Naturalne sposoby na rozgrzanie jesienią
Joanna Jordańska

Naturalne sposoby na rozgrzanie jesienią

Jesień to czas który niejednokrotnie wpływa na nas przygnębiająco i depresyjnie. Słota, wahania ciśnienia, silne wiatry, mżawki i deszcze, niskie temperatury od których odwykliśmy przez letnie miesiące wpływają niekorzystnie zarówno na nasz nastrój jak i fizyczność.

Warto wtedy zadbać o szybkie rozgrzanie organizmu, gdyż rozgrzanymi naczyniami krwionośnymi krew sprawniej krąży a co za tym idzie lepiej dotlenia organizm co wpływa na lepsze samopoczucie jak i na odporność.

Jak zatem w naturalny sposób zadbać o podniesienie temperatury organizmu? Jest na to kilka prostych sposobów.

Ciepłe napoje

Pamiętajmy o tym, żeby napój rozgrzewający był ciepły a nie gorący, żeby nie dopuścić do szoku termicznego. Skutecznie będą działały herbatki, napary z ziół, z dodatkiem cytryny, miodu, soku z malin, kwiatu lipy czy korzenia  imbiru.

Ostre przyprawy

By rozgrzać organizm najlepiej sięgnąć po przyprawy – chili, kurkumę, kardamon czy cynamon. Można je dodać do kawy, herbaty czy gorącego mleka albo do posiłków. Przyprawy te rozgrzewają i pobudzają krążenie oraz walczą z bakteriami i wirusami.

Gorące zupy

Zimą warto jeść je codziennie. Gorące buliony mogą stać się podstawą kremu z dyni, zupy z soczewicy czy gulaszu mięsnego. W połączeniu z rozmarynem, tymiankiem, kminkiem, gorczycą czy gałką muszkatułową podziałają od wewnątrz na nasz organizm niczym termofor.

Warto również rozpocząć dzień od gorącego śniadania, na przykład owsianki czy jaglanki.

Rozgrzewający prysznic

Letnią wodą polewaj kolejno nogi, ręce, brzuch, klatkę piersiową i kark. Zwiększaj stopniowo ciepłotę wody. Gdy już się dobrze rozgrzejesz zmniejszaj temperaturę aż woda stanie się przyjemnie letnia. Zabieg taki nie tylko rozgrzeje ale i intensywnie pobudzi krążenie co wpłynie korzystnie na organizm.

Kąpiele stóp i całego ciała

Rozgrzewająco podziała kąpiel z dodatkiem olejków eterycznych, które zadziałają jak aromaterapia. Można je również połączyć z masażem szorstką gąbką czy rękawicą. Po takiej kąpieli warto założyć ciepłą, miękką piżamę czy szlafrok, które zadziałają jak opatrunek termiczny.

W kąpieli stóp warto wykorzystać naprzemienne działanie temperatur. Przygotuj dwie miski – jedną z bardzo ciepłą, a drugą z zimną wodą. Zanurz stopy na pięć minut w ciepłej, a następnie na pół minuty w zimnej wodzie i powtórz czynność dwu- trzykrotnie.

Inhalacje

Do rozgrzania organizmu przyczyni się również wdychanie oparów z olejków eterycznych. Można je wdychać bezpośrednio z chusteczki albo na przykład skropić nimi piżamę czy pościel aby przedłużyć efekt rozgrzewającej aromaterapii. Doskonale sprawdzą się tu olejki: eukaliptusowy, pomarańczowy czy tymiankowy.

Masaże przy użyciu urządzeń

Począwszy od szczotkowania ciała szczotką z naturalnego włosia, po masaż przy użyciu rolek czy innych stymulujących urządzeń zarówno rozgrzejemy ciało jak i skutecznie pobudzimy krążenie.

Odprężająca sauna

Jeśli już wykorzystaliśmy wszelkie domowe sposoby na rozgrzanie organizmu, pozostaje jeszcze wizyta w saunie czy łaźni parowej. Warto korzystać z nich regularnie na przykład przy okazji seansu na basenie. Nie tylko rozgrzeje organizm, ale również pomoże pozbyć się z niego toksyn i znurzenia.

A kiedy już porządnie rozgrzejemy nasz organizm, warto zanurzyć się w ciepłym kocu z dobrą książką w zestawie i tak przetrwać… oby do wiosny.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • L-karnityna – co to za związek i jak działa? Kiedy sięgnąć po preparaty z karnityną?

    L-karnityna to tzw. substancja witaminopodobna, pełniąca ważne dla funkcjonowania organizmu role. Pobieramy ją z pożywieniem w produktach mięsnych i mlecznych, jednak przede wszystkim jest ona syntetyzowana w organizmie. Czym zatem jest karnityna i jaki jest sens jej suplementacji? 

  • Adaptogeny – Rhodiola rosea – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania różańca górskiego

    Preparaty z rożeńca górskiego są polecane w okresie zwiększonej pracy umysłowej oraz wyższego narażenia na stres. Jego suplementacja jest wskazana także podczas przesilenia wiosennego, które często objawia się nadmierną sennością, zmianami depresyjnymi lub ogólną apatią. Rhodiola rosea jest bogata w związki, takie jak rozawina, rozaryna i solidorozyd, czyli substancje obniżające napięcie i korzystanie wpływające na pracę układu nerwowego. Które preparaty z adaptogenem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka różeńca górskiego i czy rhodiola rosea należy przyjmować na czczo? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Guma arabska (E414) – właściwości i zastosowanie. Jak guma akacjowa wpływa na zdrowie?

    Guma arabska to substancja o niezwykle uniwersalnym zastosowaniu: spotkamy ją zarówno w produktach spożywczych i w farmaceutykach, jak również w klejach i farbach. Czym jest i jakie ma właściwości? Czy jest dla nas zdrowa? A może jej obecność na liście dodatków do żywności powinna nas niepokoić? Poznajmy najciekawsze fakty. 

  • Adaptogeny – Żeń-szeń – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania

    Żeń-szeń, nazywany również ginsengiem lub wszechlekiem, jest jednym z najlepiej opisanych adaptogenów. Według medycyny chińskiej powinno się stosować go jedynie w miesiącach zimowych. Żeń-szeń wpływa na poprawę funkcji kognitywnych (poznawczych), poprawia samopoczucie i pamięć, łagodzi stres oraz działa korzystanie na skórę i potencję seksualną. Na rynku można kupić wiele preparatów z żeń-szeniem, zarówno w formie tabletek, kapsułek czy płynnych ekstraktów. Który preparat z żeń-szeniem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka tego adaptogenu oraz w jakiej porze dnia należy zażywać ten suplement? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Bromelaina – jak działa i jakie ma właściwości? Na co pomoże bromelina?

    Fitoskładniki, czyli substancje aktywne biologicznie pochodzenia naturalnego, niezwykle często wykazują pozytywne oddziaływanie na organizm ludzki. Zwracanie się ludzkości w stronę natury sprawia, że coraz więcej z nich staje się obiektem rzetelnych badań naukowych. Tym samym niejednokrotnie potwierdzone zostają przesłanki ich stosowania w ludowej medycynie. Co więcej, dokładne badania właściwości fitoskładników sprawiają, że stają się użyteczne w różnorodnych gałęziach przemysłu. Idealnym przykładem takiej substancji jest bromelaina. Pozyskiwana z ananasów, a stosowana między innymi w medycynie, kosmetyce, przemyśle spożywczym oraz tekstylnym. Jak działa i dlaczego jest tak wszechstronnie używana? Kiedy warto ją suplementować? Podpowiadamy! 

  • Witamina K – funkcje w organizmie i skutki niedoboru u dzieci i dorosłych. Witamina K dla noworodka

    Witamina K to tak naprawdę grupa witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, które odgrywają istotną rolę w procesie krzepnięcia krwi, metabolizmie kości i regulacji poziomu wapnia we krwi. Wyróżnia się witaminę K1 (filochinon), występującą w zielonych warzywach oraz witaminę K2 (menachinon), która jest syntezowana w układzie pokarmowym. Jakie są przyczyny i objawy niedoboru witaminy K? Dlaczego podaje się ją noworodkom tuż po urodzeniu?

  • Kreatyna – właściwości, działanie, efekty. Jak ją dawkować?

    Kreatyna – jakie pełni funkcje? Czy ma potencjał, aby stać się suplementem kojarzonym nie tylko z odżywkami dla sportowców? Czym różnią się jej formy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziecie w poniższym artykule.

  • Witamina A – rola w organizmie, źródła, suplementacja

    Witamina A to nazwa grupy związków chemicznych, która odnosi się do rozpuszczalnych w tłuszczach retinoidów (m.in. retinolu) i niektórych karotenoidów (np. beta-karotenu). Witamina A wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, narządu wzroku, układu rozrodczego, a także na stan skóry (ma silne właściwości antyoksydacyjne). Niedobór witaminy A może prowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych, takich jak kłopoty ze wzrokiem. W jakich produktach szukać witaminy A?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij