Zimowanie na sportowo
Piotr Budnicki

Zimowanie na sportowo

Nadszedł upragniony i wyczekiwany dla zapalonych sportowców sezon zimowych szaleństw. Nie wszyscy jednak są zafascynowani sportem na stokach pokrytych grubą warstwą śniegu, uprawianym w niskich temperaturach. Zamiast zimowym szaleństwom, oddają się błogiemu lenistwu, czego skutkiem są dodatkowe kilogramy na wiosnę.

Wiosna to czas, kiedy zaczyna się kolejny bum cyklów porad – jak zrzucić zbędne kilogramy. Tu pojawia się następny problem – to co nam łatwo przybyło, trudniej jest zrzucić. Jaki z tego wniosek?  Zimą należy koniecznie poświęcić się jakiejkolwiek aktywności, a nie zamykać w domu i stronić od zimowego chłodu. Ponadto to dokonały czas na to, żeby wyznaczyć sobie jakiś „sportowy” cel i konsekwentnie dążyć do jego realizacji. 

Trening zimą  – korzyść czy zagrożenie

Osoba uprawiająca zimą takie sporty jak jazda na rowerze, jogging, spacery bardziej poprawia swoją kondycję fizyczną niż podczas uprawiania tego samego treningu w okresie cieplejszym. Mróz korzystnie wpływa na wydolność respiracji płuc oraz działa hartująco na organizm.  Wbrew pozorom, takie warunki pogodowe poprawiają ogólny stan naszego zdrowia i samopoczucie. .

Zachęcającym aspektem do ruchu na mrozie jest to, że nasze mięśnie osiągają  wtedy większą krzepkość, co w rezultacie doprowadza do tego, że są bardziej wytrzymałe na wysiłek.

Ponadto ruch na świeżym, mroźnym powietrzu powoduje, że nasz organizm zużywa więcej energii, niż gdybyśmy ten sam wysiłek wykonywali w miesiącach ciepłych. Spowodowane jest to tym, że energia, której potrzebujemy do wykonywania ruchu wykorzystywana jest również do ogrzania organizmu, Taki mechanizm sprawia, że  spalamy więcej kalorii. Pamiętajmy jednak, że według medycznego punktu widzenia, temperatura przekraczająca minus 15 stopni jest granicą,  tzw. mądrej aktywności fizycznej. 

Poranne pływanie

Woda stanowi zarazem odciążenie dla zmęczonych mięśni, jak i barierę oporową, zwiększając tym samym ich wysiłek. Po pływaniu warto skorzystać jeszcze z sauny. Trzeba pamiętać także o dokładnym osuszeniu ciała i włosów, zanim opuścimy pływalnię. Godzina takiej aktywności jest równoważna spaleniu 400 kalorii

Przynajmniej raz dziennie pospaceruj

Po dniu spędzonym w pracy lub w domu, aktywny odpoczynek na świeżym powietrzu będzie doskonałym sposobem na odreagowanie codziennego stresu. Niższa temperatura otoczenia i zmiany wilgotności powietrza wpłyną hartująco na naszą odporność. Pamiętajmy o tym, że po takim spacerze na pewno będziemy lepiej spali i regenerowali swoje ciało. Pół godziny spaceru spala już 50-60 kalorii.

Poranna gimnastyka – to jest to!

Wstań rano i poświęć kwadrans na wykonanie prostych ćwiczeń, jak np. skłony, krążenie biodrami, przysiady, brzuszki, krążenie ramionami i nadgarstkami. Tak rozpoczęty dzień zapewni nam dużą dawkę dobrego humoru na większą część dnia, a nasze ciało będzie gibkie i mobilne. W czasie 20- 30 minut gimnastyki spalamy od 120 do 150 kalorii. 

Rodzinne szaleństwa

Dobra zabawa z dzieckiem to doskonała domowa siłownia. A jeszcze gdy chodzi o „dziecięce sporty zimowe”, trening jaki zafundują nam pociechy, może być równoznaczny z aerobikiem. Wojna „na kulki śniegu” czy szaleństwa na sankach to tylko niektóre z zabaw, które sprawiają wiele przyjemności. Warto też wspomnieć, że spędzanie wolnego czasu z dziećmi sprzyja pogłębianiu więzi rodzinnych. W trakcie godziny takich zabaw można pozbyć się około 300 kalorii.  

Moda na kije - Nordic walking

Ten rodzaj aktywności przywędrował do nas ze Skandynawii i szybko zdobywa rzesze sympatyków. Polega na trenowaniu szybkiego marszu z zastosowaniem kijków narciarskich w obu rękach. Pozwala to na ćwiczenie większej ilości mięśni i wydajniejsze spalanie kalorii, niż w przypadku zwykłego marszu. Godzinny wysiłek nordic walking spala około 400 kalorii. 

Narty (biegowe i zjazdowe)

Szaleństwa na stokach są najpopularniejszą formą sportów zimowych. Ferie zimowe lub weekend w górach, połączony z tą aktywnością może przynieść nam wiele korzyści zdrowotnych. Jednak do sezonu narciarskiego trzeba się odpowiednio przygotować, a przed samą jazdą na nartach solidnie rozgrzać. Podczas godzinnej jazdy na nartach spalamy 600-700 kalorii.

Zabierz rodzinę na łyżwy

Wypad na łyżwy jest świetną formą spędzania wolnego czasu i doskonałą okazją do poprawy kondycji fizycznej. Jazda na łyżwach wymaga pewnych sił, zdolności utrzymania równowagi, a także umiejętności opanowania lęku przed urazami. Ponadto na lodowisko można wybrać się podczas weekendu z rodziną czy znajomymi i nie tylko mile, ale i zdrowo spędzić czas. Godzinna jazda na łyżwach pozwala pozbyć się od 300 do 700 kalorii, w zależności od tempa jazdy.  

Snowboard, czyli moda na deskę

To połączenie niemałego wysiłku fizycznego z pewną dawką adrenaliny. To sport dla osób, które posiadają duże umiejętności jazdy oraz odpowiednio wyćwiczone ciało przez trening, prowadzony przez kilka tygodni wcześniej. Na stokach wydzielone są specjalne miejsca dla snowboardzistów, które umożliwiają naukę i doskonalenie się w tej dyscypliny, nie stanowiąc zagrożenia kolizyjnego dla innych użytkowników stoku. Godzina spędzona na desce, może nam pomóc spalić około 700 kalorii.

Lenistwo – Twój wróg!

Według Raportu Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) ludzie coraz częściej zapadają na choroby cywilizacyjne takie jak: cukrzyca, otyłość, nadciśnienie, miażdzyca, osteoporoza. Dzieje się tak dlatego, że za dużo czasu spędzamy na kanapie i przed telewizorem. Wystarczy, że kilka minut dziennie poświęcimy na ćwiczenia i aktywność fizyczną. Zima to najlepsza pora, żeby zacząć treningi na świeżym powietrzu. Najprostszym z nich jest marsz. Wystarczy maszerować 3 razy w tygodniu w umiarkowanym tempie, żeby obniżyć, a nawet zredukować do minimum skutki nadciśnienia i związane z nim ryzyko udaru mózgu i zawału serca.

Plusy maszerowania zimą:

  • intensywniejsze (niż latem) spalanie kalorii
  • dotlenienie i wzmocnienie mięśni
  • uodpornienie organizmu przed bakteriami i wirusami
  • pobudzona przemiana materii, organizm oczyszcza się z toksyn, poprzez szybciej krążącą krew 

Profilaktyka ruchowa

Czynnikiem skutecznie wspomagającym układ immunologiczny, a także naszą kondycję psychoruchową, w okresie zimowym jest wzmożona aktywność fizyczna.

Regularne uprawianie sportu nasila aktywność ciał odpornościowych, a także reguluje pracę  serca i układu krążenia.

Obciążenie fizyczne powoduje, że w mózgu wytwarzane są endorfiny, substancje działające uspokajająco, które wpływają na poprawę nastroju oraz przeciwdziałają czynnikom depresyjnym. Systematyczny wysiłek poprawia tolerancję na glukozę oraz obniża zawartość insuliny. W tym okresie regularna aktywność fizyczna wpływa również korzystnie na obniżenie zawartości wolnych rodników i nadtlenków lipidowych we krwi, co pozwala utrzymać dobry stan zdrowia.

Trening z głową

Trenując zimą należy zachować szczególną ostrożność. Musimy unikać przede wszystkim bardzo intensywnych wysiłków. Nadmierne wdychanie zimnego powietrza zwiększa podatność na przeziębienia i infekcje dróg oddechowych. Intensywnie ćwiczyć nie powinniśmy także rano, bowiem organizm jest wtedy najbardziej podatny na choroby. O tej porze dnia wystarczy kilkuminutowa gimnastyka przy otwartym oknie. Pozwoli to usprawnić serce i układ krążenia, a także doda nam energii i poprawi nastrój. Zasadniczy wysiłek fizyczny powinien odbywać się w godzinach popołudniowych bowiem organizm posiada wówczas największą sprawność mięśniową i krążeniową.

Odpowiednie działania profilaktyczne wydają się być  najskuteczniejszą metodą na przetrzymanie tej wyjątkowo trudnej pory roku. Zapewnienie organizmowi niewielkiej porcji ruchu, a także właściwy sposób odżywiania pozwoli nam wytrwać nie tylko bez większych problemów zdrowotnych, ale także z korzyścią dla naszej kondycji i samopoczucia. Pamiętajmy, iż o zdrowie, dobry nastrój i ładną sylwetkę należy dbać przez okrągły rok. Nawet wtedy, kiedy za oknem trzaska siarczysty mróz.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zimowanie na sportowo

    Nadszedł upragniony i wyczekiwany dla zapalonych sportowców sezon zimowych szaleństw. Nie wszyscy jednak są zafascynowani sportem na stokach pokrytych grubą warstwą śniegu, uprawianym w niskich temperaturach. Zamiast zimowym szaleństwom, oddają się błogiemu lenistwu, czego skutkiem są dodatkowe kilogramy na wiosnę.

  • Sprawność zimą

    Chłodniejsze poranki, pogoda w kratkę, krótszy dzień to czynniki, które sprawiają, że wielu z nas poddaje się błogiemu lenistwu i szuka wymówki, by móc zaszyć się w zaciszu domowego ogniska. Nadejście zimy nie musi i wręcz nie powinno oznaczać rezygnacji z aktywnego wypoczynku i dbania o sprawność fizyczną!

  • Ukąszenia owadów u dzieci – objawy i pierwsza pomoc. Co stosować na ugryzione miejsca?

    Ukąszenia owadów, zwłaszcza w sezonie letnim, przysparzają sporo problemów, gdyż mogą wywoływać silny świąd, obrzęk w miejscu ukłucia lub nawet prowadzić do zagrażającego życiu wstrząsu anafilaktycznego u osób uczulonych na jad insektów. Jak postępować w przypadku ukąszeń owadów u dzieci? 

  • Goitrogeny – czy musimy ich unikać? Czym są i jak wpływają na tarczycę?

    Słowo dieta u większości z nas powoduje skojarzenie z procesem odchudzania (redukcji masy ciała). Tymczasem dieta odnosi się do codziennego sposobu żywienia każdego z nas. W zależności od tego, jakich wyborów spożywczych dokonujemy, menu może być przykładowo zbilansowane i odpowiadająco zapotrzebowaniu naszego własnego organizmu lub całkowicie odbiegać od potrzeb naszego ciała w danym momencie.  

  • Badanie wolnego płodowego DNA (cffDNA) – na czym polegają i jakie wady genetyczne wykrywają badania NIPT? Kiedy należy je wykonać?

    Badanie wolnego płodowego DNA (cffDNA) to analiza materiału genetycznego dziecka przedostającego się przez łożysko i krążącego we krwi matki. Testy NIPT to nieinwazyjne, bezpieczne badania prenatalne, które pozwalają na oszacowanie z dużym prawdopodobieństwem (choć nie 100%) ryzyka wystąpienia wad genetycznych u płodu oraz określenie płci dziecka. Badanie cffDNA można wykonać już w pierwszym trymestrze – po 10. tygodniu ciąży.

  • Kleszczowe zapalenie mózgu – przyczyny, objawy, leczenie, szczepionka

    Kleszczowe zapalenie mózgu to odzwierzęca choroba zakaźna. Czynnikiem, który ją wywołuje jest ukąszenie kleszcza i przedostanie się do organizmu człowieka wirusa z rodzaju flawiwirusów (rzadko KZM może być spowodowane spożyciem niepasteryzowanego mleka zakażonego zwierzęcia). Objawy kleszczowego zapalenia mózgu obejmują m.in. wysoką gorączkę, silne bóle głowy, wymioty, nudności, objawy oponowe, zaburzenia świadomości, niedowłady, zaburzenia oddychania. Dowiedz się, jak wygląda leczenie KZM oraz jak mu zapobiegać.

  • RTG stawu łokciowego – projekcje i cena prześwietlenia łokcia. Jak interpretować opis rentgenu?

    Badanie rentgenowskie stawu łokciowego wykonywane jest najczęściej w sytuacji jego urazu. W obszarze łokcia przyczepiają się mięśnie, które są zaangażowane zarówno w prostowanie, jak i zginanie przedramienia, nadgarstka i palców. Jest to staw zawiasowy, który jest narażony na wiele urazów, takich jak złamanie, skręcenie i zwichnięcie. Jedną z obrazowych metod diagnostycznych jest wykonanie prześwietlania łokcia. Jak się przygotować do badania i ile kosztuje RTG stawu łokciowego? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Lumbago (postrzał) – co to jest? Przyczyny, objawy, leczenie lumbalgii

    Lumbago, inaczej postrzał lub heksenszus, to zespół bólowy dotyczący odcinka lędźwiowo-krzyżowego kręgosłupa. Ból w dole pleców pojawiający się w przebiegu lumbalgii jest spowodowany przeciążeniem struktur kręgosłupa, do którego może dojść np. na skutek dźwigania ciężkich przedmiotów, braku aktywności fizycznej, długotrwałego przyjmowania pozycji siedzącej lub stojącej, nadwagi i otyłości. Czynnikiem zwiększonego ryzyka wystąpienia lumbago są także zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa. Jakie są domowe sposoby walki z lumbago?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij