10 sposobów, jak przetrwać jesień

Malownicza, pełna barw i zapachów jesień trwa krótko. W przeważającej części tej pory roku jest szaro, zimno i bardzo często pada deszcz. Dodając do tego coraz krótszy dzień i łapiące nas infekcje – popadamy w przygnębienie i jesteśmy ciągle zmęczeni. Niestety nie ma złotego środka zapobiegającego jesiennej chandrze. Można jednak skutecznie minimalizować złe samopoczucie.

Jesień to czas, gdy odczuwamy spadek sił witalnych, jesteśmy senni i rozdrażnieni. Ponadto dopada nas melancholia i depresja. Zdaniem specjalistów, wpływ na pogorszenie samopoczucia jesienią ma niedobór światła słonecznego, a co za tym idzie również i witaminy D (ważnej do utrzymania prawidłowych przemian fizjologicznych).

W ponad 80% witamina D jest syntetyzowana w skórze pod wpływem działania promieni słonecznych. W wyniku działania promieniowania UV prowitamina D przekształca się w prewitaminę D, a ta następnie w ciągu kilku godzin na skutek działania energii cieplnej ciała zostaje przekształcona w witaminę D3.

Polacy to jeden z nielicznych narodów na świecie, który ma skłonność do meteopatii – pogorszenia samopoczucia pod wpływem czynników pogodowych takich jak m.in. temperatura, wilgotność powietrza, zmiany ciśnienia atmosferycznego.

W opinii badaczy zajmujących się ludzką fizjologią zdania na temat meteopatii są podzielone. Jedni uważają, że rzeczywiście aura może mieć wpływ na funkcjonowanie organizmu (m.in. zmienia się tętno, ciśnienie, poziom hormonów). Inni uważają natomiast, że idea „meteopatii” jest tak rozpowszechniona, iż zakładamy, że brzydka pogoda musi skutkować pogorszeniem samopoczucia.

Fizjolodzy zgodnie przyznają jednak, że adaptacja organizmu i przejście z trybu letniego na jesienno-zimowy może trwać przez okres 2 - 3 tygodni. W tym czasie przy braku słońca, a także ochłodzeniu stajemy się podatni na obniżenie nastroju i infekcje.

Jak skutecznie radzić sobie z jesienną aurą? Oto kilka sprawdzonych sposobów.

1. Suplementacja

Warto w porze jesiennej zadbać o dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki witaminy D3. Dobrze jest ją łączyć z witaminą K2 (będzie lepiej transportowana do kości). Ponadto warto sięgnąć po preparaty wspomagające odporność (m.in. czosnek w kapsułkach, witaminę C). Można także zażywać tran bądź omega-3.

2. Medycyna naturalna – aromaterapia

Olejki aromatyczne dobrze wpływają na samopoczucie, a także na inne dolegliwości towarzyszące porze jesiennej (np. nerwobóle, infekcje).
Jest duża gama do wyboru, każdy olejek ma inne działanie m.in. 

  • różany i lawendowy (poprawia nastrój, uspokaja, działa antystresowo)
  • cedrowy (działanie uspokajające, wzmacniające)
  • eukaliptusowy (wzmacnia odporność)
  • goździkowy (działanie antyseptyczne, przeciwbólowe, wzmacnia organizm)
  • jałowcowy (stosowany przy nerwobólach, wzmacnia organizm)

W kwestii stosowania – można korzystać z kominków do aromaterapii, dodawać olejki do kąpieli, mieszać olejki z olejami do ciała i używać do masażu.

3. Aktywność fizyczna

Nie od dziś wiadomo, że ćwiczenia fizyczne dobrze wpływają na samopoczucie – mózg produkuje więcej endorfin (hormony odpowiadające za dobry nastrój oraz zadowolenie). Warto w jesienny czas skorzystać z basenu, zapisać się na aerobik czy też wsiąść na rower.

4. Sen

Sen jest niezmiernie istotny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jego brak wpływa na osłabienie koncentracji, wywołuje rozdrażnienie, sprawia, że czujemy się przewlekle zmęczeni.
Warto zadbać o dobry i należycie długi sen – organizm podziękuje nam za to świeżością i dobrym nastrojem.

5. Czekolada

Jesienią warto szczególnie sięgnąć po gorzką czekoladę – naukowcy odkryli w składzie kakaowych ziaren wiele cennych dla zdrowia substancji. Gorzka czekolada m.in.

  • pomaga w myśleniu (zawiera związki pobudzające m.in. pirazynę. Kilka kostek poprawi koncentrację i pamięć)
  • dodaje energii (specjaliści uważają, że ma najlepiej przyswajalne, skoncentrowane źródło energii. Spośród czekolad, gorzka ma najwięcej węglowodanów, magnezu, potasu, żelaza)

6. Gorąca kąpiel

Zdaniem naukowców z Yale – gorąca kąpiel bądź prysznic, to sposób przynoszący ulgę w chwilach, gdy czujemy się najbardziej samotni. W jesienne wieczory warto zanurzyć się w wannie pełnej ciepłej wody z dodatkiem aromatycznych olejków – poprawa nastroju gwarantowana.

7. Relaks

Jesienią dobrze jest znaleźć czas dla siebie, wyciszyć się. Chwila z dobrą książką, oglądnięcie ulubionego filmu, uporządkowanie zdjęć z wakacji – zdziałają cuda.

8. Nawodnienie

W chłodniejsze dni chce się mniej pić. Zbyt mała ilość płynów w organizmie wpływa na samopoczucie. Jeżeli nie mamy ochoty na wodę, warto wybrać jej zamienniki np. gorącą aromatyczną herbatę.

9. Ubranie

Jesienią ważne jest to jak się ubieramy – najlepiej jest na tzw. cebulkę. Jest to sposób, w którym nie grozi nam przegrzanie (część ubrań można po prostu zdjąć).

Najwięcej, bo około 40% ciepła ucieka przez głowę. W chłodne dni nie zapominaj o czapce.

10. Bliskość

Miłość fizyczna wpływa na poprawę nastroju i ogólne samopoczucie. Ponadto m.in. wpływa na przemianę materii, ułatwia pracę serca, ulepsza stan naczyń krwionośnych, zwiększa pracę hormonów. Uwalniająca się podczas zbliżenia oksytocyna oraz endorfiny, to najlepszy antydepresant. O poczuciu większej satysfakcji w związku nie wspominając.

Jesień wcale nie musi być ponura – może być porą dobrych zmian, robienia porządku wokół siebie, doceniania małych przyjemności i robienia czegoś tylko dla siebie.

 

Źródła: zdrowie.wp.pl, dzienniklodzki.pl, newsweek.pl, deon.pl, greenvillage.pl, M. Romer „Aromaterapia”, wydanie I polskie, pod red. Władysława S. Bruda 2009 rok

 

 

 

 

 

 

 


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus