NIK: urzędy dyskryminują głuchoniemych

Osoby głuchonieme rzadko bywają w urzędach ze względu na brak rozwiązań ułatwiających komunikację. Instytucje ich nie wprowadzają, ponieważ... niewielu petentów zalicza się do tej grupy. Błędne koło, które nie daje szans na poprawę sytuacji osób głuchoniemych, skrytykował raport NIK.

Zdaniem NIK, największy problem stanowi nieznajomość ograniczeń komunikacyjnych dotyczących osób głuchoniemych. Urzędnicy zakładają, że wystarczającym medium są komunikaty przedstawiane w języku pisanym, który jednak często jest niezrozumiały dla części osób głuchych. Niektórzy głuchoniemi posługują się wyłącznie językiem migowym, który w myśl przepisów ustanowionych trzy lata temu powinien być dostępny w większości urzędów.

Z raportu wynika, że większość instytucji publicznych nie jest przygotowana do kontaktów z osobami głuchymi, które w związku z tym napotykają trudności w załatwianiu najprostszych spraw nie tylko w urzędach, ale też np. na policji. Ponad połowa z 60 skontrolowanych przez NIK instytucji nie informowała o udogodnieniach dla osób niesłyszących w żadnym miejscu. 42 proc. zrobiło to w niepełnym wymiarze, a tylko 6 proc. instytucji oferowało osobom głuchym pełna informację na temat ich praw.

Zaledwie kilka instytucji oferowało rozwiązania umożliwiające głuchoniemym komunikację w języku migowym, przy czym tylko w jednej można było skorzystać z pomocy profesjonalnego tłumacza języka migowego, który w godzinach pracy urzędu mógł tłumaczyć rozmowę z osoba niesłyszącą. W większości urzędów za wystarczającą uznawano komunikację za pośrednictwem maili, faksu lub sms-ów.

Według statystyk GUS, w Polsce jest prawie 850 tysięcy osób mających problemy ze słuchem, spośród których ponad połowa to osoby głuche.

Źródło: PAP


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus