Bezmyślne jedzenie. Dlaczego nie warto podjadać?

Często się zdarza, że jemy niezbyt obfite posiłki, mniejsze niż inne osoby, które obserwujemy, a mimo to nasza waga rośnie. Co może być tego przyczyną? Dowiedz się i zastanów, czy taka sytuacja nie występuje u Ciebie.

Aby przytyć 1 kilogram w ciągu dwóch miesięcy wystarczy codzienny nadmiar nieco więcej niż 100 kcal. Najczęściej stopniowy wzrost wagi nie jest spowodowany tym, co jemy w trakcie posiłków, ale tym co jemy poza nimi, bezmyślnie i nie do końca świadomie.

Podjadanie to najczęstsza przyczyna nadwagi u świadomych żywieniowo osób. Jedzą one posiłki zdrowe, bez nadmiaru tłuszczów i nieprzetworzonych węglowodanów, z dużą ilością zdrowego białka i warzyw. Najczęściej wybierają do picia wodę, nie słodzą kawy i herbaty. Gdzie tkwi problem? Dlaczego nie mogą schudnąć a przeciwnie, tyją? Problem tkwi w tym, co jedzą poza posiłkami – przechodząc przez kuchnię chwycą owoc czy ciastko, wyjmując coś z lodówki skubną kabanosa, zjedzą coś co zostało z obiadu – na stojąco, przy blacie kuchennym. 

Gdy pytam taką osobę, co jadła 2 dni temu na główne posiłki, bez trudu przypomina sobie wszystkie potrawy. Nie pamięta jednak, co i o jakiej porze jadła między posiłkami, chociaż wie, że było tego dużo. Dlaczego? Dlatego, że jedzenie w biegu, na stojąco, przy okazji - nie jest rejestrowane przez mózg jako posiłek. Jeżeli masz zwyczaj podjadanie zrób sobie test – spróbuj spisać wszystkie posiłki i przekąski sprzed dwóch dni. Dobrze jest też spisać na bieżąco wszystko co trafia do Twoich ust przez tydzień. Możesz wtedy przeanalizować kiedy podjadasz najwięcej, w jakich sytuacjach i jak się wtedy czujesz. Pomoże to opracować strategię walki z tym nawykiem.

Na początek proponuję założyć sobie następujące zachowania :

  • jeść tylko na siedząco, w wyznaczonych miejscach
  • poza posiłkami nic nie powinno trafić do ust poza warzywami
  • jeść tylko ze swojego talerza, nie jeść nic co rodzina zostawi na talerzu
  • gotując próbować tylko wtedy, gdy jest to niezbędne
  • unikać miejsc, gdzie podjadanie jest najczęstsze (np. nie wchodzić do kuchni po ostatnim posiłku)

Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus