Gimnastyka dla kobiet w ciąży
Piotr Karauda

Gimnastyka dla kobiet w ciąży

W okresie ciąży zdecydowanie nie zaleca się ograniczania aktywności związanej z wysiłkiem. Regularne ćwiczenia stanowią jeden z podstawowych elementów zdrowego trybu życia, lecz mimo to, kobiety ciężarne niechętnie podejmują aktywność ruchową w czasie ciąży. Być może jest to spowodowane tym, że ćwiczenia fizyczne kojarzone są z intensywnym wysiłkiem i następującym po nim nadmiernym zmęczeniem. Tymczasem nawet 20-minutowy spacer po parku może być korzystną formą aktywności ruchowej.

Często momentem skłaniającym do refleksji związanych ze swoim stylem życia oraz codziennymi nawykami jest okres ciąży. Obecny rozwój medycyny oraz wiedza na temat fizjologii ciąży pozwala ustalić odpowiednie zalecenia, dotyczące aktywności fizycznej w czasie jej trwania. W przypadku kobiet w ciąży najważniejsza, w doborze aktywności fizycznej, jest konsultacja lekarska. Lekarz oceni ogólną wydolność organizmu przyszłej matki, oraz określi czy przebieg ciąży jest fizjologiczny i niepowikłany, dzięki czemu będzie w stanie ustalić z pacjentką zalecany rodzaj ćwiczeń oraz ich stopień intensywności.

  • przed przystąpieniem do którejkolwiek aktywności skonsultuj się z lekarzem
  • w czasie ćwiczeń i po wysiłku przyjmuj płyny w odpowiedniej ilości, aby zapobiec odwodnieniu
  • ćwicz w wygodnym, przewiewnym stroju

Głównym celem ćwiczeń jest utrzymanie lub zwiększenie:

  • wydolności krążeniowo-oddechowej,
  • siły mięśniowej,
  • zakresu ruchomości stawów (szczególnie biodrowych i kręgosłupa).

Odpowiednio dobrane zestawy ćwiczeń mają duży wpływ na:

  • właściwy przebieg, oraz skrócenie czasu porodu i połogu,
  • krótszy czas hospitalizacji,
  • łagodzenie dolegliwości ciążowych,
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy ciążowej,
  • utrzymanie kontroli nad wzrostem masy ciała,
  • lepsze samopoczucie,
  • poprawę napięcia mięśni brzucha,
  • cofanie się zmian ciążowych w czasie połogu.
Niezaprzeczalnie – warto ćwiczyć. Na pewno zalecane jest uczęszczanie do szkoły rodzenia. Jednocześnie rodzi się pytanie – jaki dodatkowy rodzaj aktywności fizycznej jest najbardziej wskazany? Na pewno powinien być bezpieczny, skierowany do kobiet w ciąży oraz prowadzony przez wykwalifikowany personel (fizjoterapeutów, lub choćby doświadczonych instruktorów, po odpowiednich kursach kierunkowych). Bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na to, czy prowadzący ćwiczenia ma indywidualne podejście do każdej z ćwiczących. Jest to istotne z uwagi na to, że nigdy na sali nie znajdziemy dwóch kobiet na tym samym etapie i o tym samym przebiegu ciąży.

Najczęściej zalecane rodzaje aktywności fizycznej w trakcie ciąży to:

  • pływanie,
  • aqua aerobic,
  • regularne spacery,
  • ćwiczenia wzmacniające mięśnie Kegla,
  • ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe,
  • joga,
  • jazda na rowerze stacjonarnym,
  • body Ball,
  • odpowiednie programy pilates i fitness dla kobiet w ciąży.

Niewskazane są za to formy aktywności wiążące się z ryzykiem urazów takie jak:

  • sporty zespołowe,
  • sporty walki,
  • wspinaczka górska,
  • bieganie na długich dystansach,
  • jazda konna lub na rowerze,
  • narciarstwo,
  • gra w tenisa,
  • lekkoatletyka,
  • nurkowanie,
  • surfing.

Korzystny wpływ ćwiczeń, jako części pielęgnacji ciąży (o fizjologicznym i niepowikłanym przebiegu) jest powszechnie uznany i rzadko kwestionowany. Dlatego ważne jest, aby kobiety oczekujące dziecka posiadały tę motywującą świadomość i korzystały z niej w pełni, ciesząc się z tego radosnego okresu w życiu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy – przykładowy zestaw ćwiczeń na ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa

    Ból zlokalizowany w dolnej części kręgosłupa (ból kręgosłupa lędźwiowego) jest bardzo częstym problemem zdrowotnym, dotykającym osoby w każdym wieku. Brak aktywności fizycznej, przewlekły stres, nadwaga oraz przeciążanie kręgosłupa, towarzyszące obecnym czasom sprawiają, że „bóle krzyża” zaliczamy do chorób cywilizacyjnych. Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy wzmacniają mięśnie oraz stabilizują odcinek lędźwiowy kręgosłupa, dzięki czemu można zapobiec pojawieniu się dolegliwości, a także można zmniejszyć ból kręgosłupa, jeśli już się pojawił.

  • Prawidłowa postawa ucznia przy biurku

    Zajęcia w szkole trwają, w zależności od wieku, od 4 do 8 godzin dziennie. Dodatkowo, dzieci poświęcają od 1 do 3 godzin na naukę w domu. Spędzanie tego czasu w nieprawidłowej pozycji może prowadzić do nabytych wad postawy. Dlatego bardzo ważne jest zapewnienie ergonomicznego stanowiska do pracy.

  • Ćwiczenia na dobry sen

    Sen ma duże znaczenie dla naszej pamięci i efektywnego funkcjonowania mózgu. Krótki sen znacznie ogranicza funkcjonowanie mózgu i może być przyczyną problemów z zapamiętywaniem oraz koncentracją. Większość osób zdaje sobie sprawę z tego, że łatwiej zasypia się po dłuższym spacerze bądź po lekkim treningu. Lecz czy na pewno aktywność fizyczna przed snem ułatwia zasypianie, czy działa odwrotnie?

  • Maści i żele dla sportowców

    Uprawianie sportu wiąże się z licznymi kontuzjami, które skutkują nawracającym bólem i obrzękami. Urazy podczas treningów są nieuniknione, dlatego powinniśmy wiedzieć, jak zminimalizować szansę ich wystąpienia. Jeśli jednak w trakcie ćwiczeń przydarzy nam się wypadek, dobrze jest wiedzieć, jakie środki zastosować. Czasami nawet drobna interwencja może zmienić dalszy przebieg rekonwalescencji.

  • Jak walczyć z opryszczką wargową?

    Opryszczka wargowa, nazywana również „zimnem”, to dolegliwość wywoływana przez wirusa opryszczki pospolitej (HSV - Herpes Simplex Virus). Istnieją dwa typy tego wirusa: HSV-1 i HSV-2. Oba typy mogą spowodować zmiany skórne w postaci ranki wokół ust (opryszczka wargowa). Kiedy “wyskoczy zimno”, czyli uaktywni się wirus opryszczki trzeba działać szybko – im szybciej rozpoczniemy leczenie, tym krócej będziemy borykać się z nieestetycznie wyglądającą i na dodatek bolesną zmianą na wardze.

  • Rola fizjoterapii przed i po operacji

    We współczesnym modelu fizjoterapii oczywista staje się istota zarówno rehabilitacji pooperacyjnej, jak i tej przeprowadzanej przed wykonaniem zabiegu. Ćwiczenia oraz zabiegi, które pacjent będzie wykonywał przed operacją zaowocują w przyszłości – szybszym i łatwiejszym powrotem do sprawności, zmniejszoną liczbą i czasem trwania powikłań, lepszą motywacją do dalszego usprawniania oraz lepszym stanem psychicznym. Jednym słowem, rehabilitacja okołooperacyjna przyspiesza powrót do zdrowia i zapobiega wtórnym powikłaniom

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij