Jak odchudzić stół wielkanocny?
Katarzyna Szulik

Jak odchudzić stół wielkanocny?

Święta wielkanocne to wprawdzie tylko dwa dni biesiadowania, ale za to hucznego – do stołu zazwyczaj siadamy rano i nie wstajemy do wieczora, co nie sprzyja zdrowej diecie. Święta rządzą się własnymi prawami, więc w tym okresie wielu z nas chce sobie pofolgować. Jeśli nieco odchudzimy potrawy, można to zrobić z czystym sumieniem.

Pamiętajmy! Najlepszym pomysłem na Wielkanoc w wersji light jest umiar – jeśli będziemy zjadać drobne porcje, nie musimy odmawiać sobie żadnego przysmaku.

Jogurt zamiast majonezu pierwszym krokiem do odchudzenia stołu

Jaja z majonezem, biała kiełbasa, żurek, pieczony boczek i lukrowane ciasta – na wielkanocnym stole roi się od bomb kalorycznych. W tym gronie najbardziej zdradliwy jest majonez, dodawany do większości wielkanocnych sałatek oraz dań na bazie jaj. W wersji najbardziej radykalnej można całkowicie z niego zrezygnować, w zamian doprawiając dania jogurtem naturalnym, musztardą czy chrzanem.

Jogurt zmieszany z musztardą zastępuje majonez w tradycyjnej sałatce z gotowanej włoszczyzny i ziemniaków. Sos jogurtowy stworzymy, dodając do niego świeżo wyciśniętego czosnku, a także przypraw, pieprzu oraz soli. Z kolei jogurt doprawiony dużą dawką ziół podkreśli smak jaj. Kompromisem jest połączenie majonezu z jogurtem, dzięki czemu zachowamy charakterystyczny smak dodatku, ale zmniejszymy jego kaloryczność.

Warto pamiętać, że jedna płaska łyżka zwykłego majonezu ma około 100 kalorii oraz 12 gramów tłuszczu, natomiast łyżka jogurtu to zaledwie kilkanaście kalorii i niecałe pól grama tłuszczu. Innym zamiennikiem może być majonez light, który ma 70 kalorii oraz 8 gramów tłuszczu w łyżce – w tej wersji ma więcej cukru od zwykłego.

Biała kiełbasa – najlepiej z drobiu

Do dietetycznych dań z pewnością nie należy biała kiełbasa, dostarcza około 270 kalorii w 100 gramach. W święta zjadamy ją nie tylko w żurku, ale również jako danie główne. Smażona w towarzystwie cebuli dostarczy mnóstwa kalorii.

Tradycyjną białą kiełbasę robi się z mięsa wieprzowego, często z dodatkiem boczku, więc odchudzenie przysmaku wymaga nagięcia tradycji i zamiany wersji wieprzowej na drobiową. Kiełbasę tego typu możemy przygotować samodzielnie, jeśli mamy do dyspozycji maszynkę do mielenia mięsa. Znacznie prostszym pomysłem jest ograniczenie jej ilości i zmiana sposobu przygotowania. Niewielki kawałek gotowanej białej kiełbasy dodany do żurku nie powinien zrujnować diety, jednak zdecydowanie trzeba zrezygnować z wersji smażonej.

Jedz drożdżowe na zdrowie

Bombą kaloryczną są oczywiście świąteczne słodkości, ze szczególnym uwzględnieniem ciast. Najbardziej kalorycznym przysmakiem jest mazurek na kruchym spodzie z dużą ilością masła, przełożony karmelową lub kajmakową masą. Mazurki można przyrządzać na wiele sposobów, co daje spore pole do popisu w kwestii modyfikacji przepisu. Mąkę pszenną w spodzie zastąpmy np. orzechową lub migdałową czy zmielonymi płatkami owsianymi, a kaloryczny krem pastą z orzechów z dodatkiem miodu bądź masą z daktyli gotowanych w mleku i zmiksowanych ze szczyptą soli. Na wierzchu mile widziane są suszone owoce, zwłaszcza pełna antyoksydantów żurawina. Pomyślmy o zastąpieniu cukru słodzikiem, na przykład cukrem brzozowym. Dzięki tym trikom obniżymy kaloryczność kawałka tradycyjnego mazurka (średnio 400 kalorii) nawet o połowę.

Bardziej łaskawe dla żołądka są tradycyjne, wielkanocne babki, na przykład drożdżowe czy piaskowe mają niecałe 300 kalorii w 100 gramach. By były bardziej light, lukrową polewę zastąpmy odrobiną cukru pudru, a w zwiększeniu zawartości cennych składników odżywczych pomoże dodanie do babki suszonych owoców oraz bakalii.

Między jednym a drugim kęsem pewnie sięgniemy po czekoladowe jajko lub kawałek marcepanu, więc starajmy się unikać ciast z dużą ilością kremu.

Żurek na chudo odchudzi stół

Żurek można zaliczyć do świątecznych potraw dietetycznych, oczywiście pod warunkiem, że nie dodamy do niego dużych ilości śmietany, kiełbasy i jaj. Jeśli nie chcemy ryzykować, zdecydujmy się na sam bulion bez dodatków, ewentualnie z połówką jajka, ale całkowicie zrezygnujmy z kiełbasy.

Danie główne powinno bazować na chudym mięsie. Pieczeń z indyka będzie lepszym wyborem od wieprzowej, zwłaszcza jeśli mięso zostanie przygotowane w specjalnym rękawie i bez dodatku tłuszczu. Kaloryczność zdecydowanie podnoszą sosy, z  których warto zrezygnować. Do pieczeni z drobiu świetnie pasuje mniej kaloryczny sos żurawinowy domowej roboty, a do wieprzowej bądź wołowej warto zjeść niskokaloryczną ćwikłę. Obiadowe sałatki powinny składać się z dużej ilości świeżych, zielonych warzyw, z dodatkiem dressingu na bazie oliwy z oliwek.

Pamiętaj o płynach

Przy wieczornej biesiadzie na stole obok mięs i jaj znajduje się również tradycyjny sos tatarski na bazie śmietany. By nieco go odchudzić można oczywiście zastosować jogurt lub zmniejszyć kaloryczność śmietany, zamieniając 18% na 12%. Pieczywo podawane do kolacji powinno być pełnoziarniste, dzięki czemu nasyci nas na dłużej. Na wielu świątecznych stołach pojawia się alkohol, który może utrudniać trawienie i narazić nas na perturbacje żołądkowe.

W święta należy pić z umiarem i najlepiej wytrawne wina. Kolejne kieliszki dobrze jest przeplatać szklanką wody lub ziołowej herbaty, co usprawni trawienie oraz uchroni od przykrych skutków spożycia nadmiaru alkoholu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta odchudzająca – jak ją zaplanować? O czym warto pamiętać? Co jeść, żeby schudnąć?

    Nie ma jednej, uniwersalnej diety pozwalającej na uzyskanie zdrowej i szczupłej sylwetki. To, co sprawdzi się w przypadku jednej osoby (np. wartość kaloryczna, rozkład podstawowych makroskładników, wybór produktów), dla drugiej może być wręcz szkodliwe. Istnieją natomiast pewne zasady, których wprowadzenie do codziennego funkcjonowania na pewno przysłuży się osiągnięciu naszego celu. Dieta odchudzająca – jak ją zaplanować? Czy taka dieta może być szybka i tania? Co należy zrobić, aby odchudzanie było zdrowe i skuteczne? 

  • 5 zasad grillowania bez problemów z trawieniem

    Wraz z nadejściem wyższych temperatur coraz chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Przy tej okazji często decydujemy się na przygotowanie i zjedzenie posiłku w ogrodzie, w towarzystwie zaproszonych gości. Największą popularnością cieszą się potrawy przyrządzane na grillu. Czy możemy przygotować potrawy grillowane, które będą wyglądały apetycznie, smakowały gościom i jednocześnie nie szkodziły ich zdrowiu?

  • Dieta na lato – co jeść i pić podczas upałów? Przepisy na dania i napoje na upalne dni

    Dieta dobra na upały to głównie troska o odpowiednie nawodnienie organizmu, ale także korzystanie ze świeżych warzyw i owoców, których latem nie brakuje. Fundament letniego menu to lekkie i pożywne dania bez złożonej obróbki kulinarnej. Co jeść i pić w upalne dni? 

  • Dieta na płaski brzuch – jak powinna wyglądać? Wskazówki dietetyczne dla kobiet i mężczyzn

    Płaski brzuch to obiekt pożądania większości z nas. Szukamy więc specjalnych diet, sięgamy po „cudowne” specyfiki i podejmujemy się określonych ćwiczeń fizycznych w nadziei, że uda się nam wyszczuplić tę konkretną partię ciała. Tymczasem dieta na płaski brzuch tak naprawdę nie istnieje – trudno „miejscowo” odchudzić się samą dietą. Można natomiast zastosować pewne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie i ładną sylwetkę ogółem, co przysłuży się poprawie wyglądu również i naszego brzucha. 

  • Przerywany post (Intermittent Fasting) wpływa na poprawę neurogenezy i pamięci długoterminowej

    Nowe badanie przeprowadzone przez Instytut Psychiatrii, Psychologii i Neuronauki w King's College London wykazało, że przerywany post jest skutecznym sposobem na poprawę pamięci długoterminowej i przyczynia się do powstawania nowych neuronów w rejonie hipokampa u dorosłych myszy. Odkrycie daje nadzieję na spowolnienie procesu pogarszania się funkcji poznawczych u osób starszych.

  • Cardio – podstawowe zasady i zalety treningu cardio

    Cardio to trening wytrzymałościowy, podczas którego znacząco wzrasta tętno oraz ilość oddechów na minutę. Wysiłek cardio pozytywnie wpływa na pracę układu krążenia, przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Sprzyja także poprawie samopoczucia i dostarcza dużej dawki energii. 

  • Dieta w menopauzie – jak powinna wyglądać? Co jeść, a czego unikać? Jak schudnąć podczas menopauzy?

    Czy dieta podczas menopauzy (klimakterium) odgrywa ważną rolę? Okazuje się, że tak. W tym okresie warto zmienić swoje dotychczasowe menu. W jadłospisie przy menopauzie powinny zagościć produkty bogate w fitohormony (fitoestrogeny), witaminy z grupy B, witaminę K, selen, magnez, wapń oraz tryptofan. Dlaczego?  

  • Trening interwałowy – na czym polega? Przykłady i efekty ćwiczeń interwałowych

    Trening interwałowy (High Intensity Interval Training, HIIT) polega na wykonywaniu serii ćwiczeń o dużej intensywności – na poziomie 90% maksymalnego tętna, przeplatanych przerwami, podczas których tętno spada do 50–60%. Interwały są dużym obciążeniem dla organizmu, są wysiłkiem beztlenowym. Obciążają układ sercowo-naczyniowy oraz nerwowy, dlatego też nie powinny być wykonywane przez osoby początkujące bądź ze schorzeniami przewlekłymi bez wcześniejszej konsultacji lekarskiej. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij