
Co na temat gier komputerowych i ich wpływu na zdrowie mówią naukowcy? Jak gry wpływają na mózg i zachowanie dzieci?
Czy gra wideo „uczy” szybszego reagowania na bodźce?
Naukowcy z Uniwersytetu w Yorku przeprowadzili serię eksperymentów z udziałem 3000 dorosłych, aby przetestować koncepcję primingu (ang. prime – uprzedzać, przygotowywać), zgodnie z którą doświadczenia zgromadzone podczas gry sprawiają, że pewne zadania są dla graczy łatwiejsze do wykonania w realnym życiu. Wcześniejsze badania oparte na teorii torowania doprowadziły do niejednoznacznych wyników.
Uczestnicy eksperymentu grali w grę, w której wcielali się w kierowcę samochodu unikającego kolizji z ciężarówkami lub przeobrażali się w mysz uciekającą przed kotem. Po wykonaniu zadania naukowcy pokazali badanym różne ilustracje związane z grą i poprosili, aby zaklasyfikowali je jako zwierzę lub pojazd.
Czy gry wideo wyzwalają agresywne zachowania?
Podczas innego zadania zweryfikowano teorię, według której gry zawierające zachowanie przemocowe mogą prowadzić do zwiększonej agresji u graczy. Po rozegraniu gry, badanym przedstawiono zagadkę skojarzeń słów i sprawdzono, czy użyliby bardziej brutalnego słownictwa do zaprezentowanych im fragmentów tekstu. Następnie gracze zostali poproszeni o zagranie w inną grę z elementami walki, która była znacznie mniej realistyczna. Po zakończeniu rozgrywki otrzymali to samo zadanie.
Powiązane produkty
Gracze lepiej się uczą
Metaanaliza 116 badań empirycznych nad grami wideo przeprowadzona przez Marka Palausa i jego współpracowników udowodniła, że gry komputerowe nie tylko poprawiają zdolność do skupienia uwagi, ale w wielu przypadkach wpływają również na wydajność mózgu. Badania z wykorzystaniem rezonansu magnetycznego przeprowadzone przez neuropsychologów z Ruhr-Universitat w Bochum w Niemczech dowiodły, że gracze wykazywali większą aktywność w hipokampie – obszarze mózgu powiązanym z uczeniem się i pamięcią.
Badaczka podkreśla, że to ważna kwestia nie tylko dla młodych ludzi, ale także dla seniorów. Technologia zajmuje coraz więcej miejsca w naszym codziennym życiu. Niewykluczone, że w przyszłości gry wideo będą pomagały osobom starszym trenować funkcje poznawcze, takie jak pamięć i koncentracja czy percepcja.
Gry wideo vs. przystosowanie psychospołeczne dzieci
Uczeni z Uniwersytetu w Oxfordzie przebadali ponad 11 tys. nastolatków w wieku 10-15 lat i doszli do wniosku, że uczestnicy badania, którzy poświęcali godzinę dziennie na gry wideo wykazywali lepsze przystosowanie psychospołeczne w porównaniu z rówieśnikami, którzy w ogóle nie grali. Jednak, gdy czas spędzony na graniu wynosił kilka godzin dziennie, tendencja była odwrotna.
Po upływie trzech lat badana grupa odpowiedziała na pytania dotyczące objawów depresji, takich jak obniżony nastrój i słaba koncentracja. Zespół naukowców uwzględnił także inne czynnik czynniki, które mogą mieć wpływ na zdrowie psychiczne: status społeczno-ekonomiczny, poziom aktywności fizycznej, doniesienia o wcześniejszych traumach emocjonalnych. Na podstawie zebranych informacji, stwierdzili, że gry wideo mogą pomóc mniej aktywnym fizycznie chłopcom w nawiązywaniu kontaktów towarzyskich – ci z nich, którzy grali regularnie rzadziej zapadali na depresję. Natomiast w przypadku nastoletnich dziewcząt sytuacja wygląda inaczej – te, które codziennie korzystały z rozrywek cyfrowych były bardziej narażone na problemy ze zdrowiem psychicznym wynikające poczucia izolacji społecznej.