8 pomysłów na zdrowe śniadanie dla Twojego serca
Maria Brzegowy

8 pomysłów na zdrowe śniadanie dla Twojego serca

W ostatnich latach obserwuje się znaczny wzrost częstości zachorowań na choroby układu krążenia wśród dwudziesto- i trzydziestolatków. Powodów może być mnóstwo! Zła dieta, nieregularny sen, brak ruchu, stres. W Nowym Roku spróbujmy to zmienić! Zacznijmy od początku, czyli od śniadania.

Startując w nowy dzień

„Śniadanie zjedz jak król, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi” – stare porzekadło mówi jasno: śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu całego dnia. Według niektórych, sposób w jaki zaczynamy nasz dzień, kontynuujemy przez jego resztę, zatem – zjadając pożywny, poranny posiłek możemy zadbać o swoje zdrowie kompleksowo.  

Mniej mięsa, więcej strączków oraz ryb

Według statystyk, choroby układu krążenia są przyczyną śmierci u ok. 50% z nas. W przeprowadzonym w latach 1958-1964 Badaniu Siedmiu Krajów (Seven Countries Study) (1958–1964), obejmującym Japonię, Grecję, byłą Jugosławię, Włochy, Holandię, Stany Zjednoczone i Finlandię, zaobserwowano, że to jak często dotyka nas problem, przykładowo, choroby niedokrwiennej serca, w ogromnej mierze, zależy m.in. od naszego sposobu żywienia. Stwierdzono, że to niewłaściwa dieta obfitująca m.in. w spore ilości tłuszczy zwierzęcych jest przyczyną tak wysokiej umieralności z powodu chorób układu krążenia. Odwrotną zależność zaobserwowano z kolei u mieszkańców spożywających dietę bogatą w warzywa, nasiona roślin strączkowych i ryby. Na tym fundamencie zbudowano podstawę tzw. diety śródziemnomorskiej, która do dziś uznawana jest za jedną z najzdrowszych diet świata.

Do kuchni!

Jeśli więc nie byliście wcześniej pewni tego, że zdrowe żywienie ma na nasz organizm tak wielki wpływ, teraz znacie już odpowiedź. Co dalej? Przygotowaliśmy dla Was kilka propozycji smacznego, zdrowego i co najważniejsze – korzystnego dla serca ze względu na swój skład (m.in. kwasy omega-3, fitosterole roślinne, błonnik pokarmowy, przeciwutleniacze) śniadania. 

W naszej diecie znajduje się zdecydowanie za dużo mięsa. Jeśli chcesz spróbować inaczej, proponujemy łatwy sposób na zamianę produktów tradycyjnych na ich wege-odpowiedniki. Pasztet z soczewicy bądź pasta a’la hummus z suszonymi pomidorami będzie świetnym wyborem na pierwszy raz.

1.    PASZTET Z SOCZEWICY I MARCHEWKI
4 duże, słodkie marchewki zetrzyj na tarce razem z cebulą, podsmaż na odrobinie oleju, przypraw curry, słodką papryką i niewielką ilością soli. Wymieszaj z 3 jajkami oraz ugotowaną soczewicą (szklanka suchej). Pasztet piecz ok. 45 minut w 200*C.


2.    PASTA Z SOCZEWICY I SUSZONYCH POMIDORÓW
100g soczewicy i 50g namoczonej przez noc cieciorki, ugotuj do miękkości i zmiksuj z łyżeczką koncentratu pomidorowego oraz połową słoiczka suszonych pomidorów. Zamiast gotowej zalewy, użyj świeżej oliwy. 

Jeśli tęsknisz do mięsnych smaków, świetną alternatywą może okazać się… wegański smalczyk.

3.    WEGAŃSKI SMALCZYK
Pokrój w kostkę cebulę oraz obrane jabłko. Na patelni zrumień je razem z ziarenkami ziela angielskiego, listkami laurowymi, 1 goździkiem oraz 1 ziarenkiem jałowca. Półtorej szklanki ugotowanej, białej fasoli zmiksuj z majerankiem, szczyptą soli, pieprzu, sosem sojowym oraz ¼ szklanki zimnej wody. Dodaj do grochu jabłko z cebulą (bez przypraw) i połącz tak by zostały wyczuwalne kawałki. Dopraw do smaku i obowiązkowo mocno schłódź.

Guacamole znają już chyba wszyscy. A czy próbowaliście takiego z czarną oliwką?

4.    GUACAMOLE Z OLIWKAMI I OGÓRKIEM
1 dojrzałe awokado rozgnieć widelcem, dodaj starty, mały ogórek zielony i łyżkę oliwy. Wymieszaj z posiekaną natką pietruszki oraz pokrojonymi oliwkami, dopraw do smaku.

Koktajle. Idealne gdy rankiem brakuje czasu. Nie ograniczaj się jednak do samego banana. Spróbuj owoców mrożonych pełnych antyoksydantów, dodaj zieleninę.

5.    SMOOTHIE Z JAGODAMI
Zmiksuj jagody, kiwi razem z wodą mineralną, garścią natki pietruszki oraz 2 łyżkami otrębów, posłódź bananem i mandarynką.

6.    SMOOTHIE JABŁKOWO-SELEROWE
Zmiksuj jabłko, kilka łodyżek selera naciowego z wodą mineralną i odrobiną soku z cytryny. Posyp z wierzchu nasionkami chia.

Modne puddingi z nasionek chia to również świetne i pożywne śniadanie. W dodatku – bardzo efektowne.

7.    PUDDING CHIA Z MUSEM Z MROŻONYCH OWOCÓW
Wymieszaj szklankę mleka roślinnego z 4 łyżkami nasion chia oraz ksylitolem dla smaku. Odstaw na noc do lodówki. Skleikowane rozdziel do pucharków, przełóż musem z dowolnych, mrożonych owoców (np. malin).

A co, gdy bez mięsa żyć nie możemy, a na śniadanie najbardziej lubimy kanapki z wędliną? Przyszykujmy swoją własną, pozbawioną zbędnych dodatków. Na przykład z indyka.

8.    SZYBKA WĘDLINA Z INDYKA
Przynajmniej 0,5 kg filetu z indyka zamarynuj w oliwie, ziołach prowansalskich, słodkiej papryce, tymianku, odrobinie granulowanego czosnku i soli, odstaw na godzinę. Piecz w rękawie, w 180*C ok. pół godziny (ok. 30 minut na każde pół kilograma mięsa).

Te i inne ciekawe pomysły na zdrowe dla serca śniadanie (i nie tylko) znajdziecie na blogu autorki – Pozytywne żywienie: www.mbrzegowy.blogspot.com
 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij