Treningowe ABC - portal DOZ.pl
Treningowe ABC
Zbigniew Nadolski

Treningowe ABC

... czyli słowniczek zaawansowanego biegacza ...

Kiedy zaczynamy biegać podstawową jednostką treningową są tzw. rozbiegania, a więc bieg ciągły na określonym dystansie. Z czasem jednak, by podnieść naszą kondycję fizyczną, konieczne staje się zastosowanie mocniejszych bodźców treningowych. Poniżej prezentujemy krótki słownik pojęć dla zaawansowanego biegacza:

GR (gimnastyka rozciągająca) – bardzo ważny element treningu. Ćwiczenia rozciągające powinno wykonywać się nie tylko po, ale przede wszystkim przed biegiem. Twoje ciało będzie lepiej przygotowane do wysiłku, a krok dłuższy i bardziej sprężysty.

OWB (ogólna wytrzymałość biegowa) – jest to bieg ciągły na określonym dystansie. W tym kontekście wyróżnia się trzy zakresy: OBW 1 – to bieg w luźnym tempie, umożliwiającym swobodną rozmowę, OWB 2 – to bieg ciągły, który ma na celu podniesienie wydolności tlenowej organizmu; tempo takiego biegu jest uzależnione od poziomu wytrenowania – dla zawodowca OWB 2 to ok. 3:20 min/km, a dla amatora ok. 4 min/km. Ważne, by OWB2 realizować na odmierzonym odcinku (np. 5 lub 10 km) oraz by każdy kilometr był pokonywany w tym samym czasie. OWB 2 ma cię zmęczyć, ale to nie są zawody. Z kolei OWB 3 to trening na „wysokich obrotach”. Wykonując taki trening trzeba być ostrożnym i uważnie kontrolować czas oraz tętno. W przeciwnym wypadku łatwo o przetrenowanie.

BNP (bieg z narastającą prędkością) – jest to trening, który rozpoczynamy w luźnym tempie (ok. 4-5 km), po czym stopniowo zwiększamy szybkość biegu. Ostatni kilometr pokonujemy już z maksymalną prędkością. Należy pamiętać, by na koniec wykonać ćwiczenia rozciągające i pokonać biegiem jeszcze 2-3 km w luźnym tempie (uspokojenie organizmu).

przebieżka/rytm – są to przyspieszenia na odcinku 100-200 m, które wykonujemy zazwyczaj na zakończenie długiego wybiegania (od 5 do 10 powtórzeń na przerwie równiej pokonanemu dystansowi). Mają one na celu pobudzenie organizmu po jednostajnym, długim wysiłku. Pamiętaj, by te odcinki pokonywać z prędkością „submaksymalną”, a więc na 70-80 proc. swoich możliwości.

WT (wytrzymałość tempowa) – jest to trening interwałowy polegający na pokonywaniu wymierzonych odcinków (od 200 do 1000 m) w określonym czasie. Ilość powtórzeń i długość przerwy zależy od naszego wytrenowania.

ZB (zabawa biegowa) – jest to również trening interwałowy, ale kluczową rolę odgrywa w tym wypadku czas, bo zabawa biegowa to przyspieszenia w określonych jednostkach czasu (np. 5x3 min).

SB (siła biegowa) – siła biegowa to bardzo ważny element treningu. Wykonywanie siły biegowej wzmacnia nasze mięśnie, a co za tym idzie wytrzymałość. Ma też zbawienny wpływ na dynamikę i ekonomikę (technikę) biegu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Bieganie a odżywianie

    ... czyli podstawa wytrzymałości każdego maratończyka.

  • Badanie poziomu aminokwasów w organizmie – kiedy należy sprawdzić ich poziom?

    Do oceny stężenia wolnych aminokwasów służy aminogram (profil aminokwasów). Badanie jest stosowane w diagnostyce wrodzonych wad metabolicznych, ale także przy projektowaniu odpowiedniej diety uzupełniającej lub obniżającej poziom konkretnych aminokwasów. Badanie poziomu aminokwasów zaleca się także sportowcom. Wynik oznaczenia w tym przypadku pozwala na wprowadzenie właściwej suplementacji diety, od której m.in. zależy osiągnięcie założonych celów treningowych.  Czy do profilu aminokwasów trzeba być na czczo, ile kosztuje aminogram i jakie są objawy niedoboru i nadmiaru aminokwasów?

  • Zmiany w cyklu miesiączkowym po szczepionce na COVID-19?

    Zaburzenia cyklu miesiączkowego po przyjęciu szczepionki na COVID-19 – to jeden z wątków, który od pewnego czasu jest tematem wiodącym na nie jednym forum internetowym czy społecznościowych grupach dyskusyjnych. Naukowcy postanowili przyjrzeć się temu problemowi, wyciągając pierwsze wnioski.

  • Norowirusy – charakterystyka, objawy zarażenia, leczenie

    1/3 przypadków zakażeń norowirusami dotyczy dzieci poniżej 5. roku życia., jednak norowirusy bardzo łatwo przenoszą się również na osoby dorosłe i wywołują te same dolegliwości. Jakie są objawy zakażenia norowirusem? Co robić, by zapobiegać zarażeniu? Podpowiadamy.

  • Hipotermia – przyczyny, objawy, pierwsza pomoc

    Hipotermia to wychłodzenie organizmu, do którego dochodzi, gdy temperatura ciała spada poniżej 35℃. Co ją może spowodować? Czy jej skutki mogą być groźne dla zdrowia? Jak wygląda pierwsza pomoc osobie z hipotermią? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij