8 pomysłów na zdrowe śniadanie dla Twojego serca
Maria Brzegowy

8 pomysłów na zdrowe śniadanie dla Twojego serca

W ostatnich latach obserwuje się znaczny wzrost częstości zachorowań na choroby układu krążenia wśród dwudziesto- i trzydziestolatków. Powodów może być mnóstwo! Zła dieta, nieregularny sen, brak ruchu, stres. W Nowym Roku spróbujmy to zmienić! Zacznijmy od początku, czyli od śniadania.

Startując w nowy dzień

„Śniadanie zjedz jak król, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi” – stare porzekadło mówi jasno: śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu całego dnia. Według niektórych, sposób w jaki zaczynamy nasz dzień, kontynuujemy przez jego resztę, zatem – zjadając pożywny, poranny posiłek możemy zadbać o swoje zdrowie kompleksowo.  

Mniej mięsa, więcej strączków oraz ryb

Według statystyk, choroby układu krążenia są przyczyną śmierci u ok. 50% z nas. W przeprowadzonym w latach 1958-1964 Badaniu Siedmiu Krajów (Seven Countries Study) (1958–1964), obejmującym Japonię, Grecję, byłą Jugosławię, Włochy, Holandię, Stany Zjednoczone i Finlandię, zaobserwowano, że to jak często dotyka nas problem, przykładowo, choroby niedokrwiennej serca, w ogromnej mierze, zależy m.in. od naszego sposobu żywienia. Stwierdzono, że to niewłaściwa dieta obfitująca m.in. w spore ilości tłuszczy zwierzęcych jest przyczyną tak wysokiej umieralności z powodu chorób układu krążenia. Odwrotną zależność zaobserwowano z kolei u mieszkańców spożywających dietę bogatą w warzywa, nasiona roślin strączkowych i ryby. Na tym fundamencie zbudowano podstawę tzw. diety śródziemnomorskiej, która do dziś uznawana jest za jedną z najzdrowszych diet świata.

Do kuchni!

Jeśli więc nie byliście wcześniej pewni tego, że zdrowe żywienie ma na nasz organizm tak wielki wpływ, teraz znacie już odpowiedź. Co dalej? Przygotowaliśmy dla Was kilka propozycji smacznego, zdrowego i co najważniejsze – korzystnego dla serca ze względu na swój skład (m.in. kwasy omega-3, fitosterole roślinne, błonnik pokarmowy, przeciwutleniacze) śniadania. 

W naszej diecie znajduje się zdecydowanie za dużo mięsa. Jeśli chcesz spróbować inaczej, proponujemy łatwy sposób na zamianę produktów tradycyjnych na ich wege-odpowiedniki. Pasztet z soczewicy bądź pasta a’la hummus z suszonymi pomidorami będzie świetnym wyborem na pierwszy raz.

1.    PASZTET Z SOCZEWICY I MARCHEWKI
4 duże, słodkie marchewki zetrzyj na tarce razem z cebulą, podsmaż na odrobinie oleju, przypraw curry, słodką papryką i niewielką ilością soli. Wymieszaj z 3 jajkami oraz ugotowaną soczewicą (szklanka suchej). Pasztet piecz ok. 45 minut w 200*C.


2.    PASTA Z SOCZEWICY I SUSZONYCH POMIDORÓW
100g soczewicy i 50g namoczonej przez noc cieciorki, ugotuj do miękkości i zmiksuj z łyżeczką koncentratu pomidorowego oraz połową słoiczka suszonych pomidorów. Zamiast gotowej zalewy, użyj świeżej oliwy. 

Jeśli tęsknisz do mięsnych smaków, świetną alternatywą może okazać się… wegański smalczyk.

3.    WEGAŃSKI SMALCZYK
Pokrój w kostkę cebulę oraz obrane jabłko. Na patelni zrumień je razem z ziarenkami ziela angielskiego, listkami laurowymi, 1 goździkiem oraz 1 ziarenkiem jałowca. Półtorej szklanki ugotowanej, białej fasoli zmiksuj z majerankiem, szczyptą soli, pieprzu, sosem sojowym oraz ¼ szklanki zimnej wody. Dodaj do grochu jabłko z cebulą (bez przypraw) i połącz tak by zostały wyczuwalne kawałki. Dopraw do smaku i obowiązkowo mocno schłódź.

Guacamole znają już chyba wszyscy. A czy próbowaliście takiego z czarną oliwką?

4.    GUACAMOLE Z OLIWKAMI I OGÓRKIEM
1 dojrzałe awokado rozgnieć widelcem, dodaj starty, mały ogórek zielony i łyżkę oliwy. Wymieszaj z posiekaną natką pietruszki oraz pokrojonymi oliwkami, dopraw do smaku.

Koktajle. Idealne gdy rankiem brakuje czasu. Nie ograniczaj się jednak do samego banana. Spróbuj owoców mrożonych pełnych antyoksydantów, dodaj zieleninę.

5.    SMOOTHIE Z JAGODAMI
Zmiksuj jagody, kiwi razem z wodą mineralną, garścią natki pietruszki oraz 2 łyżkami otrębów, posłódź bananem i mandarynką.

6.    SMOOTHIE JABŁKOWO-SELEROWE
Zmiksuj jabłko, kilka łodyżek selera naciowego z wodą mineralną i odrobiną soku z cytryny. Posyp z wierzchu nasionkami chia.

Modne puddingi z nasionek chia to również świetne i pożywne śniadanie. W dodatku – bardzo efektowne.

7.    PUDDING CHIA Z MUSEM Z MROŻONYCH OWOCÓW
Wymieszaj szklankę mleka roślinnego z 4 łyżkami nasion chia oraz ksylitolem dla smaku. Odstaw na noc do lodówki. Skleikowane rozdziel do pucharków, przełóż musem z dowolnych, mrożonych owoców (np. malin).

A co, gdy bez mięsa żyć nie możemy, a na śniadanie najbardziej lubimy kanapki z wędliną? Przyszykujmy swoją własną, pozbawioną zbędnych dodatków. Na przykład z indyka.

8.    SZYBKA WĘDLINA Z INDYKA
Przynajmniej 0,5 kg filetu z indyka zamarynuj w oliwie, ziołach prowansalskich, słodkiej papryce, tymianku, odrobinie granulowanego czosnku i soli, odstaw na godzinę. Piecz w rękawie, w 180*C ok. pół godziny (ok. 30 minut na każde pół kilograma mięsa).

Te i inne ciekawe pomysły na zdrowe dla serca śniadanie (i nie tylko) znajdziecie na blogu autorki – Pozytywne żywienie: www.mbrzegowy.blogspot.com
 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Jak nie przytyć w Święta?

    Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

  • Dieta matki karmiącej – jak powinna wyglądać? Czy podczas karmienia piersią można jeść wszystko?

    Jak powinna wyglądać dieta w czasie karmienia piersią? Co jeść, pić, a czego unikać? Czy sposób żywienia wpływa na jakość oraz ilość mleka matki? Dowiedz się wszystkiego o diecie mamy karmiącej. 

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka

    Jak poradzić sobie z przejedzeniem nie tylko od święta? Co warto zastosować, by szybciej uporać się z dokuczliwymi objawami towarzyszącymi przepełnionemu żołądkowi, jak wzdęcia, ból brzucha, zgaga, a nawet biegunka czy wymioty? Podpowiadamy.

  • Dieta przed kolonoskopią – o czym warto wiedzieć? Co i kiedy można jeść przed i po badaniu?

    Kolonoskopia to badanie endoskopowe polegające na wprowadzeniu kolonoskopu do jelita grubego. Dzięki niemu możliwa jest ocena wnętrza dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Do badania należy się odpowiednio przygotować. Jednym z zaleceń jest zastosowanie właściwej diety, która pozwoli na oczyszczenie jelita. Co jeść i pić przed kolonoskopią? Jaką dietę należy zastosować i kiedy ją wdrożyć? Podpowiadamy.

  • Dieta przy nadciśnieniu – co jeść, aby obniżyć ciśnienie?

    Właściwa dieta przy nadciśnieniu odgrywa ważną rolę. Dzięki niej mamy szansę uregulować zbyt wysokie ciśnienie krwi, a w dalszej perspektywie zapobiec rozwojowi chorób związanych właśnie z nadciśnieniem. Które ze znanych diet zaleca się przy podwyższonym ciśnieniu? Które produkty należy włączyć do codziennego menu, a które wykluczyć? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij