Zakwasom mówimy nie!
Justyna Bielecka

Zakwasom mówimy nie!

Na pewno znasz to uczucie, gdy dzień po ćwiczeniach odczuwasz bolesność mięśni. Dzieje się tak najczęściej, gdy zaczynasz ćwiczyć po raz pierwszy, powracasz do aktywności po dłuższej przerwie lub wykonasz bardziej intensywny trening niż zwykle.

Ból pojawia się w największym nasileniu po ok. 24 godzinach od treningu. Zjawisko to jest przez ćwiczących popularnie zwane zakwasami.
Okazuje się jednak, że kwas mlekowy występuje w mięśniach przez około 60 minut po treningu. Po tym czasie substancja ta zostaje wydalona z mięśni. Czym zatem spowodowany jest ból?

Teorii na temat powstawania bólu po wysiłku jest kilka, jedna z nich mówi właśnie o wpływie kwasu mlekowego. Obecnie najbardziej popularna wśród naukowców teoria zakłada, że to, co odczuwamy na drugi dzień po ćwiczeniach, to mikrourazy mięśni powstałe na skutek wzmożonego wysiłku. Badania wykazały, że rodzaj wykonywanych ćwiczeń ma wpływ na natężenie bólu.

Większą bolesność powodują ćwiczenia ekscentryczne, czyli te, w których obciążony mięsień się wydłuża. Przykładem takiego ćwiczenia może być schodzenie z góry, półprzysiad lub opuszczanie tułowia w dół w trakcie wykonywania pompki (ekscentrycznie ćwiczą mięśnie piersiowe).

Aby zapobiec bólowi mięśni, zawsze stosuj odpowiednią rozgrzewkę przed ćwiczeniami, zwracając szczególną uwagę na partie, które będziesz ćwiczyć w części głównej. Po rozgrzewce wykonaj kilka ćwiczeń rozciągających. Takie przygotowanie mięśni pozwoli zminimalizować powstawanie bólu. Oprócz tego pamiętaj o dopasowaniu obciążeń do swoich możliwości. Zaczynaj ćwiczenia od mniejszych ciężarów, mniejszej ilości powtórzeń, stopniowo zwiększając intensywność z treningu na trening. Pod koniec sesji ponownie rozciągnij ćwiczone mięśnie.

Jeżeli nie uda się zapobiec bólowi i mimo wszystko się on pojawi, możesz zastosować delikatny masaż lub na przemian ciepłe i zimne kąpiele bądź natryski. Zabiegi te poprawią krążenie w obolałych mięśniach i przyspieszą ich regenerację. I jeszcze jedna rada – nie przestawaj ćwiczyć.
Postaraj się przełamać i, mimo dyskomfortu, rozruszaj obolałe mięśnie.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij