Po co nam rozgrzewka przed treningiem?

Ile razy wychodząc pobiegać, rozpoczynając ćwiczenia na siłowni czy podejmując jakąkolwiek inną formę aktywności fizycznej odpuszczałeś rozgrzewkę, twierdząc, że jest ona bezcelowa, bo sprawia, że jeszcze nie zacząłeś, a już się zmęczyłeś lub jest stratą cennego czasu? Ignorowanie podstawowego aspektu każdego treningu to prosta droga do kontuzji, przetrenowania, a nawet choroby.

Rolą rozgrzewki jest przygotowanie organizmu na wzmożony wysiłek fizyczny, a co za tym idzie – zapewnienie bezpieczeństwa. Ten element treningu przyspiesza tętno i krążenie krwi, a także podnosi temperaturę ciała. Wydłuża mięśnie, czyniąc je elastyczniejszymi i gibkimi, co zmniejsza ryzyko przeciążenia lub naruszenia ich struktury np. naderwania. Dostarcza im tlen i substancje odżywcze oraz poprawia ich zakres ruchu, podobnie jak więzadeł i ścięgien.

Z kolei stawom, poprzez zwiększenie temperatury i ciśnienia w ich wnętrzu, pomaga wytwarzać więcej mazi, dzięki czemu stają się one lepiej „naoliwione”, a przez to bardziej ruchliwe. Zmniejsza to ryzyko urazu bądź kontuzji. Dodatkowo, pozwala uniknąć bolesnych zakwasów, zwłaszcza gdy miałeś dłuższą przerwę od sportu albo dopiero rozpoczynasz z nim przygodę. Tym samym rozgrzewka pozwala też podnieść efektywność treningu, a pobudzając wydzielanie potu, chroni Cię przed przegrzaniem.

Ważne jest też to, aby nie „odbębniać” rozgrzewki, a wykonywać ją w przemyślany i odpowiednio zaplanowany sposób. Zaczynaj od głowy, gdyż to od mózgu i zwiększonej transmisji impulsów nerwowych zależy psychiczne i fizyczne przygotowanie do wzmożonego wysiłku. Potem przejdź do ramion, nadgarstków, tułowia, bioder, pachwin, kolan, a całość zakończ na stawach skokowych.

Rozgrzewka powinna składać się z fazy ogólnej, np. truchtu, skakania na skakance, swobodnej jazdy na rowerze, itp. oraz właściwej, skupiającej się na angażowanych w trakcie aktywności partiach ciała. Przykładowo, przed biegiem znaczną uwagę należy poświęcić rozgrzaniu stawów kolanowych i skokowych, natomiast przy podnoszeniu ciężarów, w głównej mierze należy skupić się na pobudzeniu mięśni ramion i grzbietu.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus