Masaż oddechem

Kiedy jesteś zestresowany Twoje ciało jest napięte, masz problemy z koncentracją, czujesz się rozdrażniony, brak Ci chęci do podejmowania jakiegokolwiek wysiłku.

W takiej sytuacji warto jest wykonać kilka ćwiczeń oddechowych. Oddychanie jest czynnością automatyczną, nad którą większość z nas nawet się nie zastanawia. Zwrócenie uwagi na sposób, w jaki oddychamy, czynienie tego wolniej i bardziej równomiernie pozwoli Ci się zrelaksować i pobudzić organizm do działania.

Rodzaje oddechu

Można wyróżnić trzy rodzaje oddychania: brzuszne, środkowe oraz szczytowe. U mężczyzn najczęściej występuje oddychanie brzuszne, u kobiet zaś szczytowe. Rzadko spotykany jest oddech całymi płucami (obejmujący wszystkie powyższe rodzaje oddychania).

Prawidłowe oddychanie

Aby w pełni wykorzystać swoje zdolności umysłowe i fizyczne należy wyrobić u siebie nawyk oddychania pełnymi płucami. Polega ono na nabieraniu nosem powietrza, kolejno, do płuc dolnych, środkowych i górnych, po czym następuje spokojny wydech. Całość powinna się odbywać w określonym rytmie.

Po co oddychać w taki sposób?

Nasz organizm narażony na działanie różnych stresorów mobilizuje się, między innymi poprzez napięcie mięśni i zwiększenie ciśnienia krwi. Jest to spuścizną po naszych przodkach. Pierwotnie służyło to bowiem reakcji – uciekaj lub walcz. To dowód na to, iż istnieje bezpośredni związek pomiędzy napięciem mięśni a stanem emocjonalnym. Związek ten działa w obie strony. Oznacza to zatem, że rozluźniając mięśnie mamy możliwość rozładowania wewnętrznego pobudzenia.

Możemy tego dokonać między innymi dzięki masażowi oddechem oraz innym technikom relaksacyjnym.

Trening autogenny Schulza

Twórcą Treningu Autogennego jest niemiecki lekarz J.H. Schulz. Trening ten składa się z prostych ćwiczeń umysłowych, których wykonywanie prowadzi do odczuwania wewnętrznego spokoju i ciszy. Technika ta polega na powtarzaniu pewnych formuł podczas odczuwania głębokiego odprężenia, przy czym kładziony jest nacisk na odczuwanie przyjemnego ciepła i ciężkości.

Relaksacja progresywna Jakobsona

Metoda Jacobsona opiera się na napinaniu i rozluźnianiu różnych grup mięśni, co prowadzi do odczuwania głębokiego relaksu. Celem treningu jest nauczenie się świadomego odczuwania własnego ciała, co wiąże się między innymi z rozróżnianiem stanu napięcia od stanu rozluźnienia. Jak się bowiem okazuje, napięcie mięśni, które towarzyszy różnym reakcjom emocjonalnym jest często automatyczne,

Korzyści wynikające z głebokiego oddychania

Sztuka oddychania, wbrew pozorom nie jest łatwa i wymaga długotrwałych ćwiczeń.

Mimo tego, warto jest się jej nauczyć, gdyż pozwala na wyciszenie myśli, mobilizację organizmu, a także podnosi poziom koncentracji. Przydatna jest nie tylko w pracy.

Różni terapeuci wykorzystują w pracy masaż oddechem, ponieważ jest on doskonalą metodą terapeutyczną. Stosowany jest między innymi w leczeniu zaburzeń nerwicowych, bezsenności i depresji.

Spokojny oddech powoduje rozluźnienie mięśni, spadek ciśnienia, a także spowolnienie pracy serca, co prowadzi do poczucia wewnętrznego spokoju, regeneracji ciała i umysłu.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus