Przechowywanie świeżych warzyw i owoców

Naturalne, nieprzetworzone produkty ulegają szybkiemu psuciu się. Warto wiedzieć jak przechowywać świeże warzywa i owoce, aby jak najdłużej móc cieszyć się ich smakiem oraz dostarczanymi przez nie składnikami odżywczymi.

Większość przechowywanych warzyw i owoców ulega z czasem pogorszeniu swoich walorów – zarówno smakowych, jak i odżywczych. Wyższa temperatura, wilgoć lub dostęp światła sprawiają, że dany produkt szybko nadaje się już tylko do wyrzucenia. Zwłaszcza teraz, latem, gdy dostęp do świeżych skarbów natury mamy nieograniczony, dobrze znać sposoby na ich przechowywanie. Tak aby cieszyły podniebienie jak najdłużej.

Jak przechowywać świeże warzywa i owoce?

Nie ma uniwersalnej, sprawdzonej metody na przechowywanie świeżych warzyw i owoców. Większość z nich wymaga indywidualnego doboru miejsca, czasu oraz temperatury „leżakowania”. Wszystko zależy też od stopnia ich dojrzałości oraz aktualnie panujących warunków pogodowych. Można jednak wyszczególnić kilka sprawdzonych sposobów dla większości.

- Szufladę lodówki warto wyłożyć papierowym ręcznikiem
Ponieważ zazwyczaj warzywa i owoce przechowujemy w dolnej części lodówki, warto pomyśleć o wyłożeniu szuflady papierowymi ręcznikami. Wchłoną one nadmiar wilgoci, a jeśli zbyt długo „przetrzymamy” produkt, nie pozwolą na zabrudzenie lodówki.

- Segreguj
Gdy tylko zauważysz, że jakiś produkt się psuje, stanowczo pozbądź się go od razu. Unikniesz sytuacji, w której jedna zepsuta marchewka, stwarza środowisko psucia się kolejnemu koledze. Nie odcinaj też zepsutego kawałka i nie wkładaj warzywa czy owocu z powrotem. Jeśli jest to jeszcze możliwe – wykorzystaj go jak najszybciej, najlepiej poddając obróbce termicznej, by zminimalizować ryzyko rozwoju jakiegoś zakażenia.

Teoretycznie, żadnych świeżych warzyw i owoców nie powinno się przechowywać w lodówce. Wyjątkiem są produkty, które w jakiś sposób zostały już naruszone, np. przepołowiony do kanapki pomidor. Wówczas warunki chłodnicze oczywiście przedłużą jego trwałość.

- Drobnych owoców nie myj 
Jeśli nie zamierzasz zjeść malin czy borówek od razu, nie myj ich przed włożeniem do lodówki. Zwłaszcza maliny ulegną sklejeniu i zamiast apetycznych kęsów – stworzą jednolitą papkę. Wsadź je do chłodu w tekturowych koszyczkach, w których je zakupiłeś.

Owoców mocno dojrzałych, na które nikt nie ma już apetytu (bo np. puściły sok i nieestetycznie się skleiły), jeśli nie noszą znamion zepsucia, wykorzystaj do przygotowania smakowitego musu (owoce gotowane w rondelku) albo smoothie (miksowane z wodą). Będą ciekawym dodatkiem np. do lodów lub innych, letnich deserów.

- Nie zamykaj świeżych warzyw i owoców w pudełku ani siatce
Staraj się nie przetrzymywać świeżych warzyw i owoców w zamkniętych pojemnikach i foliowych torebkach. Szybciej stracą jędrność, smak i zaczną gnić.

Warzywa i owoce można przechowywać razem. Ważne jest jednak, aby zwrócić uwagę na ich ułożenie na półce – nie układaj ich zbyt ciasno, bo potrzebują dobrej cyrkulacji powietrza.

- Owoce dojrzałe staraj się zjadać od razu
Poza lodówką trzymaj tylko te warzywa i owoce, które chcesz aby jeszcze nieco dojrzały.  

- Nie wkładaj do lodówki ogórków ani pomidorów
Choć wydaje się to dziwne, bo to właśnie te warzywa wsadzamy do lodówki najczęściej, nie należy tego robić ze względu na zmianę ich smaku. Podobnie, w lodówce nie należy przetrzymywać … cebuli, czosnku, a także ziemniaków.

Pomidory przechowywane w lodówce, po wyciągnięciu z niej, powinny poleżeć ok. 20 minut, aby odzyskać swój zapach oraz smak.

Przetwory z warzyw i owoców

Ponieważ żywotność warzyw i owoców nie jest wieczna, nie zawsze przechowywanie w warunkach chłodniczych będzie dla nas wystarczające. Jeśli więc chcemy cieszyć się smakiem warzyw i owoców również jesienią oraz zimą, warto pomyśleć o przygotowaniu z nich przetworów. Pewne produkty z łatwością zamrozimy – przykładowo posiekaną natkę pietruszki, koperek, które potem będziemy dosypywać bezpośrednio do gotującej się zupy i sosu, albo maliny lub truskawki, które może jędrności nie zachowają w 100% ale znakomicie wzbogacą smak np. koktajlu. W moim domu (Autorki) mrozi się nawet plasterki świeżego ogórka! Nie jest to może potem idealne odzwierciedlenie letniej mizerii, ale na pewno nieco inny (czyt. lepszy) zapach niż zimowe, „sztuczne” zielone ogórki. Korzystnym dla naszego zdrowia przetwarzaniem jest również kiszenie. Kiszonki świetnie zachowują wartość surowca i są bogatym źródłem wielu składników odżywczych. Jako produkty fermentowane stanowią podstawowe i naturalne źródło korzystnej dla naszego organizmu mikroflory, w tym tzw. mikroflory probiotycznej, której prozdrowotne właściwości zostały potwierdzone licznymi badaniami naukowymi. Kisić możemy nie tylko ogórki czy kapustę, ale również marchewkę, pietruszkę czy  kalafior. Inną formą przetwarzania świeżych warzyw i owoców są oczywiście znane nam wszystkim dobrze przeciery, soki, sosy oraz dżemy czy konfitury. Na te ostatnie, świetnie nadadzą się nawet mocno dojrzałe owoce, których nikt nie ma ochoty już zjeść, a które mogłyby się zmarnować.

Świeżość sezonowych owoców i warzyw nie trwa wiecznie. Jeśli mamy dostęp do dużych ich ilości, a nasza rodzina nie jest w stanie ich zjeść, warto pomyśleć o przedłużeniu ich trwałości odpowiednią obróbką kulinarną. Weki, kiszonki i mrożonki będą potem cieszyły okrągły rok – akurat do następnego lata.

Piśmiennictwo / źródła:
1.    „Jak bezpiecznie przechowywać żywność”; Wszechnica Żywieniowa SGGW, http://www.wszechnica-zywieniowa.sggw.pl/Prezentacje/Jak_bezpiecznie.pdf, dostęp: 05.08.2017 r. 
2.    „Tych warzyw i owoców nie wkładaj do lodówki”; Audycja Polskiego Radia z Hanną Stolińską-Fiedorowicz, dietetykiem IŻiŻ


Podziel się: