Najlepszy spalacz tłuszczu – top 10 dietetycznych wyborów
Agnieszka Szałańska

Najlepszy spalacz tłuszczu – top 10 dietetycznych wyborów

Sezon plażowy zbliża się wielkimi krokami, a ty wciąż nie czujesz się komfortowo w bikini? Żeby zrzucić zbędne kilogramy, niezbędna jest regularna aktywność fizyczna i zmiana nawyków żywieniowych. A jakie produkty są najlepszymi spalaczami tłuszczu? Podpowiadamy, które warto włączyć do diety, aby proces odchudzania był jeszcze bardziej efektywny.

1.    Najlepszy spalacz tłuszczu – kwasy tłuszczowe omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 mają kluczowy wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Chronią układ sercowo-naczyniowy, podnoszą zawartość dobrego cholesterolu HDL we krwi, obniżając ilość złego cholesterolu LDL, przeciwdziałają rozwojowi miażdżycy i depresji. Ich źródłem w diecie są przede wszystkimi ryby morskie: tuńczyk, łosoś, szprotki, makrele, dorsz (tran z wątroby), śledź, owoce morza i kawior. Znajdziesz je również w oleju i siemieniu lnianym, oleju rzepakowym i sojowym oraz w orzechach. Kwasy omega-3 nie odkładają się w tkance tłuszczowej i mają wpływ na działanie leptyny – hormonu odpowiedzialnego za uczucie sytości.

W diecie odchudzającej największy nacisk kładzie się na ograniczenie nasyconych kwasów tłuszczowych, których źródłem są głównie produkty pochodzenia zwierzęcego – mięso, smalec, masło, mleko i jego przetwory.

Jedzenie musi dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych, nie rezygnuj więc z tłuszczu całkowicie, ale zamień go na ten zdrowy, pochodzący z ryb i olejów roślinnych.

2.    Najlepszy spalacz tłuszczu – witamina D

Witamina D jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu – reguluje wchłanianie wapnia, jest prekursorem wielu ważnych hormonów, jej niedobór może być przyczyną depresji. Poza tym witamina D wspomaga właściwe działanie insuliny, która jest odpowiedzialna za prawidłową gospodarkę węglowodanową w organizmie. Dodatkowo witamina D ma wpływ na działanie leptyny – hormonu sytości.

3.    Najlepszy spalacz tłuszczu – kofeina

Kofeina jest alkaloidem zawartym w ziarnach kawy i kakaowca. Znajdziemy ją także w herbacie (teina), yerba-mate (mataina) i guaranie (guaranina). Kofeina jest stymulantem, działającym na ośrodkowy układ nerwowy. Ma właściwości pobudzające, ułatwia koncentrację, a także niweluje uczucie zmęczenia fizycznego i psychicznego, które może towarzyszyć osobom na restrykcyjnych dietach odchudzających. Ponadto, jeden z metabolitów kofeiny, paraksantyna, zwiększa lipozę, czyli rozkład trójglicerydów, co przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Dla większości ludzi spożywanie kofeiny jest bezpieczne (w ilości ok. 4 filiżanek kawy dziennie). Należy uważać, jeśli masz nadwrażliwość na kofeinę, a w przypadku ciąży ograniczyć jej spożywanie do 200-300 mg w ciągu dnia.

4.    Najlepszy spalacz tłuszczu – zielona herbata 

Zielona herbata od dawna polecana jest osobom, które chcą zrzucić zbędne kilogramy. Katechiny w niej zawarte hamują wchłanianie tłuszczów z pożywienia, równocześnie pobudzając organizm do ich spalania. Zielona herbata pozytywnie wpływa na procesy trawienia i ma działanie relaksujące. Dzięki dużej zawartości kofeiny (odpowiednio zaparzona zielona herbata może mieć jej więcej niż kawa!), dodatkowo pobudza spalanie niechcianej tkanki tłuszczowej. Zawarte w niej polifenole działają antyoksydacyjne – hamują rozwój wolnych rodników, które stymulują wzrost tkanki tłuszczowej. Polifenole mają także pozytywny wpływ na gospodarkę lipidową - zwiększają zawartość dobrego cholesterolu we krwi, co chroni nas przed chorobami sercowo-naczyniowymi1

5.    Najlepszy spalacz tłuszczu – cykoria

Składniki zawarte w cykorii, które są odpowiedzialne za jej gorzki smak, usprawniają trawienie i pobudzają wątrobę do wydzielania żółci. Żółć bierze aktywny udział w rozkładzie i trawieniu tłuszczów, jest niezbędna dla utrzymania prawidłowej gospodarki lipidowej organizmu. Poza tym cykoria pozytywnie wpływa na nerki, które biorą udział w regulacji ciśnienia krwi, jest bogata w witaminę A i ma bardzo mało kalorii – w 100 g zaledwie 23 kcal!

6.    Najlepszy spalacz tłuszczu – owoc gorzkiej pomarańczy i cytrusy

Gorzka pomarańcza, dzięki zawartości synefryny, przyspiesza metabolizm i pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Synferyna działa na współczulny układ nerwowy, głównie wpływając na receptor andrenergiczny β3, który jest odpowiedzialny za wzrost lipolizy i termogenezy. Poza tym, synferyna może przyspieszać pracę serca i ciśnienie krwi, nie jest więc wskazana dla osób borykających się z nadciśnieniem. Ponadto, owoce cytrusowe zawierają kwas hydroksycytrynowy (HCA), który reguluje uczucie głodu i sytości. Kwas ten obniża też poziom złego cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Cytrusy są wspaniałym źródłem cennych witamin i antyoksydantów, a przy okazji mają niewiele kalorii.

7.    Najlepszy spalacz tłuszczu – kapsaicyna  

Kapsaicyna jest alkaloidem, składnikiem papryczki chilli. Stanowi od 0,1% do 1% jej składu i odpowiada za jej ostrość. Wpływa  na białka błonowe wrażliwe na działanie temperatury, dlatego często przy jedzeniu ostrych potraw czujemy pieczenie w ustach i robi nam się gorąco.

Kapsaicyna jest związkiem nierozpuszczalnym w wodzie, aby ją zneutralizować najlepiej sięgnąć po tłuste mleko, odrobinę alkoholu lub olej.

Ma właściwości rozgrzewające, przyspiesza metabolizm i proces spalania tkanki tłuszczowej. Rozszerza naczynia krwionośne, ma więc pozytywny wpływ na ciśnienie krwi, jednak osoby cierpiące na choroby sercowo-naczyniowe powinny przyjmować ją ostrożnie i dokładnie obserwować reakcje organizmu. Przeciwwskazaniem do przyjmowania preparatów z kapsaicyną mogą być też schorzenia jelitowe (np. zespół jelita wrażliwego, choroba Crohna), a także stany pooperacyjne czy inne choroby wymagające stosowania diety lekkostrawnej. Kapsaicyna ma także działanie antybakteryjne i przeciwbólowe oraz hamuje rozwój niektórych nowotworów, np. raka prostaty czy jelita grubego2,3.  

8.    Najlepszy spalacz tłuszczu – ananas

Ten pyszny, egzotyczny owoc może być prawdziwym sprzymierzeńcem w walce z nadprogramowym tłuszczykiem. Zawarta w ananasie bromelaina jest enzymem proteolitycznym,  odpowiedzialnym za trawienie białek i przyspieszającym metabolizm. Ma także właściwości oczyszczające i przeciwzapalne. Zawarty w ananasie błonnik także wspomaga odchudzanie – wspomaga działanie układu pokarmowego, a pęcznięjąc w jelitach na długo pozostawia uczucie sytości. Ananasa możesz zjeść w formie pikantnej salsy z dodatkiem papryczki chilli (kapsaicyna), będzie pysznie i zdrowo.

Wybieraj zawsze świeże owoce, te z puszki w zalewie są dodatkowo posłodzone, więc dużo bardziej kaloryczne.

9.    Najlepszy spalacz tłuszczu – jabłka

Surowe jabłka mogą okazać się dla ciebie najlepszym spalaczem tłuszczu! Przede wszystkim są bardzo bogatym źródłem błonnika pokarmowego (zwłaszcza jabłka ze skórką), którego rola w odchudzaniu jest nie do przecenienia – błonnik reguluje procesy trawienia, ułatwia wypróżnianie, powoduje uczucie sytości i zmniejsza apetyt. Źródłem błonnika są także suszone śliwki, otręby, produkty z pełnego ziarna, świeże warzywa, owoce i orzechy.

Zawarte w jabłkach kwasy – jabłkowy i winowy – regulują wydzielanie soku żołądkowego oraz wspomagają metabolizm tłuszczów i białek.

10.    Najlepszy spalacz tłuszczu – hibiskus i zioła

Częstym problemem towarzyszącym nadwadze jest zatrzymywanie wody w organizmie. Hibiskus, pokrzywa, ostrokrzew paragwajski i mniszek lekarski uczestniczą w procesach wydalania wody z organizmu i ubocznych procesów przemiany materii. Korzeń pietruszki wspomaga prawidłową pracę nerek, a korzeń mniszka dodatkowo wspiera procesy trawienia i korzystnie wpływa na wątrobę oraz drogi żółciowe. Przy stosowaniu diety odchudzającej warto wspomóc się naparami z tych ziół.

Źródła:

1) http://dieta.pl/zdrowie-i-uroda/polifenole-czyli-jak-skutecznie-chronic-sie-przed-chorobami
2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16540674
3)  http://biotechnologia.pl/biotechnologia/artykuly/kapsaicyna-co-o-niej-wiemy,12588
4) https://pl.wikipedia.org/wiki/Zielona_herbata#Wp%C5%82yw_zielonej_herbaty_na_zdrowie
5) http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/4003086/zolc.html

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Substancje w suplementach diety na odchudzanie

    Nie ma lepszego sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów niż odpowiednio dobrana dieta połączona z aktywnością fizyczną. Mimo to na rynku dostępna jest szeroka oferta suplementów na odchudzanie. Czy te preparaty mogą wspomóc walkę z nadwagą? Na jakiej zasadzie działają substancje, które są w składzie suplementów na odchudzanie? Przyglądamy się kilku z nich.

  • Dieta na trądzik – jakie produkty jeść, a które wykluczyć?

    W walce z trądzikiem, obok właściwej pielęgnacji, będzie pomocna także dieta. Codzienny jadłospis osoby zmagającej się z trądzikiem na twarzy, plecach lub dekolcie powinien być bogaty w produkty, które zawierają m.in. cynk, błonnik, witaminy z grupy B czy beta-karoten. Co zatem należy jeść, a czego unikać, aby pozbyć się wyprysków? 

  • Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

    Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

  • Dieta FODMAP – na czym polega i kiedy ją stosować?

    Problemy z wypróżnianiem, wzdęcia i bóle brzucha to częste dolegliwości, który pojawiają się zwłaszcza przy IBS oraz zespole SIBO. Symptomy tych schorzeń można złagodzić, stosując odpowiednią dietę FODMAP. Na czym dokładnie ona polega? Które produkty należy włączyć do menu, a z których zrezygnować? 

  • Dieta w biegunce u dzieci i dorosłych – co jeść przy rozwolnieniu?

    Podczas biegunki należy stosować dietę zapierającą (tzw. dietę BRAT). Jej podstawą są łatwostrawne produkty, które pomagają zagęszczać treść pokarmową. Kolejnym i równie ważnym elementem w żywieniu w czasie biegunki jest odpowiednia podaż wody. Jak powinna wyglądać dieta podczas rozwolnienia? Które produkty można jeść, a których unikać? 

  • Termogeneza – czym jest? Jaki ma wpływ na utratę masy ciała?

    Na wartość naszego całodobowego zapotrzebowania składa się podstawowa oraz ponadpodstawowa przemiana materii, w tym m.in. termogeneza, czyli najprościej definiując – wydzielanie ciepła przez nasz organizm. Jej wartość może zależeć od składu spożywanej przez nas diety! Czym jest termogeneza? Czy ma związek z naszą masą ciała, zwłaszcza gdy potrzebujemy ją zredukować? 

  • Dieta przy SIBO – co jeść, a czego unikać w zespole rozrostu bakteryjnego?

    Dotyczy coraz większej liczby osób. Powoduje dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności, często sprawia ból. Na szczęście istnieją metody żywieniowe, które pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite ustąpienie dolegliwości. SIBO – jaka dieta będzie najlepsza? Jakie produkty należy wyeliminować, a które nie będą szkodzić? 

  • Termogeniki – co to za produkty i jaki mają wpływ na spalanie tłuszczu?

    Nikogo już dziś nie dziwią coraz to nowsze diety czy specyfiki mające na celu bezproblemową redukcję nadmiernych kilogramów. Sformułowanie „termogeniki” jest jednak znane już od wielu lat, a co więcej – dalej chętnie stosowane m.in. w branży sportowej. Czym są termogeniki? Czy pomogą w odchudzaniu bez żmudnej diety i ćwiczeń? Co jest termogenikiem?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij