nie z powodu wyraźnych wskazań zdrowotnych. Wprawdzie płyn Lugola wykazuje działanie antyseptyczne, a znajdujący się w nim jod wpływa korzystnie na pracę tarczycy, ale zażywanie go na „własną rękę” może mieć bardzo negatywne, a wręcz tragiczne w skutkach konsekwencje. Dlaczego nie powinniśmy stosować płynu Lugola bez wyraźnych wskazań lekarskich i czym jest trądzik jodowy? 

  • Co to jest cholekalcyferol – czyli jak powstaje witamina D w kapsułkach?

    Cholekalcyferol jest formą witaminy D3, która jest niezbędna do utrzymania zdrowego układu kostnego i zdrowia skóry. Może być syntetyzowana przez skórę pod wpływem promieni UVB lub przyjmowana w formie suplementów diety. Ułatwia wchłanianie wapnia i fosforu, umożliwiając m.in. prawidłowy rozwój kości i zębów.

  • Jad pszczeli – jakie ma właściwości lecznicze?

    Jad wytwarzany przez pszczoły miodne (Apis mellifera) to bezwonna, bezbarwna, gorzka ciecz, zawierająca mieszaninę różnych aktywnych substancji, takich jak peptydy, białka o właściwościach enzymatycznych czy biogenne aminy. Mimo że jest toksyną, która może prowadzić do wystąpienia reakcji alergicznej, to posiada także liczne właściwości prozdrowotne. Jakie są wyniki badań dotyczących jadu pszczelego?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij