Jak dbać o rzęsy?

Każda z nas marzy o długich, gęstych, lśniących i zdrowych rzęsach. Podpowiadamy, jak dzięki drobnym zmianom wprowadzić to marzenie w życie i sprawić, aby naturalne rzęsy prezentowały się równie spektakularnie, jak te przedłużane w salonie kosmetycznym.

Jak dbać o rzęsy? Po pierwsze – zadbaj o dietę

Sposób, w jaki się odżywiamy ma kluczowy wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu.

Różnego rodzaju niedobory pokarmowe nie pozostają obojętne również dla kondycji włosów i rzęs. Rzęsy (tak jak pozostałe włosy) zbudowane są z białek i składników mineralnych.

Jeżeli chcesz, aby twoje rzęsy były gęste i długie, zadbaj o to, aby w twojej diecie znalazły się produkty bogate w:

  • Białko i aminokwasy siarkowe (cystyna i metionina) – są podstawowym budulcem włosa, a siarka działa wzmacniająco na strukturę rzęs i zwiększa ich odporność na uszkodzenia. Źródłami pełnowartościowego białka w diecie są mięso, ryby, jaja, a także nabiał i rośliny strączkowe (soczewica, fasola, groch, ciecierzyca).
  • Kwasy tłuszczowe omega-3 – mają wpływ na budowę mieszków włosowych i rzęs, a ich niedobór może być przyczyną m.in. wypadania włosów. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) znajdziesz w tłustych rybach morskich (łosoś, śledź, makrela, dorsz), oliwie z oliwek i olejach roślinnych (rzepakowy, lniany, sojowy), a także siemieniu lnianym czy pestkach słonecznika.
  • Witamina A – to witamina rozpuszczalna w tłuszczach, która ma bezpośredni wpływ na wzrost włosów, a także przeciwdziała ich przesuszaniu i łamaniu się. Źródła tej witaminy to tłuszcze roślinne, masło, ryby, a także warzywa: pomidory, marchew, papryka, dynia, brokuły i jarmuż.
  • Witamina E – jest przeciwutleniaczem, rozszerza naczynia krwionośne, dzięki czemu pozytywnie wpływa na odżywienie włosów i rzęs i chroni je przed uszkodzeniami. Witamina E (podobnie jak witamina A) znajduje się olejach roślinnych, maśle, rybach, a także jajach i zielonych warzywach, takich jak brokuły, brukselka, szpinak i jarmuż.
  • Cynk – ma wpływ na metabolizm białek budujących strukturę włosów i zapobiega ich wypadaniu. Źródłem cynku w diecie są nasiona roślin strączkowych, orzechy, ostrygi, kiełki pszenicy, ziarna sezamu i gorzka czekolada.
  • Miedź – podobnie jak cynk hamuje wypadanie włosów i ma wpływ na wzmocnienie ich struktury. Miedź znajdziesz w rybach, pestkach słonecznika, orzechach (np. migdałach), a także w płatkach owsianych.
  • Żelazo – jest niezbędnym składnikiem w produkcji keratyny, a jego niedobór, poza niedokrwistością, może powodować osłabienie i wypadanie rzęs. Źródłami dobrze przyswajalnego żelaza są czerwone mięso i wątróbka, ale także natka pietruszki, kasza gryczana, buraki i brokuły.
  • Witaminy z grupy B – ta grupa witamin uczestniczy w wielu procesach metabolicznych, które bezpośrednio wpływają na budowę i wzrost rzęs. Do najistotniejszych witamin z tej grupy należą: biotyna, czyli witamina B7 (drożdże, owoce morza, żółtka jaj, soja), tiamina, czyli witamina B1 (soczewica, drożdże, ziarna słonecznika), ryboflawina, czyli witamina B2 (mięso, nasiona roślin strączkowych, pełnoziarniste produkty zbożowe) i pirydoksyna, czyli witamina B6 (mięso, kasza gryczana, brokuły, ziemniaki).

Stosuj odżywki na noc; zadbaj o rzęsy, kiedy śpisz!

Dobrym sposobem na skuteczną pielęgnację rzęs w domowym zaciszu może być stosowanie specjalnych odżywek. Odżywki te zazwyczaj aplikuje się na noc, na oczyszczoną skórę powiek, na linii wyrastania włosków. Warto zwrócić uwagę, jakie składniki aktywne zawarte są w odżywce. Do najcenniejszych należą:

  • Prowitamina B5 – poprawia strukturę rzęs, wspomaga ich wzrost, wzmacnia je i sprawia, że są bardziej elastyczne i lśniące.
  • Keratyna – jest elementem budulcowym włosa, wzmacnia jego włókna, a także nadaje rzęsom sprężystość i blask.
  • Bimatoprost – uważany obecnie za jedną z najefektywniejszych substancji stymulujących wzrost rzęs. Jest stosowany w okulistyce, w stanach zwiększonego ciśnienia śródgałkowego towarzyszącego przewlekłej jaskrze.
  • Kwas hialuronowy – głęboko nawilża rzęsy, a także wygładza ich strukturę.
  • Alantoina – nawilża i przeciwdziała podrażnieniom.
  • Pantenol – ma właściwości regenerujące.

Zwracaj uwagę na właściwy demakijaż

Noszenie na co dzień makijażu jest nie lada wyzwaniem dla delikatnych włosków, jakimi są rzęsy.

Częste nakładanie maskary, przecieranie oczu, a nawet niewłaściwie wykonany demakijaż – to wszystko może osłabiać twoje rzęsy i sprawić, że będzie ich coraz mniej. Jeśli chcesz temu zapobiec, pozwól od czasu do czasu odpocząć swoim rzęsom od tuszu i henny – zwyczajnie zrezygnuj z makijażu.

Zwróć też uwagę na sposób, w jaki wykonujesz demakijaż – jeśli używasz wacików, staraj się nie pocierać nimi oczu, ale delikatnie przyłóż do oka i przytrzymaj – kosmetyk (płyn micelarny, mleczko) po chwili powinien rozpuścić maskarę, dzięki czemu jej resztki zmyjesz z łatwością, nie narażając delikatnych rzęs na uszkodzenia. Pamiętaj również, żeby makijaż zmywać jak najdokładniej – jego resztki zatykają pory w skórze, przyczyniając się do osłabienia mieszków włosowych i wypadania rzęs.

Zrezygnuj z inwazyjnych zabiegów upiększających

Jeżeli chcesz, aby twoje rzęsy były mocniejsze, gęstsze i dłuższe, poza zmianą diety i zabiegami pielęgnacyjnymi warto równocześnie zrezygnować z zabiegów upiększających, które mogą bardzo osłabiać rzęsy. Nieumiejętnie zdejmowane sztuczne rzęsy (do samodzielnej aplikacji w domu) mogą być powodem wypadania tych naturalnych, a częste i źle przeprowadzone zabiegi przedłużania rzęs negatywnie wpływają na ich kondycję. W trosce o gęste i zdrowe rzęsy warto na jakiś czas odpuścić sobie takie inwazyjne metody, a na pewno wyjdzie to na dobre.


Podziel się: