Fitness z niemowlakiem

Okres macierzyństwa jest dla każdej świeżo upieczonej mamy wyzwaniem. Pojawienie się nowego członka rodziny oznacza mnóstwo nowych obowiązków, a co za tym idzie, znacznie mniej czasu dla siebie. Jak zatem opiekując się niemowlakiem znaleźć chwilę aby zadbać o swoje ciało? Otóż jest na to sposób!

U większości matek przebyta ciąża pozostawia widoczne i odczuwalne zmiany w organizmie. Kilka kilogramów za dużo, okrąglejsze biodra, skóra na brzuchu już nie tak jędrna jak kiedyś. Mimo iż ciąża jest stanem fizjologicznym, kręgosłup po wielu miesiącach podtrzymywania dodatkowego ciężaru jest również osłabiony i przeciążony.

Gdy maluszek przychodzi na świat, pojawia się cała masa nowych obowiązków – karmienie, noszenie, przewijanie, organizm matki wciąż ma trudne zadanie. Tym bardziej należy o niego zadbać. Nie każda mama może sobie pozwolić w tym czasie na chwile tylko dla siebie, bo często nie ma z kim zostawić dziecka. Doskonałym rozwiązaniem jest w tym przypadku fitness z niemowlakiem.

Coraz więcej klubów fitness ma w swojej ofercie różne programy skierowane do młodych matek. „Fit mama”, „Aktywna mama”, „Aqua mama” - to tylko niektóre z nich. Mogą pojawiać się pod różnymi nazwami, w zależności od klubu, mają natomiast wspólne założenia i cele. Główny nacisk kładzie się w nich na wzmocnienie mięśni brzucha, które są rozciągnięte i osłabione po ciąży, zmniejszenie dolegliwości kręgosłupa, który – nie zapominajmy – wciąż jest bardziej obciążany, bo dziecko jeszcze przez długi czas będzie noszone na rękach. Zajęcia takie pozwalają też na zwiększenie elastyczności i gibkości ciała oraz – co dla wielu matek jest czynnikiem bardzo istotnym – zrzucenie nadprogramowych kilogramów. Ćwiczenia z dzieckiem to nie tylko czysty trening – to także dobra zabawa zarówno dla mamy jak i jej pociechy. Pozwala się zrelaksować i odprężyć, odreagować napięcie psychiczne. 

Jak to wygląda?

Zajęcia są dobrane tak, aby mama mogła w nich swobodnie uczestniczyć ze swoim maleństwem. Podczas niektórych ćwiczeń dziecko może po prostu leżeć obok i przyglądać się mamie z zaciekawieniem. Jednak przez większość czasu kobieta trzyma dziecko. Stanowi ono naturalne obciążenie, zatem nie ma potrzeby wykorzystywania dodatkowych obciążników czy hantli. Stosuje się czasem duże lub małe piłki (body ball, overball). Ćwiczenia są łagodne, prowadzone w małych grupach, przy spokojnej, odprężającej muzyce. W trakcie ćwiczeń mamy głównie podnoszą swoje pociechy, przytulają je oraz kołyszą. Kiedy maluszek nauczy się już sztywno trzymać główkę, a dzieje się tak mniej więcej w 3-4 miesiącu życia, można wprowadzać inne elementy aktywności. Niektóre kluby wprowadzają ćwiczenia z wykorzystaniem specjalnej chusty do noszenia dziecka. Dzięki niej można wykonywać rozmaite ćwiczenia w pozycji stojącej. Oprócz ćwiczeń instruktorzy czasem uczą mamy, jak poprawnie masować dziecko. Masaż taki można wykonywać ręcznie lub przy pomocy małej piłki.
Jeżeli w trakcie zajęć dzidzia zgłodnieje lub zacznie płakać, w każdym momencie mama może przerwać ćwiczenia i się nią zająć.

Korzyści

Stały kontakt matki z dzieckiem pozwala na zbudowanie głębszej więzi między nimi. Mama wraca do formy i pozbywa się zbędnych kilogramów, a dzięki wspólnym ćwiczeniom także rozwój ruchowy dziecka jest szybszy. Samo wyjście z domu, zmiana środowiska, oderwanie się od codziennych obowiązków pozwala matce zrelaksować się i odprężyć. Stosowany podczas zajęć delikatny masaż dziecka może łagodzić kolkę lub bóle brzuszka, wpływa korzystnie na układ pokarmowy i eliminuje zaparcia.

Kiedy mogę zacząć ćwiczyć?

Po porodzie fizjologicznym można zacząć ćwiczyć już w 6-8 tygodniu po rozwiązaniu, natomiast po cesarskim cięciu okres ten jest nieco dłuższy – należy poczekać do ok. 12-16 tygodnia. Jednak niezależnie od tego, każda mama, przed przystąpieniem do zajęć powinna skontaktować się ze swoim ginekologiem położnikiem, żeby upewnić się, czy nie ma przeciwwskazań do ćwiczeń. Instruktor na pewno zapyta się przed rozpoczęciem zajęć, po jakim porodzie jesteś, powinien wiedzieć też o ewentualnych komplikacjach, jakie mogły zdarzyć się podczas porodu, a także o wcześniejszych problemach w czasie ciąży (jeżeli występowały). Pozwoli to na dobranie indywidualnie dla każdej ćwiczącej odpowiedniego rodzaju ćwiczeń tak, by były one przede wszystkim bezpieczne.

Czy są jakieś przeciwwskazania do ćwiczeń?

Jak w każdych innych ćwiczeniach, występują pewne przeciwwskazania, na które należy zwrócić uwagę. Na pewno nie powinnaś zaczynać ćwiczyć, jeżeli wciąż posiadasz nie do końca zagojone rany po porodzie, czy jest to cięcie w podbrzuszu czy w kroczu. Dziecko również powinno być zdrowe, nie może mieć infekcji, którymi mogłoby zarazić inne niemowlaki na sali. 

Przykładowe ćwiczenia, które możesz wykonać również w domu:

„Pompka z całuskiem”

 

 

 

 

Przejdź do pozycji klęku podpartego, między dłońmi ułóż swoje maleństwo, tak, żeby widziało twoją twarz. Ugnij ramiona w łokciach i zejdź tułowiem w dół. Kiedy twoja głowa znajdzie się w dole, możesz dać swojemu maluchowi  buziaka. Następnie wyprostuj ramiona i wróć do pozycji wyjściowej.
 

 

 

„Dziecko na moście”

 

 

 

 

 

 
Połóż się na plecach z nogami ugiętymi w biodrach i kolanach. Stopy rozstaw na szerokość stawów biodrowych. Dziecko połóż na swoich biodrach, tak by opierało się na udach. Trzymając cały czas malucha, unieś biodra w górę, a następnie powoli opuść. Twoja pociecha będzie się świetnie bawić czując się jak na huśtawce, a ty wzmocnisz pośladki i uda!

 


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus