Zdrowe żywienie pierwszoklasisty
Ewa Gąsecka

Zdrowe żywienie pierwszoklasisty

Wraz z pójściem dziecka do szkoły spadają na rodziców dodatkowe obowiązki, w tym przygotowanie pożywnego posiłku na drugie śniadanie, który sprawi że będzie miało ono wystarczającą ilość energii aby sprostać czekającym na nie wyzwaniom. Jak sobie z tym poradzić ? Przeczytaj wskazówki dietetyka.

W przedszkolu dziecko je 3 posiłki, wychowawczynie pilnują, aby zjadło większość porcji i rodzice nie muszą martwić się o skład posiłku. Pierwszy rok w szkole to przełomowy okres w życiu dziecka i rodziców. Poza obowiązkami szkolnymi dochodzą wyzwania dotyczące samodzielności małego ucznia – w tym również zjedzenie posiłku. Te kilka godzin spędzonych w szkole to okres intensywnej aktywności umysłowej i fizycznej, ważne jest zatem dostarczenie optymalnej dawki energii.

Dobrym pomysłem, praktykowanym w wielu szkołach jest przeznaczenie drugiej przerwy na posiłek. Wychowawczyni zostaje z dziećmi, prosi o wyjęcie przyniesionego z domu śniadania i napoju. Czasami udaje się zorganizować ciepłą herbatę i mleko. Przy takiej organizacji jest małe prawdopodobieństwo, że przygotowana kanapka wróci w plecaku do domu. Jeżeli w jakiejś klasie nie ma takiego zwyczaju, warto porozmawiać o tym z nauczycielem. Trudno bowiem wymagać od dziecka aby pamiętało o czymś tak dla niego mało istotnym jak posiłek, gdy dookoła dzieje się tak wiele ciekawych rzeczy. Szczególnie dotyczy to „niejadków”. 

Co przygotować na drugie śniadanie?

Najwygodniejsza jest oczywiście kanapka, z dodatkiem wędliny czy sera, sałaty, pomidora, ogórka. Należy wybierać takie dodatki, jakie dziecko lubi, aby maksymalnie zwiększyć szansę, że posiłek będzie zjedzony. Do tego owoc do zjedzenia na tej samej lub jednej z następnych przerw – najwygodniejsze jest jabłko lub banan. Napój – najlepiej woda mineralna lub w przypadku zdecydowanego oporu rozcieńczony sok bez dodatku cukru.

Nie polecam kanapek z kremem czekoladowym, dżemem, słodyczy, batoników – produkty o dużej zawartości cukru mogą powodować jego znaczne wahania we krwi, a co za tym idzie nadmierne pobudzenie, zaburzenia koncentracji i uwagi. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

    Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij