Jarmuż – właściwości i zastosowanie

Jarmuż długo służył głównie za ozdobę talerzy, ale w ostatnich latach przebojem wdarł się do świata kulinariów. Roślina z rodziny kapustowatych jest bogatym źródłem składników mineralnych i witamin.

Jarmuż ma charakterystyczne długie i pomarszczone liście. Ze względu na swoje właściwości jest zaliczany do produktów z kategorii super foods, czyli żywności pomagającej walczyć z dolegliwościami zdrowotnymi i poprawiającymi stan organizmu.

Jarmuż warto włączyć do diety między inny ze względu na to, że zawiera  sulforafan. Jest to przeciwutleniacz, który ma właściwości antynowotworowe, ale też przeciwzapalne i przeciwbakteryjne.

Kapusta jest też cennym źródłem witaminy C, która wzmacnia naczynia krwionośne i zwalcza wolne rodniki, co hamuje proces starzenia się organizmu. W jarmużu znajdziemy też witaminę K odgrywającego ważną rolę w procesie krzepnięcia krwi.

Jedzenie jarmużu może przyczynić się do tego, że unikniemy takich problemów ze wzrokiem jak kurza ślepota i zespół suchego oka. Wszystko ze względu na obecność w jej liściach witaminy A, a także luteiny i zeaksantyny. W jarmużu jest też dużo łatwo przyswajalnego wapnia (ok. 150 mg na 100 g) i z tego powodu poleca się go weganom, którzy nie mają w swojej diecie produktów pochodzenia zwierzęcego (m.in. mięsa, ale też mleka i serów).

Warto zaznaczyć, że nie każdy powinien regularnie spożywać jarmuż. Tak samo, jak inne rośliny z rodziny kapustowatych, ma on w składzie goitrogeny, które zaburzają wchłanianie jodu. Właściwość ta sprawia, że jarmuż nie jest polecany osobom z niedoczynnością tarczycy.

Uważać też powinni chorzy cierpiący na kamicę nerkową. Jarmuż  zawiera szczawiany, które przyczyniają się do powstawania złogów szczwianowo-wapniowych.

Jarmuż można przyrządzać podobnie jak szpinak czy inne rodzaje kapusty. Surowe liście są dość twarde, ale mogą być jednym z elementów sałatki. Jarmuż można łatwo przerobić na pożywne smoothie. Kapustę można blanszować i podsmażać, łączyć z rybami i różnymi rodzajami mięs, ale też kaszą, fasolą, cukinią czy ziemniakami.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus