Bosu – czym jest i jak na nim ćwiczyć?
Sylwia Stwora

Bosu – czym jest i jak na nim ćwiczyć?

Pojawienie się Bosu wniosło powiew świeżości i innowacyjności do sal fitness oraz siłowni, zarówno tych w profesjonalnych klubach, jak i zaaranżowanych samodzielnie w domu czy na świeżym powietrzu. Niepozorny przyrząd daje niezliczone możliwości wykorzystania – od ćwiczeń poprawiających równowagę i koordynację przez trening funkcjonalny lub plyometryczny (rozwój siły, szybkości i zwinności) po zajęcia o charakterze wytrzymałościowym, siłowym czy nastawionych na spalanie tkanki tłuszczowej.

Co to jest Bosu?

Nazwa urządzenia jest skrótem od pierwszych liter angielskiego wyrażenia BOth Side Up, które doskonale oddaje jego dwustronny charakter. Na Bosu można ćwiczyć, ustawiając go do góry zarówno stroną wypukłą, pracującą podczas każdego ruchu osoby na niej stojącej, jak i płaską częścią, która jest twarda i stabilna. Najprościej można go porównać do połowy piłki rehabilitacyjnej połączonej ze stepem wykorzystywanym na zajęciach fitness. Po bokach ma chowane uchwyty do szybkiej zmiany ustawienia potrzebnej powierzchni. Przyrząd o średnicy ok. 60 cm pomysłu Davida Wecka ujrzał światło dzienne w 1999 roku, natomiast w Polsce zadebiutował pięć lat później podczas grudniowej Konwencji Body Mind & Energia 2 w Warszawie.

Zastosowanie Bosu

Bosu ma wszechstronne zastosowanie i może służyć do ćwiczeń ogólnorozwojowych, jak i skupiających się na poprawie konkretnej cechy – szybkości, siły, elastyczności, równowagi, koordynacji, zwinności, zdolności kinestetycznych. Doskonale sprawdzi się, gdy chcesz urozmaicić swój trening, czy to pod konkretną dyscyplinę sportu, czy też ukierunkowany na spalanie tkanki tłuszczowej lub modelowanie ciała. Możesz na nim ćwiczyć niezależnie od wieku, kondycji, a także poziomu sprawności fizycznej.

Jednym z podstawowych zastosowań Bosu jest wykorzystywanie go dla poprawienia równowagi ciała, wzmocnienia mięśni posturalnych, a tym samym pracy nad zachowaniem odpowiedniego ułożenia ciała. To przydaje się, gdy chcesz wrócić do formy po przebytej kontuzji, zwłaszcza dolnych partii czy w przypadku wad postawy. Pomaga tu szczególnie pneumatyczna kopuła przyrządu, która dzięki swojej elastyczności i możliwości stania na niej, a jednocześnie modyfikacji kształtu zgodnie ze zmianą ustawienia sylwetki, uczy utrzymania prawidłowego balansu ciała i ułożenia kręgosłupa. Aby podnieść trudność ćwiczeń, a zarazem zyskać lepsze efekty, można odwrócić kopułę w dół, tak aby stać stopami na płaskiej platformie.

Korzyści, jakie daje trening z wykorzystaniem Bosu

Bosu poprawia propriocepcję, czyli tzw. czucie głębokie, co jest niezbędne przy uprawianiu takich sportów, jak tenis, siatkówka, koszykówka, narciarstwo, snowboard, surfing oraz szeregu innych dyscyplin, także bieganiu czy jeździe na rowerze. Jeśli neurolog każe Ci zamknąć oczy i dotknąć palcem nosa, to właśnie bada Twoje zdolności kinestetyczne, czyli zmysł orientacji ułożenia poszczególnych części własnego ciała.

Jak mogę wykorzystać Bosu?

Nie będzie przesadą powiedzieć, że w zakresie pracy z Bosu ogranicza Cię własna pomysłowość, a zarazem zdrowy rozsądek. Wykorzystanie obu powierzchni pozwala modyfikować popularne ćwiczenia, a przez to angażować większe partie mięśni. Przykładowo, ustawiając Bosu wypukłą powierzchnią do góry możesz wbiegać i zbiegać z niego oraz praktykować bieg w miejscu z wysokim unoszeniem kolan do klatki piersiowej (skip A), uderzaniem stopami o pośladki (skip C) czy wyrzucaniem prostych nóg w przód (skip D). Możesz skakać, robić przysiady, wypady, pompki, brzuszki, skrętoskłony, itp. Bosu sprawdzi się także w czasie medytacji czy stretchingu, czyli ćwiczeń rozciągających.

Do większości ćwiczeń możesz wykorzystywać obciążenie własnego ciała, ale nic nie stoi na przeszkodzie wzbogacenia treningu o inny sprzęt, np. hantle, ciężarki, sztangę, taśmy rozciągające, piłkę szwajcarską, step, dysk, piłkę lekarską, itp.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • EKUZ – aktualne informacje o ubezpieczeniach zdrowotnych

    Każdy mieszkaniec Polski, o ile jest ubezpieczony w NFZ, może korzystać z bezpłatnej, publicznej opieki zdrowotnej na terenie państw Unii Europejskiej i w krajach członkowskich EFTA, jeśli posiada EKUZ, czyli Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Jej wyrobienie pozwala na pokrycie niektórych kosztów opieki zdrowotnej za granicą.

  • Miód rzepakowy

    Ma specyficzny zapach oraz smak i jest najzdrowszy jedzony w gęstej, kremowej formie na kanapce lub w orzeźwiającej lemoniadzie. Miód rzepakowy może pomóc przy wielu dolegliwościach, również w stanach ogólnego zmęczenia i osłabienia.

  • Miód spadziowy

    Miód spadziowy jest bardzo specyficzną odmianą pszczelego przysmaku. Powstaje nie na bazie kwiatowych pyłków, ale spadzi, czyli lepkiej substancji zbierającej się na drzewach oraz krzewach, zarówno iglastych, jak i liściastych.

  • Miód akacjowy

    Na wrzody, zgagę, problemy z układem moczowym czy w okresie nadmiernego wysiłku fizycznego lub psychicznego. Miód akacjowy kryje w sobie nie tylko walory smakowe, ale także efektywnie zwalcza i zapobiega wielu dolegliwościom. Ze względu na słodki smak, idealnie zda egzamin w leczeniu domowymi sposobami dzieci. Natomiast w przypadku niemowląt może zastąpić cukier przy konieczności dosładzania jedzenia.

  • Miód gryczany

    Miód gryczany nie na darmo nazywany jest miodem starców – dzięki dużej zawartości rutyny, idealnie wspiera funkcjonowanie serca oraz naczyń krwionośnych, chroniąc je przed licznymi chorobami, zwłaszcza nadciśnieniem i zmianami o charakterze miażdżycowym. Nektar o intensywnym zapachu pozyskiwany z kwiatów gryki pomoże również przy anemii będącej następstwem niedoboru żelaza.

  • Nietypowe miody z różnych stron świata

    Miody powstają pod prawie każdą szerokością geograficzną, na bazie roślin charakterystycznych dla danego regionu. W Polsce do tej grupy należą m.in. lipa, akacja czy rzepak. Z kolei we Włoszech popularny jest miód z eukaliptusa, w Grecji – z tymianku, na Hawajach przysmak wytwarza się z kwiatów drzewa makadamia, a na dalekim Madagaskarze z liczi.

  • Orzechy włoskie

    Zwykle chrupie się je jako przekąskę pomagającą usprawnić pracę mózgu, jednak orzechy włoskie, kształtem przypominające ten organ, pomagają utrzymać w dobrym zdrowiu i kondycji cały organizm.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij