Jak dobrać odpowiednie suplementy?

Po krótkim okresie dodatnich temperatur znowu powróciła zima. Przed nami przynajmniej kilkutygodniowe oczekiwanie na polepszenie pogody. Stąd też nasz słabszy nastrój i ogólny stan lekkiego znużenia, z którym musimy sobie jakoś poradzić.

Nasz organizm po kilkumiesięcznym okresie jesienno-zimowym jest już mocno wyeksplatowany. Mnóstwo energii poświęca na na walkę z niskimi temperaturami i obronę przed infekcjami. Częstym symptomem braku witamin jest uczucie zmęczenia, słaby apetyt i ogólne rozbicie.

Badania prowadzone przez ekspertów dowodzą, że spożywamy zbyt mało witamin. Największe niedobory, zdaniem prowadzących badania, dotyczą witamin C, E oraz witamin z grupy B. Oczywiście, jak śpiewał Andrzej Rosiewicz, najwięcej witaminy mają polskie dziewczyny, ale zimą to może nie wystarczyć :)

Dlatego potrzebujemy w tym czasie dobrze zbilansowanej diety i odpowiedniej dawki witamin, mikro- i makroelementów. Najwięcej jest ich oczywiście w owocach i warzywach, jednak w zimowych miesiącach trudno o pełnowartościowe produkty. Jak sobie w takiej sytuacji pomóc

Możemy sięgnąć po wiele obecnych na runku preparatów witaminowych, które, choć w części, uzupełnią braki i przyczynią się do poprawy naszego samopoczucia. Jak jednak w tym natłoku reklam i różnego rodzaju propzycji wybrać najlepszy produkt dla siebie?

Pierwszym kryterium będzie nasz wiek. Różne proporcje witamin potrzebne są dla dzieci, młodzieży i osób aktywnych fizycznie. Inaczej zaś dobierane są składniki do preparatów dla osób starszych. Gdy ma się kilkanaście lat niedobór witamin jest permanentny i preparaty są bardzo bogate w mikro- i makroelementy. Trochę inne zestawienie i proporcje witamin będą potrzebne dla dziewcząt w okresie dojrzewania. Tu występują spore niedobory witaminy B6 i żelaza. Kobiety w ciąży i karmiące mają kłopoty z brakiem kwasu foliowego i witamin B6, B12 i żelaza.

Istotnym kryterium jest również nasza aktywność .Osoby prowadzące bardzo intensywny tryb życia, dużo pracujące i narażone na stres, wykazują zwiększone zapotrzebowanie na witaminy C, E oraz z grupy B. Dla osób uprawiających sport regularnie dostępne są preparaty o podwyższonej ilości wszystkich rodzajów witamin. Ich regularne uzupełnianie jest niezbędne w procesie treningowym, a jakikolwiek niedobór jest od razu widoczny i wpływa na efektywność ćwiczeń.

Jak już zapewne zdążyli Państwo zuważyc, jestem stanowczym przeciwnikiem palenia. Jeśli jednak ktoś jest fanem "puszczania dymka", to powienien pamiątać o przyjmowaniu przynamniej podwójnej dziennej dawki witaminy C. Pomaga ona choć w drobnej częsci neutralizować negatywne skutki palenia, palcze bowiem mają zmniejszoną jej przyswajalność. Jeżeli przebywamy bądź pracujemy w środowisku mocno zanieczyszczonym należy zwrócić uwagę na uzupełnianie witamin E i C. Osoby powyżej 50 roku życia, powinny dobierać preparaty poprawiające pracę układu krążenia i poprawiające odporność na różnego rodzaju infekcje.

Kiedy najlepiej przyjmować preparaty witaminowe? Zazwyczaj 10-15 minut  po głównym posiłku (zwykle jest to obiad ale po obfitym śniadaniu także można połknąć tabletkę), regularnie przez okres minimum dwóch miesięcy.

Z bogatej oferty suplementów witaminowych, każdy wybierze coś dla siebie. Warto skonsultować ich dobór z lekarzem lub farmaceutą. Zostało nam jeszcze kilka tygodni do pierwszych świeżych nowalijek i przyjmowanie suplementów może naszemu organizmowi ułatwić oczekiwanie na wiosenne warzywa.

Tradycyjnie przypominam o spacerach jako uzupełnieniu kuracji witaminowej...


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus