Fleksitarianizm to najlepsza dieta?
Katarzyna Szulik

Fleksitarianizm to najlepsza dieta?

Jeść czy nie jeść mięsa? Takie pytania zadają sobie również lekarze, mając na uwadze nasze zdrowie. Z najnowszych badań wynika, że najlepsza pod tym względem jest „trzecia droga” – fleksitarianizm, czyli dieta zakładająca sporadyczne uzupełnianie diety wegetariańskiej daniami mięsnymi.

Wiele dotychczasowych badań udowadnia, że osoby będące na diecie wegetariańskiej mają statystycznie niższą masę ciała od mięsożerców. Oznacza to, że są w mniejszym stopniu zagrożeniu otyłością, czego nie zmieniają takie czynniki, jak siedzący tryb życia czy zaawansowany wiek. 

Mniej mięsa, więcej zdrowia

Naukowcy z Universidad de Navarra w Hiszpanii zauważyli bezpośrednią zależność między ilością spożywanego mięsa i zwiększonym ryzykiem otyłości. Z ich badań wynika, że prawdopodobieństwo otyłości wzrastało o 15 proc. w grupie 20 proc. spośród osób jedzących najwięcej mięsa, czyli średnio 200 gramów na dobę. Z kolei w grupie, w której jedzono je najrzadziej (niecałe 150 g na dobę) było ono o niemal połowę niższe w porównaniu z najbardziej „mięsożerną” grupą. Badanie pokazało także, że osoby jedzące mniej mięsa mają ogólnie zdrowszą dietę, bogatszą w owoce, warzywa i orzechy, co także przekłada się na lepszą kondycję fizyczną. 

Wspomniane wyżej wnioski wyciągnięto na podstawie analizy nawyków żywieniowych 16 tys. osób, zbieranych na przestrzeni 10 lat. 

Wołowina na cenzurowanym

Przechodząc na dietę fleksitariańską trzeba brać pod uwagę także to, jakiego rodzaju mięso decydujemy się pozostawić w diecie. Badania prowadzone na Uniwersytecie Harvarda pokazują, że najbardziej zgubne dla naszego zdrowia jest mięso czerwone, które może zwiększać ryzyko przedwczesnej śmierci nawet spożywane w niewielkich ilościach. Do takich wniosków doszli naukowcy pod przewodnictwem doktora Mingyang Songa, po analizie danych na temat zwyczajów żywieniowych u 130 tys. osób w średnim wieku 49 lat na przestrzeni kilkunastu lat. 

Po wykluczeniu dodatkowych czynników, takich jak palenie papierosów, niska aktywność fizyczna, nadużywanie alkoholu i otyłość zaobserwowano, że zwiększanie udziału białek roślinnych w diecie może niwelować ryzyko przedwczesnej śmierci. Wzrost ich spożycia o zaledwie 3 proc. pozwala zmniejszyć to prawdopodobieństwo o 10 procent, natomiast zwiększając spożycie białek zwierzęcych o 2 proc. ryzyko przedwczesnego zgonu rośnie o 8 procent. 

Wnioski naukowców są jasne – powinniśmy jeść więcej warzyw i owoców, równocześnie minimalizując spożycie mięsa. Dodatkowo, wybierając to ostatnie warto postawić raczej na drób i ryby niż wieprzowinę czy wołowinę. 

Roślinnie i zdrowo

Kolejnym krokiem po fleksitarianizmie może być wegetarianizm, a następnym weganizm, zakładający całkowitą eliminację produktów pochodzenia zwierzęcego z diety. Przez lata stricte roślinnej diecie towarzyszyły kontrowersje, jednak obecnie uważa się, że jest ona nie tylko bezpieczna, ale też korzystna dla zdrowia, jeśli komponujemy ją z rozsądkiem. Musi być dobrze zbilansowana, a w przypadku całkowitej rezygnacji z produktów pochodzenia zwierzęcego, uzupełniana suplementami z witaminą B12. Przed przejściem na stricte roślinną dietę warto skonsultować się ze specjalistą, który pomoże stworzyć racjonalny plan żywienia. 

Źródło: Medexpress.pl

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Substancje w suplementach diety na odchudzanie

    Nie ma lepszego sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów niż odpowiednio dobrana dieta połączona z aktywnością fizyczną. Mimo to na rynku dostępna jest szeroka oferta suplementów na odchudzanie. Czy te preparaty mogą wspomóc walkę z nadwagą? Na jakiej zasadzie działają substancje, które są w składzie suplementów na odchudzanie? Przyglądamy się kilku z nich.

  • Dieta na trądzik – jakie produkty jeść, a które wykluczyć?

    W walce z trądzikiem, obok właściwej pielęgnacji, będzie pomocna także dieta. Codzienny jadłospis osoby zmagającej się z trądzikiem na twarzy, plecach lub dekolcie powinien być bogaty w produkty, które zawierają m.in. cynk, błonnik, witaminy z grupy B czy beta-karoten. Co zatem należy jeść, a czego unikać, aby pozbyć się wyprysków? 

  • Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

    Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

  • Dieta FODMAP – na czym polega i kiedy ją stosować?

    Problemy z wypróżnianiem, wzdęcia i bóle brzucha to częste dolegliwości, który pojawiają się zwłaszcza przy IBS oraz zespole SIBO. Symptomy tych schorzeń można złagodzić, stosując odpowiednią dietę FODMAP. Na czym dokładnie ona polega? Które produkty należy włączyć do menu, a z których zrezygnować? 

  • Dieta w biegunce u dzieci i dorosłych – co jeść przy rozwolnieniu?

    Podczas biegunki należy stosować dietę zapierającą (tzw. dietę BRAT). Jej podstawą są łatwostrawne produkty, które pomagają zagęszczać treść pokarmową. Kolejnym i równie ważnym elementem w żywieniu w czasie biegunki jest odpowiednia podaż wody. Jak powinna wyglądać dieta podczas rozwolnienia? Które produkty można jeść, a których unikać? 

  • Termogeneza – czym jest? Jaki ma wpływ na utratę masy ciała?

    Na wartość naszego całodobowego zapotrzebowania składa się podstawowa oraz ponadpodstawowa przemiana materii, w tym m.in. termogeneza, czyli najprościej definiując – wydzielanie ciepła przez nasz organizm. Jej wartość może zależeć od składu spożywanej przez nas diety! Czym jest termogeneza? Czy ma związek z naszą masą ciała, zwłaszcza gdy potrzebujemy ją zredukować? 

  • Dieta przy SIBO – co jeść, a czego unikać w zespole rozrostu bakteryjnego?

    Dotyczy coraz większej liczby osób. Powoduje dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności, często sprawia ból. Na szczęście istnieją metody żywieniowe, które pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite ustąpienie dolegliwości. SIBO – jaka dieta będzie najlepsza? Jakie produkty należy wyeliminować, a które nie będą szkodzić? 

  • Termogeniki – co to za produkty i jaki mają wpływ na spalanie tłuszczu?

    Nikogo już dziś nie dziwią coraz to nowsze diety czy specyfiki mające na celu bezproblemową redukcję nadmiernych kilogramów. Sformułowanie „termogeniki” jest jednak znane już od wielu lat, a co więcej – dalej chętnie stosowane m.in. w branży sportowej. Czym są termogeniki? Czy pomogą w odchudzaniu bez żmudnej diety i ćwiczeń? Co jest termogenikiem?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij