Aktywna majówka! Jak przygotować się do sportu?
Krzysztof Słomiak

Aktywna majówka! Jak przygotować się do sportu?

Majówka to dobry okres, w czasie którego zwykle mając więcej wolnego, możemy skorzystać ze wzmożonej aktywności fizycznej. Dodatkowo wiosenna aura, jest idealna do tego, aby zacząć biegać, jeździć na rowerze czy na rolkach. Sport, który wybierzemy będzie wymagał od nas przygotowań po to, aby nie zrobić sobie krzywdy. Ważne jest, aby mieć na uwadze okres przygotowawczy w momencie, kiedy chcemy rozpocząć poważną przyjaźń ze sportem.

Wyrób sobie dobre nawyki

W pierwszych dniach dobrym pomysłem może być wkomponowanie w swój kalendarz trzydziestu minut przeznaczonych na szybszy marsz lub spacer. Może to być trucht podczas zabawy z psem, przystanek autobusowy pokonany pieszo lub udanie się na zakupy na nogach, zamiast podjeżdżania samochodem pod same drzwi sklepu.

Częstsze uwzględnienie lekkiego wysiłku zapobiegnie kolkom i kołataniu serca podczas wykonywania docelowej aktywności fizycznej w przyszłości, a także nauczy Cię jak uwzględniać czas na sport w nowym planie dnia.

Rozgrzewaj przed, rozciągaj po

Przed rozpoczęciem ćwiczeń nie zapomnij o rozgrzewce. Dokładnie, przy małej intensywności ćwiczeń, a wielu powtórzeniach, rozruszaj wszystkie duże grupy mięśniowe. Zwiększy to ich elastyczność oraz siłę skurczu przy faktycznym treningu. Przygotowanie mięśni do intensywnego wysiłku powinno trwać prawie tak długo jak sama główna aktywność. Po zakończeniu ćwiczeń mięśnie powinno się rozciągać. Pozwoli to przygotować je do kolejnych treningów oraz zagwarantuje utrzymanie ich w dobrym stanie fizjologicznym.

Celem statycznych ćwiczeń po treningu jest schłodzenie i rozluźnienie całego ciała, a co za tym idzie pozwoli to na szybszą regenerację mięśni i pozbycie się zakwasów.

Zwolnij tempo

Dobierz takie tempo ćwiczeń, aby zadyszka czy pojawienie się bólu nie uniemożliwiło Ci ukończenia pierwszych treningów. Nie jest to tylko szkodliwe dla zdrowia, ale także bardzo demotywujące. Postaw sobie więc za cel nie szybkie tempo, a dokończenie ćwiczenia i pozostawienie organizmu w gotowości na kolejne dni treningu.

Udźwignij to

Wzmocnienie mięśni i stawów może okazać się niezbędne w zapobieganiu urazom i kontuzjom, które odbierają nie tylko przyjemność, ale często wręcz możliwość wykonywania ćwiczeń. Zadbaj o swoją prawidłową postawę, wykonując ćwiczenia wzmacniające mięśnie kręgosłupa. Możesz to robić w ramach rozgrzewki lub skoncentrować się jedynie na wzmacnianiu danych partii ciała na tygodnie przed rozpoczęciem sportowych zmagań. Spróbuj poświecić około pięć minut na każdą z partii – odcinek szyjny, piersiowy, lędźwiowy i krzyżowy. Dwadzieścia minut dziennie pomoże w utrzymaniu prawidłowej pozycji ciała podczas treningu, dzięki czemu będziesz mógł precyzyjniej ćwiczyć wybrane partie mięśni, ale także może przyczynić się do korekty wad postawy i ustrzec od bólu związanego z jej nieprawidłowościami w przyszłości. Specjaliści zalecają włączenie treningów siłowych, także gdy mamy już wdrożony docelowy plan treningowy. Wymieniają oni korzyści płynące z przeplatania sesji treningami oporowymi, takie jak większy i szybszy przepływ krwi tlenu przez układy krążenia i oddechowy, zmniejszenie ilości przypadków kontuzji oraz lepsze wyniki końcowe. Do pierwszych ćwiczeń wystarczy obciążenie własnego ciała, z czasem możesz pokusić się o dokładanie kolejnych ciężarów i rozwijanie swoich możliwości. 

Monitoruj

Badania krwi pozwolą ustalić Ci obecne niedobory komórkowe i mineralne, których uregulowanie może mieć znaczący wpływ na efekty Twoich starań. Konsultacja z lekarzem przed rozpoczęciem przygody ze spotem zagwarantuje Ci bezpieczeństwo podejmowanych działań. Dostosowanie ich do potrzeb i możliwości organizmu może przełożyć się na poprawę stanu zdrowia i zmniejszenie objawów chorobowych. Dla przykładu – odpowiednio dobrane i prawidłowo wykonywane ćwiczenia mięśni szyjnych mogą zmniejszyć ból związany ze zwyrodnieniami lordozy szyjnej, a regularnie wykonywany trening interwałowy o wysokiej intensywności przyczyni się do obniżenia insulinooporności. Poprawa insulinooporności skutkować będzie łagodzeniem objawów cukrzycy typu drugiego oraz poprawi komfort życia pacjentek z zespołem policystycznych jajników, dzięki zwiększeniu regularności menstruacji, mniejszych wahań hormonalnych i masy ciała. Często pierwszym zaleceniem lekarza, kierowanym do pacjenta ciepiącego na zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi, jest obniżenie masy ciała, które może ustrzec chorego od rozpoczęcia terapii lekowej trwającej do końca życia. 

Rozpoczęcie przygody ze sportem nie wymaga posiadania wielkiego talentu czy umiejętności od samego początku. Najważniejsze, aby stopniowo adaptować układ mięśniowy, kostny i sercowo-naczyniowy do dłuższej pracy. Warto więc, we współpracy ze specjalistami, zadbać o swoje zdrowie, rozwijając nowe sportowe hobby.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Świecowanie uszu – czy jest bezpieczne? Czym jest? Gdzie kupić świece do uszu?

    Świecowanie uszu to najlepiej znane alternatywne podejście do usuwania zalegającej woskowiny usznej. Zabieg polega na umieszczeniu w uchu pustej, pokrytej woskiem świecy, która ma oczyścić kanał słuchowy. Nazywa się go również konchowaniem uszu lub zabiegiem woskowania (nie mylić z depilacją woskiem). Zwolennicy tej metody twierdzą, że jest ona szybka i bezpieczna oraz że zapalenie świecy powoduje zasysanie rozpuszczonej ciepłem woskowiny, które wyciągana jest w ten sposób z ucha. Jak jest naprawdę i na czym polega ten zabieg? 

  • Jak jeść w święta, by nie przytyć – 5 sprawdzonych sposobów

    Święta Bożego Narodzenia to czas, który spędzamy najchętniej z rodziną. Najczęściej w domu i przy stole. Zgodnie z zasadą: zastaw się, a postaw się, zwykle stół ten jest pełen pysznych potraw. Co więcej, kiedy zaczynamy jeść wigilijną kolację, jedzenie kończy się w drugi dzień świąt, a w niektórych przypadkach trwa aż do samego Sylwestra.

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych –wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • SIBO — przyczyny, objawy, leczenie

    SIBO to choroba, która jest bezpośrednio związana z jelitem cienkim, czyli najdłuższym elementem układu pokarmowego, którego zadaniem jest m.in. produkcja enzymów trawiennych i wchłanianie składników odżywczych. Mikrobiota jelit jest bardzo zróżnicowana. Ma na nią wpływ szereg czynników, takich jak wiek, dieta, leki, środowisko i jakość nawyków żywieniowych. SIBO to dolegliwość, która polega na przeroście tej flory bakteryjnej lub obecności nietypowych dla niej bakterii. Jak rozpoznać SIBO, jak je leczyć, czego nie jeść i jak złagodzić dokuczliwe objawy? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Suchość gardła – czym i jak nawilżać gardło?

    Suchość gardła może być spowodowana wieloma przyczynami. Zwykle pojawia się podczas infekcji, a także w wyniku odwodnienia, palenia papierosów, nadwyrężenia narządu głosu czy spania z otwartymi ustami. Uczucie suchego gardła dotyczy zarówno dzieci, jak i osób dorosłych. Jak i czym nawilżać gardło? Czego warto unikać, gdy czujemy suchość w gardle?

  • Płukanie gardła – jak i czym płukać gardło?

    Płukanie gardła jest jednym z domowych sposobów na łagodzenie nieprzyjemnych objawów infekcji gardła, ale także innych dolegliwości. Płukanki pomagają uśmierzyć ból, zmniejszyć opuchliznę i obrzęk gardła, a także nawilżyć suchą i podrażnioną śluzówkę. Jak i czym płukać gardło? O czym warto pamiętać, stosują płukanki na gardło? 

  • Blizny po ospie – jak im zapobiec? Co na nie stosować?

    Blizny po ospie – czy można im zapobiec? Co stosować, aby pozbyć się nieestetycznych dziur lub plam po ospie? Podpowiadamy, co robić, aby ich uniknąć, a także wskazujemy, które preparaty będą pomocne w ich rozjaśnieniu i spłyceniu.  

  • Zatrucie grzybami – objawy i pierwsza pomoc

    Według Światowej Organizacji Zdrowia co roku 2% populacji szuka pomocy medycznej z powodu zatrucia grzybami. Mimo wieloletniego doświadczenia w diagnozowaniu i leczeniu tego schorzenia wstępna diagnoza jest złożona i wymaga różnicowania oraz dokładnego określenia, jakie grzyby wywołały zatrucie (może to być zatrucie kilkoma rodzajami grzybów). Trudności związane są w większości przypadków z różnymi objawami i zespołami toksykologicznymi, które pojawiają się pod wpływem toksyn grzybowych. W związku z rozpowszechnieniem diagnozy ostrego zatrucia grzybami, każdy powinien zdawać sobie sprawę z doraźnych metod leczenia w tym przypadku. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij