Co na temat gier komputerowych i ich wpływu na zdrowie mówią naukowcy? Jak gry wpływają na mózg i zachowanie dzieci? - portal DOZ.pl
Co na temat gier komputerowych i ich wpływu na zdrowie mówią naukowcy? Jak gry wpływają na mózg i zachowanie dzieci?
Justyna Piekara

Co na temat gier komputerowych i ich wpływu na zdrowie mówią naukowcy? Jak gry wpływają na mózg i zachowanie dzieci?

Gry komputerowe są bardzo popularną rozrywką zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. Najnowsze doniesienia naukowe na temat gier wideo są zaskakujące – wbrew powszechnemu przekonaniu badania nie dostarczają dowodów na poparcie tezy, że wpływają one negatywnie na zachowanie. Okazuje się, że w przypadku dzieci, mogą wpływać na ich przystosowanie psychospołeczne. 

Czy gra wideo „uczy” szybszego reagowania na bodźce?

Naukowcy z Uniwersytetu w Yorku przeprowadzili serię eksperymentów z udziałem 3000 dorosłych, aby przetestować koncepcję primingu (ang. prime – uprzedzać, przygotowywać), zgodnie z którą doświadczenia zgromadzone podczas gry sprawiają, że pewne zadania są dla graczy łatwiejsze do wykonania w realnym życiu. Wcześniejsze badania oparte na teorii torowania doprowadziły do niejednoznacznych wyników.

Uczestnicy eksperymentu grali w grę, w której wcielali się w kierowcę samochodu unikającego kolizji z ciężarówkami lub przeobrażali się w mysz uciekającą przed kotem. Po wykonaniu zadania naukowcy pokazali badanym różne ilustracje związane z grą i poprosili, aby zaklasyfikowali je jako zwierzę lub pojazd.

Według Davida Zendle’a z Wydziału Informatyki Uniwersytetu w Yorku, zgodnie z koncepcją primingu, gracze powinni być „przygotowani” i szybciej kategoryzować obiekty w rzeczywistym świecie. Naukowcy nie stwierdzili jednak takiej zależności. Wręcz przeciwnie, w niektórych przypadkach czas reakcji uczestników eksperymentu był znacznie wolniejszy niż zakładano.

Czy gry wideo wyzwalają agresywne zachowania?

Podczas innego zadania zweryfikowano teorię, według której gry zawierające zachowanie przemocowe mogą prowadzić do zwiększonej agresji u graczy. Po rozegraniu gry, badanym przedstawiono zagadkę skojarzeń słów i sprawdzono, czy użyliby bardziej brutalnego słownictwa do zaprezentowanych im fragmentów tekstu. Następnie gracze zostali poproszeni o zagranie w inną grę z elementami walki, która była znacznie mniej realistyczna. Po zakończeniu rozgrywki otrzymali to samo zadanie.

Okazało się, że torowanie pojęć, mierzone liczbą przemocowych terminów pojawiających się w zadaniu, było niewykrywalne. Na podstawie wyników badacz doszedł do wniosku, że brutalne gry wideo w żaden sposób nie powodują, że uczestnicy zachowują się w podobny sposób. Realizm rozgrywki nie sprawił także, że gracze stali się bardziej agresywnymi w prawdziwym życiu.

Polecane dla Ciebie

Gracze lepiej się uczą

Metaanaliza 116 badań empirycznych nad grami wideo przeprowadzona przez Marka Palausa i jego współpracowników udowodniła, że gry komputerowe nie tylko poprawiają zdolność do skupienia uwagi, ale w wielu przypadkach wpływają również na wydajność mózgu. Badania z wykorzystaniem rezonansu magnetycznego przeprowadzone przez neuropsychologów z Ruhr-Universitat w Bochum w Niemczech dowiodły, że gracze wykazywali większą aktywność w hipokampie – obszarze mózgu powiązanym z uczeniem się i pamięcią.

Zdaniem Sabriny Schenk, autorki badania, „gracze są lepsi w szybkiej analizie sytuacji, generowaniu nowej wiedzy i kategoryzowaniu faktów – szczególnie w sytuacjach o dużej niepewności”.

Badaczka podkreśla, że to ważna kwestia nie tylko dla młodych ludzi, ale także dla seniorów. Technologia zajmuje coraz więcej miejsca w naszym codziennym życiu. Niewykluczone, że w przyszłości gry wideo będą pomagały osobom starszym trenować funkcje poznawcze, takie jak pamięć i koncentracja czy percepcja. 

Gry wideo vs. przystosowanie psychospołeczne dzieci

Uczeni z Uniwersytetu w Oxfordzie przebadali ponad 11 tys. nastolatków w wieku 10-15 lat i doszli do wniosku, że uczestnicy badania, którzy poświęcali godzinę dziennie na gry wideo wykazywali lepsze przystosowanie psychospołeczne w porównaniu z rówieśnikami, którzy w ogóle nie grali. Jednak, gdy czas spędzony na graniu wynosił kilka godzin dziennie, tendencja była odwrotna. 

Po upływie trzech lat badana grupa odpowiedziała na pytania dotyczące objawów depresji, takich jak obniżony nastrój i słaba koncentracja. Zespół naukowców uwzględnił także inne czynnik czynniki, które mogą mieć wpływ na zdrowie psychiczne: status społeczno-ekonomiczny, poziom aktywności fizycznej, doniesienia o wcześniejszych traumach emocjonalnych. Na podstawie zebranych informacji, stwierdzili, że gry wideo mogą pomóc mniej aktywnym fizycznie chłopcom w nawiązywaniu kontaktów towarzyskich – ci z nich, którzy grali regularnie rzadziej zapadali na depresję. Natomiast w przypadku nastoletnich dziewcząt sytuacja wygląda inaczej – te, które codziennie korzystały z rozrywek cyfrowych były bardziej narażone na problemy ze zdrowiem psychicznym wynikające poczucia izolacji społecznej.

  1. D. Zendle, P. Cairns, D. Kudenko, No priming in video games, „Computers in Human Behavior” 2018, nr 78, s.113-125, [online] https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.09.021, [dostęp:] 10.03.2021.
  2. D. Zendle, P. Cairns, D. Kudenko, Behavioural realism and the activation of aggressive concepts in violent video games, „Entertainment Computing” 2018, nr 24, s. 21-29, [online] https://doi.org/10.1016/j.entcom.2017.10.003, [dostęp:] 10.03.2021.
  3. S. Schenk, R. K. Lech, B, Suchan, Games people play: how video games improve probabilistic learning, „Behavioural Brain Research” 2017, nr 335, s. 208-214, https://doi.org/10.1016/j.bbr.2017.08.027, [dostęp:] 10.03.2021.
  4. A. Kandoa, N. Owen, D. W. Dunstan, Prospective relationships of adolescents’ screen-based sedentary behaviour with depressive symptoms: the millennium cohort study, „Psychological Medicine” 2021, nr 1-9, [online] doi:10.1017/S0033291721000258, [dostęp:] 10.03.2021.
  5. M. Palaus, E.M. Marron, R. Viejo-Sobera, Neural basis of video gaming: a systematic review, „Frontiers in Human Neuroscience” [online] https://doi.org/10.3389/fnhum.2017.00248, [dostęp:] 10.03.2021.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij