8 pomysłów na zdrowe śniadanie dla Twojego serca
Maria Brzegowy

8 pomysłów na zdrowe śniadanie dla Twojego serca

W ostatnich latach obserwuje się znaczny wzrost częstości zachorowań na choroby układu krążenia wśród dwudziesto- i trzydziestolatków. Powodów może być mnóstwo! Zła dieta, nieregularny sen, brak ruchu, stres. W Nowym Roku spróbujmy to zmienić! Zacznijmy od początku, czyli od śniadania.

Startując w nowy dzień

„Śniadanie zjedz jak król, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi” – stare porzekadło mówi jasno: śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu całego dnia. Według niektórych, sposób w jaki zaczynamy nasz dzień, kontynuujemy przez jego resztę, zatem – zjadając pożywny, poranny posiłek możemy zadbać o swoje zdrowie kompleksowo.  

Mniej mięsa, więcej strączków oraz ryb

Według statystyk, choroby układu krążenia są przyczyną śmierci u ok. 50% z nas. W przeprowadzonym w latach 1958-1964 Badaniu Siedmiu Krajów (Seven Countries Study) (1958–1964), obejmującym Japonię, Grecję, byłą Jugosławię, Włochy, Holandię, Stany Zjednoczone i Finlandię, zaobserwowano, że to jak często dotyka nas problem, przykładowo, choroby niedokrwiennej serca, w ogromnej mierze, zależy m.in. od naszego sposobu żywienia. Stwierdzono, że to niewłaściwa dieta obfitująca m.in. w spore ilości tłuszczy zwierzęcych jest przyczyną tak wysokiej umieralności z powodu chorób układu krążenia. Odwrotną zależność zaobserwowano z kolei u mieszkańców spożywających dietę bogatą w warzywa, nasiona roślin strączkowych i ryby. Na tym fundamencie zbudowano podstawę tzw. diety śródziemnomorskiej, która do dziś uznawana jest za jedną z najzdrowszych diet świata.

Polecane dla Ciebie

Do kuchni!

Jeśli więc nie byliście wcześniej pewni tego, że zdrowe żywienie ma na nasz organizm tak wielki wpływ, teraz znacie już odpowiedź. Co dalej? Przygotowaliśmy dla Was kilka propozycji smacznego, zdrowego i co najważniejsze – korzystnego dla serca ze względu na swój skład (m.in. kwasy omega-3, fitosterole roślinne, błonnik pokarmowy, przeciwutleniacze) śniadania. 

W naszej diecie znajduje się zdecydowanie za dużo mięsa. Jeśli chcesz spróbować inaczej, proponujemy łatwy sposób na zamianę produktów tradycyjnych na ich wege-odpowiedniki. Pasztet z soczewicy bądź pasta a’la hummus z suszonymi pomidorami będzie świetnym wyborem na pierwszy raz.

1.    PASZTET Z SOCZEWICY I MARCHEWKI
4 duże, słodkie marchewki zetrzyj na tarce razem z cebulą, podsmaż na odrobinie oleju, przypraw curry, słodką papryką i niewielką ilością soli. Wymieszaj z 3 jajkami oraz ugotowaną soczewicą (szklanka suchej). Pasztet piecz ok. 45 minut w 200*C.


2.    PASTA Z SOCZEWICY I SUSZONYCH POMIDORÓW
100g soczewicy i 50g namoczonej przez noc cieciorki, ugotuj do miękkości i zmiksuj z łyżeczką koncentratu pomidorowego oraz połową słoiczka suszonych pomidorów. Zamiast gotowej zalewy, użyj świeżej oliwy. 

Jeśli tęsknisz do mięsnych smaków, świetną alternatywą może okazać się… wegański smalczyk.

3.    WEGAŃSKI SMALCZYK
Pokrój w kostkę cebulę oraz obrane jabłko. Na patelni zrumień je razem z ziarenkami ziela angielskiego, listkami laurowymi, 1 goździkiem oraz 1 ziarenkiem jałowca. Półtorej szklanki ugotowanej, białej fasoli zmiksuj z majerankiem, szczyptą soli, pieprzu, sosem sojowym oraz ¼ szklanki zimnej wody. Dodaj do grochu jabłko z cebulą (bez przypraw) i połącz tak by zostały wyczuwalne kawałki. Dopraw do smaku i obowiązkowo mocno schłódź.

Guacamole znają już chyba wszyscy. A czy próbowaliście takiego z czarną oliwką?

4.    GUACAMOLE Z OLIWKAMI I OGÓRKIEM
1 dojrzałe awokado rozgnieć widelcem, dodaj starty, mały ogórek zielony i łyżkę oliwy. Wymieszaj z posiekaną natką pietruszki oraz pokrojonymi oliwkami, dopraw do smaku.

Koktajle. Idealne gdy rankiem brakuje czasu. Nie ograniczaj się jednak do samego banana. Spróbuj owoców mrożonych pełnych antyoksydantów, dodaj zieleninę.

5.    SMOOTHIE Z JAGODAMI
Zmiksuj jagody, kiwi razem z wodą mineralną, garścią natki pietruszki oraz 2 łyżkami otrębów, posłódź bananem i mandarynką.

6.    SMOOTHIE JABŁKOWO-SELEROWE
Zmiksuj jabłko, kilka łodyżek selera naciowego z wodą mineralną i odrobiną soku z cytryny. Posyp z wierzchu nasionkami chia.

Modne puddingi z nasionek chia to również świetne i pożywne śniadanie. W dodatku – bardzo efektowne.

7.    PUDDING CHIA Z MUSEM Z MROŻONYCH OWOCÓW
Wymieszaj szklankę mleka roślinnego z 4 łyżkami nasion chia oraz ksylitolem dla smaku. Odstaw na noc do lodówki. Skleikowane rozdziel do pucharków, przełóż musem z dowolnych, mrożonych owoców (np. malin).

A co, gdy bez mięsa żyć nie możemy, a na śniadanie najbardziej lubimy kanapki z wędliną? Przyszykujmy swoją własną, pozbawioną zbędnych dodatków. Na przykład z indyka.

8.    SZYBKA WĘDLINA Z INDYKA
Przynajmniej 0,5 kg filetu z indyka zamarynuj w oliwie, ziołach prowansalskich, słodkiej papryce, tymianku, odrobinie granulowanego czosnku i soli, odstaw na godzinę. Piecz w rękawie, w 180*C ok. pół godziny (ok. 30 minut na każde pół kilograma mięsa).

Te i inne ciekawe pomysły na zdrowe dla serca śniadanie (i nie tylko) znajdziecie na blogu autorki – Pozytywne żywienie: www.mbrzegowy.blogspot.com
 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Okno żywieniowe (IF) – na czym polega? Jak działa?

    Przerywany post, w którym występuje okno żywieniowe, zyskuje z każdym kolejnym rokiem coraz większe grono sympatyków, zwłaszcza wśród osób, którym w głównej mierze zależy na schudnięciu i poprawie stanu zdrowia.

  • Dieta dla morsa – co powinny jeść osoby uprawiające morsowanie?

    Morsowanie jest formą rekreacji ruchowej uprawianej na świeżym powietrzu, która w ostatnich latach zyskuje na popularności nie tylko w Polsce, ale także w wielu różnych krajach Europy i Ameryki Północnej. Polega ono na zanurzaniu ciała w zimnej wodzie jeziora, rzeki lub morza, najczęściej w okresie zimowym, w celu odnowy sił psychofizycznych oraz poczucia relaksu i dobrej zabawy.

  • Dieta w depresji – co jeść?

    Skuteczność aktualnie stosowanych metod zapobiegania i leczenia depresji jest ograniczona, w dodatku często wiąże się z występowaniem skutków ubocznych. Obecnie dobrze wiadomo, że dieta wywiera istotny wpływ na ogólny stan zdrowia i dobrostan psychiczny, co sugeruje, że może być również ważnym elementem terapii wspomagającej leczenie depresji.

  • Dieta dla młodego piłkarza – co powinien jeść młody sportowiec uprawiający piłkę nożną?

    W dzisiejszych czasach coraz więcej młodych sportowców ma świadomość, że na ostateczny sukces w sporcie wpływ ma nie tylko systematyczny trening, lecz również dieta i zdrowy styl życia.

  • Dieta siatkarza – co jedzą zawodowi siatkarze?

    Nieadekwatna podaż energii oraz składników odżywczych w diecie siatkarza może przyczyniać się do zmniejszenia masy, siły i wytrzymałości mięśniowej, zakłócenia regeneracji potreningowej, jak również obniżenia odporności oraz zwiększenia ryzyka wystąpienia przetrenowania i kontuzji. Oznacza to, że na ostateczny sukces zawodowych siatkarzy ma istotny wpływ nie tylko systematyczna realizacja indywidualnie dobranego programu treningowego, lecz także przestrzeganie odpowiednio zbilansowanej i zróżnicowanej diety oraz jej suplementacji.

  • Bułka z bananem – na czym polegała dieta Adama Małysza?

    Adam Małysz jest niezwykle utytułowanym skoczkiem narciarskim, który odniósł znaczące sukcesy sportowe zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej. O ulubionym przysmaku „Orła z Wisły” – słynnej bułce z bananem – słyszał każdy kibic skoków narciarskich w Polsce.  

  • BCAA – czym jest, jak stosować i efekty

    Aminokwasy egzogenne to grupa dziewięciu aminokwasów, których organizm człowieka nie potrafi samodzielnie wytwarzać i dlatego muszą być regularnie dostarczane wraz z pokarmem. Wśród nich znajdują się trzy aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach bocznych, które od wielu lat przykuwają uwagę osób systematycznie uprawiających sport. Dzieje się tak ze względu na potencjalne korzyści wynikające z ich dodatkowej suplementacji.

  • Dieta Montignaca – czym jest?

    Dieta Montignaca jest metodą walki z nadwagą i otyłością, która jeszcze do niedawna była dosyć powszechnie stosowana w wielu krajach europejskich. Jej popularność wzięła się w dużej mierze z braku potrzeby skrupulatnego liczenia kalorii oraz ograniczenia ilości spożywanego pokarmu w celu uzyskania pożądanego efektu odchudzającego. Według opinii samego autora diety, Michela Montignaca, głównym powodem rozwoju nadwagi i otyłości nie jest zbyt wysokie spożycie kalorii w diecie, lecz nadmierna konsumpcja pokarmów węglowodanowych charakteryzujących się wysokim indeksem glikemicznym (IG).

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij