Gimnastyka dla kobiet w ciąży

W okresie ciąży zdecydowanie nie zaleca się ograniczania aktywności związanej z wysiłkiem. Regularne ćwiczenia stanowią jeden z podstawowych elementów zdrowego trybu życia, lecz mimo to, kobiety ciężarne niechętnie podejmują aktywność ruchową w czasie ciąży. Być może jest to spowodowane tym, że ćwiczenia fizyczne kojarzone są z intensywnym wysiłkiem i następującym po nim nadmiernym zmęczeniem. Tymczasem nawet 20-minutowy spacer po parku może być korzystną formą aktywności ruchowej.

Często momentem skłaniającym do refleksji związanych ze swoim stylem życia oraz codziennymi nawykami jest okres ciąży. Obecny rozwój medycyny oraz wiedza na temat fizjologii ciąży pozwala ustalić odpowiednie zalecenia, dotyczące aktywności fizycznej w czasie jej trwania. W przypadku kobiet w ciąży najważniejsza, w doborze aktywności fizycznej, jest konsultacja lekarska. Lekarz oceni ogólną wydolność organizmu przyszłej matki, oraz określi czy przebieg ciąży jest fizjologiczny i niepowikłany, dzięki czemu będzie w stanie ustalić z pacjentką zalecany rodzaj ćwiczeń oraz ich stopień intensywności.

  • przed przystąpieniem do którejkolwiek aktywności skonsultuj się z lekarzem
  • w czasie ćwiczeń i po wysiłku przyjmuj płyny w odpowiedniej ilości, aby zapobiec odwodnieniu
  • ćwicz w wygodnym, przewiewnym stroju

Głównym celem ćwiczeń jest utrzymanie lub zwiększenie:

  • wydolności krążeniowo-oddechowej,
  • siły mięśniowej,
  • zakresu ruchomości stawów (szczególnie biodrowych i kręgosłupa).

Odpowiednio dobrane zestawy ćwiczeń mają duży wpływ na:

  • właściwy przebieg, oraz skrócenie czasu porodu i połogu,
  • krótszy czas hospitalizacji,
  • łagodzenie dolegliwości ciążowych,
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy ciążowej,
  • utrzymanie kontroli nad wzrostem masy ciała,
  • lepsze samopoczucie,
  • poprawę napięcia mięśni brzucha,
  • cofanie się zmian ciążowych w czasie połogu.
Niezaprzeczalnie – warto ćwiczyć. Na pewno zalecane jest uczęszczanie do szkoły rodzenia. Jednocześnie rodzi się pytanie – jaki dodatkowy rodzaj aktywności fizycznej jest najbardziej wskazany? Na pewno powinien być bezpieczny, skierowany do kobiet w ciąży oraz prowadzony przez wykwalifikowany personel (fizjoterapeutów, lub choćby doświadczonych instruktorów, po odpowiednich kursach kierunkowych). Bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na to, czy prowadzący ćwiczenia ma indywidualne podejście do każdej z ćwiczących. Jest to istotne z uwagi na to, że nigdy na sali nie znajdziemy dwóch kobiet na tym samym etapie i o tym samym przebiegu ciąży.

Najczęściej zalecane rodzaje aktywności fizycznej w trakcie ciąży to:

  • pływanie,
  • aqua aerobic,
  • regularne spacery,
  • ćwiczenia wzmacniające mięśnie Kegla,
  • ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe,
  • joga,
  • jazda na rowerze stacjonarnym,
  • body Ball,
  • odpowiednie programy pilates i fitness dla kobiet w ciąży.

Niewskazane są za to formy aktywności wiążące się z ryzykiem urazów takie jak:

  • sporty zespołowe,
  • sporty walki,
  • wspinaczka górska,
  • bieganie na długich dystansach,
  • jazda konna lub na rowerze,
  • narciarstwo,
  • gra w tenisa,
  • lekkoatletyka,
  • nurkowanie,
  • surfing.

Korzystny wpływ ćwiczeń, jako części pielęgnacji ciąży (o fizjologicznym i niepowikłanym przebiegu) jest powszechnie uznany i rzadko kwestionowany. Dlatego ważne jest, aby kobiety oczekujące dziecka posiadały tę motywującą świadomość i korzystały z niej w pełni, ciesząc się z tego radosnego okresu w życiu.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus