Jak dbać o rzęsy?
Agnieszka Szałańska

Jak dbać o rzęsy?

Każda z nas marzy o długich, gęstych, lśniących i zdrowych rzęsach. Podpowiadamy, jak dzięki drobnym zmianom wprowadzić to marzenie w życie i sprawić, aby naturalne rzęsy prezentowały się równie spektakularnie, jak te przedłużane w salonie kosmetycznym.

Jak dbać o rzęsy? Po pierwsze – zadbaj o dietę

Sposób, w jaki się odżywiamy ma kluczowy wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu.

Różnego rodzaju niedobory pokarmowe nie pozostają obojętne również dla kondycji włosów i rzęs. Rzęsy (tak jak pozostałe włosy) zbudowane są z białek i składników mineralnych.

Jeżeli chcesz, aby twoje rzęsy były gęste i długie, zadbaj o to, aby w twojej diecie znalazły się produkty bogate w:

  • Białko i aminokwasy siarkowe (cystyna i metionina) – są podstawowym budulcem włosa, a siarka działa wzmacniająco na strukturę rzęs i zwiększa ich odporność na uszkodzenia. Źródłami pełnowartościowego białka w diecie są mięso, ryby, jaja, a także nabiał i rośliny strączkowe (soczewica, fasola, groch, ciecierzyca).
  • Kwasy tłuszczowe omega-3 – mają wpływ na budowę mieszków włosowych i rzęs, a ich niedobór może być przyczyną m.in. wypadania włosów. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) znajdziesz w tłustych rybach morskich (łosoś, śledź, makrela, dorsz), oliwie z oliwek i olejach roślinnych (rzepakowy, lniany, sojowy), a także siemieniu lnianym czy pestkach słonecznika.
  • Witamina A – to witamina rozpuszczalna w tłuszczach, która ma bezpośredni wpływ na wzrost włosów, a także przeciwdziała ich przesuszaniu i łamaniu się. Źródła tej witaminy to tłuszcze roślinne, masło, ryby, a także warzywa: pomidory, marchew, papryka, dynia, brokuły i jarmuż.
  • Witamina E – jest przeciwutleniaczem, rozszerza naczynia krwionośne, dzięki czemu pozytywnie wpływa na odżywienie włosów i rzęs i chroni je przed uszkodzeniami. Witamina E (podobnie jak witamina A) znajduje się olejach roślinnych, maśle, rybach, a także jajach i zielonych warzywach, takich jak brokuły, brukselka, szpinak i jarmuż.
  • Cynk – ma wpływ na metabolizm białek budujących strukturę włosów i zapobiega ich wypadaniu. Źródłem cynku w diecie są nasiona roślin strączkowych, orzechy, ostrygi, kiełki pszenicy, ziarna sezamu i gorzka czekolada.
  • Miedź – podobnie jak cynk hamuje wypadanie włosów i ma wpływ na wzmocnienie ich struktury. Miedź znajdziesz w rybach, pestkach słonecznika, orzechach (np. migdałach), a także w płatkach owsianych.
  • Żelazo – jest niezbędnym składnikiem w produkcji keratyny, a jego niedobór, poza niedokrwistością, może powodować osłabienie i wypadanie rzęs. Źródłami dobrze przyswajalnego żelaza są czerwone mięso i wątróbka, ale także natka pietruszki, kasza gryczana, buraki i brokuły.
  • Witaminy z grupy B – ta grupa witamin uczestniczy w wielu procesach metabolicznych, które bezpośrednio wpływają na budowę i wzrost rzęs. Do najistotniejszych witamin z tej grupy należą: biotyna, czyli witamina B7 (drożdże, owoce morza, żółtka jaj, soja), tiamina, czyli witamina B1 (soczewica, drożdże, ziarna słonecznika), ryboflawina, czyli witamina B2 (mięso, nasiona roślin strączkowych, pełnoziarniste produkty zbożowe) i pirydoksyna, czyli witamina B6 (mięso, kasza gryczana, brokuły, ziemniaki).

Stosuj odżywki na noc; zadbaj o rzęsy, kiedy śpisz!

Dobrym sposobem na skuteczną pielęgnację rzęs w domowym zaciszu może być stosowanie specjalnych odżywek. Odżywki te zazwyczaj aplikuje się na noc, na oczyszczoną skórę powiek, na linii wyrastania włosków. Warto zwrócić uwagę, jakie składniki aktywne zawarte są w odżywce. Do najcenniejszych należą:

  • Prowitamina B5 – poprawia strukturę rzęs, wspomaga ich wzrost, wzmacnia je i sprawia, że są bardziej elastyczne i lśniące.
  • Keratyna – jest elementem budulcowym włosa, wzmacnia jego włókna, a także nadaje rzęsom sprężystość i blask.
  • Bimatoprost – uważany obecnie za jedną z najefektywniejszych substancji stymulujących wzrost rzęs. Jest stosowany w okulistyce, w stanach zwiększonego ciśnienia śródgałkowego towarzyszącego przewlekłej jaskrze.
  • Kwas hialuronowy – głęboko nawilża rzęsy, a także wygładza ich strukturę.
  • Alantoina – nawilża i przeciwdziała podrażnieniom.
  • Pantenol – ma właściwości regenerujące.

Zwracaj uwagę na właściwy demakijaż

Noszenie na co dzień makijażu jest nie lada wyzwaniem dla delikatnych włosków, jakimi są rzęsy.

Częste nakładanie maskary, przecieranie oczu, a nawet niewłaściwie wykonany demakijaż – to wszystko może osłabiać twoje rzęsy i sprawić, że będzie ich coraz mniej. Jeśli chcesz temu zapobiec, pozwól od czasu do czasu odpocząć swoim rzęsom od tuszu i henny – zwyczajnie zrezygnuj z makijażu.

Zwróć też uwagę na sposób, w jaki wykonujesz demakijaż – jeśli używasz wacików, staraj się nie pocierać nimi oczu, ale delikatnie przyłóż do oka i przytrzymaj – kosmetyk (płyn micelarny, mleczko) po chwili powinien rozpuścić maskarę, dzięki czemu jej resztki zmyjesz z łatwością, nie narażając delikatnych rzęs na uszkodzenia. Pamiętaj również, żeby makijaż zmywać jak najdokładniej – jego resztki zatykają pory w skórze, przyczyniając się do osłabienia mieszków włosowych i wypadania rzęs.

Zrezygnuj z inwazyjnych zabiegów upiększających

Jeżeli chcesz, aby twoje rzęsy były mocniejsze, gęstsze i dłuższe, poza zmianą diety i zabiegami pielęgnacyjnymi warto równocześnie zrezygnować z zabiegów upiększających, które mogą bardzo osłabiać rzęsy. Nieumiejętnie zdejmowane sztuczne rzęsy (do samodzielnej aplikacji w domu) mogą być powodem wypadania tych naturalnych, a częste i źle przeprowadzone zabiegi przedłużania rzęs negatywnie wpływają na ich kondycję. W trosce o gęste i zdrowe rzęsy warto na jakiś czas odpuścić sobie takie inwazyjne metody, a na pewno wyjdzie to na dobre.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Retinoidy i ich wielokierunkowe działanie na skórę

    Termin „retinoidy" obejmuje naturalne i syntetyczne związki będące analogami retinolu (witamina A). Należy pamiętać, że witamina A jest nazwą zwyczajową i dotyczy grupy związków występujących głównie w tłuszczach pochodzenia zwierzęcego, natomiast aktywność witaminy A wykazuje także β-karoten (prowitamina A), występujący w roślinach.

  • Opalanie w majówkę? Zadbaj o skuteczną ochronę przed słońcem!

    Opalanie się jest bardzo przyjemną czynnością, dzięki której nasza skóra zyskuje przyjemny odcień. Na rynku drogeryjnym i aptecznym istnieje szeroki wachlarz preparatów z filtrem SPF, które chronią nasza skórę zarówno w trakcie ekspozycji na Słońce, jak i pomagają nam ją zregenerować i nawilżyć tuż po opalaniu. Jak uniknąć poparzenia słonecznego, czy można przygotować skórę na ekspozycję na Słońce i czy peeling przed opalaniem się może wydłużyć jej trwałość? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Drugie życie kosmetyków, czyli jak wykorzystać nieudane zakupy i nietrafione prezenty

    „Kobieta zmienną jest” – mówi stare porzekadło. Wiele z nas lubi eksperymentować z wyglądem. Nasz ubiór miewa wiele odsłon, to samo dotyczy makijażu i pielęgnacji. Często próbujemy nowych produktów, testujemy kosmetyki sprawdzone przez koleżanki czy inspirujemy się poradami wizażystek i specjalistek od dbania o urodę. Zawartość naszych kosmetyczek bywa zatem bardzo zróżnicowana. Nie wszystkie produkty wykorzystujemy jednak z identyczną regularnością. Część z nich – na skutek upływu czasu – traci swoją formę. Inne po prostu przestają nam odpowiadać w swojej podstawowej roli lub pozostały nam w tak niewielkiej ilości, że trudno je zastosować. Zamiast wyrzucać taki produkt od razu do kosza na śmieci, zapewnijmy mu drugie życie.

  • Antyoksydanty i filtry UV w kosmetykach

    Kiedy w naszej głowie pojawia się hasło pielęgnacja twarzy, jednym z pierwszych produktów przychodzących na myśl jest krem, najczęściej nawilżający. Odpowiednio dobrany kosmetyk powinien wykazywać funkcjonalność również w kwestii ochrony przed promieniowaniem słonecznym oraz wolnymi rodnikami. Co więcej, według zaleceń specjalistów powinniśmy stosować osobne preparaty przeznaczone do nawilżania, antyoksydacji i ochrony przed słońcem.

  • Gimnastyka twarzy — skuteczna terapia przeciwzmarszczkowa

    Dbanie o smukłe, wysportowane i jędrne ciało nikogo nie dziwi. Siłownie i kluby fitness pękają w szwach. W czasach, w których królują Internet i social media nie trudno zauważyć, że ludzie przykładają wielką wagę do swojego wyglądu.

  • Jak dbać o skórę pod maseczką ochronną?

    Bieżący rok to zdecydowanie przełomowy czas pod bardzo wieloma względami. W trosce zarówno o swoje zdrowie, jak i o zdrowie najbliższych zastosowaliśmy się m.in. do powszechnego obowiązku noszenia maseczki. Powoduje to, że coraz więcej z nas staje przed dylematem, jak dbać o skórę w tym trudnym dla każdego okresie pandemii. 

  • Kolagen – właściwości i zastosowanie. Jaki ma wpływ na zdrowie?

    Kolagen to główne białko budulcowe wszystkich organizmów zwierzęcych – w tym ludzkiego. Pełni funkcje strukturalne praktycznie we wszystkich tkankach, stanowiąc tym samym około 1/3 ogółu białek organizmu. Przyjrzyjmy się bliżej jego budowie, funkcjom i zastosowaniu.

  • Domowe sposoby na „brudne” łokcie i kolana – jak pozbyć się problemu rogowaciejącej skóry?

    Jak poradzić sobie z suchą skórą na łokciach i kolanach? To pytanie jest jednym z najczęściej zadawanych na forach internetowych związanych z pielęgnacją ciała i kosmetykami do tego przeznaczonymi. Istnieje kilka zasad, którymi należy się kierować w trosce o przesuszoną skórę. Z pewnością i przede wszystkim należy skupić się nie na samym skutku, czyli ciemnych łokciach i kolanach, ale na przyczynie tej przypadłości, którą może być cukrzyca, jak i niedoczynność tarczycy. Pielęgnacja natomiast powinna być systematyczna i przemyślana. O czym pamiętać szukając skutecznego preparatu na „brudne łokcie i kolana", czy gorące kąpiele są wskazane i z czego zrobić domową regenerującą maskę? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij