8 nawyków obniżających odporność
Anna Rutkowska

 8 nawyków obniżających odporność

Jeszcze nie udało ci się nadrobić zaległości w pracy po chorobie, a już czujesz, że nadchodzi kolejna infekcja? Twój lekarz nie ma już pomysłu, jaki jeszcze lek Ci przepisać? To ewidentny spadek odporności. Niestety bardzo często doświadczamy go na własne życzenie. Jakie są najgorsze nawyki, które prowadzą nas ku immunologicznej katastrofie? 

Nie dbamy o redukcję skutków stresu

Stresujących sytuacji często nie da się uniknąć, ale możemy nauczyć się radzić sobie z narastającym i zabójczym dla naszej odporności napięciem – przez sport, medytację, jogę czy wszelkie inne zdrowe aktywności, które pomogą nam się zrelaksować. Problem w tym, że przemęczeni i zestresowani trudami codziennego życia często nie mamy już sił i ochoty, by pobiegać czy iść na siłownię. Zamiast tego wypijamy lampkę wina i włączamy komputer czy telewizor, by oderwać myśli od problemów w pracy czy związku. To jednak nie zmniejsza stresu, lecz wpędza nas w dalsze kłopoty i koło się zamyka. 

Dlaczego łagodzenie skutków stresu jest ważniejsze niż wszystkie syropy na odporność razem wzięte? Ponieważ przewlekły wysoki poziom kortyzolu – czyli tzw. hormonu stresu – hamuje syntezę prostaglandyn, które są niezwykle ważnymi dla naszego organizmu hormonami. Występują we wszystkich tkankach i płynach ustrojowych; działają miejscowo. Prostaglandyny pełnią wiele funkcji, ale jeśli chodzi o odporność, mają na nią wpływ jako czynnik aktywujący tzw. chemotaksję leukocytów – mówiąc prościej: ruchy białych krwinek chroniących nasz organizm przed patogenami. Prostaglandyny są także mediatorami stanów zapalnych i gorączki, która wywoływana jest przecież po to, by zniszczyć groźne dla nas mikroorganizmy.

Wciąż leżymy i siedzimy

Odpoczynek jest oczywiście ważny, ale z punktu widzenia komórek, które walczą z bakteriami i wirusami – co za dużo, to niezdrowo. Ruch jest bowiem niezbędny dla prawidłowego krążenia krwi, a więc również dla białych krwinek. Pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, a – jak wiadomo od dawna – osoby otyłe są mniej odporne na choroby. Wynika to ze zmienionych na skutek otyłości funkcji komórek układu odpornościowego: obniżonej liczebności leukocytów, mniejszej aktywności monocytów (to jeden z rodzajów leukocytów) i prozapalnego ich działania, którego nie wykazują komórki osób zdrowych.

Nie wysypiamy się

Tak, to prawda - zbyt wielu z nas śpi zbyt mało. Wykazali to amerykańscy naukowcy z Centers for Disease Control and Prevention, którzy w 2008 roku przeprowadzili badania u ponad 400 tysięcy dorosłych mieszkańców wszystkich 50 stanów Ameryki. Aż 11,1% ankietowanych odpowiedziało, że nie wyspali się lub nie odpoczęli wystarczająco w żadnym z ostatnich 30 dni.

Tymczasem brak snu prowadzi do obniżonego poziomu limfocytów T odpowiedzialnych za komórkową odpowiedź odpornościową.

Słodzimy dużo i często 

Zła dieta – czyli taka, która zamiast dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i mikroelementów, truje go cukrem, konserwantami i innymi szkodliwymi substancjami powstającymi w produktach w procesach przetwarzania żywności – to wciąż pięta achillesowa wysoko rozwiniętego społeczeństwa.

Szczególnie destrukcyjny dla naszej odporności jest cukier – i mimo że wiadomo to już od wielu dekad, wciąż nie potrafimy sobie go odmawiać. Tymczasem jego spożywanie znacząco obniża zdolność białych krwinek do zabijania patogenów.

Udowodnili to naukowcy z Uniwersytetu Loma Linda, którzy podali grupie ochotników ilość cukru równą tej znajdującej się w litrze gazowanego napoju (a więc ok. 100 gramów), a następnie zbadali ich krew, do której dodano także „bakteryjny koktajl”. Stan, w którym białe krwinki były wyraźnie mniej zdolne do neutralizowania mikroorganizmów, trwał aż przez 5 godzin!

Jeśli wpadliśmy więc w spiralę infekcji, odstawmy cukier choć na jakiś czas. A najlepiej – na zawsze.

Pijemy za dużo

Taka jest smutna rzeczywistość wielu z nas – zamiast dbać o prawidłową masę ciała i obniżenie poziomu kortyzolu przez aktywność fizyczną, sięgamy po alkohol. A ten, podobnie jak cukier, zmniejsza naszą zdolność do obrony przed patogenami. Jak czytamy w pracy polskich naukowców z Akademii Medycznej w Bydgoszczy i AM w Poznaniu dotyczącej poziomu leukocytów u uzależnionych od alkoholu mężczyzn, nadużywanie go upośledza z jednej strony dojrzewanie leukocytów, z drugiej skraca czas ich życia. Co więcej, alkohol zmniejsza także tzw. odporność humoralną organizmu, czyli zdolność do wytwarzania przeciwciał przez leukocyty.

Palimy papierosy

Te zaś zawierają co najmniej 4 tysiące toksycznych dla naszego ciała substancji, wpływających na funkcje organizmu na tysiące sposobów. Jeśli łudzicie się, że jakimś cudem papierosowe trucizny omijają właśnie układ odpornościowy, przestańcie. Chęć unikania częstych infekcji nie jest jedynym, lecz z pewnością wystarczającym powodem, by skończyć z paleniem raz na zawsze. 

Jak czytamy bowiem w artykule naukowców z Uniwersytetu Medycyny Chińskiej w Kantonie opublikowanym w 2017 roku w medycznym piśmie „Oncotarget”, zarówno nasza odporność wrodzona, jak i odporność adaptacyjna ulegają szkodliwemu wpływowi dymu papierosowego, który przerywa homeostazę, czyli równowagę immunologiczną i wywiera paradoksalny wpływ na komórki odpornościowe i tkankowe. Dlaczego paradoksalny? Ponieważ dym papierosowy działa jak obosieczny miecz, który albo zaostrza patologiczne odpowiedzi immunologiczne, albo osłabia normalną funkcję obronną układu odpornościowego. Złożoność i funkcjonalne zróżnicowanie składników dymu papierosowego są tak duże, że nie sposób nawet przewidzieć wszystkich reakcji naszego organizmu na dym.

Nie dbamy o higienę

Sądzicie, że ten akapit będzie o tym, że nie myjemy rąk? Być może część z nas rzeczywiście robi to zbyt rzadko, ale nie w tym rzecz. Uznajmy optymistycznie, że generalnie – jako społeczeństwo – pamiętamy o myciu rąk po powrocie do domu, wyjściu z toalety czy przed jedzeniem. Ile razy jednak zdarza nam się używać telefonu będąc na zewnątrz – a zostawiamy na nim setki tysięcy zarazków – potem wrócić, umyć ręce, znów chwycić ten sam telefon, którego dotykaliśmy parę minut wcześniej, a następnie odłożyć go, by zrobić sobie kanapkę?

Przegrzewamy się

Niby ważne jest, by było nam ciepło – w końcu przeziębienie i grypa dopadają nas najczęściej zimą – ale zbyt wysoka temperatura w pomieszczeniach lub zbyt grube ubranie dodatkowo pogarszają sytuację. Tymczasem nawyk ubierania się zbyt ciepło wpoiły nam głównie nasze babcie, wciąż przypominające nam o grubej czapie, rękawiczkach i dodatkowym swetrze, zaś w domu nie pozwalały otworzyć okna przez całą zimę, by tylko nas „nie zawiało”. Oczywiście nie każdy z nas miał taką babcię – ale prawdą jest, że w porównaniu z mieszkańcami Wysp Brytyjskich czy krajów skandynawskich ubieramy się zdecydowanie grubiej i utrzymujemy w domach znacznie wyższą temperaturę. Skutek? Nie chce nam się wyjść na zewnątrz z ciepłego wnętrza, a więc cierpimy na brak ruchu, poza tym jesteśmy spoceni, przez co każda próba przewietrzenia pomieszczenia rzeczywiście może skończyć się źle. W dodatku duży kontrast między temperaturą w domu a temperaturą na zewnątrz naraża nasz organizm na jeszcze większy szok i osłabia go. Na dokładkę – ciepło sprzyja szybszemu rozwojowi bakterii.

Utrzymujmy więc w domu temperaturę ok. 20 stopni Celsjusza, a tam, gdzie śpimy, nawet 18-19. Ubierajmy się możliwie lekko, starając się rozgrzać nie tyle ubraniem, ile aktywnością na świeżym powietrzu.

Źródła:

  1. J. Justin Milner, Melinda A. Beck, Micronutrients, immunology and inflammation The impact of obesity on the immune response to infection, online: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4791086/.
  2. David N. Neubauer, Śpimy za mało!, „Psychiatria po Dyplomie”, tom 7, 3/2010, online: https://podyplomie.pl/publish/system/articles/pdfarticles/000/010/290/original/55-56.pdf?1472724188.
  3. Marcel J. Hernandez, How we undermine our immune systems with an addictive non-food, „Pacific Naturopathic”, online: http://www.pacificnaturopathic.com/articles/sugar_and_immunity.html.
  4. W. Kosmowski, M. Ziółkowski, J. Rybakowski, Zmiany liczby leukocytów i liczebności ich frakcji u mężczyzn uzależnionych od alkoholu po trzydziestodniowej abstynencji w warunkach szpitalnych, „Alkoholizm i Narkomania”, tom 13, 1/2000, online: http://old.ipin.edu.pl/ain/archiwum/2000/1/AiN_1-2000-05.pdf.
  5. Feifei Qiu, Chun-Ling Liang, Huazhen Liu i in., Impacts of cigarette smoking on immune responsiveness: Up and down or upside down?, Oncotarget, v.8(1), 2017, online: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5352117/.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Jak skutecznie zajść w ciążę?

    Decyzja o posiadaniu dziecka zapada w różnych momentach życia. Niektórzy pragną je mieć od razu po ślubie lub w momencie wspólnego zamieszkania, inni wolą poczekać kilka lat, chcąc ten czas wykorzystać na intensywny rozwój zawodowy, podróże bądź urządzanie domu. Bez względu na wszystko starania zwykle rozpoczynamy pełni dobrej nadziei, czasem zmaterializowanej w postaci paczki testów ciążowych. Czy takie planowanie to właściwe nastawienie? I czy w ogóle możliwa jest odpowiedź na pytanie: jak skutecznie zajść w ciążę?

  • Czym są naturalne kosmetyki do twarzy i włosów?

    Z pewnością mamy ostatnio do czynienia z prawdziwym boomem na naturalne kosmetyki do twarzy czy włosów — zarówno przygotowywanych samodzielnie, jak i tych dostępnych w drogeriach i aptekach. Ale co tak naprawdę znaczy „naturalne”?

  • Badania kontrolne a metryka

    Z wiekiem ryzyko zachorowania na wiele chorób rośnie. Dlatego, choć regularnie badać się powinno przez całe życie, tym bardziej należy zadbać o to w wieku dojrzałym. Jakich badań nie wolno pomijać?

  • Jakie badania prenatalne w 3. trymestrze wykonać?

    Przyszła mama powinna podczas ciąży regularnie odwiedzać ginekologa oraz stosować się do jego zaleceń. To lekarz wyznacza terminy kolejnych badań prenatalnych, kierując się stanem zdrowia matki i płodu, a także biorąc pod uwagę ewentualne niepokojące sygnały. Jeśli wszystko jest w porządku, można przyjąć orientacyjny, uniwersalny kalendarz badań wyznaczony przez rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia. Jakie badania prenatalne w 3. trymestrze zwykle się wykonuje?

  • Jak podawać i dawkować leki homeopatyczne?

    Homeopatia to dziedzina medycyny alternatywnej istniejąca od 200 lat. Mimo że badacze wciąż nie są w stanie opisać jej działania w sposób, który satysfakcjonowałby świat nauki, wiadomo że niektóre badania potwierdziły pewną deklarowaną przez pacjentów skuteczność leczenia. Z tego powodu, że leki homeopatyczne nie mają skutków ubocznych, można rozważyć ich stosowanie. Należy przy tym być wiernym zasadom wypracowanym przez ekspertów od homeopatii w ciągu dekad jej istnienia.

  • Hemoroidy — objawy i leczenie

    To jedna z tych dolegliwości, do których mało kto ma ochotę się przyznać nawet przed rodziną. Hemoroidy są przypadłością wstydliwą, krępującą, bywają obiektem żartów. Tymczasem problem dotyka milionów osób na całym świecie! Nie pozostawiajmy więc hemoroidów w strefie tabu, lecz dowiedzmy się o nich jak najwięcej.

  • Dieta po cesarskim cięciu, czyli jak najszybciej dojść do siebie po "cesarce"

    Cesarskie cięcie to inwazyjny zabieg chirurgiczny, po którym organizm kobiety regeneruje się znacznie dłużej niż w przypadku porodu siłami natury. Po zabiegu bardzo ważna jest dieta – dzięki odpowiednio dobranym składnikom zawartym w zróżnicowanych, lekkostrawnych potrawach, młoda mama szybko nabierze sił. Podpowiadamy, co można jeść po cesarce, żeby jak najszybciej stanąć na nogi.

  • 6 sposobów na poranione i pogryzione brodawki przy karmieniu piersią

    Na obrazkach ulotek promujących karmienie piersią wszystko wygląda tak pięknie. Uśmiechnięta mama, szczęśliwe niemowlę, pastelowe kolory. Niestety, rzeczywistość często mocno różni się od tego obrazka. Pogryzione brodawki podczas pierwszych dni karmienia piersią potrafią popsuć całą radość początków macierzyństwa. Ale są na to sposoby!

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij