Najlepszy spalacz tłuszczu – top 10 dietetycznych wyborów
Agnieszka Szałańska

Najlepszy spalacz tłuszczu – top 10 dietetycznych wyborów

Sezon plażowy zbliża się wielkimi krokami, a ty wciąż nie czujesz się komfortowo w bikini? Żeby zrzucić zbędne kilogramy, niezbędna jest regularna aktywność fizyczna i zmiana nawyków żywieniowych. A jakie produkty są najlepszymi spalaczami tłuszczu? Podpowiadamy, które warto włączyć do diety, aby proces odchudzania był jeszcze bardziej efektywny.

1.    Najlepszy spalacz tłuszczu – kwasy tłuszczowe omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 mają kluczowy wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Chronią układ sercowo-naczyniowy, podnoszą zawartość dobrego cholesterolu HDL we krwi, obniżając ilość złego cholesterolu LDL, przeciwdziałają rozwojowi miażdżycy i depresji. Ich źródłem w diecie są przede wszystkimi ryby morskie: tuńczyk, łosoś, szprotki, makrele, dorsz (tran z wątroby), śledź, owoce morza i kawior. Znajdziesz je również w oleju i siemieniu lnianym, oleju rzepakowym i sojowym oraz w orzechach. Kwasy omega-3 nie odkładają się w tkance tłuszczowej i mają wpływ na działanie leptyny – hormonu odpowiedzialnego za uczucie sytości.

W diecie odchudzającej największy nacisk kładzie się na ograniczenie nasyconych kwasów tłuszczowych, których źródłem są głównie produkty pochodzenia zwierzęcego – mięso, smalec, masło, mleko i jego przetwory.

Jedzenie musi dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych, nie rezygnuj więc z tłuszczu całkowicie, ale zamień go na ten zdrowy, pochodzący z ryb i olejów roślinnych.

2.    Najlepszy spalacz tłuszczu – witamina D

Witamina D jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu – reguluje wchłanianie wapnia, jest prekursorem wielu ważnych hormonów, jej niedobór może być przyczyną depresji. Poza tym witamina D wspomaga właściwe działanie insuliny, która jest odpowiedzialna za prawidłową gospodarkę węglowodanową w organizmie. Dodatkowo witamina D ma wpływ na działanie leptyny – hormonu sytości.

3.    Najlepszy spalacz tłuszczu – kofeina

Kofeina jest alkaloidem zawartym w ziarnach kawy i kakaowca. Znajdziemy ją także w herbacie (teina), yerba-mate (mataina) i guaranie (guaranina). Kofeina jest stymulantem, działającym na ośrodkowy układ nerwowy. Ma właściwości pobudzające, ułatwia koncentrację, a także niweluje uczucie zmęczenia fizycznego i psychicznego, które może towarzyszyć osobom na restrykcyjnych dietach odchudzających. Ponadto, jeden z metabolitów kofeiny, paraksantyna, zwiększa lipozę, czyli rozkład trójglicerydów, co przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Dla większości ludzi spożywanie kofeiny jest bezpieczne (w ilości ok. 4 filiżanek kawy dziennie). Należy uważać, jeśli masz nadwrażliwość na kofeinę, a w przypadku ciąży ograniczyć jej spożywanie do 200-300 mg w ciągu dnia.

4.    Najlepszy spalacz tłuszczu – zielona herbata 

Zielona herbata od dawna polecana jest osobom, które chcą zrzucić zbędne kilogramy. Katechiny w niej zawarte hamują wchłanianie tłuszczów z pożywienia, równocześnie pobudzając organizm do ich spalania. Zielona herbata pozytywnie wpływa na procesy trawienia i ma działanie relaksujące. Dzięki dużej zawartości kofeiny (odpowiednio zaparzona zielona herbata może mieć jej więcej niż kawa!), dodatkowo pobudza spalanie niechcianej tkanki tłuszczowej. Zawarte w niej polifenole działają antyoksydacyjne – hamują rozwój wolnych rodników, które stymulują wzrost tkanki tłuszczowej. Polifenole mają także pozytywny wpływ na gospodarkę lipidową - zwiększają zawartość dobrego cholesterolu we krwi, co chroni nas przed chorobami sercowo-naczyniowymi1

5.    Najlepszy spalacz tłuszczu – cykoria

Składniki zawarte w cykorii, które są odpowiedzialne za jej gorzki smak, usprawniają trawienie i pobudzają wątrobę do wydzielania żółci. Żółć bierze aktywny udział w rozkładzie i trawieniu tłuszczów, jest niezbędna dla utrzymania prawidłowej gospodarki lipidowej organizmu. Poza tym cykoria pozytywnie wpływa na nerki, które biorą udział w regulacji ciśnienia krwi, jest bogata w witaminę A i ma bardzo mało kalorii – w 100 g zaledwie 23 kcal!

6.    Najlepszy spalacz tłuszczu – owoc gorzkiej pomarańczy i cytrusy

Gorzka pomarańcza, dzięki zawartości synefryny, przyspiesza metabolizm i pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Synferyna działa na współczulny układ nerwowy, głównie wpływając na receptor andrenergiczny β3, który jest odpowiedzialny za wzrost lipolizy i termogenezy. Poza tym, synferyna może przyspieszać pracę serca i ciśnienie krwi, nie jest więc wskazana dla osób borykających się z nadciśnieniem. Ponadto, owoce cytrusowe zawierają kwas hydroksycytrynowy (HCA), który reguluje uczucie głodu i sytości. Kwas ten obniża też poziom złego cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Cytrusy są wspaniałym źródłem cennych witamin i antyoksydantów, a przy okazji mają niewiele kalorii.

7.    Najlepszy spalacz tłuszczu – kapsaicyna  

Kapsaicyna jest alkaloidem, składnikiem papryczki chilli. Stanowi od 0,1% do 1% jej składu i odpowiada za jej ostrość. Wpływa  na białka błonowe wrażliwe na działanie temperatury, dlatego często przy jedzeniu ostrych potraw czujemy pieczenie w ustach i robi nam się gorąco.

Kapsaicyna jest związkiem nierozpuszczalnym w wodzie, aby ją zneutralizować najlepiej sięgnąć po tłuste mleko, odrobinę alkoholu lub olej.

Ma właściwości rozgrzewające, przyspiesza metabolizm i proces spalania tkanki tłuszczowej. Rozszerza naczynia krwionośne, ma więc pozytywny wpływ na ciśnienie krwi, jednak osoby cierpiące na choroby sercowo-naczyniowe powinny przyjmować ją ostrożnie i dokładnie obserwować reakcje organizmu. Przeciwwskazaniem do przyjmowania preparatów z kapsaicyną mogą być też schorzenia jelitowe (np. zespół jelita wrażliwego, choroba Crohna), a także stany pooperacyjne czy inne choroby wymagające stosowania diety lekkostrawnej. Kapsaicyna ma także działanie antybakteryjne i przeciwbólowe oraz hamuje rozwój niektórych nowotworów, np. raka prostaty czy jelita grubego2,3.  

8.    Najlepszy spalacz tłuszczu – ananas

Ten pyszny, egzotyczny owoc może być prawdziwym sprzymierzeńcem w walce z nadprogramowym tłuszczykiem. Zawarta w ananasie bromelaina jest enzymem proteolitycznym,  odpowiedzialnym za trawienie białek i przyspieszającym metabolizm. Ma także właściwości oczyszczające i przeciwzapalne. Zawarty w ananasie błonnik także wspomaga odchudzanie – wspomaga działanie układu pokarmowego, a pęcznięjąc w jelitach na długo pozostawia uczucie sytości. Ananasa możesz zjeść w formie pikantnej salsy z dodatkiem papryczki chilli (kapsaicyna), będzie pysznie i zdrowo.

Wybieraj zawsze świeże owoce, te z puszki w zalewie są dodatkowo posłodzone, więc dużo bardziej kaloryczne.

9.    Najlepszy spalacz tłuszczu – jabłka

Surowe jabłka mogą okazać się dla ciebie najlepszym spalaczem tłuszczu! Przede wszystkim są bardzo bogatym źródłem błonnika pokarmowego (zwłaszcza jabłka ze skórką), którego rola w odchudzaniu jest nie do przecenienia – błonnik reguluje procesy trawienia, ułatwia wypróżnianie, powoduje uczucie sytości i zmniejsza apetyt. Źródłem błonnika są także suszone śliwki, otręby, produkty z pełnego ziarna, świeże warzywa, owoce i orzechy.

Zawarte w jabłkach kwasy – jabłkowy i winowy – regulują wydzielanie soku żołądkowego oraz wspomagają metabolizm tłuszczów i białek.

10.    Najlepszy spalacz tłuszczu – hibiskus i zioła

Częstym problemem towarzyszącym nadwadze jest zatrzymywanie wody w organizmie. Hibiskus, pokrzywa, ostrokrzew paragwajski i mniszek lekarski uczestniczą w procesach wydalania wody z organizmu i ubocznych procesów przemiany materii. Korzeń pietruszki wspomaga prawidłową pracę nerek, a korzeń mniszka dodatkowo wspiera procesy trawienia i korzystnie wpływa na wątrobę oraz drogi żółciowe. Przy stosowaniu diety odchudzającej warto wspomóc się naparami z tych ziół.

Źródła:

1) http://dieta.pl/zdrowie-i-uroda/polifenole-czyli-jak-skutecznie-chronic-sie-przed-chorobami
2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16540674
3)  http://biotechnologia.pl/biotechnologia/artykuly/kapsaicyna-co-o-niej-wiemy,12588
4) https://pl.wikipedia.org/wiki/Zielona_herbata#Wp%C5%82yw_zielonej_herbaty_na_zdrowie
5) http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/4003086/zolc.html

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta w menopauzie – jak powinna wyglądać? Co jeść, a czego unikać? Jak schudnąć podczas menopauzy?

    Czy dieta podczas menopauzy (klimakterium) odgrywa ważną rolę? Okazuje się, że tak. W tym okresie warto zmienić swoje dotychczasowe menu. W jadłospisie przy menopauzie powinny zagościć produkty bogate w fitohormony (fitoestrogeny), witaminy z grupy B, witaminę K, selen, magnez, wapń oraz tryptofan. Dlaczego?  

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij