Trenuj z muzyką

W klubach fitness, podczas zajęć aerobiku, muzyka w tle nikogo nie dziwi. Wręcz przeciwnie – trudno sobie wyobrazić zajęcia bez niej. Nadaje ćwiczeniom tempo, pozwala kontrolować ilość powtórzeń i serii. Pomaga także na budowanie choreografii.

Jednak nie tylko w aerobiku muzyka znajdzie zastosowanie. Można ją wplatać także jako element motywacyjny w treningu kulturystycznym, w sportach walki czy podczas biegania. Do tego typu sportów przydatna będzie muzyka z wyraźnym bitem, energiczna, taka jak np. dance, techno czy też rock. Niektórzy kulturyści swoje największe rekordy biją właśnie przy ulubionych utworach.


Badania naukowe wykazują, że słuchanie muzyki podczas biegu odwraca uwagę od zmęczenia, pomaga przezwyciężyć kryzysowe momenty w treningu. Skupienie się na dźwiękach reguluje tempo biegu, a także częstotliwość oddechów.
 

W trakcie ćwiczeń relaksacyjnych muzyka również jest bardzo istotnym elementem. Pozwala się odprężyć, uspokoić oddech, skupia umysł na spokojnych dźwiękach, dzięki czemu łatwiej jest oczyścić umysł z myśli.
 

Warto zatem zastanowić się nad celem treningu przed jego rozpoczęciem, żeby dobrać odpowiedni rodzaj muzyki, w zależności od tego czy chcemy się odprężyć (muzyka relaksacyjna, odgłosy natury), zmotywować (rock, dance) czy pobić kolejny rekord w podnoszeniu ciężarów (techno, heavy metal).
 


G. Tenenbaum, R. Lidor, N. Lavyan, K. Morrow, S. Tonnel, A. Gershgoren, J. Meis, M. Johnson: The effect of music type on running perseverance and coping with effort sensations. Psychology of Sport and Exercise Vol. 5, 04.2004, str. 89-109


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus