5 oznak, po których rozpoznasz otyłość

Otyłość zgodnie z definicją to nadmierne nagromadzenie tkanki tłuszczowej w organizmie. Tkanka tłuszczowa jest potrzebna i spełnia bardzo ważne role: ochronną i termoizolacyjną. Jest magazynem energii oraz substancji odżywczych. Ma za zadanie także pełnić funkcję immunomodulującą, wydzielając do organizmu ciała odpornościowe. Niestety, kiedy tkanki tej jest za dużo i ilość przekracza potrzeby ciała, jej obecność będzie bardzo negatywnie wpływała na ciało i może prowadzić do niekorzystnych skutków dla zdrowia.

Otyłość jest chorobą

W obecnych czasach otyłość stała się chorobą cywilizacyjną, co oznacza, że w stosunku do czasów wcześniejszych bardzo szybko przyrasta ilość ludzi otyłych. Jest to spowodowane zmianami trybu życia i odżywiania, co szczególnie widać w USA. Dostępność produktów również wpływa na to, że zmieniły się nawyki żywieniowe. Jemy częściej, więcej, ale i gorzej. Społeczeństwo Stanów Zjednoczonych nauczone jadać w fast foodach, szybko i w dużych ilościach. Pojawiła się plaga otyłości nie tylko wśród osób dorosłych, ale również, także wsród dzieci. 

Najnowsze badania przeprowadzone w 188 krajach pokazują, że prawie 30 procent światowej populacji, tj. 2,1 mld ludzi ma nadwagę lub zmaga się z otyłością. 

Czynniki sprzyjające otyłości

Jest wiele czynników, które mogą sprzyjać zwiększeniu masy ciała. Są to między innymi: 

o    Gorszy stan zdrowia (zwiększenie masy ciała, może nastąpić bardzo szybko),
o    Choroby układu hormonalnego, tj. niedoczynność tarczycy, zespół policystycznych jajników,
o    Przyjmowanie leków, szczególniez grupy leków steroidowych oraz leków przeciwdepresyjnych,
o    Czynniki psychologiczne np. reagowanie na stres podjadaniem,
o    Rzucenie palenia,
o    Wiek,
o    Ciąża,
o    Brak snu.

Jeśli widzimy u siebie następujące zachowania i oznaki powinniśmy zainteresować się czy otyłość nie jest naszym problemem:

1. Nadmierne spożycie jedzenia:
- w szczególności wysokoenergetycznej żywności,
- podjadanie między posiłkami,
- siedzący tryb życia,
- jedzenie kompulsywne,
- jedzenie w ukryciu.

2. Obniżenie aktywności fizycznej:
- problemy z wykonywaniem aktywności fizycznych bez zmęczenia, np. wchodzenie po schodach, 
- trudności w wykonywniu podstawowych czynności,
- całkowity brak aktywności fizycznej.

3. Pojawienie się chorób towarzyszących:
- nadciśnienie tętnicze,
- choroba wieńcowa,
- miażdżyca,
- żylaki,
- cukrzyca typu II,
- hiperlipidemia,
- zaburzenia oddychania,
- kamica woreczka żółciowego.

4. Wskaźnik BMI  oraz pomiar tkanki tłuszczowej:
Wskaźnik masy ciała (BMI) – współczynnik powstały przez podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach.
18,5–24,99 – wartość prawidłową,
25,0–29,99 – nadwagę,
30,0–34,99 – I stopień otyłości,
35,0–39,99 – II stopień otyłości (otyłość kliniczna), 
≥ 40,0 – III stopień otyłości (otyłość skrajna).

5. Zmiany w normalnym, codziennym zachowaniu:
- zmiana samopoczucia,
- brak akceptacji dla swojego wyglądu,
- obawa przed publicznym pokazywaniem swojego ciała, np. na plaży,
- niemieszczenie się w ubrania.

Badania z 15.03.2017 r. wskazują, że w Polsce ponad połowa dorosłych i co ósme dziecko ma nadwagę, a polskie dzieci wykazują największy przyrost masy w Europie.

Otyłość podstępem wkradła się w nasze życie. Jest to choroba, którą można trzymać pod kontrolą. Wiele zależy od tego, w jaki sposób nasze codzienne zachowania będą otyłość rozwijały lub ją hamowały. Na szczęście nie jest tak, że z dnia na dzień, obudzimy się i będziemy otyli. Ten proces trwa długo. Jeśli już jednak zaniedbaliśmy nasze ciało i zdrowie, trzeba i powinno się z otyłością walczyć. Ważna jest zmiana nawyków i ustalanie małych celów. Trzeba pamiętać, że można jeść dużo, ale trzeba jeść zdrowo. Nie zalecam przejadania się na siłę. Zalecam pilnować stałych godzin posiłków.

Nie róbmy zakupów gdy jesteśmy głodni – poprośmy o to inną osobę. W ten sposób unika się pokusy. Nie zjemy chipsów czy czekoladek, kiedy nie będzie ich pod ręką. Ważna jest też zmiana podejścia do posiłków. Warto wziąć przykład z Francuzów czy też Włochów. W tych krajach posiłki są celebrowane, nie je się w pośpiechu, obiady są gotowane w domu i przemyślanie. Dużą rolę odgrywa samoświadomość. Jeśli wiemy z czym się mierzymy i jakie są zagrożenia na pewno łatwiej będzie z otyłością wygrać.


Podziel się: