Aktywność fizyczna a zdrowie mikrobiomu jelitowego
Katarzyna Szulik

Aktywność fizyczna a zdrowie mikrobiomu jelitowego

Styl naszego życia w sposób istotny wpływa na nasze zdrowie, w tym skład i różnorodność mikrobiomu jelitowego. Oczywiste jest, że w tym wypadku niebagatelną rolę odgrywa sposób odżywania, ale delikatna struktura mikrobiomu pozostaje w związku ze wszelkimi zmianami, zachodzącymi w naszym ciele, również w związku z aktywnością fizyczną. Wiele badań pokazuje, iż poprzez regularne uprawianie sportu, możemy poprawić stan flory jelitowej.

Najnowsze badanie, analizujące związek mikrobiomu z aktywnością fizyczną, ukazało się na łamach pisma „Experimental Physiology”. Jego autorzy, związani z Uniwersytetem w Indianie, chcieli zweryfikować postawioną wcześniej tezę, zgodnie z którą lepsza wydolność krążeniowo-oddechowa, ściśle związana z aktywnością fizyczną, wpływa na większe zróżnicowanie mikrobiomu jelitowego. Ich zadaniem było sprawdzenie genezy tej relacji, a konkretnie czy wynika ona po prostu ze zwiększenia poziomu aktywności, czy też zmniejszenia poziomu tkanki.

Czy zwiększenie aktywności wpływa na jelita?

Naukowcy przebadali 37 kobiet, które w przeszłości chorowały na raka piersi i zostały skutecznie wyleczone. Dobór uczestniczek wynikał z faktu, że terapia przeciwnowotworowa skutkuje pogorszeniem wydolności krążeniowo-oddechowej przy równoczesnym zwiększeniu poziomu tłuszczu. Kobiety przeszły testy, mające sprawdzić ich maksymalną wydolność krążeniową, a na podstawie próbek kału określano różnorodność mikrobiomu. Jak się okazało, poziom tłuszczu nie wpływa na skład mikroflory jelitowej. Natomiast u kobiet o większej wydolności krążeniowo-oddechowej mikrobiom był znacznie bardziej zróżnicowany. Po raz kolejny potwierdzono więc, że intensywny wysiłek fizyczny ma pozytywny wpływ na zdrowie jelit.

Wcześniej badanie pod podobnym kątem prowadzili naukowcy z Uniwersytetu w Illinois. Dowiedziono, że zaledwie 6 tygodni regularnych ćwiczeń wystarczy, by mikrobiom jelitowy uległ zmianom. Po zaniechaniu ćwiczeń, jego skład wracał jednak do stanu poprzedniego, co oznacza, że poprawa ma ścisły związek z aktywnością.

Trening zmniejsza ryzyko wystąpienia groźnych chorób

Badania naukowców dały podobne efekty zarówno na modelu ludzkim, jak i zwierzęcym. W badaniu klinicznym na ludziach udział wzięło 18 szczupłych i 14 otyłych osób. Najpierw na podstawie próbek kału ustalono skład ich mikrobiomu, a przez kolejnych 6 tygodni uczestnicy badania wdrożyli plan treningowy, zakładający wykonywanie ćwiczeń, wpływających na układ krążenia trzy razy w tygodniu w czasie od 30 do 60 minut. Okazało się, że mikrobiom uczestników uległ zmianie poprzez zwiększenie lub zmniejszenie ilości konkretnych szczepów bakterii, przy czym takie efekty zaobserwowano jedynie u osób szczupłych. Wzrost zauważono zwłaszcza wśród mikrobów, wspomagających produkcję krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, które zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób, wywołanych przez stan zapalny, cukrzycy typu 2, otyłości oraz chorób serca.

Po zakończeniu okresu intensywnych ćwiczeń, uczestnicy badania zaniechali ich całkowicie na kolejne 6 tygodni. Próbki mikrobiomu zbadane po tym czasie pokazały, że jego skład wrócił do stanu sprzed intensywnych treningów. Na tej podstawie naukowcy planują sprawdzić czy intensywne ćwiczenia wykonywane przez dłuższy czas, w sposób istotny wpłyną na zmiany w mikrobiomie jelitowym.

Wpływ intensywności treningu w połączeniu z dietą sprawdzali autorzy badania, w którym uczestniczyło 73 żołnierzy. W tym wypadku skład ich mikrobiomu, podobnie jak krew, badano przed i po przejściu bardzo intensywnego, czterodniowego treningu wytrzymałościowego. Żołnierze dostawali trzy posiłki dziennie. Część z nich dodatkowo otrzymywała suplementy proteinowe oraz węglowodanowe. Dostrzeżono znaczące zmiany w mikrobiomie po wysiłku w obu grupach.

Podsumowanie

Jesteśmy zatem świadomi wpływu treningu na stan mikrobiomu, ale skąd jelita „wiedzą”, że ćwiczymy? Cytowany przez „Psychology Today” doktor Emerald Mayer tłumaczy, iż aktywność fizyczna uruchamia autonomiczny system nerwowy, następnie zostaje przesłany sygnał do jelit, wpływając na ich perystaltykę czy wydzielanie płynów i śluzu. To wszystko oddziałuje na zmiany w środowisku zasiedlanym przez bakterie, które muszą dostosować się do nowej sytuacji.

Podczas intensywnego treningu neurologiczne sygnały są w stanie, między innymi zredukować przepływ krwi w jelitach, co w sposób istotny wpływa na mikrobiotę.
  1. S. J. Carter, G. R. Hunter, J. W. Blackston i in., Gut microbiota diversity associates with cardiorespiratory fitness in post-primary treatment breast cancer survivors [w:] Experimental Physiology, 2019; DOI: 10.1113/EP087404
  2.  J. M. Allen, L. J. Mailing, G. M. Niemiro i in., Exercise Alters Gut Microbiota Composition and Function in Lean and Obese Humans, “Med Sci Sports Exerc.”, 50(4), 2018 Apr, s. 747-757; doi: 10.1249/MSS.0000000000001495.
  3. W. Barton, O. Cronin, N. C. Penney i in., The microbiome of professional athletes differs from that of more sedentary subjects in composition and particularly at the functional metabolic level, „Gut”, 67(4), 2018 Apr., s. 625-633; doi: 10.1136/gutjnl-2016-313627 (2017).
  4. J. P. Karl, L. M. Margolis, S. Martini i in., Changes in intestinal microbiota composition and metabolism coincide with increased intestinal permeability in young adults under prolonged physiological stress, „Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol”, 312(6), 2017 Jun., s. G559-G571, doi: 10.1152/ajpgi.00066.2017 (2017).

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Które ryby warto przyrządzić na święta?

    Trudno wyobrazić sobie świąteczny stół bez ryby. Oprócz tradycyjnego karpia czy śledzia warto w oryginalny sposób zaserwować również inne gatunki tej niezwykle zdrowej potrawy. 

  • Święta w ciąży – co może jeść ciężarna, a czego musi unikać?

    Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, a dla dwojga, musi starać się tak komponować swoją dietę, aby dostarczała ona maluszkowi wszystkich niezbędnych składników. Znalezienie balansu między smakiem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. 

  • Pachnące święta - przegląd korzennych przypraw

    Imbir, cynamon i anyż trafiają do każdej polskiej kuchni w okresie przedświątecznym jako składniki pierniczków, ciast i kompotu z suszu. Warto o nich pamiętać, ponieważ usprawniają trawienie, dzięki czemu łagodzą skutki świątecznego przejedzenia. Ulga w dolegliwościach żołądkowych to jednak tylko jedna z wielu prozdrowotnych właściwości korzennych przypraw.

  • Jak chronić się przed koronawirusem? Oficjalne zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia

    Koronawirus zaatakował już ponad 100 tys. ludzi w ponad 100 krajach na całym świecie. WHO mówi o pandemii, jednak zaleca spokój, ostrożność i postępowanie, które zminimalizuje ryzyko zakażenia.  Jak zadbać o zdrowie swoje i bliskich w czasie podwyższonego zagrożenia?

  • Domowa opieka nad chorym na Covid-19 – podstawowe zasady

    Zgodnie z danymi pochodzącymi z Chin, około 80 proc. osób, u których wynik testu na obecność SARS-CoV-2 okaże się pozytywny, doświadczy wyłącznie łagodnych objawów, niewykraczających poza dyskomfort związany ze zwykłą grypą lub przeziębieniem. W związku z tym, by nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych pacjentów, większość chorych będzie odsyłana do domów, by w ich zaciszu leczyć chorobę zgodnie ze wskazaniami lekarza. Ta sytuacja może dotknąć większość z nas, dlatego warto znać zasady postępowania i przygotować się na tę ewentualność. 

  • Koronawirus u dzieci – czy naprawdę większość przechodzi go bezobjawowo?

    Pandemia koronawirusa uderzyła przede wszystkim w seniorów, natomiast wśród najmłodszych odnotowano stosunkowo niewiele zakażeń i ofiar COVID-19. Większość dzieci przechodzi infekcję łagodnie lub nawet bezobjawowo, co jednak nie oznacza, że choroba im nie zagraża – ostrzegają badacze z Rutgers University. Zgodnie z ich badaniem, dzieci i nastolatki również są narażone na ciężki przebieg choroby, zwłaszcza gdy posiadają choroby towarzyszące.

  • Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?

    Ostatnie miesiące drastycznie ograniczyły nasze możliwości w zakresie opuszczania domów i utrzymywania standardowych kontaktów towarzyskich. Dla wielu były one więc czasem intensywnego nadrabiania zaległości serialowych, książkowych czy filmowych. Jak się okazuje, taka forma spędzania czasu jest nie tylko przyjemna i skuteczna w przyspieszaniu jego upływu – w tym trudnym czasie pozwala utrzymać równowagę psychiczną. Naukowcy nazywają to zjawisko nietradycyjną socjalizacją.

  • COVID-19 a ciąża: nikłe szanse na zarażenie dziecka koronawirusem podczas porodu

    Rozłąka z dzieckiem tuż po porodzie to traumatyczne przeżyci dla każdej matki, do którego w wielu wypadkach zmusiła pandemia. W trosce o zminimalizowanie ryzyka zakażenia, matki chore na COVID-19 rodzą przez cięcie cesarskie i są izolowane od dziecka tuż po porodzie, bez możliwości kontaktu i naturalnego karmienia do chwili stwierdzenia, że niebezpieczeństwo związane z chorobą minęło. Coraz więcej badań pokazuje jednak, że te środki ostrożności są zbyt drastyczne, ponieważ ryzyko transmisji wirusa z matki na dziecko jest znikome. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij