Bezmyślne jedzenie. Dlaczego nie warto podjadać?
Ewa Gąsecka

Bezmyślne jedzenie. Dlaczego nie warto podjadać?

Często się zdarza, że jemy niezbyt obfite posiłki, mniejsze niż inne osoby, które obserwujemy, a mimo to nasza waga rośnie. Co może być tego przyczyną? Dowiedz się i zastanów, czy taka sytuacja nie występuje u Ciebie.

Aby przytyć 1 kilogram w ciągu dwóch miesięcy wystarczy codzienny nadmiar nieco więcej niż 100 kcal. Najczęściej stopniowy wzrost wagi nie jest spowodowany tym, co jemy w trakcie posiłków, ale tym co jemy poza nimi, bezmyślnie i nie do końca świadomie.

Podjadanie to najczęstsza przyczyna nadwagi u świadomych żywieniowo osób. Jedzą one posiłki zdrowe, bez nadmiaru tłuszczów i nieprzetworzonych węglowodanów, z dużą ilością zdrowego białka i warzyw. Najczęściej wybierają do picia wodę, nie słodzą kawy i herbaty. Gdzie tkwi problem? Dlaczego nie mogą schudnąć a przeciwnie, tyją? Problem tkwi w tym, co jedzą poza posiłkami – przechodząc przez kuchnię chwycą owoc czy ciastko, wyjmując coś z lodówki skubną kabanosa, zjedzą coś co zostało z obiadu – na stojąco, przy blacie kuchennym. 

Gdy pytam taką osobę, co jadła 2 dni temu na główne posiłki, bez trudu przypomina sobie wszystkie potrawy. Nie pamięta jednak, co i o jakiej porze jadła między posiłkami, chociaż wie, że było tego dużo. Dlaczego? Dlatego, że jedzenie w biegu, na stojąco, przy okazji - nie jest rejestrowane przez mózg jako posiłek. Jeżeli masz zwyczaj podjadanie zrób sobie test – spróbuj spisać wszystkie posiłki i przekąski sprzed dwóch dni. Dobrze jest też spisać na bieżąco wszystko co trafia do Twoich ust przez tydzień. Możesz wtedy przeanalizować kiedy podjadasz najwięcej, w jakich sytuacjach i jak się wtedy czujesz. Pomoże to opracować strategię walki z tym nawykiem.

Na początek proponuję założyć sobie następujące zachowania :

  • jeść tylko na siedząco, w wyznaczonych miejscach
  • poza posiłkami nic nie powinno trafić do ust poza warzywami
  • jeść tylko ze swojego talerza, nie jeść nic co rodzina zostawi na talerzu
  • gotując próbować tylko wtedy, gdy jest to niezbędne
  • unikać miejsc, gdzie podjadanie jest najczęstsze (np. nie wchodzić do kuchni po ostatnim posiłku)

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

    Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij