Jak zwiększyć wytrzymałość?

U sportowców uprawiających swoją dyscyplinę wyczynowo, wytrzymałość jest jedną z ważniejszych cech motorycznych. Zależy ona między innymi od wielkości zapasów glikogenu w wątrobie, gdyż ten jest ważnym źródłem energii w trakcie wysiłku.

Istnieje prosty sposób na zwiększenie pojemności tego "magazynu energetycznego" człowieka. W tym celu należy zrezygnować całkowicie ze spożywania węglowodanów przez 5 dni (np. od poniedziałku do piątku). Następnie, w trakcie kolejnych dwóch dni do diety należy włączyć niemal wyłącznie węglowodany. Po długotrwałym deficycie zwiększa się ich przyswajanie, a w wątrobie magazynuje się więcej glikogenu. Dzięki temu organizm będzie zdolny do podejmowania długotrwałych wysiłków.

Zjawisko to natomiast będzie niekorzystne u osób odchudzających się. W przypadku chęci redukcji tkanki tłuszczowej, zależy nam najbardziej na przemianach tlenowych, w których głównym źródłem energii jest tkanka tłuszczowa. Jeżeli zaś zwiększymy swój magazyn energii w wątrobie, wówczas organizm dłużej będzie „żywił się” energią pochodzącą z glikogenu, a dopiero po dłuższym czasie zabierze się za spalanie tłuszczów.
 


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus