Po co nam rozgrzewka przed treningiem?
Sylwia Stwora

Po co nam rozgrzewka przed treningiem?

Ile razy wychodząc pobiegać, rozpoczynając ćwiczenia na siłowni czy podejmując jakąkolwiek inną formę aktywności fizycznej odpuszczałeś rozgrzewkę, twierdząc, że jest ona bezcelowa, bo sprawia, że jeszcze nie zacząłeś, a już się zmęczyłeś lub jest stratą cennego czasu? Ignorowanie podstawowego aspektu każdego treningu to prosta droga do kontuzji, przetrenowania, a nawet choroby.

Rolą rozgrzewki jest przygotowanie organizmu na wzmożony wysiłek fizyczny, a co za tym idzie – zapewnienie bezpieczeństwa. Ten element treningu przyspiesza tętno i krążenie krwi, a także podnosi temperaturę ciała. Wydłuża mięśnie, czyniąc je elastyczniejszymi i gibkimi, co zmniejsza ryzyko przeciążenia lub naruszenia ich struktury np. naderwania. Dostarcza im tlen i substancje odżywcze oraz poprawia ich zakres ruchu, podobnie jak więzadeł i ścięgien.

Z kolei stawom, poprzez zwiększenie temperatury i ciśnienia w ich wnętrzu, pomaga wytwarzać więcej mazi, dzięki czemu stają się one lepiej „naoliwione”, a przez to bardziej ruchliwe. Zmniejsza to ryzyko urazu bądź kontuzji. Dodatkowo, pozwala uniknąć bolesnych zakwasów, zwłaszcza gdy miałeś dłuższą przerwę od sportu albo dopiero rozpoczynasz z nim przygodę. Tym samym rozgrzewka pozwala też podnieść efektywność treningu, a pobudzając wydzielanie potu, chroni Cię przed przegrzaniem.

Ważne jest też to, aby nie „odbębniać” rozgrzewki, a wykonywać ją w przemyślany i odpowiednio zaplanowany sposób. Zaczynaj od głowy, gdyż to od mózgu i zwiększonej transmisji impulsów nerwowych zależy psychiczne i fizyczne przygotowanie do wzmożonego wysiłku. Potem przejdź do ramion, nadgarstków, tułowia, bioder, pachwin, kolan, a całość zakończ na stawach skokowych.

Rozgrzewka powinna składać się z fazy ogólnej, np. truchtu, skakania na skakance, swobodnej jazdy na rowerze, itp. oraz właściwej, skupiającej się na angażowanych w trakcie aktywności partiach ciała. Przykładowo, przed biegiem znaczną uwagę należy poświęcić rozgrzaniu stawów kolanowych i skokowych, natomiast przy podnoszeniu ciężarów, w głównej mierze należy skupić się na pobudzeniu mięśni ramion i grzbietu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • EKUZ – aktualne informacje o ubezpieczeniach zdrowotnych

    Każdy mieszkaniec Polski, o ile jest ubezpieczony w NFZ, może korzystać z bezpłatnej, publicznej opieki zdrowotnej na terenie państw Unii Europejskiej i w krajach członkowskich EFTA, jeśli posiada EKUZ, czyli Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Jej wyrobienie pozwala na pokrycie niektórych kosztów opieki zdrowotnej za granicą.

  • Miód rzepakowy

    Ma specyficzny zapach oraz smak i jest najzdrowszy jedzony w gęstej, kremowej formie na kanapce lub w orzeźwiającej lemoniadzie. Miód rzepakowy może pomóc przy wielu dolegliwościach, również w stanach ogólnego zmęczenia i osłabienia.

  • Miód spadziowy

    Miód spadziowy jest bardzo specyficzną odmianą pszczelego przysmaku. Powstaje nie na bazie kwiatowych pyłków, ale spadzi, czyli lepkiej substancji zbierającej się na drzewach oraz krzewach, zarówno iglastych, jak i liściastych.

  • Miód akacjowy

    Na wrzody, zgagę, problemy z układem moczowym czy w okresie nadmiernego wysiłku fizycznego lub psychicznego. Miód akacjowy kryje w sobie nie tylko walory smakowe, ale także efektywnie zwalcza i zapobiega wielu dolegliwościom. Ze względu na słodki smak, idealnie zda egzamin w leczeniu domowymi sposobami dzieci. Natomiast w przypadku niemowląt może zastąpić cukier przy konieczności dosładzania jedzenia.

  • Miód gryczany

    Miód gryczany nie na darmo nazywany jest miodem starców – dzięki dużej zawartości rutyny, idealnie wspiera funkcjonowanie serca oraz naczyń krwionośnych, chroniąc je przed licznymi chorobami, zwłaszcza nadciśnieniem i zmianami o charakterze miażdżycowym. Nektar o intensywnym zapachu pozyskiwany z kwiatów gryki pomoże również przy anemii będącej następstwem niedoboru żelaza.

  • Nietypowe miody z różnych stron świata

    Miody powstają pod prawie każdą szerokością geograficzną, na bazie roślin charakterystycznych dla danego regionu. W Polsce do tej grupy należą m.in. lipa, akacja czy rzepak. Z kolei we Włoszech popularny jest miód z eukaliptusa, w Grecji – z tymianku, na Hawajach przysmak wytwarza się z kwiatów drzewa makadamia, a na dalekim Madagaskarze z liczi.

  • Orzechy włoskie

    Zwykle chrupie się je jako przekąskę pomagającą usprawnić pracę mózgu, jednak orzechy włoskie, kształtem przypominające ten organ, pomagają utrzymać w dobrym zdrowiu i kondycji cały organizm.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij