Kasza jaglana - właściwości, dieta i wartości odżywcze
Maria Brzegowy

Kasza jaglana - właściwości, dieta i wartości odżywcze

Kasza jaglana (inaczej jagły) to jedna z najstarszych kasz, której właściwości na nowo odkryliśmy dziś w swojej codziennej diecie. Lekkostrawna, ze zboża bezglutenowego, łatwo łączy się z różnymi smakami, co stwarza szerokie możliwości zastosowania jej w kuchni. Poznajmy ją bliżej.

Kasza jaglana – wartości odżywcze

Porcja kaszy jaglanej, czyli ok. 50 g suchego produktu dostarcza naszemu organizmowi ok. 173 kcal. Podobną ilość energii w kcal ma również kasza jęczmienna czy gryczana, zatem pod tym kątem kasza z ziaren prosa nie różni się niczym. W porównaniu do swoich kolegów dostarcza jednak mniej błonnika pokarmowego (prawie tyle samo co drobna kasza manna) – ok. 1,6 g na 50 g suchego produktu, podczas gdy przykładowo kasza bulgur 9,2 g, a gryczana 5,2 g. Choć różnice te nie są duże, to jednak w przypadku pewnych grup osób (np. osób starszych albo pacjentów z problemami ze strony przewodu pokarmowego), mogą mieć znaczenie. 

Kasza jaglana znalazła się na liście tzw. superfoods czyli żywności o wysokiej wartości odżywczej.

Na tle innych kasza jaglana dostarcza za to ponad dwu, a nawet trzykrotnie razy więcej żelaza (wprawdzie niehemowego, którego przyswajalność w organizmie jest znikoma, ale jednak) – średnio ok. 2,4 mg w porcji (średnie zapotrzebowanie EAR 8 mg). Kasza jaglana jest też bardzo dobrym źródłem magnezu (50 g suchych ziaren pokrywa 15% zalecanego, dziennego spożycia na ten składnik), cynku, fosforu oraz witamin z grupy B.

Kasza jaglana to tanie i dostępne przez cały rok źródło cennych dla naszego zdrowia składników odżywczych. Dostarcza nam nie tylko energii, ale i m.in. witamin z grupy B, oraz znacznych ilości magnezu, cynku i żelaza.

Właściwości zdrowotne jagły

Kasza jaglana jest kaszą bezglutenową co stwarza ogromne możliwości kulinarne w diecie osób cierpiących na celiakię - chorobę trzewną, której podstawą prowadzenia jest stosowanie bezwzględnej diety bezglutenowej. Rzadko uczula, dlatego świetnie sprawdzi się w diecie alergików. Według dostępnych źródeł, spożywanie produktów takich jak kasza jaglana, stwarza także możliwość obniżenia ryzyka wystąpienia wielu chorób, m.in. chorób układu sercowo-naczyniowego, chorób nowotworowych, choroby nadciśnieniowej oraz hiperlipidemii różnego rodzaju (pot. problemy z profilem lipidowym – cholesterol całkowity, frakcja LDL, HDL i triglicerydy). Proso – wg. dostępnych źródeł – może też działać antybakteryjnie i przeciwwirusowo. Być może właśnie dlatego, smaczną jaglankę zaleca się spożywać właśnie w okresie zwiększonej zachorowalności na infekcje. Ze względu na obecność w składzie krzemionki, jak również i cynku, kasza jaglana może przyczynić się do poprawy stanu naszych włosów, skóry i paznokci.

Kasza jaglana to produkt bezglutenowy – jest jednym z najczęściej z wybieranych produktów przez celiaków. Może również być przydatna w profilaktyce chorób serca i chorób nowotworowych. Obniża ciśnienie tętnicze krwi oraz cholesterol. Rzadko uczula.

Kasza jaglana – jak wykorzystać ją w kuchni

Z prosa wytwarza się głównie kaszę jaglaną, ale nie tylko. W sklepach możemy również spotkać jaglane płatki, dmuchane ziarna czyli popping, a także mąkę jaglaną, która świetnie zastąpi nam tę tradycyjną (oczywiście przy odpowiedniej modyfikacji przepisu). Takie wyroby będą świetnym dodatkiem do śniadań, albo dań głównych (np. do sosu mięsnego), z powodzeniem mogą stanowić także cały posiłek, np. jaglanka. Tę ostatnią można przygotować równie szybko co tradycyjną owsiankę, a każdy kto spróbuje jej chociaż raz, na pewno będzie chciał wrócić do jej smaku.

Kasza jaglana jest bardzo lekką propozycją w zasadzie na każdy posiłek. Świetnie sprawdzi się również w diecie dzieci – można ją podawać już niemowlakowi.

Inne pomysły na wykorzystanie kaszy w Twojej diecie

Jaglanka na śniadanie to jedna z najpopularniejszych propozycji, ale z tej kaszy można wyczarować też inne smakołyki! Pasztet z dodatkiem orzechów i warzyw korzeniowych (najlepiej komponuje się słodkawa marchewka i biała pietruszka) będzie świetną alternatywą dla tego mięsnego. Ugotowaną jagłę można też dodać do mięsa w trakcie przygotowania klopsików albo kotletów – taka forma może sprawdzić się w np. przypadku dzieci-niejadków. Suche ziarna zmielone w młynku do kawy mogą z kolei zastąpić mąkę gdy chcemy zagęścić sos albo zupę. Można je też w tej postaci dodać do gotującego się mleka i przygotować dokładnie tak jak tradycyjny budyń. Kaszę jaglaną w towarzystwie warzyw, suchych nasion strączkowych czy mięsa można również zapiekać. My sprawdziliśmy np. przepis na kaszę z ugotowanym bobem i jajkami – po jej zapieczeniu otrzymaliśmy świetne danie jednogarnkowe z sadzonymi. A Wy, jak przygotujecie swoją kaszę?

Jak przygotować jaglankę?

Około 45-50g suchej kaszy jaglanej dokładnie przepłucz pod zimną, bieżącą wodą, a następnie przelej jeszcze wrzątkiem. W rondelku zagotuj odrobinę wody, następnie wlej dużą szklankę mleka i lekko podgrzej. Dodaj łyżeczkę masła, wsyp kaszę i na wolnym ogniu gotuj aż całość mleka wchłonie ziarna (ok. 13-15 minut). Nam smakuje np. jaglanka z jabłkiem, cynamonem i rodzynkami, dlatego po upływie ok. kilku minut od zagotowania, ścieramy do rondelka mały owoc i dalej gotujemy. Gotową posypujemy cynamonem, ewentualnie dosładzamy miodem, dodajemy rodzynki.

Piśmiennictwo:
1.    Cieślowska B., Cieślowska P., Superfood czyli o żywności o wysokiej wartości odżywczej, Warszawa, 2016
2.    Instytut Żywności i Żywienia, Normy żywienia dla populacji polskiej, 2012, Warszawa,
3.    Kalkulator dietetyczny Aliant

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Elektrolity są to roztwory wodne posiadające ładunek elektryczny, może on być dodatni lub ujemny. Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości, miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Pigwa – właściwości zdrowotne, wartości odżywcze i przepisy

    Pigwa jest owocem, który wykorzystuje się przy problemach trawiennych i przeziębieniu. Stosuje się ją także na poprawę apetytu. Jej dojrzałe owoce nie nadają się do spożywania na surowo, ale doskonale sprawdzają się w przetworach (konfitury, nalewki czy syropy z pigwy). Jakie inne właściwości zdrowotne mają owoce pigwy? 

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Fitoestrogeny – czym są, gdzie występują i jak działają?

    Fitoestrogeny to grupa ponad 300 biologicznie aktywnych związków występujących w roślinach. W organizmie ludzkim pełnią nieprzebrane ilości ról, mogą wpływać na setki procesów o szerokim spektrum oddziaływania. Co to są fitoestrogeny, gdzie występują i jak działają? 

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij