Jak powinna wyglądać nasza dieta w okresie jesienno-zimowym? - portal DOZ.pl
Jak powinna wyglądać nasza dieta w okresie jesienno-zimowym?
Maria Brzegowy

Jak powinna wyglądać nasza dieta w okresie jesienno-zimowym?

Zimą, większość z nas przybiera na wadze kilka kilogramów. Zaokrąglenia tu i ówdzie są zwykle wynikiem jedzenia większych ilości tłustych, bardziej kalorycznych produktów i potraw, zajadania jesiennych smutków i nudy podczas długich wieczorów. Jak do tego nie dopuścić? Czy dieta zimowa faktycznie powinna różnić się od tej spożywanej latem?

Czy zimą potrzebujemy bardziej energetycznej diety?

Poniekąd tak, ale tak naprawdę — w zależności od tego jak na to popatrzymy. Jeśli za „energię” uznamy ilość dostarczanych sobie w ciągu dnia kalorii — za wiele się nie zmieni. Zimą bowiem nasze zapotrzebowanie wygląda niemal identycznie. Jeśli z kolei pod pojęciem „energia” będziemy rozumieć siły witalne, chęć do życia, pracy i zabawy — wtedy faktycznie możemy powiedzieć, że w okresie jesienno-zimowym zapotrzebowanie rośnie. Gdy promieni słonecznych coraz mniej, za oknem często robi się szaro i deszczowo, wówczas nasze dobre samopoczucie automatycznie słabnie, a my potrzebujemy alternatywnych źródeł energii. Wtedy właśnie sięgamy zazwyczaj po kaloryczne jedzenie — słodycze, słone przekąski, tłuste, smażone potrawy, które tylko pozornie poprawiają nam humor. Efekt? Gdy nadchodzi wiosna, ukochane spodnie uwierają, a my sami nie potrafimy spojrzeć na swoje odbicie w lustrze. Co robimy źle?

Zimowa dieta jest cieplejsza

Przede wszystkim błędnie rozumiemy pojęcie zmiany diety w zimowe miesiące. Bo to, że powinna ona ulec pewnym modyfikacjom — nie ulega żadnej wątpliwości. To normalne, że w środku wyczerpującego dnia częściej mamy ochotę sięgnąć po ciepłe danie, aniżeli przykładowo jogurt naturalny z owocami. O poranku nie smakują nam też klasyczne kanapki, a sałatki na kolację są ostatnią potrawą o jakiej marzymy zziębnięci, tuż po powrocie z pracy. Jak więc jeść aby nie zabrakło nam energii, ale i również figury gdy już pozbędziemy się grubych swetrów?

Polecane dla Ciebie

Rozgrzej się lekkimi daniami

Zupa z czerwonej soczewicy

Świetnym rozwiązaniem są chociażby proste zupy. Łatwe w przyrządzeniu, tanie, ale i przede wszystkim ciepłe i zwykle niskokaloryczne. Rano — sięgnij po owsiankę, najlepiej z pobudzającą szczyptą cynamonu, kardamonu lub innych korzennych przypraw. Kanapkę w pracy zastąp klasyczną zupą — lekkim rosołem, pomidorową bądź ogórkową, z dodatkiem dobrego makaronu, ryżu albo kaszy. Zabierz ją ze sobą chociażby w zwykłym słoiku i podgrzej na miejscu, a jeśli w Twoim miejscu pracy nie ma mikrofalówki — zaopatrz się w specjalny termos, w którym Twoja zupa wytrzyma w cieple długie godziny. Po powrocie — zrób sobie ciepłą zupę krem — możliwości masz mnóstwo! Pieczarkowa, z brokułów, dyni lub wszystkich warzyw jakimi dysponuje Twoja lodówka. Alternatywą dla zup mogą być pyszne jajecznice z dodatkami — szpinakiem, posiekanym porem albo wędliną, omlety i lekkie zapiekanki. W domach bardziej zabieganych smakoszy świetnie sprawdzą się potrawy jednogarnkowe — warzywne gulasze, „fasolki” ze strączków w sosie pomidorowym, albo kaszotta. Dzieci chętnie zapewne zjedzą różnego rodzaju tosty bądź frytki z warzyw upieczone w piekarniku. Naprawdę masz z czego wybierać.

Rozgrzewający przepis na Kaszotto
Kaszę gryczaną podpraż na odrobinie oleju, dodaj posiekaną paprykę i cebulkę, duś przez chwilę. Zalej wszystko bulionem i gotuj aż zmięknie. Dorzuć nieco posiekanej białej kapusty i duś razem kilka minut. Przypraw wedle uznania, wmieszaj zieleninę. Kaszotto smakuje rewelacyjnie wraz z dipem jogurtowo-koperkowym.

[przepis pochodzi z bloga Autorki tekstu – Pozytywne żywienie]

O odporność zadbaj na talerzu

Gdy zaczyna brakować nam słońca, a temperatura spada poniżej zera — łatwiej również o przeziębienie. To oczywiście pociąga za sobą dalsze konsekwencje bo przecież nikt z nas nie lubi walczyć z ciągnącym się tygodniami katarem ani gorączką. Rozwiązaniem może być oczywiście dieta, która w okresie zimowym powinna dostarczać nam odpowiedniej ilości konkretnych składników odżywczych. Do pierwszych szeregów wysuwa się m.in. witamina D3.

W stronę słońca

Witamina D3, zwana witaminą słońca jest syntetyzowana w naszym organizmie pod wpływem promieni słonecznych. Ponieważ jednak mieszkamy w strefie klimatu umiarkowanego, okres słoneczny jest u nas bardzo krótki i to w dodatku często przerywany wieloma zmianami pogodowymi — głównie u osób starszych zamieszkujących rejony zurbanizowane Europy i Stanów Zjednoczonych i właśnie z tego powodu witamina D3 należy do tych składników, które specjaliści polecają suplementować. W organizmie ludzkim witamina D odgrywa kolosalną rolę — wspiera procesy wzrostu i mineralizacji kości. Jej niedobór stał się czynnikiem ryzyka rozwoju krzywicy, osteomalacji i osteoporozy zmniejsza się wytrzymałość mechaniczna szkieletu oraz rośnie ryzyko upadków, a wraz z nimi — złamań. Niedobory witaminy D zwiększają również ryzyko rozwoju:

  • cukrzycy typu I,
  • nowotworów (piersi, prostaty, jelita grubego),
  • chorób autoimmunologicznych (stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów, układowy toczeń rumieniowaty),
  • sercowo-naczyniowych,
  • zespołu metabolicznego.

Ogólnie rzecz ujmując: niskie stężenie witaminy D3 w surowicy krwi istotnie zaburza równowagę fizjologiczną organizmu i zwiększa ryzyko wielu chorób przewlekłych, a ponadto — sprzyja pogorszeniu się nastroju, który w okresie jesienno-zimowym i tak już pozostawia wiele do życzenia.

Nie daj się przygnębieniu!

Jesień i zima to prócz widma dodatkowych kilogramów, nieustannych przeziębień, również i spadek dobrego samopoczucia. Część z nas lubi ten nostalgiczny klimat, zwłaszcza gdy jesień jest tą naszą prawdziwą, „polską jesienią” pełną feerii barw i zapachu opadłych liści. Większość jednak staje się wówczas przygnębiona oraz pozbawiona chęci do życia. Na szczęście istnieje ogrom smakołyków, które są w stanie zadbać o nasz dobry humor. Co powinno znaleźć się na naszym talerzu?

Częściej niż po mięso, sięgaj po tłuste ryby

Tłuste ryby morskie, takie jak łosoś atlantycki, sardela europejska, śledź atlantycki, pstrąg tęczowy to źródło tzw. kwasów omega-3, których prozdrowotne działanie potwierdziło wiele wiarygodnych badań. Wpływając m.in. na funkcje błon komórek nerwowych kory mózgu, poprawiają nasze samopoczucie, a ponadto chronią przed rozwojem wielu chorób, np. nowotworowych. Prócz ryb, znajdziemy je również w olejach roślinnych i orzechach.

Zdrowa dieta nie musi być czasochłonna

Nasiona roślin strączkowych, gruboziarniste kasze, pieczywo z pełnego przemiału oraz orzechy to z kolei źródło witamin z grupy B. Dieta w której wymienionych produktów nie brakuje, pomoże zwalczyć uczucie zmęczenia, zapobiegnie spadkom koncentracji, drażliwości oraz wzmocni odporność. Zapiekanki, kotlety ze strączków, warzywne zupy z kaszą oraz kolorowe kanapki to dania, które z łatwością przygotujesz, a które na pewno poprawią Twój humor.

Zima nie musi być dla Ciebie wyzwaniem! Jeśli tylko uważnie wsłuchasz się w potrzeby swojego organizmu — z łatwością odczytasz wysyłane przez niego sygnały. Wewnętrzna współpraca to gwarancja idealnej równowagi.
  1. Brzegowy M., 2014, Ochronne działanie kwasów omega-3, Food Forum, 1(4): 7-10
  2. Jarosz M., 2012, Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia
  3. Walczyk J., 2013, Wytyczne suplementacji witaminy D – skrót aktualnych zaleceń, Klinika Chorób Metabolicznych UJ CM, Kraków

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wigilia bez karpia? Święta w wersji wege

    Wigilijna wieczerza kojarzy nam się zazwyczaj z takimi daniami, jak smażony karp, śledzie, ryba po grecku, pierogi z kapustą i grzybami. Tradycyjnie w ten wyjątkowy wieczór podajemy na stół dania postne, jednak od kilku lat dopuszczalne jest także jedzenie mięsa.

  • Arsen w żywności – jaki może mieć wpływ na zdrowie?

    Arsen to składnik swego czasu najpopularniejszej trucizny – arszeniku. Ma udokumentowany wpływ na działanie metabolizmu – jest mikroelementem, jednak w wyższych dawkach jest toksyczny i powoduje poważne problemy zdrowotne. Co ciekawe, jednym z głównych źródeł, z którymi dostaje się do naszego organizmu jest żywność. Jaki ma wpływ na zdrowie? Jak ograniczyć ilość arsenu w diecie? Podpowiadamy.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Dieta na zaparcia – co jeść przy zatwardzeniu? Jadłospis dla dzieci i dorosłych

    Problemy z wypróżnianiem wynikają głównie z nieprawidłowej diety, w której brakuje składników ułatwiających pracę jelit. Dieta przy zaparciach obejmuje przede wszystkim produkty bogate w błonnik, a także zwiększenie podaży przyjmowanych płynów. Co warto jeść przy zatwardzeniu? O czym należy pamiętać przy komponowaniu diety na zaparcia? 

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku – pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Mandarynki – wartości odżywcze, kalorie i właściwości. Czy warto je jeść?

    Małe, słodkie, lubiane chyba przez wszystkich. Wraz z pomarańczami nieodłącznie kojarzą się z okresem Bożego Narodzenia. Czy mandarynki są zdrowe? Jakimi właściwościami się charakteryzują? Czy mogą wchodzić w skład kosmetyków?

  • Odnowa biologiczna – wskazania, efekty, zabiegi wykorzystywane w bioregeneracji. Odnowa biologiczna w sporcie

    Odnowa biologiczna (bioregeneracja) to szereg działań, których celem jest poprawa lub utrzymanie dobrej kondycji psycho-fizycznej organizmu. W tym celu wykorzystuje się właściwości naturalnych czynników i warunków środowiskowych. Odnowa biologiczna obejmuje metody fizykalne (np. masaż czy hydroterapię), ale także właściwą dietę, odpowiednia dawkę snu czy walkę z nadmiernym stresem. 

  • Ćwiczenia dla narciarzy i snowboardzistów – jak przygotować stawy do sezonu narciarskiego?

    Brak odpowiedniego przygotowania fizycznego przed pierwszym po przerwie szusowaniem na nartach czy jazdą na snowboardzie może skończyć się tragicznie. Najczęstsze kontuzje narciarzy i snowboardzistów to poważne urazy stawu kolanowego, a także uszkodzenia nadgarstka oraz stawu ramiennego. Przygotowanie do wizyty na stoku powinno obejmować zarówno trening odbywany już na kilka tygodni przed zimowymi aktywnościami, jak i rozgrzewkę bezpośrednio przed jazdą.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij