Ruszaj się w samolocie

Długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej, jakie ma miejsce np. podczas podróży samolotem, może powodować obrzęk w okolicy stóp i kostek. Oto kilka prostych wskazówek, jak temu zapobiegać.

Po podróży, a nawet w jej trakcie, staraj się spacerować tak często, jak to możliwe. Przebywanie bez ruchu w pozycji siedzącej powoduje zwolnienie przepływu krwi w kończynach, co może prowadzić do powstawania obrzęku. Sprzyjają temu także zaburzenia odpływu krwi żylnej takie jak np. niewydolność żylna. Spacer pobudzi krążenie i wspomoże odprowadzanie zalegającej krwi z kończyn.

Gdy siedzisz, co kilka minut staraj się wykonać przynajmniej kilka ruchów stopami: naprzemiennie zginaj stopy grzbietowo i podeszwowo (palce stóp na zmianę do góry i na dół). Ćwiczenie takie zaangażuje mięśnie łydek, a te z kolei, poprzez naprzemienne kurczenie się i rozkurczanie, uruchomią tzw. pompę mięśniową, czyli mechanizm, który pomaga w odprowadzaniu krwi z żył kończyn dolnych.

Jeżeli cierpisz na nadmierną krzepliwość krwi i masz skłonności do powstawania zakrzepów, oprócz wykonywania powyższych ćwiczeń, przed długą podróżą skonsultuj się z lekarzem. Być może konieczne będzie zastosowanie na ten czas specjalnego leku przeciwzakrzepowego.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus