Jak schudnąć prowadząc dom? Praktyczne porady
Ewa Gąsecka

Jak schudnąć prowadząc dom? Praktyczne porady

Wiele kobiet nie podejmuje prób odchudzania, gdyż wiedzą, jakie to trudne przygotowując wysokokaloryczne posiłki dla pozostałych członków rodziny. Dowiedz się, jakie pułapki, utrudniające odchudzanie, czyhają na kobietę w domu.

Pierwsza pułapka to przygotowywanie jedzenia dla całej rodziny. Planując obiad, kobiety biorą pod uwagę to, co lubią dzieci i partner. Jakże często słyszę takie zdania: ”ryby lubię, ale nie jem, gdyż dzieci i mąż nie lubią”.

Większość kobiet ma pewna charakterystyczna cechę – na pierwszym miejscu stawiają potrzeby bliskich - o siebie dbają na końcu. Przechodząc na dietę starają się, aby jak najmniej przeszkadzało to innym. Często gotują dwa obiady – jeden, dietetyczny dla siebie, drugi dla rodziny. Jest wtedy bardzo dużo pokus – próbowanie, podjadanie podczas gotowania i na końcu zjadanie resztek po dzieciach (mężczyzna na szczęście, rzadko coś zostawia).

Partner sabotujący odchudzanie

Drugą trudnością jest stosunek partnera do zmian żywieniowych w domu. Mimo że mężczyzna chciałby, aby kobieta dobrze wyglądała i była zdrowa, często boi się tych zmian. Martwi się, że nie będzie w domu jego ulubionych potraw, słodyczy, że skończą się wspólne wypady do restauracji, biesiadowanie, zamawianie pizzy. Obawia się że jeżeli żona zrezygnuje z lodów czy ciast, tego samego będzie oczekiwała od niego. Gdy mężczyzna przechodzi z jakichś powodów na dietę, choćby ze względów zdrowotnych, kobieta od razy dołącza do niego i dla obojga jest to oczywiste. W drugą stronę to, niestety, nie działa. Zdarza się że partner, czasem nie do końca świadomie, sabotuje wysiłki kobiety. Przynosi do domu smakołyki, częstuje ze słowami „ten jeden raz ci nie zaszkodzi” albo „zasłużyłaś na nagrodę”

Dojadanie posiłków po dzieciach

Gdy w domu są dzieci wiadomo, że wiele pokus jest w zasięgu ręki. Największym grzechem jest zjadanie tego, czego nie zjedzą dzieci. Wiele osób ma wpojoną zasadę, że nic się nie może zmarnować, ale czasem jest to po prostu odruchowe, bezmyślne jedzenie. Ponadto, tam, gdzie są dzieci, tam najczęściej pojawiają się słodycze – jeśli nawet rodzice nie kupują ich dużo, to przynoszą je babcie, znajomi przy każdej okazji. Świadoma matka wie, że nadmiar słodyczy szkodzi jej dziecku – jest to świetne wytłumaczenie, dlaczego większa część z nich, znika w jej żołądku. 

Tuczące przyjęcia rodzinne

Następna trudnością są przyjęcia, spotkania rodzinne – wiadomo, że kobieta, która ma męża, dzieci, takich okazji ma o wiele więcej. Wspólne biesiadowanie wiąże się w naszej kulturze z pogłębianiem więzi rodzinnych, często wtedy puszczają hamulce i zjada się więcej. Niemałą rolę odgrywa tu presja otoczenia – trudno odmówić teściowej zjedzenia jej popisowego sernika. Dodatkowo spożywany przy takich okazjach alkohol, to nie tylko kalorie, ale "wspomagacz apetytu".

Pokonaj pokusy

Jaką przyjąć strategię, gdy już jesteś świadoma, jakie dodatkowe trudności mogą Cię spotkać w najbliższym otoczeniu? Po pierwsze, mów to, co myślisz, poproś o współpracę najbliższe osoby. Ustal z nimi jasne zasady i uspokój ich, że Twoje zmiany w żywieniu nie oznaczają, że oni nie mogą sobie pozwolić na to, co lubią. Jeżeli przeszkadza Ci, że jedzą to przy Tobie, masz prawo poprosić, aby tego nie robili w zasięgu Twojego wzroku. Przygotowując posiłki i  sprzątając po nich, kontroluj swoje zachowanie, nie próbuj niepotrzebnie i nie zjadaj resztek. Zastanów się – czy nastąpi większa szkoda, gdy kilka niedojedzonych kęsów się zmarnuje, czy jeżeli odłożą Ci się na biodrach? Staraj się przewidzieć naciski, jakie mogą Cię spotkać w towarzystwie i zawczasu przygotuj grzeczną, ale stanowczą odpowiedź.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

    Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij