Witaminy dla kobiet karmiących – jak je wybierać?
Agnieszka Szałańska

Witaminy dla kobiet karmiących – jak je wybierać?

Rynek farmaceutyczny oferuje nieskończoną ilość preparatów dla ciężarnych, a także suplementów i witamin dla matek karmiących piersią. Ale jakie są tak naprawdę najlepsze witaminy dla kobiet w ciąży i karmiących? Jakie suplementy diety można wtedy przyjmować? Na jakie mikroelementy najbardziej wzrasta zapotrzebowanie? I w końcu – jak dobrze wybrać, gdy wybór jest tak duży?

Witaminy dla kobiet karmiących – po co je przyjmować?

W okresie karmienia piersią twój organizm skupia większość swojej energii na produkcji mleka, więc musisz dostarczyć sobie z jedzeniem nieco więcej kalorii. W czasie laktacji jest to około 500 kalorii dodatkowo, czyli tyle, ile jest np. w 430 g sałatki nicejskiej z grzanką. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na energię i podstawowe składniki odżywcze, takie jak tłuszcz, białko czy węglowodany, wzrasta również zapotrzebowanie organizmu na witaminy i mikroelementy. Teoretycznie, jeśli twoja dieta jest dostatecznie urozmaicona, to nie musisz przyjmować suplementów diety ani w ciąży, ani podczas karmienia. Doskonale jednak wiemy, jak wygląda to w praktyce, zwłaszcza jeżeli zostałaś mamą w okresie jesienno–zimowym, gdy w sklepach zwyczajnie nie ma naszych rodzimych warzyw i owoców sezonowych, które są najlepszym źródłem składników odżywczych. Także w tym czasie z powodu niewielu słonecznych dni wiele osób boryka się z niedoborami witaminy D. Wtedy zdecydowanie warto sięgnąć po witaminy dla kobiet karmiących.

Witaminy dla kobiet karmiących – czego potrzebujesz więcej?

W okresie laktacji wzrasta zapotrzebowanie na wiele witamin: witaminę A, D, E, witaminę C, witaminy z grupy B, w tym niacynę, biotynę, kwas pantotenowy, cholinę, witaminę B6 i B12, a także foliany (folacyna, kwas foliowy). Jeżeli chodzi o składniki mineralne, to matka karmiąca piersią powinna z jedzeniem lub z suplementami dostarczyć sobie więcej wapnia, magnezu, żelaza, jodu, selenu, cynku i miedzi. Bardzo ważne jest również dołączenie do codziennej diety preparatów z kwasami tłuszczowymi DHA i EPA – to kwasy z rodziny omega–3, zawarte przede wszystkim w oleju rybim, a także w olejach roślinnych i orzechach.

Witaminy dla kobiet karmiących – pomóż sobie dietą

Często dietą nie da się rozwiązać wszystkich problemów, ale na pewno warto o nią zadbać, zwłaszcza że wszystko, co teraz jesz, trafia też do brzuszka twojego dziecka. Nie musisz decydować się na wielkie wyrzeczenia, najlepszy sposób jedzenia to taki, w którym jest wszystkiego po trochu. Po pierwsze, zadbaj o dużą ilość warzyw i owoców – jedz przynajmniej 3 porcje warzyw i 2 porcje owoców w ciągu dnia, ale zamiast passiflory czy marakui wybierz raczej jabłka albo truskawki. Jeśli nie masz żadnych alergii ani nietolerancji pokarmowych, nie rezygnuj z glutenu i laktozy. Produkty zbożowe są bardzo ważnym elementem posiłków, warto jednak, żeby były z pełnego ziarna, jak najmniej przetworzone. Mleko i przetwory mleczne staraj się jeść 2–3 razy dziennie, nie zapominaj też o chudym mięsie i rybach (wybieraj te o niskiej zawartości związków rtęci, jak śledź, łosoś, makrela, sardynka, dorsz, pstrąg, rębacz czy łupacz) przynajmniej raz w tygodniu.

Jeśli jesteś wegetarianką, będziesz musiała poważnie przemyśleć suplementację. Pamiętaj także, aby z codziennego jedzenia nie wyłączać tłuszczu, takiego jak masło, oliwa czy oleje roślinne. Tłuszcz jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu hormonalnego i nerwowego. Tłuszcze są też kluczowe dla przyswajania witamin i związków rozpuszczalnych w tłuszczach.

Witaminy dla kobiet karmiących – jaki wapń, jaki magnez w ciąży, jakie żelazo, jaka witamina D3 w ciąży i w czasie laktacji?

Matka karmiąca piersią powinna sobie dostarczać dziennie 1000–1300 mg wapnia. Najlepszym jego źródłem w jedzeniu jest mleko i jego przetwory lub, w wersji wegańskiej, mleko roślinne wzbogacane węglanem wapnia. Dla przykładu, w szklance mleka 3,2 proc. tłuszczu znajdziesz 236 mg wapnia, a w jogurcie naturalnym 2 proc. tłuszczu – 255 mg. Warto pamiętać, że przyswajalność wapnia obniżają fityniany zawarte w zbożach, sezamie i nasionach roślin strączkowych, szczawiany obecne w szpinaku, botwinie i burakach, a także duża ilość błonnika pokarmowego w diecie. Dla dobrego wchłaniania tego pierwiastka niezbędna jest suplementacja witaminy D3 w ciąży, a zwłaszcza w czasie karmienia piersią. Witaminę D3 znajdziesz w olejach rybnych, białku jaj, maśle, drożdżach, wątrobie i rybach, jednak często dieta nie jest w stanie pokryć zapotrzebowania na nią.

Kolejnym ważnym składnikiem diety, który warto suplementować, jest kwas dokozaheksaenowy (DHA), który jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego i nerwowego, zarówno dla kobiet karmiących, jak i niemowląt. DHA to kwas, w który bogate są tłuszcze ryb, takich jak np. makrela, łosoś, tuńczyk czy sardynka. Ryby bogate są także w jod, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy, której praca wpływa na metabolizm. Innym jego źródłem w diecie jest sól, która, jak wiemy, stosowana w nadmiarze do zdrowych nie należy, więc warto podczas karmienia piersią zadbać o suplementację jodem.

Często niezbędna jest także suplementacja magnezu i żelaza, zwłaszcza wśród kobiet, które zdecydowały się na dietę wegetariańską. Naturalnymi źródłami magnezu są zielone części roślin, kiełki zbóż, strączki, banany, orzechy czy ukochana przez kobiety czekolada. Jest on niezbędny dla matki karmiącej, ponieważ jego niskim stężeniom może towarzyszyć niedokrwistość. Z kolei żelazo znajdziesz przede wszystkim w podrobach i mięsie, ale także w rybach, żółtkach jaj, w pełnoziarnistym pieczywie oraz w zielonych warzywach i niektórych ziołach. Na przykład pyszna natka pietruszki jest jego doskonałym źródłem!

Warto wiedzieć, jak prawidłowo przyjmować żelazo w ciąży i nie tylko. Jego wchłanianie zwiększa witamina C, więc popijaj tabletkę np. wodą z cytryną lub sokiem pomarańczowym. Niestety, wapń hamuje przyswajanie żelaza, więc zwracaj uwagę na to, co jesz i pijesz w czasie przyjmowania suplementów i leków. 

Witaminy dla kobiet karmiących – jak rozsądnie wybrać suplement?

Wbrew pozorom nie bez znaczenia jest, w jakiej formie kupujemy suplement. Do wyboru mamy różne opcje – tabletki, kapsułki, granulki, saszetki, drażetki, proszki, ampułki. Co wybrać, żeby się nie naciąć? Wszystko zależy od tego, jaki suplement chcesz kupić. Jeśli zależy ci na witaminach dla kobiet w ciąży lub witaminach dla karmiących, warto wybierać kompleksy witamin wzbogacone o foliany. Takie suplementy można spokojnie kupować w formie zarówno tabletek, jak i kapsułek. Jeśli jednak zastanawiasz się, w jakiej formie przyjmować witaminę D3 lub kwasy DHA, najlepsza będzie kapsułka lub krople. Dlaczego? Zarówno witamina D3, jak i DHA to lipidy, więc żeby organizm dobrze je przyswoił, powinny być rozpuszczone w tłuszczu, tak jak ma to miejsce w kapsułce. Jeżeli chodzi o żelazo, to warto pamiętać, że razem z nim w procesie krwiotwórczym uczestniczy kwas foliowy, witamina B6 i B12, a jego wchłanianie wspomaga witamina C. Przy kupowaniu suplementu z żelazem zwróć uwagę, czy w składzie są dodatkowo zawarte te składniki. Najlepiej jednak sprawdź, czy rzeczywiście masz niedobory żelaza i skonsultuj uzupełnianie jego niedoborów z lekarzem.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zaburzenia SI – czym są zaburzenia integracji sensorycznej? Jak je rozpoznać i jak wygląda terapia SI?

    Zaburzenia SI pojawiają się w momencie, w którym układ nerwowy w sposób nieprawidłowy organizuje bodźce zmysłowe. Dysfunkcje w przetwarzaniu bodźców sensorycznych mogą obejmować systemy: czuciowy (dotyk oraz czucie głębokie), słuchowy, wzrokowy, węchowy, smakowy oraz zmysł równowagi. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą objawiać się w rozmaity sposób, np. wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce czy zmniejszonym bądź zwiększonym poziomem aktywności ruchowej. Jakie są przyczyny zaburzeń SI? Jak wygląda terapia SI?

  • Złamanie zielonej gałązki – przyczyny, objawy, rozpoznanie, leczenie złamania podkostnowego u dzieci

    Złamanie zielonej gałązki jest charakterystyczne dla wieku dziecięcego, dotyczy niemowląt, małych dzieci oraz nastolatków. Jest to złamanie zamknięte, podkostnowe – bez przerwania ciągłości okostnej. Kość przypomina wtedy ułamaną, młodą gałązkę drzewa, stąd nazwa tego urazu. Złamania typu zielona gałązka nie są skomplikowane, nie wymagają nastawiania ani operacji, a kość zazwyczaj szybko się zrasta. Jak wygląda leczenie i rehabilitacja złamania typu torus?

  • Jąkanie u dzieci – jakie są jego przyczyny? Jak pomóc dziecku, które się jąka?

    Jąkanie u dzieci jest zaburzeniem płynności mowy, które może być wywołane przez czynniki logopedyczne, psychologiczne, genetyczne lub społeczne. Objawi się ono m.in. powtarzaniem głosek, słów lub części zdań, co nieco utrudnia komunikację dziecka z otoczeniem. Na czym polega terapia jąkania u dzieci? O czym powinni pamiętać rodzice dzieci, które się jąkają? Podpowiadamy. 

  • Witamina D dla dzieci – dawkowanie, objawy i skutki niedoboru

    Witamina D jest hormonem steroidowym, który kontroluje wiele istotnych dla organizmu procesów. Dostarczenie jej (poprzez syntezę skórną oraz wraz z pożywieniem) jest szczególnie ważne w przypadku najmłodszych. Witamina D wpływa na układ kostny dzieci poprzez regulację gospodarki wapniowo-fosforanowej, działa immunomodulująco, podnosząc odporność i obniżając poziom cytokin prozapalnych, ma również działanie antykancerogenne oraz neuro- i kardioprotekcyjne. Jaką dawkę witaminy D podawać dziecku? Witamina D dla dzieci w kroplach, kapsułkach twist-off, sprayu czy tabletkach?

  • Stulejka u dziecka – jak rozpoznać stulejkę i jak wygląda jej leczenie?

    Stulejkę definiuje się jako niezdolność do odsunięcia napletka pokrywającego żołądź prącia. Jest to niewielka wada anatomiczna występująca najczęściej u chłopców (do 3.-4. roku życia stan ten dotyczy ok. 90% dzieci płci męskiej i jest on fizjologiczny). U starszych dzieci w przypadku stulejki zaleca się zabiegi polegające na delikatnym odsuwaniu napletka i stosowaniu maści sterydowej. Stulejka patologiczna, która wymaga interwencji chirurgicznej, powstaje przeważnie na skutek stanów zapalnych bądź urazów.

  • Dyspraksja (syndrom niezdarnego dziecka) – przyczyny i objawy dyspraksji rozwojowej

    Dyspraksja, nazywana również syndromem dziecka niezdarnego, to dysfunkcja percepcyjno-motoryczna przejawiająca się zaburzeniami koordynacji rozwojowej. Dzieci dyspraktyczne mają trudności z planowaniem i wykonywaniem czynności zarówno w zakresie motoryki małej (np. z rysowaniem, pisaniem, zapinaniem guzików), jak i w zakresie motoryki dużej (np. gra w piłkę, jazda na rowerze). Dyspraksja objawia się także opóźnionym rozwojem mowy, trudnościami ze skupieniem i z nauką czy zaburzeniami równowagi. Nie wpływa ona jednak na inteligencję. Aby pomóc dziecku, warto udać się do specjalistów, m.in. terapeuty SI, logopedy, pedagoga, aby dobrać odpowiednią terapię.

  • Kołdra obciążeniowa – działanie i wskazania do stosowania kołdry sensorycznej

    Kołdra obciążeniowa jest wykorzystywana w zaburzeniach propriocepcji, które pojawiają się m.in. u osób z autyzmem, ADHD czy zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Często jest także zalecana przy bezsenności, depresji, zespołach lękowych. Kołderka sensoryczna stymuluje czucie głębokie, "wyciszając" układ nerwowy. Jej stosowanie rozluźnia, relaksuje, poprawia jakość snu, redukuje napięcie. Wyjaśniamy, jak prawidłowo używać kołdrę obciążającą oraz jak dobrać jej wagę i rozmiar do potrzeb użytkownika. 

  • Perły Epsteina – przyczyny i leczenie torbieli dziąsłowych u dziecka

    Perły Epsteina to rodzaj torbieli dziąsłowych. Są to niewielkie zmiany o charakterze cyst wypełnione keratyną, które pojawiają się u niemowląt. Lokalizują się na podniebieniu i nie powodują żadnych dolegliwości. Perły Epsteina nie są groźne, jednak łatwo je pomylić z pleśniawkami czy aftami, dlatego też każde zmiany w jamie ustnej dziecka należy skonsultować z pediatrą. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij