Ćwiczenia na wzdęcia wynikające z zaburzeń kręgosłupa

Przyczyna powstawania wzdęć tkwi głównie w rodzaju spożywanego przez nas pokarmu. W zależności od tego jak i co jemy, narażamy się na nieprzyjemne uczucie nadęcia brzucha i powstawanie nieprzyjemnych gazów. Zastanawiające jest jednak to, że zaburzenia tego typu towarzyszą nam niekiedy mimo spożywania zdrowych, niewzdymających potraw. Wówczas przyczyn tego stanu rzeczy możemy dopatrywać się w dysfunkcji odcinka piersiowo-lędźwiowego kręgosłupa.

W takim przypadku, pomocne może okazać się wykonanie kilku prostych ćwiczeń rozciągających i poprawiających ruchomość kręgosłupa. Należy pamiętać, że jeśli w trakcie wykonywania któregokolwiek z poniższych ćwiczeń, pojawi się ból, to stanowi on sygnał do przerwania treningu.

1. Pozycja wyjściowa - połóż się na lewym boku

  • prawa noga zgięta w kolanie i stawie biodrowym
  • lewa noga wyprostowana lub lekko zgięta
  • prawa ręka wyciągnięta do tyłu, wenętrzem dłoni skierowana do sufitu
  • lewa ręka oparta o kolano nogi zgiętej
  • głowa ułożona na leżance

Ruch - wykonywanie spokojnych oddechów,  z maksymalnym rozluźnianiem mięśni.

Czas ćwiczenia
- około 2 minut.

Podczas oddychania będzie dochodzić do stopniowego odwracania się ciała w prawą stronę oraz do opadania prawej ręki na podłoże.


2. Pozycja wyjściowa - usiądź na krześle, nogi zegnij w kolanach i stawach biodrowych pod kątem 90o, w lekkim rozkroku.


Ruch - obrót tułowia w prawą stronę, oparcie dłoni o ścianę znajdującą się po tej samej stronie, pogłębienie ruchu przez ruch głowy w prawą stronę. Wytrzymać w tak przyjętej pozycji 4 sekundy i powrócić do pozycji wyjściowej.

Liczba powtórzeń - sześć


3. Pozycja wyjściowa - usiądź na krześle prawym bokiem do ściany, pozostaw lewy pośladek poza krawędzią taboretu. Lewa ręka przechodzi nad głową i dotyka dłonią ściany, lewy bark maksymalnie obniżony.


Ruch - dogięcie tułowia w prawą stronę. W tak przyjętej pozycji należy wytrzymać 4 sekundy i powrócić do pozycji wyjściowej.

Liczba powtórzeń - sześć


4. Pozycja wyjściowa - usiądź na krześle przodem do ściany, ręce zegnij w stawach łokciowych oprzyj się przedramionami i dłońmi o ścianę, nogi ustaw w lekkim rozkroku.

Ruch- maksymalne zgięcie kręgosłupa („garb”), z jednoczesnym luźnym opuszczeniem głowy. Pozostanie w tak przyjętej pozycji przez 4 sekundy.

Liczba powtórzeń - sześć

Inną wariacją tego ćwiczenia jest maksymalne wychylenie się do przodu i wyprostowanie kręgosłupa (bez odrywania przedramion i dłoni od ściany).



Bibliografia:

„Ćwiczenia w domu. Terapia narządu ruchu” A. Szajna


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus