Dieta przy łuszczycy – jak powinna wyglądać?
Maria Brzegowy

Dieta przy łuszczycy – jak powinna wyglądać?

Odpowiednie nawyki żywieniowe mogą korzystnie wypływać na przebieg kliniczny łuszczycy. W codziennym menu osoby chorej na łuszczycę nie powinno zabraknąć m.in. kwasów omega-3, antyoksydantów czy witaminy D. Dlaczego te składniki są tak istotne i o czym jeszcze warto pamiętać w diecie osób z łuszczycą? Sprawdźmy.  

Łuszczyca należy do zapalnych i przewlekłych chorób skóry. Szacuje się, że może ona dotyczyć aż 5% populacji europejskiej. Dokładne przyczyny jej rozwoju pozostają, jak dotąd, nieznane. Zdaniem ekspertów łuszczyca może zwiększać ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego, dlatego nie powinno się jej lekceważyć. Wsparciem w leczeniu może okazać się prawidłowo zbilansowana dieta. Jak powinna wyglądać dieta w łuszczycy? Na co szczególnie należy zwrócić uwagę, czego unikać i co można jeść? 

Dieta a łuszczyca – jaką rolę w łuszczycy odgrywa żywienie? 

Łuszczyca należy do chorób, które ze względu na pojawiające się zmiany skórne mogą bardzo negatywnie wpływać na stan psychiczny chorych. Biorąc pod uwagę charakter zmian na skórze oraz ich umiejscowienie, możemy wyróżnić łuszczycę: zwyczajną dłoni i stóp, odwróconą, owłosionej skóry głowy, drobnogrudkową oraz łuszczycę paznokci.  

W większości jednostek chorobowych, obok terapii farmakologicznej, prawidłowe żywienie odgrywa istotną rolę uzupełniającą terapię. W przypadku łuszczycy nie opracowano, jak dotąd, szczegółowych zaleceń dietetycznych, jednakże wybrane elementy prawidłowego żywienia stosuje się jako leczenie wspierające farmakoterapię, co w świetle aktualnych danych powinno zoptymalizować oczekiwane efekty. Stosowanie diety przez chorych na łuszczycę może przyczynić się do utraty zbędnych kilogramów, wspomoże kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych, a co najważniejsze – wpłynie na lepszy przebieg kliniczny tej dermatozy.  

Zdaniem ekspertów chorzy na łuszczycę są bardziej narażeni na ryzyko wystąpienia ostrych zespołów wieńcowych, a szczególnie zawałów serca w porównaniu do osób nie chorujących. Stosowanie wśród tych pacjentów niżej omówionych zaleceń z pewnością przyczyni się więc także do obniżenia ryzyka powikłań sercowo-naczyniowych. 

Dieta i łuszczyca – najważniejsze zalecenia 

Podobnie jak w przypadku większości schorzeń o charakterze przewlekłym, dieta w łuszczycy powinna być przede wszystkim oparta o zasady racjonalnego żywienia. W przypadku osób z nadwagą bądź otyłością zaleca się zastosowanie diety o obniżonej kaloryczności, która pozwoli na utratę zbędnych kilogramów, a tym samym wpłynie na poprawę zmienionej chorobowo skóry.

Otyłość wiąże się bowiem z przewlekłym stanem zapalnym w organizmie, który wpływa nie tylko na rozwój cukrzycy, insulinooporności czy dyslipidemii, ale również i łuszczycy.  

W diecie osób z tą jednostką chorobową nie powinno zabraknąć także źródeł wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, do których zalicza się tłuste ryby morskie takie jak: śledź, makrela, łosoś czy sardynka oraz orzechy i oleje roślinne. Kwasy omega-3 posiadają udowodnione działanie zdrowotne pozwalające na zmniejszenie stanu zapalnego organizmu. Ponadto istotna jest odpowiednia podaż witaminy D, która również może odznaczać się pozytywnym wpływem na zmiany łuszczycowe. Dodatkowo należy zadbać o odpowiednią ilość antyoksydantów, które chronią organizm przed nadmiarem wolnych rodników tlenowych (przeciwutleniaczy dostarczają głównie świeże warzywa i owoce, a także orzechy, pełnoziarniste produkty zbożowe, oleje roślinne, morskie ryby).  

Dieta osób z łuszczycą powinna być zbilansowana i przede wszystkim dopasowana indywidualnie do każdego pacjenta oraz współistniejących jednostek chorobowych. W związku z powyższym swoje zastosowanie w łuszczycy znalazła dieta śródziemnomorska – głównie ze względu na wysoką zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz świeżych warzyw i owoców. 

Zioła przy łuszczycy 

Stosowanie ziół w łuszczycy może sprzyjać łagodzeniu objawów zmienionej chorobowo skóry. Najczęściej wykorzystuje się je w celu pielęgnacji zmian skórnych, a czasem nawet i jako uzupełnienie leczenia farmakologicznego. Do ziół i preparatów, które znalazły swoją rolę w leczeniu łuszczycy zaliczyć można:  

  • oleje naturalne zawierające niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (olej z: konopi, ogórecznika lekarskiego, lnu zwyczajnego czy czarnuszki siewnej); 
  • wyciąg z dziurawca zwyczajnego działający przeciwbakteryjnie, przeciwzapalnie, łagodząco na blizny, rany oraz oparzenia; 
  • aloes zwyczajny mający działanie antyseptyczne i przeciwzapalne, którego stosowanie może znacznie poprawić stan skóry. 

Dieta w łuszczycy – czego należy unikać? 

W diecie osób cierpiących na łuszczycę nie ma miejsca na żywność wysoko przetworzoną, do której zalicza się wszelakiego rodzaju słodycze, batony czy ciasteczka, a także gotowe produkty i żywność typu fast food. Ponadto eliminacji podlega również picie alkoholu czy palenie tytoniu.  

Należy pamiętać także o unikaniu spożywania czerwonego mięsa, szczególnie tłustych jego gatunków, ze względu na możliwość zwiększenia tym samym ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych. W przypadku osób, u których stwierdzono celiakię bądź nietolerancję na gluten należy zastosować dietę bezglutenową. Profilaktycznie jednak, bez postawionej diagnozy, nie jest to zalecane. 

Dieta łuszczycowa – przykładowy jadłospis 

Śniadanie: kanapki z chleba żytniego z pastą „awanturką” – z chudego sera twarogowego, makreli, cebuli, świeżej oliwy z oliwek extra virgin, pomidora i posiekanego szczypiorku. 

II śniadanie: mus czekoladowy z bananem, awokado z dodatkiem surowego kakao. 

Obiad: leczo z soczewicą czerwoną, cebulką, kukurydzą, pieczarkami, papryką, czosnkiem i cukinią, z dodatkiem świeżych pomidorów, oliwy z oliwek i natki pietruszki. 

Podwieczorek: koktajl z płatków owsianych, banana, świeżego szpinaku i masła orzechowego 100% na jogurcie skyr typu islandzkiego. 

Kolacja: sałatka mini caprese z chlebem żytnim, z mozarellą, pomidorkami cherry, świeżą bazylią, kaparami z dodatkiem oleju lnianego i nasion czarnuszki. 

Dieta w łuszczycy – przepisy 

Przykładowe przepisy w diecie przy łuszczycy:  

Sałatka z brokułu, kaszy gryczanej i łososia z dodatkiem dressingu cytrynowego 

Brokuł ugotuj al dente. Przygotuj dressing z musztardy, oliwy z oliwek i soku z cytryny. Do naczynia wrzuć brokuły, ugotowaną kasze gryczaną oraz połówki pomidorów, następnie dorzuć kawałki łososia oraz rukolę i szpinak. Na wierzchu poukładaj plasterki cytryny. Całość polej przygotowanym wcześniej dressingiem. 

Pudding chia z truskawkami i mango 

Do szklanki mleka migdałowego dodaj nasiona chia i wymieszaj. Odstaw na kilka godzin do lodówki do momentu zgęstnienia. Następnie truskawki rozgnieć widelcem, a mango zblenduj na gładki mus. Do pucharków rozłóż kilka truskawek, puree z mango, pudding z chia i posyp świeżymi listkami bazylii oraz mięty. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Substancje w suplementach diety na odchudzanie

    Nie ma lepszego sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów niż odpowiednio dobrana dieta połączona z aktywnością fizyczną. Mimo to na rynku dostępna jest szeroka oferta suplementów na odchudzanie. Czy te preparaty mogą wspomóc walkę z nadwagą? Na jakiej zasadzie działają substancje, które są w składzie suplementów na odchudzanie? Przyglądamy się kilku z nich.

  • Dieta na trądzik – jakie produkty jeść, a które wykluczyć?

    W walce z trądzikiem, obok właściwej pielęgnacji, będzie pomocna także dieta. Codzienny jadłospis osoby zmagającej się z trądzikiem na twarzy, plecach lub dekolcie powinien być bogaty w produkty, które zawierają m.in. cynk, błonnik, witaminy z grupy B czy beta-karoten. Co zatem należy jeść, a czego unikać, aby pozbyć się wyprysków? 

  • Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

    Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

  • Dieta FODMAP – na czym polega i kiedy ją stosować?

    Problemy z wypróżnianiem, wzdęcia i bóle brzucha to częste dolegliwości, który pojawiają się zwłaszcza przy IBS oraz zespole SIBO. Symptomy tych schorzeń można złagodzić, stosując odpowiednią dietę FODMAP. Na czym dokładnie ona polega? Które produkty należy włączyć do menu, a z których zrezygnować? 

  • Dieta w biegunce u dzieci i dorosłych – co jeść przy rozwolnieniu?

    Podczas biegunki należy stosować dietę zapierającą (tzw. dietę BRAT). Jej podstawą są łatwostrawne produkty, które pomagają zagęszczać treść pokarmową. Kolejnym i równie ważnym elementem w żywieniu w czasie biegunki jest odpowiednia podaż wody. Jak powinna wyglądać dieta podczas rozwolnienia? Które produkty można jeść, a których unikać? 

  • Termogeneza – czym jest? Jaki ma wpływ na utratę masy ciała?

    Na wartość naszego całodobowego zapotrzebowania składa się podstawowa oraz ponadpodstawowa przemiana materii, w tym m.in. termogeneza, czyli najprościej definiując – wydzielanie ciepła przez nasz organizm. Jej wartość może zależeć od składu spożywanej przez nas diety! Czym jest termogeneza? Czy ma związek z naszą masą ciała, zwłaszcza gdy potrzebujemy ją zredukować? 

  • Dieta przy SIBO – co jeść, a czego unikać w zespole rozrostu bakteryjnego?

    Dotyczy coraz większej liczby osób. Powoduje dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności, często sprawia ból. Na szczęście istnieją metody żywieniowe, które pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite ustąpienie dolegliwości. SIBO – jaka dieta będzie najlepsza? Jakie produkty należy wyeliminować, a które nie będą szkodzić? 

  • Termogeniki – co to za produkty i jaki mają wpływ na spalanie tłuszczu?

    Nikogo już dziś nie dziwią coraz to nowsze diety czy specyfiki mające na celu bezproblemową redukcję nadmiernych kilogramów. Sformułowanie „termogeniki” jest jednak znane już od wielu lat, a co więcej – dalej chętnie stosowane m.in. w branży sportowej. Czym są termogeniki? Czy pomogą w odchudzaniu bez żmudnej diety i ćwiczeń? Co jest termogenikiem?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij