Treningowe ABC
Zbigniew Nadolski

Treningowe ABC

... czyli słowniczek zaawansowanego biegacza ...

Kiedy zaczynamy biegać podstawową jednostką treningową są tzw. rozbiegania, a więc bieg ciągły na określonym dystansie. Z czasem jednak, by podnieść naszą kondycję fizyczną, konieczne staje się zastosowanie mocniejszych bodźców treningowych. Poniżej prezentujemy krótki słownik pojęć dla zaawansowanego biegacza:

GR (gimnastyka rozciągająca) – bardzo ważny element treningu. Ćwiczenia rozciągające powinno wykonywać się nie tylko po, ale przede wszystkim przed biegiem. Twoje ciało będzie lepiej przygotowane do wysiłku, a krok dłuższy i bardziej sprężysty.

OWB (ogólna wytrzymałość biegowa) – jest to bieg ciągły na określonym dystansie. W tym kontekście wyróżnia się trzy zakresy: OBW 1 – to bieg w luźnym tempie, umożliwiającym swobodną rozmowę, OWB 2 – to bieg ciągły, który ma na celu podniesienie wydolności tlenowej organizmu; tempo takiego biegu jest uzależnione od poziomu wytrenowania – dla zawodowca OWB 2 to ok. 3:20 min/km, a dla amatora ok. 4 min/km. Ważne, by OWB2 realizować na odmierzonym odcinku (np. 5 lub 10 km) oraz by każdy kilometr był pokonywany w tym samym czasie. OWB 2 ma cię zmęczyć, ale to nie są zawody. Z kolei OWB 3 to trening na „wysokich obrotach”. Wykonując taki trening trzeba być ostrożnym i uważnie kontrolować czas oraz tętno. W przeciwnym wypadku łatwo o przetrenowanie.

BNP (bieg z narastającą prędkością) – jest to trening, który rozpoczynamy w luźnym tempie (ok. 4-5 km), po czym stopniowo zwiększamy szybkość biegu. Ostatni kilometr pokonujemy już z maksymalną prędkością. Należy pamiętać, by na koniec wykonać ćwiczenia rozciągające i pokonać biegiem jeszcze 2-3 km w luźnym tempie (uspokojenie organizmu).

przebieżka/rytm – są to przyspieszenia na odcinku 100-200 m, które wykonujemy zazwyczaj na zakończenie długiego wybiegania (od 5 do 10 powtórzeń na przerwie równiej pokonanemu dystansowi). Mają one na celu pobudzenie organizmu po jednostajnym, długim wysiłku. Pamiętaj, by te odcinki pokonywać z prędkością „submaksymalną”, a więc na 70-80 proc. swoich możliwości.

WT (wytrzymałość tempowa) – jest to trening interwałowy polegający na pokonywaniu wymierzonych odcinków (od 200 do 1000 m) w określonym czasie. Ilość powtórzeń i długość przerwy zależy od naszego wytrenowania.

ZB (zabawa biegowa) – jest to również trening interwałowy, ale kluczową rolę odgrywa w tym wypadku czas, bo zabawa biegowa to przyspieszenia w określonych jednostkach czasu (np. 5x3 min).

SB (siła biegowa) – siła biegowa to bardzo ważny element treningu. Wykonywanie siły biegowej wzmacnia nasze mięśnie, a co za tym idzie wytrzymałość. Ma też zbawienny wpływ na dynamikę i ekonomikę (technikę) biegu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Bieganie a odżywianie

    ... czyli podstawa wytrzymałości każdego maratończyka.

  • Osteopatia – czym zajmuje się osteopata i w jakich chorobach może pomóc?

    Osteopatia zajmuje się diagnostyką oraz leczeniem zaburzeń układu ruchu, narządów wewnętrznych oraz układu współczulnego. Za jej twórcę uznaje się amerykańskiego lekarza Andrewa Taylora Stilla, który stworzył American School of Osteopathy – instytucję zrzeszającą i kształcącą specjalistów z tej dziedziny. Jakie są wskazania do osteopatii? Jakie techniki stosuje osteopata?

  • Diabetomat – urządzenie ułatwi życie osobom chorym na cukrzycę

    Naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie opracowali urządzenie, które pozwoli diabetykom zastąpić klasyczne pomiary stężenia cukru we krwi. W jaki sposób działa? Kiedy będzie można go kupić? Jakie inne nieinwazyjne urządzenia monitorowania glikemii powstały w ostatnim czasie?

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Dieta przy SIBO – co jeść, a czego unikać w zespole rozrostu bakteryjnego?

    Dotyczy coraz większej liczby osób. Powoduje dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności, często sprawia ból. Na szczęście istnieją metody żywieniowe, które pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite ustąpienie dolegliwości. SIBO – jaka dieta będzie najlepsza? Jakie produkty należy wyeliminować, a które nie będą szkodzić? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij